Zpět na článek

Diskuze: Konec EV v Norsku se po snížení dotací opět nekoná, únor ukazuje 98% podíl

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

anndir
anndir
Level Level
dnes 10:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

to musí ropný troly a obhájce ropných korporátů naštvat :D

Vagi
Vagi
Level Level
včera 20:18 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tak hlavně že v Norsku nevadí těžit tu fuj ropu, ze které tečou prachy...pokrytci.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
dnes 07:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Vagi S tímto názorem se setkávám často a nepřijde mi úplně správný. Zkusme se nad tím trochu více zamyslet.

Norsko tedy přestane těžit ropu. Co se stane? Celosvětovou spotřebu ropy to nijak nesníží. Ten, kdo bral od Norska, bude muset brát od někoho jiného, takže ten jiný bude muset navýšit těžbu, aby pokryl výpadek Norska.

Poněvadž ale Norsko s ukončením těžby ropy tuto ropu neexportuje, nemá prostředky na podporu elektromobility. Tedy v Norsku nebude tolik EV a bude více ICE. Norsko tedy samo bude pro své potřeby potřebovat více ropy. Co to znamená?

a) Stejně tu svou těžbu spustí pro své potřeby
b) Bude ropu importovat. Takže ten někdo, kdo pokrývá výpadek norského exportu, bude muset navýšit těžbu ropy ještě o norský import.

Ať už platí a) nebo b), spotřeba ropy se zvýší. Takže osobně mi to tak špatné nepřijde, protože Norsko svou těžbou ropy celosvětovou spotřebu ropy nezvyšuje, ale snižuje.

ensidia
ensidia
Level Level
dnes 08:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Mě se váš názor taky nezdá správný. Nemůžete srovnávat prodeje když podmínky vlastnit a provozovat spalovací auto v Norsku je daleko dražší než El. A to u teď po úpravě. Je to článek o ničem, příklad. Když zdražím rohlíky o desítky %, a chlebu dám DPH 0%. Budu vyzdvihovat že chleba je dobrý a prodává se. A rohlíky už si kupují jenom nadšenci? :D A už vůbec nic to nevypovídá o kvalitě chleba. Prostě spalovák je pro Nory drahý.

Ano ta politika je pokrytecká, z ropy dotují elektro auta. Ale jinak souhlas netěžíš, neprodáváš ty bude někdo jiný. Ale zase příklad to je jak zakázat prodej zbraní (resp. brutálně zdanit), ale být jejich výrobcem.

Bavme se až podmínky budou stejné.

Třeba takové Finsko má minimální podporu a slušné prodeje. Ale proč? Protože tam je levná elektřina a je to bohatý stát. Nemají to prodotované jako Norsko. Ale už to i tam začínají ořezávat.

Pojdme se podívat třeba na stát mimo EU. V JAR bohatá africká země s 60 miliony lidí. Jich tam prodají tisícovka a to vyrábí 2/3 elektřiny za celý kontinent.

Tyhle články beru jako čište manipulativní na vyzdvihování EL. aut. Ale jak člověk vytáhne hlavu z EU směrnic. Zjistí realitu. Třeba takový Stellantis v USA za minulý rok odepsal 550 miliard jako ztrátu na elektromobilitě a točí zpátky ke spalovákům. A ten odpis celkový bude v bilionech, taky za to jejich akcie za to pěkně dostaly.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
dnes 09:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ensidia Přijde mi, že jste vůbec nepochopil, o čem ten článek byl.

ensidia
ensidia
Level Level
dnes 10:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Ale pochopil klasický článek o tom jak se dobře prodávají EL . auta v Norsku. A že zvěsti o propadu jsou přehnané. Obecně by se objektivní žurnalista měl takovým zprávám vyhnout na tak pokřiveném trhu. A druhá část byla narážka na to že to že vám nepříjde úplně pokrytecké od Norů, těžit ropu ale zároveň tvrdě ji v autech daněmi zakazovat. No podle moje ho pohledu, takové čistokrevné státně-ekonomické pokrytectví se jen tak nevidí. Ekvivalent je snad jen od Rakouska jak demonstrovali proti Českému jádru, ale odebírají energii. A samy měli kliku v podobě Alp (vodních elektráren). :)

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
dnes 11:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ensidia "článek o tom jak se dobře prodávají EL . auta v Norsku"

Ne, není. Je to statistický článek, který se věnuje nutnosti správné interpretace statistiky.

"Obecně by se objektivní žurnalista měl takovým zprávám vyhnout na tak pokřiveném trhu."

Vždyť je to článek právě o tom vlivu toho pokřivení. Jak říkám, nechápete, o čem ten článek je. Je o tom, jak se to pokřivení projevuje v chování lidí a jak si musíme dávat pozor na to, abychom tato pokřivení správně statisticky vykládali.

"vám nepříjde úplně pokrytecké od Norů, těžit ropu ale zároveň tvrdě ji v autech daněmi zakazovat"

Viz výše můj příspěvek ráno. Kdyby to oni sami ropu netěžili, tak by celosvětovou těžbu ropy zvýšili. Takže mi podpora vlastní elektromobility tím, že snížím celosvětovou spotřebu ropy nepřijde jako dělat úplný pokrytecký opak, když to naopak podporuje to, co chtějí, snížit těžbu ropy. Norové snižují těžbu ropy tím, že ji sami těží.

ludek_jelinek
ludek_jelinek
Level Level
dnes 12:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ensidia Ne, manipulativní jsou články placené evropskými a americkými automobilovými molochy, které zaspaly dobu a teď na poslední chvíli musí vynakládat obrovské finanční částky na splnění ekologických cílů, které jsou zcela legitimní, protože planetu už jsme zprasili až dost a konečně se s tím musí něco dělat, i když to bolí. 😐

Reklama
carmel
carmel
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
včera 02:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tesla lebo mali akciu uver bez navysenia!! Ked mate preplatiť auto o 100 000 nok len ako cena uveru za 7- 10 rokov tak jasne ze tisoce kupovali teslu ako horke rohliky))) to je tu hlavny tahun , teraz taha ludi na uver , 0 navysenim a nizkou rentou po 3 rokoch zase xpeng a zeekr , xpeng na toho si robim zalusk aj ja )). Dalsi tajomny " dovod preco ludia celkovo v skaninavii kupuju tie elektrické je cena za servis fosílnych aut!! Zatial co v cz robi garaznik za plat slaby plat na mile vzdialeny kapitalizmu)) a aj preto sa vaam tam stale oplatia tie fosilaky ked to nejaky pepa utahne za pivo" 😀 , doslova,, ceny za servis v norsku su v cene okazdeneho auta na cz sk,, a kazia sa viac ako elektrické auto co iba nabijas a dolievas vodu do ostrekovacov. Obcas garancka ,a este ked zaruky na elektrické auta dosahuju aj 10 rokov ako ponuka momentalne zeekr tak nieje o čom ako sa vravi . A tiez su povodlnejsie a luxusnejsie ako eu produkcia aut,, nepredrazene

jivy
jivy
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
7. 3. 2026 20:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Názorný rozdíl mezi bulvárními novináři a novináři, kteří o datech přemýšlejí a dokáží si udělat alespoň základní datovou analýzu.

Jan Belka
Jan Belka
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
7. 3. 2026 17:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

nemaji tam nahodou na klasick spalovaky naky sileny dane a proto se jim to uz nevyplati?

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
7. 3. 2026 17:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka No mají. Nedávno ale ty nůžky mezi ICE a EV o něco snížili (nijak zásadně). Způsobilo to sice propad prodejů o 94 % z měsíce na měsíc, fakticky se ale z dlouhodobého hlediska nic zásadního nezměnilo. Jen se přelila lednová auta do prosince.

Jan Belka
Jan Belka
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
7. 3. 2026 20:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala ono taky je to celkem bohaty stat a poridit si tam elektroauto neni takova darda jako u nas.. kdyby u nas naky zakladni elektroauta staly kolem 300-400tis tak by to taky bylo o necem jinem..

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
7. 3. 2026 20:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka No bylo, ale jak to souvisí s tématem?

Jan Belka
Jan Belka
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
včera 10:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala narazim na to ze i po tom co tam snizili dotace tak prodeje elektro aut pokracuji velmi dobre.. proste na to maji Norove vetsi kupni silu to utahnou, nedozau si predstavit ze by najednou vsichni cesi zacali kupovat elektroauta, lidi by na to proste nemeli prachy..

Roob
Roob
Level Level
dnes 10:46 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka kolko % norov byva v panelakoch, kde je 1-2-3 nabijacky na cele 40k mesto a kolko % slovakov ma 3600€ plat? Keby som mal 3600 plat, tak byvam v dome, mam panely a dobijam si eauto sam, ale... Porovavate furt neporovnatelne veci, cast populacie NIKDY nebude moct mat eato, ale spalovacie mat mozu.. takze si strcte tie eauta do prrdeeeleeeee!!!!

Inak o tom nepisete, ako nori chodia na nakupy do svedska, lebo v norsku je vsetko drahe jak rit. Ale maju relativne lacne eauta, no...

ludek_jelinek
ludek_jelinek
Level Level
dnes 12:46 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka Bohatý stát to sice je, ale když jsme byli v Norsku, tak si místní až tak nevyskakovali a sami říkali, že bydlet tam je dost nákladné. Jinak řečeno tu "bohatost státu" dost zaplatí místní. ČR může klidně také být bohatá, jenom jsem zvědavý na ten řev, pokud by mělo být efektivní zdanění práce cca 3x vyšší než v současnosti. 😉

Jan Belka
Jan Belka
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
dnes 13:00 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ludek_jelinek tak jasne ze od vyse platu se odvijeji vetsinou i vetsi dane viz krasny priklad treba Dansko, kde jsou dane opravdu vysoke, Ale i tak si tam muze mnohem vic lidi dovolit koupit elektroauto nez u nas.. kdyz si clovek veme ze zakladni elektroauto od Skodovky stoji 800tis tak to je proste pro vetsinu lidi nedosazitelny.. ty ceny proste budou muset jit niz aby to melo sanci se prosadit i v nasich podminkach.

Pali P.
Pali P.
Level Level
Procesor: AMD
7. 3. 2026 13:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

No jasne - Nórsko a Tesla.
Keď extrém, tak extrém.
Poprosím analýzu vývoja trhu osobných EV Hyundai/KIA v USA tiež s prihliadnutím na zníženie dotácií. A k tomu pre porovnanie aj vývoj predaja ICE tých istých značiek v tom istom období na tom istom trhu.

Len tak na okraj - predajnosť konkrétneho riešenia pohonu na konkrétnom trhu neurčuje len koncová cena vozidla, ale aj mnoho iných faktorov. Ale vy to viete p. Šurkala. A preto u vás v ČR a u nás v SR predaje EV nemôžu byť také ako v Nórsku. Nórsko je v tomto smere špecifický trh a nemôžeme ho porovnávať ani z väčšinou ostatných štátov EU, v ktorej regulácie sú hýbateľom predajnosti všetkého možného, nie to ešte s inými trhmi, kde legislatíva sa v tom až tak nešprtá.
A máme tu aj peknú ukážku mimo EU - Etiópia a Keňa. Ak štát pritlačí legislatívou a úľavami, aj v Afrike to ide.

Zaujímavé by bolo sledovať, čo by sa stalo, ak by hneď od dajme tomu apríla 2026 všetky automobilky vôbec neponúkali ICE, EV by boli predávané za skutočnú cenu zahŕňajúcu reálne náklady na výrobu na všetkých úrovniach vrátane subdodávok a aj ťažby a spracovávania prvotných surovín + primeraný zisk, dotácie a zvýhodnenia by sa na všetkých úrovniach zrušili (aj štátne, aj tie od samotných automobiliek). Čo by sa udialo s koncovou cenou EV? Ako by sa to krátkodobo a strednodobo prejavilo na kúpyschopnosti bežných ľudí, čo sa týka nových vozidiel? Aký vplyv by to malo na ceny ostatných produktov v súvislosti so zmenou nákladov na prepravu tovaru?

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
7. 3. 2026 13:34 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pali P. "ak by hneď od dajme tomu apríla 2026 všetky automobilky vôbec neponúkali ICE, EV by boli predávané za skutočnú cenu zahŕňajúcu reálne náklady na výrobu na všetkých úrovniach vrátane subdodávok a aj ťažby a spracovávania prvotných surovín + primeraný zisk, dotácie a zvýhodnenia by sa na všetkých úrovniach zrušili (aj štátne, aj tie od samotných automobiliek). Čo by sa udialo s koncovou cenou EV?"

Tak to je jasné, stoupla by cena. Netvařme se však, že automobilky nikdy nedostaly pobídky, úlevy a podobné na ICE. I ty nízké ceny ICE byly dány různými úlevami a dotacemi.

"Poprosím analýzu vývoja trhu osobných EV Hyundai/KIA v USA tiež s prihliadnutím na zníženie dotácií."

Tam se prozatím stalo totéž. Velký nárůst prodejů ve Q3 před výpadkem dotací (+100 až 110 tisíc nad dlouhodobý průměr), velký pokles v Q4 po výpadku dotací (-100 tisíc pod dlouhodobý průměr). Co to udělalo s trhem, uvidíme, až budou čísla za Q1, nicméně jestli to v Q4 bylo stále takto hodně vysoko a máme tam ten časový posun, tak zatím nic nenasvědčuje tomu, že by to s trhem nějak dramaticky zahýbalo.

Dlouhodobý průměr byl cca 320-330, před ukončením dotací 440, po ukončení 230. Takže jestli to v tom slabém čtvrtletí bylo 230, přičemž to je dáno i tím, že se to časově přesunulo k těm 440, tak kolik to bude, až tento vliv pomine? 270-300? Nečekejte, že by to z EV najednou udělalo neprodejnou kategorii.

ludek_jelinek
ludek_jelinek
Level Level
dnes 12:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pali P. Máte pravdu, s Norskem se měřit nemůžeme, ať my nebo vy na Slovači, protože jsme ekologická čuňata a je zde mimořádný vliv zkostnatělých "tradičních" automobilových mastodontů, kteří se nedokážou dost pružně měnit a hlavně vydávat prachy na výzkum a rozvoj nových technologií pohonu. 😐

Tarman
Tarman
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
7. 3. 2026 12:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

No zrovna Norsko je asi jedna z nejvíce ohnutých zemí co se podpory EV týče. To že upravili jedno z ohnutí trhu ještě nic neznamená.

Tarman
Tarman
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
7. 3. 2026 12:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tarman odpověď Ai na základní Octavii:

Orientační příklad: Škoda Octavia 1.5 TSI (nová)

(Čísla jsou orientační, protože přesný výpočet závisí na konkrétní konfiguraci a emisích.)

PoložkaOdhad

Cena vozu v EU

~600 000 Kč (cca 250 000 NOK)

DPH 25 %

+62 500 NOK

Engangsavgift

60–120 tisíc NOK (podle CO₂)

Vrakpant

~2 400 NOK

Celkem navíc

cca 125–185 tisíc NOK

To znamená, že Octavia, která v ČR stojí kolem 600 tisíc Kč, může v Norsku stát cca 375–435 tisíc NOK (cca 900 tisíc až 1,05 mil. Kč).

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
7. 3. 2026 12:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tarman No právě. Ale někteří z toho propadu v lednu vytvořili závěr, že ukončení této daňové úlevy definitivně pohřbilo EV v Norsku, což jak vidíme, není pravdou. Na to by bylo potřeba zrušit ještě spoustu dalších dotací/úlev a hlavně se na to dívat po několika měsících, ne hned ten následující.

Tarman
Tarman
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
7. 3. 2026 13:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Podle mě by to chtělo to ohnutí i zmíniť přímo v článku. Je jasný, že když ponížili osvobození od daně z 500 na 300 tisíc, tak to prakticky nic nezmění s ohledem na to jak jsou zatížené klasické spalováky. Osobně proti EV nic nemám. Ale rozhodovat by měl trh, ne ideologie.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
7. 3. 2026 13:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tarman "Je jasný, že když ponížili osvobození od daně z 500 na 300 tisíc, tak to prakticky nic nezmění s ohledem na to jak jsou zatížené klasické spalováky."

No mně to jasné je, Vám taky, ale spoustě jiných lidí ne, a vyvozují z toho nesmyslné závěry.

ludek_jelinek
ludek_jelinek
Level Level
dnes 12:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tarman Pokud máte globální průs....švih, tak určitě trh nic nevyřeší. Nebo si snad myslíte, že by evropské automobilky, které zbohatly na spalovacích motorech, samy od sebe začaly řešit ekologičtější náhrady pohonných jednotek jejich vozů? 😮 Sorry, ale manažeři takových molochů jedou stejně jako svého času bolševici v zemích východního bloku: "Po nás potopa." 😡

Reklama
Reklama
Reklama