Zpět na článek

Diskuze: Platina by mohla zvyšovat životnost lithium-sírových akumulátorů

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

drkt
drkt
Level Level
10. 3. 2025 09:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

U 300kg akumulátoru je to 60g platiny to je +43 000 v ceně baterky jen za platinu.. Ale je otázka z čeho přesně ty procenta vlastně počítali.

jirka-77
jirka-77
Level Level
7. 3. 2025 16:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ve vývoji je asi opravdu hodně typů a málo která z nich se dostane do prodeje. Mě čím dál víc zajímají vlastnosti baterií v prodeji. Nikdo pořádně nezná vlastnosti baterií, který má doma, třeba jaký má vliv na životnost větší nabíjení a vybíjení.

ensidia
ensidia
Level Level
7. 3. 2025 08:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Platina se těží jenom v Rusko a Jižní Afrika (v průmyslovém měřítku). Takže i když by to technicky vyřešili, je to průmyslová sebevražda navázat automobilový průmysl na zdroj který nemáme. A úplně bez problému ho odvás odstřihnou. To není jak plyn, ropa co má pomalu půlka států na světě. Ať zůstanou u lionu.

jiri777
jiri777
Level Level
6. 3. 2025 15:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Takže při 500 kg baterii bude platina 100 gramů. Gram je asi za 800 Kč, takže 80 tisíc jen za platinu na baterii. Neboli ekonomicky neprůchozí.

Hnizdo
Hnizdo
Level Level
6. 3. 2025 15:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jiri777 Pokud řekněme 100kW baterie do elektromobilu stojí (mezi 3-6kkč/kWh) cca půl milionu a platina přidá sto tisíc, a životnost se zvedne na dvojnásobek, je dopad přímo dramatický. Baterie by v podstatě v pohodě přežila samotný vůz.
Teď ještě vyřešit dvojnásobný dojezd, bezpečné nabíjení za pět minut, teplotní rozsah do -20, rozvodnou infrastrukturu pro síť neviditelných sídlišť maskovaných jako nabíjecí pole, a jednu atomovou elektrárnu navíc co pojede jen pár hodin ve špičce, a máme elektromobilitu vyřešenou.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
6. 3. 2025 15:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Hnizdo "Pokud řekněme 100kW baterie do elektromobilu stojí ​(mezi 3​-6kkč​/kWh​) cca půl milionu"

Samotný akumulátor stojí v průměru 97 USD/kWh, 100kWh tak vyjde sám o sobě cca 225 tisíc Kč (to, kolik si za něj při výměně účtuje automobilka, je jiná věc).

"platina přidá sto tisíc"

Nepřidá. Li-S mají podstatně vyšší hustotu, takže tam, kde články pro 100kWh Li-Ion váží 330+ kg, tam Li-S může mít třeba jen 200 kg (v článcích, ne celém akumulátoru). Takže jsme na 30 tisících.

"životnost se zvedne na dvojnásobek, je dopad přímo dramatický. Baterie by v podstatě v pohodě přežila samotný vůz."

Zas tak moc by to dramatické nebylo, protože to přežijí baterie auta už i dnes (zejména LFP, ale i NMC, má-li aspoň trochu rozumný dojezd, což obvykle má). I ty elektromobily, které mají technologicky už dávno překonané baterie staré 10+ let, mají nadále ve většině původní baterie.

Ty ostatní věci jsou pravdou, ty je potřeba dořešit. V dojezdu se dostáváme už pomalu do bodu, kdy přestává být problémem (nové Li-Ion, budoucí Li-S míří nad 800 km), nabíjení je stále oříšek, teplotní rozsah částečně řeší některé typy směsí, infrastruktura je problém, elektrárna je problém.

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
6. 3. 2025 17:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Hnizdo a pak ještě dořešit to co když vidíte marketingové kecy, tak nikde není uvedeno. A to je jen "zanedbatelná" hmotnost většiny lepších elektromobilů. Cca 2,5-3t
Se mi to vždy líbí, jako majitele rychlejšího auta, elektromotory 500kw a jen 2,5t. Kam pojede takové auto při 200 v zatáčce, přeci rovně do lesa. 🤣
chtějí zvednout i skupinu "B" bo váhově nebude stačit, na osobní auto bude třeba řidičák na náklaďák

milionajedenacc
milionajedenacc
Level Level
6. 3. 2025 18:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Hnizdo Sis vycucal odkud tu je která pojede pár hodin denně? jE se staví s tím, že jedou nonstop. Nemůžeš jen tak měnit výkon reaktoru

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
6. 3. 2025 19:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Hnizdo 😂 tak tohoto jsem si vůbec nevšimnul, a v čem je problém reakci zastavit. Za měsíc ji sthnou znovu rozjet

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
6. 3. 2025 15:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jiri777 Jenže Li-S baterie mají podstatně větší hustotu než běžné Li-Ion. Pokud třeba články pro 100kWh akumulátor s hustotou 300 Wh/kg váží 333 kg, v případě Li-S, u kterých se obvykle v průměru mluví o cca 500 Wh/kg, by ty články měly jen 200 kg. To jsme na 40 gramech a cca 30 tisících Kč. Nebo ještě jinak, navýšilo by to cenu akumulátoru o 300 Kč na kWh, tedy cca 13 USD. To zas tak moc není a uvidíme, jakou cenu vůbec bude Li-S mít při větším rozšíření (díky síře by to nemuselo být moc drahé). Otázkou ale pochopitelně je, co by se kvůli zvýšené poptávce stalo s cenou platiny.

Reklama
Reklama