Galerie 17
Fermi (GF100): pohled na architekturu čipu
Článek Grafiky a hry GeForce GeForce 400 (GF100) NVIDIA

Fermi (GF100): pohled na architekturu čipu | Kapitola 6

Petr Štefek

Petr Štefek

31

Seznam kapitol

1. Fermi (GF100): pohled na architekturu čipu 2. Specifikace GeForce GTX 480 a GeForce GTX 470 3. Pohled na architekturu čipu 4. Polymorph Engine a Raster Engine
5. Vstříc lépe vyhlazeným hranám 6. Nvidia Surround, 3D Vision a ECC 7. Závěr

V dnešním článku, který je předvojem praktických testů, se podíváme na architekturu netrpělivě očekávaného čipu Fermi (GF100). Tento čip je s přehledem tím největším, co kdy bylo v segmentu grafických jader vyrobeno a integruje i největší množství procesorů.

Reklama

Nvidia slibovala konkurenci pro ATI Eyefinity již dlouho před uvedením GeForce GTX 400, ale jak se zdá, tak bohužel prozatím ostrouháme, protože v ovladačích tato podpora přítomna není a na hraní na třech monitorech tedy můžeme zapomenout. Osobně mi tento fakt příliš nevadí, neboť jeho nasazení vidím reálně až momentu, kdy budeme mít k dispozici OLED monitory bez rámečků, které jsou velmi rušivé. A nebo se rovnou posuneme k super wide obrazovkám.

Fermi (GF100): pohled na architekturu čipu


3 monitory při hraní v akci

Chybět tato funkce může pouze majitelů 3 monitorů, kteří by velmi rádi využili své domácnosti nebo kanceláře k řízení Zeměkoule či letového provozu (samozřejmě chápu, že profesionálové pro tři monitory uplatnění najdou). To samé můžeme říci o 3D Vision, které v ovladačích také nenajdeme, ale zde je pravděpodobné, že se všeho dočkáme v některých z dalších oficiálních ovladačů.

PhysX zde u GeForce GTX 400 bude hrát stejně důležitou roli, jako tomu je u minulé generace, což znamená, že se bude jednat o čistě okrajovou věc pro některé z podporovaných titulů (za celou existenci můžeme jmenovat pouze jeden hratelný titul, který reprezentoval Batman). Teorii o využití jsme si ovšem již nastínili v počateční kapitole.

Fermi (GF100): pohled na architekturu čipu

Nvidia při propagaci často zmiňovala podporu tzv. ECC, což není nic jiného než Error Code Correction a hlavní nevýhoda minulých generací čipů Nvidia v profesionálním HPC segmentu. Tam se totiž korekce chyb vyžaduje. U GeForce GTX 400 nebude ECC pracovat, což je poměrně pochopitelné, neboť zde není jeho využití nijak zvlášť potřebné. Navíc zde mluvíme o funkci, která vyžaduje na každých 8bitů informace 9-tý ECC bit. GeForce GTX 400 nemá žádnou speciální paměť vyhrazenou proc ECC, a proto by muselo dojít k vyhrazení části pracovní paměti právě pro ECC.

Fermi (GF100): pohled na architekturu čipu

V praxi by to tedy vypadalo tak, že z 1.5 GB pracovní paměti GDDR5 by bylo téměř 170 MB pouze pro potřeby ECC. Zde tedy nemusíme chápat absenci ECC jako nedodržení slibu, neboť tato funkce je potřebná pro výpočetní stanice založené na technologii Tesla, kde každý z akcelerátorů může disponovat mnohem větším množstvím paměti a skutečně při výpočtech možnosti ECC využít. ECC tedy přítomno je, ale pouze v profesionálních produktech založených na Fermi.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama