Zpět na článek

Diskuze: Metro v San Franciscu se po čtvrt století zbaví 5,25” disket

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

prasopras
prasopras
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
30. 10. 2024 08:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ensidia No jo, osmipalce to byla jina kava, to se neda srovnat. :)

Kdo by ty jaderny plecky take predelaval? Vzdyt se to ani nepouziva.

Choakinek
Choakinek
Level Level
30. 10. 2024 10:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ensidia Tak to pak jo, v tom případě je zbytečné to metro dál řešit :-).

JonnyC
JonnyC
Level Level
29. 10. 2024 21:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ja bych jenom poznamenal ze muni neni metro, jsou to hlavne tramvaje (ktery jsou teda par zastavek pod Market st. v podzemi), i kdyz muni taky provozuje trolejbusy a cable car.

Pak ma San Francisco jeste neco co se jmenuje BART (Bay Area Rapid Transport) ktery je metru daleko blizsi (i kdyz mimo mesto taky neni vsude v podzemi, ale nerozdil od tramvaji muni je vsude mimourovnovy)

eMKejx
eMKejx
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
29. 10. 2024 20:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

ako sa vyjadril hovorca spolocnosti prevadzkujucej metro, od 1.1.2025 plynule prechadza ich system manazovania na floppy 3,5", v pripade potreby bude cely system zalohovany na ZIP mechanikach :D

prasopras
prasopras
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
29. 10. 2024 13:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

V roce 1998 zavadet 5,25 palce diskety, to je tedy troufalost. :)

Choakinek
Choakinek
Level Level
29. 10. 2024 14:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@prasopras 5,25″ - kapacita nejprve 160 kB u jednostranných, později až 1,2 MB.

Používány u osobních počítačů od roku 1981, po roce 1995 postupně výroba ukončena.

:-)

prasopras
prasopras
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
29. 10. 2024 14:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Choakinek Diky, ja to jeste zazil v praxi a v roce 1998 bych cekal CD-R, max. 3,5 palce nebo ZIP

Choakinek
Choakinek
Level Level
29. 10. 2024 17:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Choakinek To by mě docela zajímalo, v čem je to zařízení tak specifické, že nepoužívá již tehdy super masově rozšířený formát 3,5".

coolipi
coolipi
Level Level
30. 10. 2024 00:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Choakinek Specificke je dobou vyvoje. Zacli kdyz byly k dispozici 5 1/4 palcove diskety a nemeli duvod prejit na mensi (mene spolehlive).

Nevim jak vy, ja jsem mel na 5 1/4' disketach mene ctecich chyb nez pozdeji na 3 1/2'

Kdyby se kriticka zabezpecovaci zarizeni delala na technologiich, ktere jsou "in" v spotrebitelske oblasti, tak by se za mesic zastavila protoze in je dnes flash pamet s QLC technologii a ta potrebuje porad delat refresh (podobne jako DRAM) aby opravila unik elektronu z pametovych bunek.

Ja myslim ze potrebuji upgrade protoze uz nemaji media :-)

Mmch, existuji emulatory floppy , napr. Gotek
https://en.wikipedia.org/wiki/Floppy_disk_hardware_emulator
Akorat se do toho dava USB flashka a pocet zasunuti konektoru USB-A je podle tloustky pokoveni zlatem mezi 500 az 5000 cykly. To ta 5 1/4 mechanika bude mit vic.

At zije pokrok!

prasopras
prasopras
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
30. 10. 2024 07:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Choakinek Meli to tesat do kamene a byl by klid.

To nez by se vojezdilo.

Choakinek
Choakinek
Level Level
30. 10. 2024 11:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Choakinek "Nevim jak vy, ja jsem mel na 5 1­/4­' disketach mene ctecich chyb nez pozdeji na 3 1­/2­'"

Tolik toho nepamatuji. Nám otec přesouval hry pro osmibity z audio kazet právě na 5,25" diskety, na spolehlivost už si nevzpomínám.

Užívání PC jsem poté měl vždy spojené pouze s 3,5" disketou.

drkt
drkt
Level Level
30. 10. 2024 12:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Choakinek Jde o to že ty 5.25 palce neměly tak velkou hustotu, plus ty 3,5" se rozmohli tak že je dělal kdekdo a často s dost pochybnou kvalitou. Proto ty 3,5" pak odcházely celkem často. Dodnes existují firmy které se snaží skoupit (nové nikdo nevyrábí ale stále jsou třeba) a rozchodit staré diskety a velká část z nich pořád funguje! (někeré i 50 let)...

prasopras
prasopras
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
1. 11. 2024 18:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Choakinek s tim hodnocenim bych byl opatrnejsi, 5tky taky nebyly vsechny perfektni.
takova kvalitni Verbatim disketa byl poklad. Mam jednu tricet let starou a stale dva chybne sektory, vic ani tuk

prasopras
prasopras
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
1. 11. 2024 18:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Choakinek ano, slysel jsem o tom.

s trochou fantazie, co vydrzelo nejvic? napisy v jeskynich a tesane napisy

drkt
drkt
Level Level
29. 10. 2024 09:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

"Spousta systémů je založená na velmi starých technologiích"
Když to tak čtu tak si říkám, jestlipak se původní autoři článku zamysleli nat tím jak stará technologie,třeba oproti disketám, je takové kolejová doprava...

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
29. 10. 2024 10:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@drkt Nerozumím objasněte. 5,25 diskety jsou překonané lepší technologii, čím prosím byla překonána kolejová doprava? (vztahuje se na poměry cena, vezená jednotka atd.)

drkt
drkt
Level Level
29. 10. 2024 13:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas Kolejová doprava je dávno překonána lepší technologií jakbysmet...

drkt
drkt
Level Level
29. 10. 2024 14:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas Hlavně když si člověk přečte originální články, tak zjistí, že ty diskety nejsou až takový problém. Navíc zajišťují větší bezpečnost systému, díky tomu, že je vše odděleno a slouží jen pro updaty. To se se primárně mění je komunikařní kabely/cívky za wifi, zajišťující komunikaci mezi stanicí a vlakem. Celé zařízení totiž slouží pro řízení automatického dojezdu vlaku do stanice, řízeného počítačem.

Choakinek
Choakinek
Level Level
29. 10. 2024 14:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas Jasně, ovšem v metru by taková inovace byla mezi prvními, zatímco ty diskety mění za nový systém mezi posledními ;-).

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
29. 10. 2024 18:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas a čím tedy s ohlédnutím na cenu, a ostatní parametry? Vaš argument je že byla překonána, ale žádný příklad čím? Autobusy? Nevyjde to provotzovatele mnohem dráž nehledě na mnohem menší kapacitu? Tak sem s příkladem?

prasopras
prasopras
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
29. 10. 2024 18:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas diskety zajistuji vetsi bezpecnost? a eniac byste nechtel?

drkt
drkt
Level Level
29. 10. 2024 21:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas Goole, this way -->

drkt
drkt
Level Level
29. 10. 2024 21:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas Ano, je obecně mnohonásobně bezpečnější pokud přístup do systému a jeho aktualizace dělá člověk offline z diskety... Stejně tak vlastní komunikace přes spešl cívku v kolejišti je bezpečnější než komunikace přes wifi..

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
30. 10. 2024 08:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas doporučuji toto navrhnout provozovateli metra. Vytrhat koleje a nasadit podobné soupravy jako maglev atd. určitě to ocení, bude to naprosto levné. Však co ten náklad se vrátí v horizontu nikdy........

drkt
drkt
Level Level
30. 10. 2024 09:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas Takže už chápete proč se nikdo desítky let nehrnul nahradit funkční systém co používal na upgrade či update diskety?

ensidia
ensidia
Level Level
30. 10. 2024 10:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas No zrovna diskety byli rychle překonány ve všech myslitelných ohledech. Fyzická odolnost, náchylnost k chybám, rychlosti, objemu, časové degradaci. Atd... Obyčejné CD a HDD je překonali o parníky. :). Nicméně když to funguje proč to měnit. V dnešní době Cloud nebo domácí server překonává zase je k ukládání dat.

Choakinek
Choakinek
Level Level
30. 10. 2024 11:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas Zde je velmi podstatné, že metro má typicky poměrně krátké vzdálenosti mezi zastávkami, takže je fakticky vyloučeno nabrat mezi zastávkami rychlost např. 300 km/h a z té rychlosti zastavit na další zastávce.

A proč budovat maglev, když na nich souprava nemůže jezdit super rychlostí?

drkt
drkt
Level Level
30. 10. 2024 12:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas To se ale dost pletete. Najít funkční vypálené cd po xx letech je o dost problematičtější než funkční disketa. Mám doma pěknou sbírku nefunkčních HDD...

drkt
drkt
Level Level
30. 10. 2024 12:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas Stejně tak platí tak proč měnit diskety, když stejně vác dat přenést nepotřebuji a je mi jedno jestli se to nahraje za 30s nebo 1s...

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
30. 10. 2024 16:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas hodnotíte jen rychlost? Co třeba tak spolehlivost? Taková flash mi vždy odešla po pár letech provozu, jako mladý jsem přenášel do jiného pc warcraft, to bylo snad 30* disket, málem jsem vyletěl z kůže než se to povedlo pro nespolehlivost disket přenést.

ensidia
ensidia
Level Level
31. 10. 2024 08:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas To se pletete minimálně statisticky a konstrukčně. Diskety měli obrovskou náchylnou k chybám. U HDD můžou tak jen zatvrdnout ložiska. U správně vypáleného CD/DVD se udává životnost 20-30 let zápisu u domácí vypalovačka cca 10. U diskety 3 až 10. Samozřejmě může to být více i méně u obou.
Tady hraje hodně faktorů. Ale obecně se dá říct že disketa a flash disk je nejhorší medium na skladování dat.
S těmi externími HDD taky jich mám pěknou sbírku, už od 250Gb,500, 1tb,2t, a teď mám 4tb. A fungují všechny. Teda té 500 verbatince se moc nechce ale ta dostala zabrat na střední když jsem ji nosil v batohu a spadla tak tisíckrát. :). Minulý rok jsem po 10 letech jsem hledal fotky ze školy. Takže 3 roky non-stop používání a 10 let v šuplíku. :D

drkt
drkt
Level Level
31. 10. 2024 09:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas Ne nepletu.
"S těmi externími HDD taky jich mám pěknou sbírku, už od 250Gb,500, 1tb,2t, a teď mám 4tb." a ted prosím tu o perníkové chaloupce.. Staré disky odcházeli často ještě v záruce dnes z těch desítek až stovek disků mi fungují jen naprosté výjimky (například některé 40gb disky) povětšinou ty co nebyly moc využívány a měli to štěstí že dostali v dané heneraci do vínku fungující HW výbavu.
Přepisovatelná cd a dvd měla hodně mizerné vlastnosti. Kupodivu diskety co jsem měl na amigu často jedou dodnes a ty 5,25" jedou snad všechny. A to jsou 40 let stará média.
Je třeba si uvědomit, k čemu přesně tam ty diskety sloužily. A to jen na opdaty specifického systému, ne na instalaci her či malware jménem windows.

DarkRichelieu
DarkRichelieu
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
30. 10. 2024 06:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@drkt Jak je asi staré takové obyčejné kolo ? A kruci, proč tak starou technologii používáme všude...

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
30. 10. 2024 16:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@DarkRichelieu ale viděl jsem z hecu že auto osadili čtvercema, mno ale auto nejelo moc dobře

Choakinek
Choakinek
Level Level
29. 10. 2024 06:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Takže autonomní řízení metra v ČR o nějakých 30 let později (1998 -> asi 2028).

A tak to ještě ujde. Existují větší zpoždění - např. jisté high speed railways ;-).

coolipi
coolipi
Level Level
30. 10. 2024 00:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Choakinek Autonomni rizeni a bezpecnost - tak jsem si rikal ktery system prejede mene osob v kolejisti :-)

Jestli to bude autonomni tim zpusobem, kterym se bezne delaji zakazky na IT systemy v Cesku, tak do toho nevlezu.

Choakinek
Choakinek
Level Level
30. 10. 2024 10:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@coolipi Už nebude možné skočit / spadnout do kolejiště běžným způsobem. Nástupiště budou chráněná průhlednou stěnou s otvory pro dveře soupravy.

Jak bude autonomní systém fungovat, to se nechme překvapit. Taky do toho rozhodně nevlezu hned po otevření, pokud tedy nebudu mít zrovna extra potřebu tím jezdit (např. kvůli zaměstnání). Pokud se nestane žádná nehoda řekněme měsíc po zprovoznění, budu to považovat za bezpečné.

prasopras
prasopras
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
30. 10. 2024 16:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@coolipi proste nuda, no. zadne preruseni provozu.

Choakinek
Choakinek
Level Level
31. 10. 2024 11:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@coolipi Je to tak.

Pokud tam nepolezou jinými dírami a autonomní systém nebude zabugovaný, Déčko pošlape jak švýcarský hodinky ;-).

prasopras
prasopras
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
31. 10. 2024 11:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@coolipi to by bylo, aby si Cech dirku nenasel.

S nasimi Rittigy a spol to vidim na vyuziti bubnove pameti.

Choakinek
Choakinek
Level Level
31. 10. 2024 13:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@coolipi Já si spíš myslím, že tohle je spíše např. Ukrajina style, ačkoliv jistě existuje řada výjimek. Ale obecně si myslím, že v ČR se vykrádá státní kasa předražováním zakázek (součástí je pak i umělé prodlužování doby výstavby, neustálá tvorba projektové dokumentace apod.), než dodání ošizeného, nekvalitního, nebezpečného či jinak "vybrakovaného" řešení. Ale opakuji: výjimky pochopitelně existují ;-).

Reklama
Reklama