Zpět na článek

Diskuze: Čína certifikovala první eVTOL Autoflight CarryAll, elektrický letoun nabídne 250km dolet

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

snajprik
snajprik
Level Level
5. 8. 2025 19:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jaaj tak tu je pes zakopany, vzlietava to a pristava ako vrtlnik ale leti ako lietadlo. Tych 2 tony baterii vlači zo sebou hore dole kôli preprave max 400kg :D
Keby to urobili na benzin tak važilo by to 40% a dolet by bol kludne cez 1000km
cena toho dronu je kolo 300 000 dolarov, keby to dali vyrobiť Ukrajincom maju to za 20 000 dolarov aj s dvojnasobnou nosnosťou :D Každy vie že najväčší svetovi expert na drony su Ukrajinci, s južnej aj so strevnej ameriky učia pašerakov ako spravne lietať s dronmi, lebo trump nejak začal velmi stražiť južnu hranicu :D

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
6. 8. 2025 12:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@snajprik Tak ono je docela něco jiného zbastlit dron na jedno nebo pár použití na frontě který má shodit granát na cíl nad frontou.

A druhá věc je připravit eVTOL k certifikaci na přepravu osob a pohybu nad městem. Ošetřit všechny havarijní stavy, ověřit životnost a spolehlivost konceptu. Připravit servisní, kontorlní postupy a DT analýzu.

BTW viděl jste někde vícerotorový dron na benzín? Proč asi?

indyan
indyan
Level Level
8. 8. 2025 17:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@snajprik A jak by s benzínem reagovali na okamžité příkazy senzorů? Elektrický motor zrychlí nebo zpomalí v řádu mikrosekund, benzín přidá nebo ubere až to bude na zádech a padat :-)))

oldri8k
oldri8k
Level Level
10. 8. 2025 21:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@snajprik tak ty seš marnej, ty bys těch 1000km dal sám v tak malym stroji :) sekce Petrolhédi je jinde :)

DarkRichelieu
DarkRichelieu
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
27. 8. 2025 15:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@snajprik Ten "benzíňák" by musel roztáčet generátor, který by pak napájel ty elektromotory. Ve výsledku tam nebude moc rozdíl s hmotností a objemem baterie vs nádrž s motorem s dostatečným výkonem, spíš tam bude ještě problém se stabilizací. Kdyby to bylo tak snadné, tak by se nikdo nesral s baterkami a cpal by tam motory ze skútrů, ale asi to tak snadné nebude.

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
5. 8. 2025 11:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

"Maximální dolet se udává mezi 200 až 250 km (v letectví toto obvykle znamená minimální garantovaný dolet, nikoli dolet "až" za ideálních podmínek)"
docela by mě zajímalo jak se na takovou informaci přijde, dle hodně elektromobilistů je pokles kapacity v zimě cca 50-60%, takže garantovaný dolet tady 200-250 km, by tady znamenal za ideálních podmínek 310-360 km, a tak se může stát že na moři bude velký protivítr a nemusí doletět, i když nevím obvykle je u letadel uveden čas setrvání ve vzduchu né vzdálenost kterou urazí

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
5. 8. 2025 12:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas "dle hodně elektromobilistů je pokles kapacity v zimě cca 50​-60%"

Nevím, kde jste na něco takového přišel. Co jsem viděl různé testy a zkušenosti, obvykle to bylo 20-30 %, u nejhorších pak nějakých 40 %. Ono je potřeba dávat si pozor na to, na jaké číslo se díváte. Třeba se tu dívám na reálná data dle nabíjení Leafu, který má ty propady hodně velké (a z velkého množství záznamu takový, který má ty zimní nárůsty z nejvyšších), letní spotřeba okolo 18 kWh/100km, zimní okolo 27 kWh/100 km (včetně těch ztrát při stání v mrazu). To je sice zimní spotřeba vyšší o 50 %, jenže na 40kWh baterii to znamená letní dojezd 222 km, zimní 148 km. Tedy propad dojezdu o 33 %, ne o 50 %. Na ten směr procent si musíte dávat velký pozor, abyste si byl jist, na které to číslo se díváte, a jak se v praxi projevuje.

Když se podíváme na takový mediánový Leaf, letní průměr 14,5 kWh, zimní průměr 16,8 kWh, tedy spotřeba o 16 % vyšší. Dojezd na 40 kWh tedy 276 km, resp. 238 km, tzn. o 14 % nižší.

https://insideevs.com/news/747548/ev-winter-range-test-norway-2025/
https://www.thisismoney.co.uk/money/electriccars/article-14213539/Electric-car-winter-tests-reveal-cold-temperatures-slash-range-40.html

Tady to testovali v mrazu a byli 5-32% pod WLTP (a to mnohdy ani v létě to WLTP nedosáhnete), V druhém 30-40% pod WLTP. Nevidím tam auto, které by v zimě ujelo o 50-60% méně než v létě. O třetinu méně, a to ještě ve srovnání s teoretickým letním dojezdem, to ano.

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
6. 8. 2025 09:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala četl jsem článek jak k.u.r.v.o.v.a.l redaktor nějakého časopisu, který z bídou dojel z prahy do brna. Už v praze mu klesal dojezd o desítky kilometrů.
https://medium.seznam.cz/clanek/pisalek-00-drama-na-vlastni-kuzi-z-prahy-do-brna-elektromobilem-aneb-sliby-automobilek-vs-drsna-realita-101194
asi je to dáno pohledem, reálný pohled a elektrozaslepenec, že pane Šurkala

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
6. 8. 2025 10:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala A tomuto říkáte laboratorní měření? Neříkal jste tady Vy sám minule, že nevěříte nějakému internetovému pisálkovi (a to byla zavedená redakce roky testující HW velmi zevrubným způsobem) a nyní tu argumentujete nějakým blogovým příspěvkem od Pisalek 00? To snad nemyslíte vážně.

-----------------------

BTW. Na poklesu dojezdu po natankování není nic divného, to dělá i spalovák, když s ním vyjedete na dálnici (kdy je najednou spotřeba o dost vyšší než to, z čeho se počítal předchozí dojezd).

Tady medián -17% (https://electrek.co/2025/01/17/the-top-electric-cars-in-this-winter-range-test-will-surprise-you/)
Tady -18% (https://www.whatcar.com/news/electric-car-best-winter-range/n24274)

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
6. 8. 2025 10:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala považujete to laboratorní měření dost blbě. beru laboratorní měření u dtestu docela vážně když se jedná o věc kterou chci koupit, a je to něco co si nikdo nemá jak ověřit, je třeba na to nástroje a vybavení. Třeba naposledy jsem kupoval elektrickou lednici do auta, počítáte že každý má doma lednici do které se vejde další lednice aby se dala otestovat za různých teplot? Dojezd auta může otestovat každý, mám plnou a pojedu a dojedu nebo ne, a kolik ujedu. Takže ano myslím to vážně, je docela rozdíl mezi tím co může běžný občan zjistit a co může jen laboratoř, která je na to vybavená. Třeba často nakupuji servisní přípravky na ali, a ze srandy jsem tam koupil akumulátory 18650, už s tím že mají falešnou kapacitu a po změření kapacity (nástrojem, který mám) je budu mít zadarmo. A v komentářích často najdu, popis "jsou dobré ale nemám čím změřit kapacitu" A mají zaručeně pravou kapacitu 9900mAh, za to ručím svým jménem 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
6. 8. 2025 10:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Proč tedy více věříte pisálkovi z internetu, který si to jednou vyzkoušel, než renomovaným redakcím po celém světě, které to vyzkoušely na desítkách různých vozů a přišly k jiným výsledkům? Protože se Vám to hodí do krámu?

Mě zajímají tvrdá data, ne nějaké ojedinělé testy, které "hezky" vyjdou. Srovnávací testy po internetu ukazují -20 % v zimě, reálná data reálných uživatelů, kteří s těmi vozy najezdily i přes 100 tisíc km, ukazují v zimě -20 %... Extrémy se najdou oběma směry, ale proč si vybíráte zrovna ten, který se Vám hodí? Mně přijde mnohem více vypovídající údaj lidí, kteří s tím najedou za několik let a několik zim přes 100 tisíc km, než jeden Pisalek00, který s tím jel jednou z Prahy do Brna.

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
6. 8. 2025 11:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala věřím mu, protože jeho pozorování se mi nehodí, ale dost odráží i mé zkušenosti. Sice nemám zkušenost s jízdou v elektroautě v zimě, jen v létě. Ale vím jak to chodí u akumulátorů, že jim opravdu klesá brutálně s teplotou kapacita.
a napsal jsem že zu letadel se neudává vzdálenost ale doba setravání, bo letoun se musí vypořádat s protivětrem. (vím jak to bylo u jednoho bombardéru za ww2, letíme naplno 2km zpět

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
6. 8. 2025 11:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Znova, to je jedno z pozorování. Jedna jediná 200km trasa s jedním autem. Navíc bez srovnání s letním pokusem. Na tom nemůžete stavět. Jak chcete stavět srovnání vůči létu, když tam ani léto nebylo testováno? To mi vysvětlete. Takovéhle diletanství by si dTest nedovolil. Ale Vy tím z nějakého zvláštního důvodu argumentujete.

Když třeba vezmeme všechny elektrické Enyaqy ze Spritmonitoru, které mají najeto přes 75 tisíc km, tzn. v každém měsíci v roce ujely alespoň cca 6000 km (tedy 20+ nabití v rámci různých let), mám tu 9 takových vozů, to už je alespoň trochu vypovídající statistika. A co říká? Dojezd v nejhorším měsíci (leden) je o necelých 25 % nižší než v nejlepším měsíci (srpen). A když to vezmu zimu (prosinec-únor) vs. léto (červen-září), tak je zimní dojezd kratší o 23 %. Opravdu nemyslíte, že zhruba 1 milion ujetých km napříč celým rokem několika různými řidiči několika různými styly nedá lepší výsledek o obecném rozdílu léto versus zima než jedno blbé číslo na 200 ujetých km, které ani nemá tu letní hodnotu?

" Sice nemám zkušenost s jízdou v elektroautě v zimě, jen v létě."

A dal ten samý pisálek data na stejné trase i v létě? Zkusil to? Ať to tedy máme s čím porovnat. Dost bych se divil, kdyby mu ten dojezd v létě nezačal klesat dost podobně. A zkusil to se spalovacím autem? Dost bych se divil, kdyby mu ani tam kvůli vyšší spotřebě nezačal klesat.

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
6. 8. 2025 16:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala mám velmi podobnou zkušenost, i s články lifepo, mám je instalovány na zahradě, a jsou to malé 400Ah desetikilové prizmatické , a nemém změřeno o kolik ale s teplotou klesnou brutálně. Ochrana je velmi často v zimě vypne. To jen abych neměl zkušenosti jen s malými články, na to jezdí elektrobusy.
https://eskutr.cz/clanky-winston/390-baterie-lifepo-400ah-wb-lyp400aha-lifeypo4-.html
jsou cca takové

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
6. 8. 2025 17:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala LFP jsou přeci směsí, která je z Li-Ionů na chlad asi nejcitlivější.

Stále jste mi neodpověděl na to, jak chcete hodnotit pokles dojezdu v zimě proti létě, když nemáte letní data.

Reklama
Reklama