Zpět na článek

Diskuze: Mercedes-Benz začne s prodejem autonomních vozů 3. úrovně

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

madPav3L
madPav3L
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
13. 12. 2021 11:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

No jelikož má Německo celkem cca 650000 km silnic dle wikipedie a toto bude fungovat na 13191 km (2%), tak to asi stejně nemá nějak moc význam to používat...

Budman
Budman
Level Level
12. 12. 2021 16:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

A už je nějak legislativně ošetřeno, kdo nese odpovědnost za nehodu v autonomním režimu? To je dost zásadní věc

snajprik
snajprik
Level Level
13. 12. 2021 06:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Budman Samozrejme majiteľ, budeš podpisovať lajstro ako pri očkovani proti covidu, že preberaš plnu zodpovednosť za všetky následky :D oni nič oni muzikanti.

Budman
Budman
Level Level
13. 12. 2021 08:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@snajprik Je vážně nutné ze sebe dělat pitomce a tahat sem covid?

Simik
Simik
Level Level
12. 12. 2021 10:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Co to má být, nový buzzword?

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
12. 12. 2021 11:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Simik Vysoce detailní mapa, která obsahuje i jednotlivé objekty (sloupy, značky,...), aby se auto mohlo přesněji chytit pomocí dalších pomocných systémů (radar, lidar). Běžné, už roky používané označení.

Simik
Simik
Level Level
12. 12. 2021 12:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Takže má další objekty pro nové senzory.

Existuje nějaká definice toho co je HD a co SD mapa?

P.S. I buzzwordy se používají roky. Určitě není náhoda použití to HD v označení;-)

cernakus
cernakus
Level Level
13. 12. 2021 11:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala "HD map" je samozřejmě jen tupej buzzword. Mapy s extra detaily už měli Sověti, kdy zakreslovali každý detail, který byl podle nich potřeba pro případné válečné operace, jen tomu neříkali tak noblesně. Fakt je, že aby "samořízení" mělo šanci, tak mapy musí být detailnější, než jsou dnes. Vyjma toho, že umožní stroji předvídat, tak také sníží zátěž na jeho senzorovou analýzu (zjednodušeně řečeno, pokud očekává na nějaké souřadnici značku snížené rychlosti, dokáže ji identifikovat snáze a rychleji, než když ji tam čekat nebude).

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
12. 12. 2021 09:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

kolik sekund dopředu upozorní na převzetí řízení?

coolipi
coolipi
Level Level
12. 12. 2021 13:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@asip80 Myslite pred narazem?

wrah666
wrah666
Level Level
12. 12. 2021 17:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@coolipi Pokud vůbec upozorní dopředu. Podle mého nastává krizová situace tak rychle, že počítač dojde k názoru, že neví co s tím a že je třeba zásah člověka až moc pozdě. On totiž člověk co kouká na film nebo nakupuje má dost dlouhou reakční dobu. Podle mě dešlší, než co by počítač stihl zastavit, nebo brutálně zabočit atd. Ale pokud nekecají, tak fajn. Kdyby to dávalo tu jízdu po městě do 60 km/h, tak mě osobně to naprosto stačí. Plus mercedes s automatem, takže jen lehce brzda, plyn a kroucení volantem.

coolipi
coolipi
Level Level
12. 12. 2021 17:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@coolipi Reakcni doba nez se clovek "rozkouka" - a ve tme pri kontrastu LCD displeje a tmaveho okoli za okny to budou sekundy + nez se dostane do obrazu. A to pomijime jeste to, ze by mel ridic vedet, jake znacky projel a tudiz jak se ma chovat v danem useku silnice. Treba kdyz pojede na vedlejsi silnici a pocitac mu hodi rizeni do klina, tak musi vedet, jestli ma prednost ci ne, nebo jestli je v danem useku zuzeni s prednostnim provozem v jednom smeru atd.

Vsechno toto zorientovani se, preostreni, adaptace na jiny jas, pochopeni situace bude opravdu trvat 2-5 vterin, i podle veku a rychlosti reakci ridice. Z toho vyvozuji, ze je nerealne, aby auto hodilo rizeni ridici do klina na posledni vteriny a pak se z toho vyrobce vyvleknul, ze za to muze ridic. Za jizdy musi ridic sledovat situaci kolem, a to vylucuje venovani se hovadinam na displeji.

Doufejme, ze si v Cechach nebudou testovat nemecke ani jine automobilky svoje automni systemy - tedy ze to tu budou provozovat. Nerad bych byl smeten takovou hloupou krabici ktera ani neudelala ridicak a neumi poznat, kudy vede cesta mezi kuzely na silnici.

neverminde
neverminde
Level Level
12. 12. 2021 23:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@coolipi Jenze jim nikdo nerekl ze ten jejich pocitac nebo umela inteligence neumi predvidat. A to clovek dokaze. V urcity situaci se proste clovek dokaze zachovat nejak aby zabranil necemu co by se mohlo stat. Autonomni vozidla by se ujali jen v pripade ze by na silnici byly jen autonomni vozidla bez aut ovladanymi ridici. A to se doufam nikdy nestane. Jinak hodne nehod zaviní autonomne rizena vozidla viz USA.

wrah666
wrah666
Level Level
13. 12. 2021 03:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@coolipi Podle mého "autonomní" řízení vyhodnotí, že je srážka nevyhnutelná a pak to přehodí na lidského řidiče. Který sice nic nezmění (ani si neuvědomí, co se děje) ale papírově to byl on, kdo způsobil havárii.

odb
odb
Level Level
13. 12. 2021 11:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@coolipi Suhlas, ze autonomne auta aby sa ujali potrebuju mat okolo seba len autonomne auta. Bez toho ta autonomia bude musiet byt na uplne inej urovni. Minimalne na urovni priemerneho cloveka vodica.

Toto bude fungovat len za urcityhc okolnosti a o nakupovani, praci pocas cesty budu urcity ludia moct nadalej snivat.

Ja len dufam, ze to tak skoro vsetci vyrobcovia nebudu tlacit do vsetkych aut. Mne uplne vyhovuje moje hlupe auto. Nevidim ziaden alebo minimalny prinos tohto vsetkeho pre moju jazdu.
Blby tempomat, automat a cuvacia kamera je dostatocne vybavenie pre mna. Tak ci tak by som musel davat pozor, takze mne to pride skor na obtiaz ako prinos.

cernakus
cernakus
Level Level
13. 12. 2021 11:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@coolipi Ne, řidič fakt nemusí vědět jaké značky přejel. Drtivá většina to minimálně čas od času neví. U některým mám pocit, že to neví permanentně. Pointa je, že člověk když zapomene/přehlédne/ignoruje značky, tak neignoruje další indicie. Když jede mezi baráky, tak dokáže rozlišit, jestli je ve městě nebo ne (může být mezi baráky, ale na okruhu a tam je rychlost vyšší). Když si není jistý, jestli má přednost, tak prostě zastaví a buď počká, nebo se podívá na značky z ostatních směrů a nebo se posunky a troubením "domluví" s ostatními účastníky. Počítač tohle udělat nesmí (a ani by to neuměl, protoež na to je třeba opravdová inteligence a ne její velmi nedokonalá simulace, které honosně říkáme umělá inteligence).
Ostatně osobně razím názor, že značky a pravidla by měly být brány spíše jako soubor doporučení a ne jako nepřekročitelný kánon. S tím se však počítač poprat neumí. Člověk ano.

Jinak souhlasím, že není možní propagovat autopilota a zodpovědnost házet na řidiče. Autopilot musí být schopen vyřešit všechny situace nejhůře nouzovým brzděním (s ohledem na řidiče za sebou). V případě dálnic nouzovým zabrzděním v odstavném pruhu. Protože hodit řízení člověku do klína v krizové situaci je opravdu blbost a ten člověk nemá šanci.

V tomhle zkurvystáně nikdo soudný autopilota testovat nebude. Ono smysl by to dávalo, protože když autopilot zvládne naše silnice, zvládne jakékoliv silnice v Evropě. Ale jako zkušený řidič musím říci, že řídit v ČR je tak náročné, že technologie bude potřebovat ještě dekády, než se k potřebnému umu přiblíží :-D

cernakus
cernakus
Level Level
13. 12. 2021 11:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@coolipi Tak čistě teoreticky si autonomii umím představit na dálnicích za nízkého a středního provozu. Prostě si nastavíš, že chceš jet v pravém pruhu a tvůj vůz tak pojede rychlostí 90-100 km/h a občas předjede nějaký ten extra pomalý kamión. Pokud pojedeš například z Brna do Frankfurtu, tak pojedeš 8-9 hodin a pokud by ten vůz ujel těch 750 km na jeden zátah, tak si umím představit, že bych to jel jako služební cestu přes noc s jednáním ve F. od 9:00.

Samozřejmě raději bych zvolil vlak, ale problém je, že tam prostě přímý a natož spací vlak nejede.

Jinak do kolon je super adaptivní tempomant a držení pruhu.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
13. 12. 2021 12:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@coolipi No vidíte a tento Level 3 je právě určen na dálnice do velmi hustého provozu (proto těch 60 km/h), jinak to funguje na Levelu 2, což je ten adaptivní tempomat, udržování pruhu,...

cernakus
cernakus
Level Level
13. 12. 2021 12:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@coolipi To není to o čem mluvím já. V zácpě si dnes vystačíš s adaptivním tempomatem a udržením pruhu. Nic více není potřeba.

cernakus
cernakus
Level Level
13. 12. 2021 11:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@asip80 To záleží, jestli jde o situaci kontrolovanou, tedy standardní a nebo nekontrolovanou, tedy nestandardní. Dám příklad z Tesly, když se vozovka zúží pod minimum, které autopilot vyžaduje, tak začne brečet, ale času je dost, protože to minimum je nastaveno velmi štědře (4 metry na pruh) a Tesla stále řidí. Pokud však najednou ztratí všechny pruhy, protože tam silničáři zrovna vylili nový povrch a vysrali se na to, to někam nahlásit, tak v momentě kdy Tesla brečí, už neřídí. V případě že se tohle stane v zatáčce, tak smolík.

Reklama
Reklama