Zpět na článek

Diskuze: Betteries: vyřazené akumulátory z elektromobilů dostávají 2. život

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

drqq
drqq
Level Level
4. 7. 2022 10:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

5 kWh baterie? To není málo. Pochopitelně bude záležet na ceně. Ale jako úložiště pro solárka na střechách domů by to špatné nebylo. Když svítí slunce, solárka jedou naplno a cena silové energie jde do záporných hodnot. Uložit a využít v noci. Ano, záleží na ceně.

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
4. 7. 2022 09:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nějak mi stále neleze do hlavy, jak provedou zkoušku u vyjetého akumulátoru. Zařízení na změření kapacity mám, ale jak změřím že článek po 50* cyklech neodejde úplně. Z vlastní zkušenosti vím že jeden druh článku vydržel 350* cyklů a jiný ten samý i značka 500* cyklů. A opravdu si chci koupit věc na půl roku, a pak zase novou. Ale zboží se přeci musí točit. Jo a kdyby náhodou, tak záruka na akumulátor je právě 6 měsíců

rpajik
rpajik
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
4. 7. 2022 10:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas Měření vnitřního odporu baterie + vybíjecí test ?

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
4. 7. 2022 10:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@rpajik vybíječ mám a ten je schopen zjistit kapacitu, a jestli akumulátor odejde po 50* cyklech zjistíte vnitřním odporem asi jen vy.

havrla
havrla
Level Level
4. 7. 2022 09:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Hezky den,
mrzi mne ze dnesni autori clanku umi pouze prekladat a jiz tolik netrpi symdromem vlastni tvorby.
Proc treba autor nenapise o ceskych firmach ?
Napriklad:
http://www.i3upgrade.cz/cz/
https://1ps.technology/cs/bateriove-uloziste-i3/

:-)

andir
andir
Level Level
4. 7. 2022 09:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

kdyby radši přešli zpět na páru a vykašlali se na nějaký ekologický bláboly, lepší všechny ty elektřiny zakázat hezky všude pára nebo diesel to voní lépe

i83427
i83427
Level Level
4. 7. 2022 07:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Přijde mi to jako účelový projekt aby se problém s elektroauty nejevil tak neekologicky, ale v praxi je tenhle produkt k ničemu. Samozřejmě klíčová je jeho finální cena, ale jelikož jde o články, které někdo roky používal v autě a už z principu se k nim nechoval moc hezky (rychlonabíjení), raději bych použil pro uvedené použití novou olověnou baterii než tenhle vysloužilej lithiovej battery pack.

Rafan
Rafan
Level Level
4. 7. 2022 04:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Baterie jsou ekologický problém, který toto nevyřeší. Jen se získal odklad (chcete li koupě času). Pak ten problém vyhřezne na povrch znovu. Je to stejné, jako když se vítězně ohlásilo že se vyřešil problém s recyklací PET lahví. Přitom se ví, že tu recyklaci nejde dělat do nekonečna.

wrah666
wrah666
Level Level
4. 7. 2022 06:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Rafan 10 let v autě, pak dalších 15 v nějaké nabíječce, nebo powerpacku. Čili jsou vzácné materiály blokovány minimálně 25 let. A to v situaci, kdy na L"rozjezd elektromobilu" nejsou známy zásoby lithia ani na těch jedněch 25 let. A s tím, že zpočátku bude recyklace malá, protože prostě není CO recyklovat. Před 20 lety se o podobném sebevražedném skoku ze skály nikomu ani nezdálo a hybrid byla rarita.

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
4. 7. 2022 07:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@wrah666 Ono je to horší i z pohledu OZE, kdy prostě potřebujeme ohromnou akumulaci energie.
Budeme čekat desítky let na vyřazené baterie, když pokryjí sotva zlomek poptávky a nebo se prostě vyrobí potřebný počet nových? Nemusím ani řešit problémy se starými bateriemi nejen ohledně bezpečnosti.

cernakus
cernakus
Level Level
4. 7. 2022 09:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@wrah666 Recyklace baterií se stejně nekoná a jen tak konat nebude. Navíc k elektromobilitě se ještě musí přidat distribuovaná síť zálohovaná bateriemi. Takže podtrženo sečteno, pokud baterie z elektromobilu po 8 letech skončí na dalších 10 let v nějakém rodinném domě, je to žádoucí.

To, že není dost materiálu na výrobu baterií pro elektromobily, notabene pro rodinné domy a rozvodnou síť, to je už zcela jiná písnička.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
4. 7. 2022 10:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@wrah666 Odpověď na oba.

"Budeme čekat desítky let na vyřazené baterie, když pokryjí sotva zlomek poptávky"

Proč čekat? Proč zas ten 100% extrémismus? On někdo řekl, že musíme použít jen a pouze tyto baterie? On je snad zákaz vyrábět nové, když existuje tohle? Není. Je to jedna z cest, jak těm bateriím snížit uhlíkovou stopu (a nejen tu) a část poptávky vykrýt tímto. Nikdo nikde neřekl, že to musí být 100%.

"Čili jsou vzácné materiály blokovány minimálně 25 let. "

Blokovány? Když to nevyrobíte z vysloužilých, tak to vyrobíte z nových. Ty materiály budete potřebovat tak či tak. Jejich potřeba se přece nijak nezmění. Mění se to, kdy půjdou na recyklaci. Na ni půjdou o 10 let později, tedy o 10 let modernější metodou, levnější, ekologičtější, efektivnější....

https://www.ev-volumes.com/wp-content/uploads/2022/02/WW-K-12-2021.png

Podívejte se, jak to roste. Řekněme, že by ta baterka vydržela jen 9 let (2012-2021). V roce 2021 byste pro 6,75 mil. EV (pro jednoduchost v tom započítám i PHEV, jinak by z toho grafu nebylo moc poznat) měl vysloužilé baterie ze 125 tisíc. Tj. 1,85 % potřebného množství. Ve skutečnosti by to nebyla ani půlka, protože recyklace není 100% a tehdejší EV měla mnohem menší velikost akumulátoru proti dnešku - tehdy tak 30 kWh, dnes cca 50? Máte z recyklace k dispozici... já nevím,... necelé 1%? Jenže životnost není 9 let, patrně půjdou do důchod v cca 15 letech. Takže jsme na cca... 0,7%? A také do druhého života nepůjde všechno. Něco už znovupoužitelné nebude a půjde to na tu Vaši recyklaci a nic to blokovat nebude. Takže řekněme, že 2/3 budou použitelné. To máme "vyblokovaných" cca 0,5 %. Opravdu chcete kvůli těm zablokovaným 0,5 % pořád dělat takový humbuk? Opravdu se to nějak zásadně projeví? A to ještě s tím vyblokováním nemusí být úplně pravda, protože pak bychom tam, kde dnes použijeme akumulátory vysloužilé, museli použít akumulátory nové. Takže bychom ty materiály těžili tak či tak.

V budoucnu, až se křivka bude lámat do opačného směru (nebude růst exponenciálně), tak se to o něco změní, ale pořád budete v řádu max. nízkých jednotek procent. Co však dosáhneme, je to, že se akumulátorům sníží uhlíková stopa. Jeden vyrobený akumulátor bude použit déle (nebyl jste to Vy sám, kdo říkal, že nejekologičtější je něco nevyrobit?) a budeme to recyklovat později a lépe. Pokud se dnes uhlíková stopa EV se spalovacím autem srovná třeba za 100 tisíc km, tak s tímto se přeneseně srovná v 70 tkm...

Reklama
Reklama