Zpět na článek

Diskuze: Daimler testuje vodíkový autobus Setra H2 Coach, má 800km dojezd

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Don Q
Don Q
Level Level
23. 9. 2025 08:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Firma Daimler Truck Holding AG se pustila na hodně tenký led, aktuálně hospodaří na dluh (několik miliard €), vizionářství není levné. Plnicích stanic taky není nadbytek - v Německu je 80 až 120 veřejných plnicích stanic pro vodík vhodných i pro autobusy (tzv. H2 refuelling stations), plus několik speciálních depových/privátních plnicích míst provozovaných dopravci. V Evropě je plnicích stanic 200–300 (pro těžká vozidla - trucky/autobusy). Plus soukromá/depová plnicí místa provozovatelů, která nejsou ve veřejných seznamech, těch jsou desítky až stovky v závislosti na zemi. Daimler musí vodíku věřit opravdu hodně.

jardadoma
jardadoma
Level Level
22. 9. 2025 20:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Hlavně nesmí nabourat.

satryx
satryx
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
23. 9. 2025 07:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jardadoma Benzín nehoří?

drkt
drkt
Level Level
23. 9. 2025 09:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@satryx Vodík oproti benzínu:
Široké rozmezí hořlavosti a malá jiskra stačí. Snadno vzplane, když se krátce smíchá se vzduchem.
Neviditelný plamen. Oheň může být za dne hůř vidět (hrozí popálení pro okolí i zasahující).
Vysoký tlak. Vždy je to plyn v řádu stovek barů; porušení armatury = prudký výtrysk, hluk, tryskající plamen.
Uzavřené prostory. V garáži či tunelu je riziko tvorby zápalné směsi ve výšce u stropu vyšší než venku.

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
23. 9. 2025 09:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@satryx negativní argumenty zajímavé, ale co to že se rozmáhají aku auta a akumulátory si nesou vlastní kyslík tak nejdou uhasit nebo vzplanou znovu, četl jsem reklamu na sprinkler k hasícímu přístroji, pro zamezení požáru od aku koloběžky atd. ale už tam nepíšou že jak sprinkler hasící přístroj vyplýtvá, tak akumulátor zahoří znovu, u aut to obvykle hasiči řeší tak že celé aku auto ponoří do vody

satryx
satryx
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
23. 9. 2025 09:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@satryx Takže auta na plyn taky nesmí nabourat?

drkt
drkt
Level Level
23. 9. 2025 11:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@satryx Není plyn jako plyn... A nesmí například do pozemních garáží..

drkt
drkt
Level Level
23. 9. 2025 11:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@satryx To do značné míry eliminují už lifepo a jiné typy článků..

satryx
satryx
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
23. 9. 2025 12:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@satryx Jen se tím snažím říct, že hledáte nebezpečí provozu těchto technologií tam kde je v podstatě minimální. 99% případných neštěstí s vodíkovým autem případne na nehody netýkající se samotného vodíku a to zbylé procento bude pravděpodobně takové poškození, že je úplně jedno, jestli vzplála benzínová, nebo vodíková nádrž.

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
23. 9. 2025 13:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@satryx tak co mám informaci, a takové články mám tak na to jezdí jen velké stroje, bo lifepo má malou hustotu energie. Ale opravdu snesou kdejaké poškození a jen obvykle zadýmí.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
23. 9. 2025 14:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@satryx "tak co mám informaci, a takové články mám tak na to jezdí jen velké stroje, bo lifepo má malou hustotu energie."

Tak to máte špatné informace, LFP se v elektromobilech používají už docela běžně. V Číně je to už výrazně většinový typ chemie osobních EV (okolo 80 %), tzn. výrazně více EV má LFP než NMC a jiné.

V Evropě je to zatím výrazně méně, poněvadž je to doménou především čínských vozů (a těch se tu tolik neprodalo). Nicméně LFP má už roky např. Tesla v některých Standard Range variantách. Nástup LFP ve větším v Evropě však začíná spíše až letos. Má je třeba malé SUV Toyota Urban Cruiser, Fiat Grande Panda, Citroen e-C3, Opel Frontera, základní Volvo EX30, Mercedes-Benz eSprinter.

Není toho až tak málo a v roce 2026 to má růst dále. Na LFP má přejít nová generace malých elektromobilů od PSA, mají je mít Renaulty napříč většinou mainstreamové nabídky i malé Volkswageny/Škody...

tomasjerry
tomasjerry
Level Level
23. 9. 2025 15:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@satryx Tu je problem v tom, ze vodik s kyslikom tvory vybusnu zmes. Nemusi to koncit ohnom, je velka pravdepodobnost na vybuch a ten bude pocut riadne daleko.

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
23. 9. 2025 16:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@satryx to je ale divné proč hasiči mnou uvedenou praktiku používají. Když jak říkáte jsou auta vybavena akumulátorem co nehoří. Nebo je to aktuální prodejní statistika ale na cestách jsou vesměs auta s akumulátory co hoří?
https://www.electricdrive.cz/elektromobily-hasit-neumime-priznali-cesti-hasici/
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/voda-haseni-hasic-elektromobil-baterie-hybrid-akumulator-bmw-kontejner-chlazeni-pozar-cstlice.A200625_120631_automoto_fdv
https://www.facebook.com/watch/?v=1394615347793585
v tom nácviku si ten kontejnér na vodu dokonce dovezli

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
23. 9. 2025 17:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@satryx "to je ale divné proč hasiči mnou uvedenou praktiku používají."

Co je na tom divného?

"Nebo je to aktuální prodejní statistika ale na cestách jsou vesměs auta s akumulátory co hoří?"

Myslím, že z textu je docela dost jasné, co, kdy a kde má jaký akumulátor. Jestli evropská EV na LFP teprve začala přecházet, tak tu stále máte obrovské množství již vyrobených ne-LFP EV, nemluvě o tom, že ta nová na ně teprve postupně přechází (zatímco v Číně na ně už v zásadě téměř úplně přešla).

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
23. 9. 2025 17:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@satryx ""tak co mám informaci, a takové články mám tak na to jezdí jen velké stroje, bo lifepo má malou hustotu energie.​"

Tak to máte špatné informace, LFP se v elektromobilech používají už docela běžně. V Číně je to už výrazně většinový typ chemie osobních EV ​(okolo 80 %​), tzn. výrazně více EV má LFP než NMC a jiné. "
takže nemám špatnou informaci, píšu jezdí. Né stojí v autosalónu až je někdo koupí, a pokud jezdí i obyčejná auta tak v číně. Jen jak se koukám do mapy v číně nejspíše nežiji.
takže divné je na tom to že říkáte jak jsou auta vybavena lfp akumulátory, ony sice jsou ale v autosalónu, né na cestě.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
23. 9. 2025 18:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@satryx "takže nemám špatnou informaci, píšu jezdí. "

No však jezdí a jsou na cestách. Ale současně to v dnešní době není zdaleka každé EV na silnici. Jak jsem již říkal, v současnosti jde o především čínské vozy a Tesly SR (ty už od druhé poloviny roku 2021). Ty jste na cestě už určitě viděl mnohokrát a rozhodně nejsou "jen velké stroje". Takže máte špatnou informaci. Zdaleka nejde JEN o velké stroje.

jardadoma
jardadoma
Level Level
23. 9. 2025 23:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@satryx Možná jsou benzínové autobusy. U nás je většina na naftu.

Reklama
Reklama