Zpět na článek

Diskuze: Nový případ tavících se kabelů u GeForce RTX 5090, uživatel použil 12VHPWR

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

pidalin
pidalin
Level Level
14. 2. 2025 15:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tak po menšim výzkumu můžu konstatovat že kabel se nijak neliší, ta nová úprava se děje jenom na konektoru na grafice, takže žádnej starší a hořší kabel použít nemohl, je to nesmysl.

bison
bison
Level Level
12. 2. 2025 13:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ten kábel vyzerá, že je robený s komponentov po domácky, chcel presný rozmer....prípadne upravený kúpený, reklamovať sa to nebude dať, priplatí si za opravu. Nvidia u svojich kariet šetrí na všetkom, každý zarobený cent sa počíta, ich napájanie GK vyzerá presne ako detská hračka na jedno použitie. Jensen tie doláre tak veľmi potrebuje. V pc mám ten prvý pôvodný od nvidie plus redukcia 180° od CableMod, nemám s tým problém, ani sa to neprehrieva, proste som to správne dotlačil :-)

igor72
igor72
Level Level
13. 2. 2025 01:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@bison Ten "kábel" je pouze ilustrační fotka, takže váš koment je jen pouhé bla bla bla bla ...

igor72
igor72
Level Level
13. 2. 2025 01:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@bison Je to vlastně na spoustu smajlíků, protože takhle jsem se už dlouho nenasmál. No prostě dement . Teda NO COMENT :-))

x3m
x3m
Level Level
12. 2. 2025 10:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Celkom zaujimavy problem. Der8auer ziskal tuto GPU a PSU od toho pana a robil na nej rozbor a vyzera to hodne zaujimavo. Hlavne aj on sam ma zrejme ten isty problem ako tento uzivatel.

komplikator
komplikator
Level Level
11. 2. 2025 19:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Teď jsem ale viděl hlubší analýzu. Konektor byl více poškozen na straně PSU ne grafické karty, navíc hořela i izolace jednoho z 12V drátů. Na grafice konektor teplota cca 90 stupňů ve zdroji 150 stupňů po chvilce. Zřejmě do toho drátu co hořel šlel výrazně větší proud a výkon nebyl rovnoměrně rozložený na všechny vodiče.

wendak
wendak
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
12. 2. 2025 07:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@komplikator Takže špatný design toho blbého konektoru, díky Jiříčku za potvrzení, že návrh konektoru dělal teoretik a stojí za hov.no
Pokud někdo navrhuje takový konektor, musí počítat, že ne vždy bude zátěž rovnoměrná - v praxi je to tak vždy

komplikator
komplikator
Level Level
12. 2. 2025 11:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@wendak Konektor nemá nic společného s tím, když přes jeden vodič teče bezmála trojnásobný proud na který je stavěný.

Stejné nastane u čehokoli, když to násobně přetížíš. Za mě by měl přetížení vodiče zabránit zdroj.

cj190133
cj190133
Level Level
12. 2. 2025 16:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@wendak "Konektor nemá nic společného s tím, když přes jeden vodič teče bezmála trojnásobný proud na který je stavěný." - konektor s tým má veľa spoločného, práve konektor spôsobí nerovnomerné rozloženie prúdu cez jednotlivé vodiče.
A k tej druhej vete - "Za mě by měl přetížení vodiče zabránit zdroj." - prepáč, ale toto je už naozaj hlúposť. Ty nemáš ani páru o základoch elektroniky.
Celá táto trápna diskusia, myslím celosvetovo, je na smiech. Ktokoľvek trochu skúsený sa pozrie na ten konektor a vezmu k tomu do úvahy prúdy aké tam tečú, tak je mu jasné že je to silne poddimenzované. A žiadne pomocné alebo skrátené piny to nevyriešia, aj keď sa zníži počet zhorených konektorov.

pidalin
pidalin
Level Level
14. 2. 2025 15:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@wendak Nevíš o čem mluvíš, jak asi zdroj pozná přes jakej kabel co teče když jsou všechny ty vodiče na straně zdroje i grafiky propojený do jednoho shluku na stejnej kontakt?
Správnej design by byl naopak míň kabelů s většim průměrem a pořádnej vysokoproudovej konektor, ale to neudělaj protože by to bylo jednoduchý a nebyl by to nvidia patent.

Pan Jaroslav Crha gIT
Pan Jaroslav Crha gIT
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
11. 2. 2025 11:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Borci, mám skvělej byznys plán!

ODPÁJÍM TENTO KONEKTOR A PŘIPÁJÍM VÁM MÍSTO NĚJ DRÁTY PŘÍMO NA DESKU S VÝVODEM NA DVA OSMIPINY DO ZDROJE.

Objednávky příjmám na adrese: jaroslav.crha@protonmail.com

na ceně se domluvíme. 😁😁😁😁😁

wendak
wendak
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
11. 2. 2025 14:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pan Jaroslav Crha gIT Mě stačí, když mi výrobce dá na PCB přímo 8PIN konektory a nepřijdu tak o záruku. Navíc se mi při rozebírání nebude grafika houpat na kabelech...

(a připájet si to můžu klidně sám a troufnu si říct, že i kvalitněji)

Pan Jaroslav Crha gIT
Pan Jaroslav Crha gIT
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
11. 2. 2025 17:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@wendak Já na to mám maturitu, jako mechanik elektronik, takže kdyby jsi ji reklamoval, tak bych ti přidal maturitiní vysvědčení a museli by to uznat.

wendak
wendak
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
12. 2. 2025 07:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@wendak To, že máš na to školu nic neznamená, tu mám taky. A co si vzpomínám, tak jsme ve třídě měli takový lemply, který to pájení tak zprasili, že to byla hrůza - a maturitu dostali, takže tou se neoháněj.
Já si doma bastlil (navrhoval, vyráběl plošňáky a samozřejmě pájel) stovky výrobků, takže bych si to určitě dokázal udělat tak, že by to asi servisní technik nepoznal, že jsem do toho pájel

honza1616
honza1616
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
11. 2. 2025 04:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

On je to celkové divnej kabel,
nějak krátký, to je tak schválně? Kvůli tomu si ho kupoval? Standardně je zdroj vzadu pod grafikou, a referenční RTX5000 mají ten konektor nasměrovaný dopředu,
1) divím se že vůbec tam ten kabel dosáhl
2) musel být hodně prasácky zalomený
3) navíc problem byl asi v tom že všechna šťáva tekla přes ten 1 krajní PIN který se roztavil, to se taky už řešilo, ani nevím jak dopadlo šetření, chyba na straně grafiky nebo zdroje, že všechno teče 1 kabelem přes 1 pin

wendak
wendak
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
11. 2. 2025 14:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@honza1616 Prostě blbý design, jen to Nvidia prostě nechce říct na plnou hubu.
Ano, teoreticky vše funguje skvěle, ale v praxi to evidentně "nepremáva" :D

x3m
x3m
Level Level
12. 2. 2025 09:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@honza1616 Asi si nikdy nestaval ITX build. Kabel je bezny, ked chces stavat do malej skrinky. A teda neviem co povazujes za predok a zadok karty, ale ten konektor je smerovany prec od IO-shieldu. A k tym bodom
1) nemusis sa co divit, je to bezna dlzka
2) nemusel
3) ano, toto bol ten problem. Tento isty problem ma aj der8auer so svojou 5090.

siddhi
siddhi
Level Level
11. 2. 2025 01:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Vzhledem k použití SFX zdroje se dá odhadovat, že šlo o nějako mini-itx sestavu a použit byl neoriginální kabel protože je krátký a nezabere tolik místa.. Originální kabel od Asus má skoro půl metru, což je dost na hlavu u SFX zdroje.

rizecek
rizecek
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
10. 2. 2025 22:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

A co to brát z pohledu člověka co nesedí tak často u novinek na internetu ? Celý je to chyba jen Nvidie, protože od začátku jsou s tím jen problémy. A pokud udělali nějakou revizi toho kabelu, tak měli zajistit, aby se nestalo, že stará verze napájení půjde zastrčit do novějších grafik.

Furt nechápu k čemu to je. Hlavně, že tu byla 3090, kde v edici MSI Suprim X měla TDP při 470W po OC a napájení 3x 8pin a fungovalo to.
Ta Nvidie mě už začíná pěkně štvát a ne jen ona. Všechno kolem PC dražší, rozežranější a nebo se vám snaží prodat ,,zázračný´´ výkon pomocí AI a pak tady člověk má kartu za 60 000 na jeden týden.

Konektory, PCIE 5 nic není odzkoušené. Vše rychle na trh a pak řešit problémy.
Jaké požadavky příjdou za pár let.... mít doma nějakej generátor elektřiny a samostatnou zásuvku pro gpu ?

Ne, aby jsme dostávali úspornější a rychlejší karty, ale radši dostaneme mezi generačně 10-15% výkonu / 30% spotřeby a flambování zdarma. 🤮

odb
odb
Level Level
10. 2. 2025 23:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@rizecek Stagnuje vyrobny prcoes, tak nemozes cakat zazraky.

Nikto ta nenuti kupovat tak zrave grafiky. Nekupuj ich a NVIDIA ich nebude vyrabat :)

rizecek
rizecek
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
10. 2. 2025 23:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@odb Tohle bych si já v životě nekoupil. Dát za grafiku víc jak 28 000, natož nějakých 60K, kde další generaci to koupí člověk levněji. Nebo aspoň v minulosti vždy koupil.
Dneska kolem PC vše stagnuje. Výrobní proces čipů a her.
Hry bez optimalizace. Grafiky, kde si člověk koupí v podstatě AI, ale přitom by dnes 1/2 softwarů a her fungovala stejně jako třeba na 1080 Ti / 2080 Ti, ale to by vyžadovalo testery, optimalizační tým, takhle se vše nechá na kartě a AI a pak narazíme přesně na tohle. Ale, že by mě to nějak překvapovalo... Přesně tohle jsem tvrdil, když Nvidia poprvé ve 2019 přinesla DLSS. Taky jsem tu tvrdil, jak to jednou bude průser. A o 6 let později, kde jsme.

A to, že stagnuje výrobní proces má znamenat, že rozdíl mezi RTX 4000 a 5000 je v hrubém výkonu cca 10-15%? RTX 2000 a 3000 byl taky stejný proces a tam byl nárust okolo 20-25%.
Proces nestagnuje. To si jen ta stupidní Nvidia myslí, že jsou lidi tak hloupý a dají jim za to ty prachy, ale jak je vidět očividně jsou.
I kdyby přinesli 1000W kartu s rozdílem 5%, tak to lidi koupí 😂

casperdeluxe
casperdeluxe
Level Level
11. 2. 2025 07:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@odb Opravdu to byl stejný proces? Jakože RTX2000 bylo na 12nm a RTX3000 bylo na 8nm. Takže tam asi nejakej posun byl ne?

mittar
mittar
Level Level
11. 2. 2025 12:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@odb Moc nebyl, pokud si pamatuju dobře tak to byl 8nm Samsung, to je bohužel posun neposun.

pidalin
pidalin
Level Level
10. 2. 2025 20:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

A kde mam ten kabel asi vzít? Teď jsem kupoval novej zdroj za 7 tisíc, mam si zase koupit novej? Ať jde nvidia do háje.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
10. 2. 2025 20:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@pidalin Co to je "teď"? Nedávno koupené zdroje by měly mít 12V-2x6 (12VHPWR tu bylo dost krátce, v podstatě než se to pořádně objevilo, tak to zmizelo). Adaptéry na 12V-2x6 jsou obvykle součástí balení grafické karty.

Pan Jaroslav Crha gIT
Pan Jaroslav Crha gIT
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
11. 2. 2025 11:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@pidalin když máš na opičku, musíš mít i na banánky.

komplikator
komplikator
Level Level
11. 2. 2025 18:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@pidalin A ten zroj není ATX 3.1 s 12V-2x6 16pin konektorem? Koukám a na Alze snad všechny gold seasonicy mají 12V-2x6 16pin, u zlatých corsair je ještě starý 12VHPWR, pokud nemají chybu v popisu, ale gold Corsair zdroje mají 12V-2x6 16pin u 2024 modelů, případně si můžeš samotný kabel dokoupit https://www.corsair.com/us/en/p/pc-components-accessories/cp-8920323/premium-individually-sleeved-12-4pin-pcie-gen-5-12v-2x6-600w-cable-type-5-gen-5-black

jardadoma
jardadoma
Level Level
10. 2. 2025 19:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Rovnou se zeptám. Když se ten kabel správně zapojí, tak taky zahoří? Je to chyba už v návrhu kabelu nebo je jenom náročnější na správnou montáž?

pidalin
pidalin
Level Level
10. 2. 2025 20:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jardadoma Je to chyba už v návrhu kabelu, ten kabel je už od pohledu naprosto nevhodnej na vysoký proudy, dělaj pravej opak toho co je potřeba - maj použít 2-4 pořádný kabely a pořádný vysokoproudový kontakty, ne tyhle pidipiny kde stači aby to bylo třeba trochu špatně nalisovaný a už to hoří při vyšších proudech.
Pokud se bude TDP do budoucna dál zvyšovat, tak podle mě je jediná cesta přejít na 24V.

pidalin
pidalin
Level Level
10. 2. 2025 20:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@pidalin tak koukam že to seasonic prodává jako příslušenství, nejlepší je že na druhym konci jsou dva osmipiny, to jenom ukazuje na zbytečnost toho konektoru
EDIT: tak ne, to byl k procesoru, tak je tam ten bazmek na obou stranách

honcka
honcka
Level Level
11. 2. 2025 08:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@pidalin JJ už jsem to psal několikrát, v RC modelařině se běžně používají 2pin konektory, přes které lze protáhnout okolo 100A, tam by špatně zapojení nehrozilo, když se to zapojí na západku, tak se to neuklepe ani na 1/5 buggině, fakt nechápu, když je tohle, proč někoho napadlo dát 12pin.

congi
congi
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
11. 2. 2025 10:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@pidalin taky tomu nerozumim, zvetsuji pocet pinu, ale jejich plochu zmensuji a divi se ze je problem...podobna demence je videt u automobilovych LED svetlometu, plocha ktera sviti je stale mensi, za to produkovane svetlo je stale silnejsi a intenzivnejsi, ve tme to vypaluje oci

Pan Jaroslav Crha gIT
Pan Jaroslav Crha gIT
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
11. 2. 2025 11:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@pidalin plochu pinu zvětšili o 0,12mm, takže ne nezmenšují.

Co je mi podivné, že prostě kašlou na fyzikální zákony.

papekdreveny
papekdreveny
Level Level
11. 2. 2025 11:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@pidalin Přesně, řešení je HW architektura s vyšším napětím. Změna bude ale v praxi cokoliv jen ne jednoduchá. Proto by bylo moudré použít rovnou 36 nebo 48 V.

congi
congi
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
11. 2. 2025 12:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@pidalin myslim oproti násobnému osmipinovému řešení, ne revize toho noveho bullshitu

wendak
wendak
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
11. 2. 2025 15:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@pidalin Tady narazíš na vlastnosti polovodičů. Už těch 12V se sráží na nižší napětí, aby bylo použitelný v GPU/CPU. Takže i těch 12V je zvytečně moc.
Pro ještě vyšší napětí by se musela vyvinout totálně nová platforma bez polovodičů. A navíc by se asi hůř řešila frekvence. 5 GHz na 1,5 Voltech je úplně něco jiného než na 48V. A ještě k tomu vy to možná i vyzařovalo něco co nechceme... takže zatím je to podle mě z říše snů

komplikator
komplikator
Level Level
11. 2. 2025 18:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@pidalin Jaké fyzikální zákony, však přes to teče max 600W, koukni na velikost kontaktů v USB-C konektoru přes který může téct 240W. Velikostí kontakt to není.

Navíc za tím návrhem konektoru stojí konsorcium bezmála tisícovky firem, že by všichni byli hloupější než všichni všeználkové z diskuzí?

komplikator
komplikator
Level Level
11. 2. 2025 18:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jardadoma Pokud se bojíš tak nic nezapojuj. Kup si hotový počítač a pokud to vyhoří, je to problém výrobce, pokud si to stavíš sám, seš výrobce ty a musíš vědět co děláš. To samozřejmě nevylučuje výrobní vadu grafiké karty nebo použitého kabelu.

Případů vyhořelých konektorů jsou maximálně desítky u 4000 řady, karet se prodaly desítky milionů. U 5000 řady je to jeden případ, kdy ještě stavěč použil nesprávné kabely. Proti tomu jsou tu už tisíce prodaných a úspěšně provozovaných karet.

Reklama
Reklama