Zpět na článek

Diskuze: Huang si posteskl, tržní podíl Nvidie se v Číně u AI akcelerátorů snížil z 95 na 0 %

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Jedi Turtles
Jedi Turtles
Level Level
5. 11. 2025 11:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jj, Jensen Huang alias Kožeňák. Za posledních 20 let co ho na internetu vídám tak má na sobě vždycky koženou bundu. Jinak Nvidia za posledních 20 let ušla obrovský kus cesty...

kutil05
kutil05
Level Level
21. 10. 2025 18:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nemám rád monopolní postavení, zvlášť když je získané obchodními praktikami obcházejícími pravidla. Takže Nvidi fakt nelituju.

cj190133
cj190133
Level Level
20. 10. 2025 19:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Trump si myslí že Amerika je pupok sveta a môže hádzať okolo seba obrovské clá. To je jednoducho nekompetentné a Číne došla trpezlivosť. Už dávno Ameriku nepotrebuje. Isteže tie clá ekonomiku poškodia, lepšia by bola obchodná spolupráca na nejakej znesiteľnej úrovni. Ale Čína to embargo znesie a zároveň rapídne zvýši vlastný vývoj.
Keď má niekto vlastný 5 nm proces, tak je vo vývoji veľmi blízko.

snajprik
snajprik
Level Level
20. 10. 2025 21:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cj190133 Čina svoj EUV bude schopna použiť v 2028-30 ich tovarne vyrabaju 10% svetovych kapacit waferov, Čina nema ani kvalitu ani kvantitu aby bola sebestačna vo vyrobe čipov, skôr si myslim že Čina berie GPU od Nvidie, ale prepiera to cez okolite štaty ktore nemaju take cla.

jindra72
jindra72
Level Level
21. 10. 2025 01:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@snajprik Omyl, Huawei nedávno předvedl vlastní EUV 3nm. Pro soběstačnost jen za tento rok udělali v Číně více nežli zvládl Západ za 10 let. Navíc jsou leadery v kvantové komunikaci, opto-elektrických analogových čipů, které jsou budoucností ve zpracování obrazových dat. Takže polovodičovém průmysl nám od konce příštího roku už budou jen ujíždět. Mimochodem, jediné TSMC je v tuto chvíli produkovat litografii pod 3nm ve velkém a TSMC jsou Číňané a asi se Vám to nebude líbit, ale praktický celý Svět, vč. USA i naší ČR uznává jednu Čínu. Takže i TSMC jsou z tohoto pohledu Číňané a ukazuje se tak, že pouze Číňané jsou schopni takto precizních výrobních procesů. Pokud Japonsko nedotáhne svůj projekt 2nm litografie, tak nikdo jiný už Číně nebude schopen nikdy konkurovat. Proč? Protože z našich VŠ lezou nepoužitelní gender specialisti a podobní pro společnost zbyteční paraziti, zatímco V Číně VŠ produkují prakticky téměř jen inženýry. V USA TSMC nesehnalo Američany jako zaměstnance do pouhé jedné továrny (důvod: málo inteligentních lidí ochotných tvrdě pracovat v 3směnném provozu). Takže si TSMC muselo dovést do USA své (čínské) pracovníky. Už Vám to dochází, kde je problém proč oni stoupají a my padáme v dluzích na hubu?

sinuhet
sinuhet
Level Level
21. 10. 2025 08:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@snajprik Whow! To by znamenalo, ze Huawei prekonal SMIC a zaradil by se prinejmensim na ctvrte misto v nejpokrocilejsi vyrobe cipu hned za Samsung, zatimco SMIC by skoncil na patem miste.

Mate k tomu zdroj?
Popravde se mi nechce totiz verit, ze by Huawei mel 3nm vyrobu. Doted jsem si myslel, ze vyrabi u SMIC.

jt
jt
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
21. 10. 2025 12:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@snajprik Huawei a vlastné EUV 3 nm?
"jen za tento rok udělali v Číně více nežli zvládl Západ za 10 let"

Jedine ak vykradli technológie a okopírovali holandské ASML stroje. V tom sú majstri. Za rok urobiť taký skok? To je nezmysel.

"Navíc jsou leadery v kvantové komunikaci"
Vidíte, ani to nevymysleli, len to od nás prevzali a vzhľadom na to, že ich je veľa to rýchlejšie vedeli využiť.

"že pouze Číňané jsou schopni takto precizních výrobních procesů"

Bez ASML by boli v riti. Jediné čo majú je to, že sú pracovití a nechajú sa zdierať 24 hodín denne v trojzmenných prevádzkach, lebo sú premnožení.

Politika jedného dieťaťa Číne podľa toho ako sa na to pozriete uškodila, alebo aj pomohla. Uškodila v tom, že všetci chceli chlapcov a je ich tam prebytok (tvrdia, že vojna by vyriešila tento problém). Demograficky teraz budú stagnovať, možno aj ubúdať. Ale na druhú stranu im pomohla, lebo strašne veľa profesií je skôr vhodných pre mužov (aj keď nerobím si ilúzie, že keby došlo na to, že sú premnožené ženy, tak ich budú využívať na stavbách, či v baniach). A táto masa vybudovala Čínu do terajšej podoby. Veľké, moderné mestá, mega stavby, železnice, mosty.

jindra72
jindra72
Level Level
21. 10. 2025 13:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@snajprik Ano, máte pravdu, že to nebylo jen Huawei, ale Huawei ve spolupráci se SMIC, které pro Huawei ty čipy vyrábí. Navíc jsem se překlepl a mělo být DUV nikoliv EUV. Jedná se o to, že Huawei investuje do SMIC velké peníze a společně uvádí zcela nové metody litografie a to včetně použití nových materiálů, jako je Grafen (aktuálně se ví, že pracují na 2 projektech, kdy jeden pomocí DUV bude již nové 3nm čipy Huawei vyrábět v SMIC a druhý projekt investuje do zcela nové métody s použitím Grafenu). Od začátku příštího roku chce Huawei + SMIC vyrábět 3nm čipy Huawei (předpokládám pro AI čipy typu ASCEND a SOC Kirin pro mobilní zařízení Huawei, jako jsou mobily, tablety a notebooky). Zdrojů je více, stačí zadat "huawei 3nm" (většina je v EN, ale jsou i v CZ).

Don Q
Don Q
Level Level
21. 10. 2025 15:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@snajprik Čínská společnost Huawei ve spolupráci s výrobcem čipů SMIC zatím neprodukují čipy na vlastním 3 nm výrobním procesu. Aktuální stav: firmy Huawei a SMIC úspěšně vyvinuly a zahájily výrobu čipů na 5 nm procesu (např. Kirin X90 pro zařízení jako MateBook Pro), který využívá domácí lithografické stroje SSA800 od Shanghai Micro Electronics a techniku multi-patterning bez EUV zařízení (kvůli americkým sankcím). Probíhá intenzivní výzkum a vývoj 3 nm procesu. Laboratorní validace je dokončena a adaptace na výrobní linky SMIC probíhá. Očekávaný časový plán: Tape-out (dokončení designu) v roce 2025 nebo 2026. Začátek výroby v roce 2026, případně masová produkce v 2027. Technologie bude dražší a s nižší výtěžností než u konkurentů jako TSMC nebo Samsung, kvůli omezením na DUV lithografii a multi-patterningu. Tyto informace vycházejí ze zpráv z května 2025, které potvrzují pokrok, ale ne aktuální sériovou výrobu.

kutil05
kutil05
Level Level
21. 10. 2025 18:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@snajprik Ti gender paraziti jsou jen nejvíc vidět. Naštěstí. Dluhy má i ta Čína a ta si navíc zadělala na pořádný průser. Už dávno tam neplatí politika jednoho dítěte, ale rodiny z finančních důvodů mají stále jen to jedno a problémů tam je daleko víc. Jen z našeho úhlu to vypadá, jak to tam je úžasné a jak se ji daří, tato fáze ale skončila.

Don Q
Don Q
Level Level
22. 10. 2025 10:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@snajprik @ J_T: Ještěže máme takové moudré světáky a ranaře, jako jste vy. Dovolte, abych vám ze srdce poděkoval za vysvětlení, jak se věci mají. Naštěstí vůbec nehrozí, že by lidi jako vy mohli cokoli změnit na tom, jak se vyvíjí svět.

coolipi
coolipi
Level Level
25. 10. 2025 14:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@snajprik Jestli nesehnalo dost lidi, tak nasadilo nizkou cenu. A to vidim u radobykapitalistu vsude-stezuji si, ze jako nejsou lidi-houbelec, lidi je jak sr****. To jenom kapitalisti nejsou ochotni nebo schopni platit. V tomto pripade si urcite spocitali, ze trzni cena, za kterou by tam ty lidi pretahli, by byla daleko vetsi nez si tam dovezt vlastni otro... eeer, pracovniky.

To, ze nejsou odbornici(kteri by si dle kapitalistu meli sami platit sve vzdelani a kvalifikaci) je dane tim, ze ten obor/znalosti v danem miste nefrci, pro lidi nema smysl zvysovat si nablind kvalifikaci aby ji pak nevyuzili. Na tom opevovanem zapade ted frci transformace univerzit na srocka, studentu na zadluzene zoufalce bez vidiny uplatneni. V Anglii to uz dospelo k bodu zvratu a univerzity krachuji. WTF. Zatizili investici dani - dluhem s uroky, ktere ma zaplatit investor-student a jako byt z tohoto zpusobu financovani happy. Kolik studentu pak bude mit chut jit do takoveho rizika a zafinancovat svoje budouci schopnosti pro nejakou cizi firmu?

Spolecnost, ktera neni schopna udrzet neustale kolobehy investic a zisku (studujes-pracujes, zasevas-sklizis, investujes-vydelavas, vyrabis-prodavas,...) a bud si je sama narusi (univerzity jako vydelecne podniky, stat jako firma, pracujici predluzeni lide) nebo tento kolobeh narusi cizi konkurenti je odsouzena k vykolejeni a naslednemu kolapsu(kolaps se siri z odvetvi do odvetvi jak lavina). Navic to, ze mame nejzhovadilejsi ekonomicky system vyroby penez jaky Zapad vymyslel tento kolaps jen zesiluje. Jasne, Chicago boys pana Friedmana(coz jsou i dnesni tvurci monetarni politiky) to vyresi snizovanim urokovych sazeb, pumpovanim levnych penez subjektum prisatym na vemeno centralni banky, ale ve finale na ty lidi dole dopadne brime inflace za 2 roky a ti pak neresi jak se budou osobne vzdelavat ci zakladat startupy, ale resi jak zaplatit slozenky a najist se.

Cetl jsem ted jeden clanek na EEtimes o tom, jak zatim na Zapade dva roky startupy hledaji investory, pak dva roky vyviji a kupuji si drahe misto na waferech pro svoje cipy, tak v Cine jen za ty prvni dva roky maji za sebou tri tapeouty na 12nm procesu. Cele to bylo o RISC-V startupech.

A ten, kdo driv doda aspon prodejny sh*t, poskodi tim zakaznika a sve konkurenty a ziska penize a snizi trzni cenu za takova reseni nakonec zvitezi. Je to model, ktery tady jel Zapad proti svym koloniim, ted to okopirovala vetsi Cina a pouziva to proti Zapadu. Co se tyce te "spoluprace", tak spolupracovat jde jen se subjekty, ktere vas neprerostou. A dost v tom hraje roli mentalita, uvedomte si, ze do draveho trzniho svetoradu prenasime svoje osobni zivotni postoje. Nechceme znicit svoje konkurenty, ale spolupracovat s nimi. A nalhavame si, ze i oni chteji totez.

kutil05
kutil05
Level Level
25. 10. 2025 19:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@snajprik Protože se lidem nechce dělat rukama. Mají pocit, že s vysokou budou něco víc. Jenže na vysoké školy chodí moc lidí, kolikrát ani nemají předpoklady a nedokočí, na druhou stranu pak chybí řemeslníci - elektrikáři, instalatéři a další. Řemeslník si přitom klidně často vydělá víc než vysokoškolák. Podobně v medicíně chybí některé obory a jiných je řetlak. Takže logicky pak řada vysokoškoláků práci nenajde, ale jsou zadlužení. Ani státní škola není úplně zadarmo, taky to jsou výdaje navíc.

jardadoma
jardadoma
Level Level
20. 10. 2025 15:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Bude hůř. Čína je asi dost hodně soběstačná a má hodně lidí. Takže sehnat tým inteligentních lidí na vývoj nových věcí, tam asi není problém.

jindra72
jindra72
Level Level
20. 10. 2025 15:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jardadoma Samozřejmě, že bude hůř. Minimálně do doby, než se občané Západu zbaví těch progresivistických levičáckých nefachčenků, co si říkají politici. Ti totiž na co šáhnou to zvořou přímo globálním způsobem. Dokud naši politici nepochopí, že naše budoucnost je kooperaci s Východem a nikoliv ve studené válce, tak na tom budeme hůř a hůř a to velmi rychle. A také by bylo dobré něco udělat s médii, která jsou hlavní oporou těchto neschopných, ale bohužel všeho schopných politiků.

lipo
lipo
Level Level
20. 10. 2025 18:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jindra72 Přesně, nejhorší je ale jejich vůdce Trump 😆

radon
radon
Level Level
20. 10. 2025 18:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jindra72 No problém je s názory a "charakterem" těch našich partneru na východě. Nejenom politikům, ale i některým občanům vadí některé agresivní praktiky těch vašich partnerů (Tibet, Taiwan, Ukrajina). Agresivní války vedly i USA, ale ne s cílem připojit/ukrást dobyté území. Spolupráce nás postaví na stejnou úroveň.
A spolupráce s Čínou je jízda z kopce do rybníku. Mužeme akorát brzdit, stejně tam spadneme. Ty čipy si vyvinou i tak, jestli o rok později, tak to je důležité jen pro akcionáře NVIDIA.

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
20. 10. 2025 20:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jindra72 No jasně... jsme závislí na východních surovinách, závislí na východní pracovní síle, know how jsme z velké části vyvezli na východ, nebo to bylo okopírováno/rozkradeno. Takže proč konkrétně by s námi chtěli spolupracovat na něčem jiném, než na vysávání peněz a zbytků technologií z Evropy?

snajprik
snajprik
Level Level
20. 10. 2025 22:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jindra72 Ano USA ma patenty, Čina teraz vymyslela že ak vo výrobku sa bude nachadzať čo by len 1% nerastnych surovin s Činy vyrobok bude schvalovať Čina :D

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
20. 10. 2025 22:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jindra72 a vy z toho máte radost? tak to jste blb.

jindra72
jindra72
Level Level
21. 10. 2025 00:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jindra72 Jestli jste si nevšiml, tak unipolární svět končí a začíná éra multipolárního světa, kde každý bude hájit primárně své zájmy. Nicméně věci se mají jinak, než naznačujete. Ve skutečnosti čínská Bílá kniha jasně uvádí, že musí být zachován každý stát se svými zvyklostmi, vyznáním, tradicemi, atp. Osobně tento způsob vnímám pro lidstvo mnohem lepším, nežli končící neokolonialismus Západu, který jen okrádal a vraždil každého slabšího, který měl tu smůlu, že měl něco o co Západ mě zájem (Afrika, Jižní Amerika, Asie). Nikdy Vás nenapadlo si položit otázku, jak je možné že z výše uvedených regionů domorodci vyhnali západní "partnery" a nahradili je partnery z Čína a Ruska? Pokud toto nevidíte, pak Vám není pomoci a budoucnost, která přichází Vás bude velice frustrovat.

jindra72
jindra72
Level Level
21. 10. 2025 01:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jindra72 Proč by měl mít z toho radost? Jen poukazuje na fakta (byť je to trochu jinak: jde o totální kontrolu vývozu minerálů dvojího užití, takže USA musí Číně poslat nákresy a specifikace zařízení, pro které chce daný minerál použít a když to bude zbraň, pak jim Čína nic nedodá). Mimochodem stav ve kterém se ocitl celý předlužený Západ není vinou Východu, ale nenažraností globalistů a totální idiocie šířící se skrz politické neziskovky do politiky. Takže Čína nedělá nic jiného, nežli běžně dělá EU nebo USA (tzn. že Čína se pouze brání). Zapomněl jste snad na šílená cla nebo šílené okrádání všech v EU řízené z Bruselu? Zadržování majetků cizích států (aféra Nexperia z minulého týdne), atd. Jestli si myslíte, že Svět tyto naše arogantní a zcela primitivní politické kousky nevidí, tak jste na omylu. Pokud v tom budeme pokračovat, velmi zle dopadneme.
Prosperita nepřichází z válčení, ale ze vzájemné obchodní spolupráce.

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
21. 10. 2025 08:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jindra72 vyhnali západní ­"partnery­".

No Rusko a Čína pochopili. že je levnější a efektivnější vydržovat si místního diktátora, kterého si zavážou a domluví se vždy na všem.
Západ je historicky zotročoval, což efektivně fungovalo stovky let a následně začali implementovat lidská práva a myšlenky demokracie, což nefungovalo. Vybrali si tedy raději znovu zotročování a Čína s Putinem jim v tom přispěchali na pomoc.

Nevím co je napsáno v bílé knize, ale vidím co se děje znelíbeným národům... obyvatelů HonKongu, Ujgurům, Nepálcům...
Znám mentalitu číňanů... spolupracuji snima denně... Slušní, usměvaví, pracovití, ale dělat pod nimi byste nechtěl. Vaši laskavost berou jako vaši slabost.
Vy ale jak to poslouchám, máte jasno, jak se točí svět :D

JiVy
JiVy
Level Level
21. 10. 2025 10:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jindra72 Čína ročně registruje více, než 3× více patentů, než USA.
Ovšem už historicky kradla know-how, třeba papír, střelný prach, kompas, hedvábí... Oooops, nebo to bylo naopak?
Nastudujte si historii. Čína po tisíce let měla největší podíl na HDP Světa. Zlom nastal poté, co Britové do Číny začali importovat opium a toto právo volného obchodu obhájili svými dělovými čluny a Čínský stát rozvrátili v 19. století.
Dnes se Čína pouze vrací tam, kde byla nejméně 2 tisíce let před tím.

radon
radon
Level Level
21. 10. 2025 11:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jindra72 věci se mají přesně tak, jak jsem napsal. Čína území vč. moří zabírá, aby ho vlastnila. Dělá to co dělaly koloniální mocnosti cca do šedesátých let minulého století, kde jste se očividně se svými argumenty zasekl. Neboli nechtěl bych za obchodního partnera agresora typu Čína roku 1950, ani Holandsko roku 1900 ... ale zatímco Holandsko 2025 mně nevadí, tak Čína 2025 pořád ano.

JiVy
JiVy
Level Level
21. 10. 2025 11:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jindra72 Podívejte se na mapu a najděte si na ní základny USA okolo čínského pobřeží a na hlavních dopravních trasách. Čína je fakticky kdykoliv zablokovatelná.
A podívejte se na to, jak Čína expanduje ve světě. Vyváží technologie a infrastrukturu a porovnejte to s tím, jak to dělal a někde dposud dělá 'západ'.

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
21. 10. 2025 11:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jindra72 A jaké technologie vyvážejí?
To že v Evropě postaví baterkárnu, ještě neznamená, že vyváží technologie... ani baterku vám neprodají, budou dodávat jenom čínským partnerům, jen na evropském území.

Je na čase, aby se západ začal stavět k čínskému duševnímu vlastnicvtí, jako čína k západnímu.

JiVy
JiVy
Level Level
21. 10. 2025 11:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jindra72 Pokud tím máte na mysli podporu technického vzdělávání a rozvoje, tak to souhlasím.

jt
jt
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
21. 10. 2025 12:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jindra72 No tak to boli fakt prevratné vynálezy :-) Papier, existovali rôzne druhy papiera a toto bolo len vylepšenie existujúceho. Kompas, myslím, že na to by sa prišlo aj bez nich, mali len šťastie, že asi prví objavili magnetickú rudu. Hodváb? To bol skôr luxusný tovar a bolo množstvo iných textílií, ktoré sa omnoho viacej používali. Bežní ľudia sa do hodvábu neobliekali. Ten by som ako "vynález", ktorý nejako pomohol ľudstvu ani nespomínal. No a strelný prach je vynález, ktorý ľudstvu skôr uškodil. Vynález by mal byť prospešný pre ľudstvo.
Tak a tera mi napíšte, koľko akých vynálezov majú Číňania odvtedy až po novovek. Lebo mne nepríde, že by Čína bola hybnou silou pokroku vo svete. A v dnes sú tam kde sú len vďaka krádežiam a kopírovaniu a jediné ich šťastie je, že ich je strašne veľa. Je rozdiel zdierať 10 milónov a jednu miliardu obyvateľov. Hlavne z toho ťaží Čína.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
21. 10. 2025 17:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jindra72 "Kompas, myslím, že na to by sa prišlo aj bez nich"

S takovou logikou můžete jakýkoli vynález přiřadit téměř jakémukoli národu, "protože by na to přece taky přišel".

"Bežní ľudia sa do hodvábu neobliekali."

A to mění prvenství ve vynálezu jak? Když to nevyužívá běžný lid, tak je to jako vynález neplatné?

"No a strelný prach je vynález, ktorý ľudstvu skôr uškodil. Vynález by mal byť prospešný pre ľudstvo. "

Kdo definoval, že vynález musí být prospěšný? Vynalézt přece můžete i negativní věc, dopad přeci princip toho, že na něco přijdete a něco vynaleznete, nijak nemění. Navíc mnohé vynálezy se dají použít pozitivně i negativně.

"Lebo mne nepríde, že by Čína bola hybnou silou pokroku vo svete."

Já mám bohužel dojem přesně opačný. Čína svět vědecky poslední roky dost táhne. Tak např. počet vědeckých publikací: Čína 27 %, EU 18%, US 13 %. Počet článků s vysokým impact faktorem (tzn. to už vypovídá i o kvalitě výzkumu): Čína 83K, EU 68K, USA 49K

kutil05
kutil05
Level Level
21. 10. 2025 18:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jindra72 Počet vědeckých publikací a článků a dokonce ani patentů neznamená nic. A praktické uvedení na trh. A druhá věc, publikují nejvíc, protože jich je hodně, ale ne proto, že by měli vysoké procento velmi vzdělaných lidí.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
21. 10. 2025 20:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jindra72 "Počet vědeckých publikací a článků a dokonce ani patentů neznamená nic."

Proč ne? Ono dostat se do impaktovaného časopisu není zas až taková sranda, to už bývá výzkum, který má nějakou hodnotu. Takže ono to něco znamená. Jasně, i s menším počtem článků na tom můžete být vědecky lépe, ale nějakou vypovídací hodnotu to prostě má. Nebavíme se tu o podřadných vědeckých časopisech, kde berou každou blbost, aby dostali peníze za otištění.

"A praktické uvedení na trh."

Zrovna v praktickém uvádění na trh jsou Číňané hodně vepředu. Ti oznámí novou baterku a za půl roku se v tom prohánějí reální zákazníci. Tady oznámíme novou baterku, dvakrát odložíme výrobu, za dva tři roky se to v omezené míře dostane k prvním zákazníkům.

"protože jich je hodně, ale ne proto, že by měli vysoké procento velmi vzdělaných lidí."

A to mění na věci konkrétně co? Na počet obyvatel se trh, na který ty produkty založené na nových technologiích půjdou, neptá.

Proč by technologická úroveň dvou produktů měla záviset na zemi původu? Budete mít před sebou např. dva elektromobily se stejnou úrovní technologií, ale ten čínský bude více zaostalý, protože pochází ze země, kde je více lidí, ačkoli se projevuje totožně a umí totožné věci?

kutil05
kutil05
Level Level
21. 10. 2025 20:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jindra72 Zrovna u těch aut Čína šetří na testování. To že auto dobře vypadá a nějakou dobu i funguje, neříká naprosto nic o tom, jak na tom bude za 5 - 10 let. Takže to rychlé uvádění vlastně výhoda není. Jako zákazníkovi mi to říká, je to málo otestované.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
21. 10. 2025 21:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jindra72 Zákazník to ale přesto kupuje. Výrobce pak také hodně rychle získává zpětnou vazbu o tom, co funguje a co ne, což sice odnesou první zákazníci, ale pomůže jim to dohnat tu ztrátu, kterou ještě mají. Když se podíváte na tu úroveň, jak se ta auta za poslední dobu posunula, je to až neuvěřitelné. Vždyť ještě nedávno to byly doslova papírové kopie zahraničních aut. Opakují nástup Korejců, jen zmáčkli tlačítko Fast Forward hodně silně.

Jistěže je stále hodně co zlepšovat, to je naprosto bez diskuze, ale čínská auta jsou na nejlepší cestě do značné míry zlikvidovat tradiční automobilový průmysl tak, jak se jim to povedlo v mnoha jiných oblastech.

kutil05
kutil05
Level Level
21. 10. 2025 21:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jindra72 Fakt myslíte, že čínský výrobce naslouchá zákazníkům? Tak to hodně štěstí. Zlepšují se jen vlivem konkurence. A hlavní pro ně jsou čísla prodejů. Klidně tu můžou působit 5-10 let a pak se stánou a zákazníci s potřebou oprav budou mít smůlu.

jindra72
jindra72
Level Level
21. 10. 2025 22:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jindra72 Naprostý souhlas. Jen nechápu lidi, kteří Vám davají nesouhlas. Oni asi stále nechápou, že nalháváním si o naší výjimečnosti a technické nadřazenosti si jen škodíme, protože tyto iluze pak nenutí naše mladé studovat technické obory a opravdu se snažit kvalitně vzdělávat a raději si jedou svoji pohodičku a těžkým studijním oborům se rovnou vyhnou.
Máme-li mít šanci se udržet aspoň v pozici, že budeme schopni vyrábět produkty či vyvíjet technologie, díky kterým budeme mít co prodávat obchodním partnerům, tak si za chvíli nebudeme mít za co kupovat nejmodernější novinky a zahájíme proces zaostávání nejen technologického, ale i sociálního (kde nejsou peníze, nemůže být ani štědrá sociální politika).

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
22. 10. 2025 08:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jindra72 "Fakt myslíte, že čínský výrobce naslouchá zákazníkům?"

Já ale neříkal, že naslouchá zákazníkům. Já řekl, že získá zpětnou vazbu o tom, co funguje a co nefunguje. To přece nemusí nutně znamenat, že mu to řekne zákazník. To, zda daná technologie čehokoli funguje nebo ne, jaké má problémy, zjistí i bez něj.

JiVy
JiVy
Level Level
22. 10. 2025 09:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jindra72 A Kefalín, čo si predstavujete pod takým 'naslouchá zákazníkům'?
V tržním prostředí jsou to primárně prodeje a reklamace, co dává výrobci zpětnou vazbu od zákazníka. Prodeje jsou zase zásadně ovlivněné relevantní konkurencí. Já vím, že pro ekonomy je to triviální, ale nejspíš je to potřeba si zopakovat.

kutil05
kutil05
Level Level
22. 10. 2025 15:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jindra72 Oni tady ty továrny nemají, kdykoliv se můžou stáhnout a vrhnout sem "jinou značku" ale stejného majitele, vydělají tak jako tak. Evropské znašky takovou možnost nemají.

coolipi
coolipi
Level Level
25. 10. 2025 14:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jindra72 Kterazto obchodni spoluprace muze trvat jen tak dlouho, dokud jedna ze stran nepreroste tu druhou a nepozre ji.

Reklama
Reklama