Zpět na článek

Diskuze: Podíl Nvidie stoupl na 94 %, AMD tentokrát spadlo na pouhých 5 %

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

cztajtrlik
cztajtrlik
Level Level
9. 3. 2026 22:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ja ted trochu odbocim k CPU. Je tu jeste nekdo dalsi, kdo ma silici pocit, ze ZEN architektura narazila na limity a zavina "coreovatet"? Tak nejak kazda novinka mi prijde nemastna, neslana... A zene se to daleko za sweetspoty kvuli par procentum navic...

Jsem zvedavy na zen6 i 7 kvuli moznosti vlastniho upgradu v ramci AM5. Ale musim rict, ze vnitrne se vic tesim / doufam v inteli novinky na 1,4 nm. Ja jen, ze s vysledky GPU se muze stat, ze konkurence dorazi s necim zcela jinym (co si myslime, ze uz nejde, jako jsme si mysleli driv). Nejakym game changerem, jako bylo sveho casu Core a pak Zen. Mozna Akula by mohl mit nejake insighty, ale asi ma NDA jak prase...

Cistefakta
Cistefakta
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
10. 3. 2026 09:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cztajtrlik V části máš pravdu, dobře se to sleduje např. na herních výkonech X3D, kdy nějaký skok tam z 5800x3d a 7800x3d byl, 9800x3d přineslo při vydaní 2-3% navíc a 9850x3d to raději ani nekomentovat 😆
To se ale bavíme o herním výkonu, kdy jsou teď CPU šíleně napřed a reálný výkon stále hodně brzdí GPU, pokud se bavíme o limitech grafických možností.

Multicore si myslím, že AMD jede dobře a tím, že prostě přidá více jader, uspokojí vrstvu lidí, kteří tento výkon potřebují více. Záleží právě v čem přesně myslíš ty limity :)

cztajtrlik
cztajtrlik
Level Level
11. 3. 2026 08:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Cistefakta Vytusil jsi spravne, jde mi spise o hry a pak take o celkovy prikon CPU. Prijde mi to pretaceni kvuli par procentum vykonu navic vymenou za 30 % realneho prikonu zcela zbytecne a nepotrebne, tim spis, ze konkurence zatim nema co nabidnout. Vynikne to, pokud se vedle sebe postavi 7800X3D a 9850X3D. Vykonovy rozdil sulnul, efektivita ustreluje do nesmyslu. Trapi me vyrazovane teplo, spotreba mi je sumak, ale jsou to spojene nadoby.

Jadra navic chvalim taky, tesim se na cim dal vice realnych 16 jader na jednom CCD u zen7. Jenze ten nastoleny trend v neefektivite bude tou dobou jeste vyssi - a za me zbytecne. Nez zoufale pretocene prekonani hranice 6 (7?) GHz mety, radeji bych videl neco se sweetspotem, co u 16 jader muze dat klidne 60+ W rozdil a take rozdil mezi vzduch/nutne AIO. Vykonu by to porad melo na rozdavani.

Druha vec bude, ze zen7 kvuli vsem udalostem asi stale bude na AM5. Pro muj upgrade ze 7800X3D idealni. Po ~5 letech ziskam dalsich ~5 let vykonu na rozdavani a dvojnasobek jader na single CCD. Spise si resim, jestli tu dobu fyzicky vydrzi deska, coz je prijemny zazrak AMD platformy. Jen PCIe linek bude tou dobou zoufale malo a nejaka NVMe riser karta bude asi nutnosti - u disku zase pro muj use case neresim honbu za rychlostmi (a teplotou) a PCIe 3.0 rychlosti mi bohate staci. Za tohle ale AMD samozrejme nekritizuju. AM5 bylo navrzena pred boomem NVMe disku obecne, navic se pocitalo s kontinualnim narustem kapacity disku, coz se mimo enterprise moc nedostavuje.

akulacz
akulacz
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
11. 3. 2026 09:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cztajtrlik Tak všichni pomalu začínají narážet na fyziku - nové procesy už nepřináší takové pokroky jako dříve a když, tak při razantním nárůstu ceny. Ať už vývoje toho procesu, strojů. Jen třeba cena masek je pro každý nový node násobná (pro 7nm to bylo od 5M$ na 4/5nm už 15M a pro 2nm jsme někde na 50M$), čas návrhu čipu pak také trvá násobně delší dobu. Proto to vše ženou až na hranu, aby se udržela aspoň trochu přijatelná cena produktu.

V důsledku toho se pak začíná narážet na peněženky zákazníků a jejich ochotu pustit chlup. Jak tu píše Cistefakta, mezi 5X3D a 7X3D tu byl skok znatelný ale to se měnil výrobní proces i platforma, mezi 7X3D a 9X3D už to bylo jen o změnách v architektuře. Zen6 pak přinese zase ten skok proces+architektura, přidá 4 jádra bez zvýšení latencí a díky lepšímu pouzdření by mohly klesnout latence i mezi čiplety pro 16-24C modely... Jen to bude znamenat zvýšení výrobních nákladů a tím i prodejních cen.

Pro velkou revoluci by asi bylo potřeba vyházet všechen ten bordel, co se nám v architektuře nakupil kvůli zpětné podpoře, což se povedlo té firmě prodávající ovoce, ale ta měla pod palcem celý ekosystém a zákazníky schopné to akceptovat... Je otázka jestli by to prošlo i v x86 světě.

Ani to core také nebyl úplně nový revoluční produkt od základu, tam vlastně udělali krok zpět, dá se říci k PIII a dali to dohromady s tím co se na P4 povedlo a z toho evolucí vzniklo to povedené core... Revoluční tam bylo spíš udělat ten krok zpět a to co se úplně nepovedlo zahodit...

moD
moD
Level Level
9. 3. 2026 10:49 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Belkove komentáře zde, kde to vypadá na neuvěřitelnou nadvládu AMD, v podstatě se neprodává nic jiného.
A pokud přijdeš s argumenty, je z toho omezení na retail, spiknutí, podplacení OEM trhu a jiné lži bananoveho Džona. 😂🤣

Reklama
jivy
jivy
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
9. 3. 2026 00:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Vzpomínám, kolik fandů ATi mi před nějakými 20+ roky vysvětlovalo, že ta CUDA je nesmysl a slepá ulička, jak to zbytečně zdražuje GK atd., atd.

SatanS
SatanS
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Linux
8. 3. 2026 21:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Prijde mi to jako silny vliv sentimentu kupujicich.
Ja bral pred vanoci 9060xt a pomet cena/vykon je vuci nVidii vyrazne lepsi.

Dilinozravec
Dilinozravec
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
9. 3. 2026 10:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@SatanS A bral si douvahy aj uzitkovu hodnotu?

honza1616
honza1616
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
9. 3. 2026 11:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@SatanS Přesně jak zmiňuje kolega, na hraní je to fajn,
ale podívej se na celý ekosystém. 10/10 vývojářů si vybere Nvidii aby mohli využívat veškerý SW a podporu od Nvidie postavené na CUDA,

SatanS
SatanS
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Linux
9. 3. 2026 23:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@honza1616 to beru, ale ja to bral jen na hrani...
Videa needituju, lokalne AI modely nespoustim. Pro me je to proste GPU.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
10. 3. 2026 07:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@SatanS No a právě o tom to je. GPU trh nejsou jen a pouze hráči. Pokud jde o hrubý výkon, tak tam má AMD v mainstreamu určitě lepší pozici (lepší pozici v oblasti poměru výkonu a ceny). Ale tady to v podstatě končí.

Pokud se do toho zamotají různé nové technologie (DLSS/FSR, RT,...), tak už to tak jednoznačné není. Už tady narážíme na to, že FSR je sice univerzální volba, ale některé tituly jsou jen DLSS, takže Nvidia je jistější volbou. Průzkumy ukazují, že DLSS a podobné využívá překvapivě vysoké procento hráčů. Teď k tomu přidejme fakt, že AMD nemá high-end (ekvivalent pro RTX 5080 a 5090). Takže i pro hráče tu máme situace, kdy zamíří spíše k Nvidii kvůli kompatibilitě s DLSS/FSR, výkonu v těchto technologiích a třídách GPU, které AMD nemá.

Nyní k tomu přidejme výpočetní oblast. V podstatě tatáž situace. Obě podporují OpenCL, ale spousta aplikací je CUDA-only, tedy výhradně pro Nvidie, nebo je pro ně lépe optimalizovaná, a naopak nic spotřebitelského není AMD-only. Takže zde je opět kvůli kompatibilitě i výkonu jistější volbou Nvidia.

Já bych třeba rád podpořil AMD a koupil Radeon RX 9060 XT, jenže fakt, že GPU potřebuju v podstatě výhradně právě pro GPU akceleraci v aplikacích (nemám čas na hraní her), tak jsem šel raději do GeForce RTX 5060 Ti, kde vím, že to buď poběží stejně slušně na OpenCL jako na AMD, nebo lépe, když ten SW bude mít pro AMD akceleraci horší nebo případně vůbec.

jan hauber
jan hauber
Level Level
7. 3. 2026 17:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Podíl AMD na PC GPU vzrostl ve 4. Kvartále 25 na 18 na úkor NV.

V tomto grafu se řeší add in board, ale co jsou M units teda nevím.

Jinak, řada 9000 je, narozdíl od toho co plno lidí píše, nejúspěšnější AMD řada poslední dekády.

Jan Belka
Jan Belka
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
7. 3. 2026 17:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jan hauber 9000 rada si myslim se prodava hodne dobre kdyz se podivame na TOP10 nejprodavanejsich grafik na ALZE tak co jsem se koukal vcera v TOP10 bylo hned 7 zastupcu 9070XT a 9060XT coz je celkem masakr, tj mezi lidma jsou opravdu hodne oblibeny

King
King
Level Level
7. 3. 2026 19:22 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka TOP 10 na alze 😂

“Verim jen takove statistice, kterou mi Luigis box zfalsoval.” (c)1992 Ales Zavoral 🤣

Jinak, řada 9000 je nejúspěšnější AMD řada poslední dekády = 5% celosvetového trhu 😂😂😂

casperdeluxe
casperdeluxe
Level Level
7. 3. 2026 19:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka No jo. Copak alza. A co teprve slovenská alza? A co teprve světovej Amazon. Ale vlastně.... tebe zajímá jen Česká alza a mindfactory... jsem zapomněl

Cistefakta
Cistefakta
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
8. 3. 2026 15:05 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jan hauber " řada 9000 je, narozdíl od toho co plno lidí píše, nejúspěšnější AMD řada poslední dekády"
Určitě ne finančně, poměrem trhu a výrobou a oblibou, ale samozřejmě chápu, že člověk může mít i jiné pohledy.
rx 6000 je každopádně mnohem úspěšnější řada, než nejhorší řada v historii amd 7000 poměrem trhu a prodeji, a 9000, která je jen trochu nad 7000.
9000 je ziskem zatím lepší, než 7000 - i když má mnohem menší poměr trhu a vlastně ten nejnižší, ale to má dva faktory - za 1. nvidia má nejlepší období, co se týče dGPU v historii, a za 2. amd dodává opravdu málo čipů, protože není tak velká poptávka.)

jan hauber
jan hauber
Level Level
10. 3. 2026 09:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Cistefakta dGPU jsou ale i dedikovaný AI akcelerátory a jo, tam NV jasně dominuje.

Právě proto tady ty statistiky jsou jaksi divný.

Už v tom JonPeddie se píše, že podíl AMD na desktopových gpu se zvedl a intel tam má asi 1%, takže to tipuji bude bez igpu.

To na co odkazuje článek asi bude i s AI akcelerátorama, pač jinak mi to nedává smysl.

Cistefakta
Cistefakta
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
10. 3. 2026 10:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jan hauber No ale pozor, ta tabulka jede na principu dGPU přes AIB partnery, tedy ASUS, gigabyte apod.
AIB desktop GPU není tedy ovlivněný Boomem s AI, to i Nvidia vede co se týče zisku v úplně jiné kategorii, která rostě skokově, zatímco gaming jim tak do nebes nevyskočil, ale přesto mají rekordní období :)
Takže ai akcelerátory se do toho nepočítají, raději jsem si to našel od nich, abych samozřejmě nelhal. Datacentra gpu mají jako oddělený segment.

Jan Belka
Jan Belka
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
10. 3. 2026 10:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jan hauber Intel se zvedl celkem dost co koukam na prodeje za posledni 2 mesice, v nekterych eshopech uz je na 4-5% podilu coz je mnohem vic nez byl treba nekdy v Q4 minuleho roku, zrejme cast lidi co nechce predrazenou Nvidii jde proste do Intelu kde se daji 12GB grafiky koupit za moc pekny penize a Intel uz celkem odladil ty porodni bolesti s ovladacema.. na GPU report ted delali jakokazdej mesic srovnavaci test co se aktualne vyplati koupit za grafiku (kolik zaplatime za 1fps vykonu) a INTEL tam dopadl opravdu velmi dobre https://www.gpureport.cz/clanky/nejlepsi-graficke-karty/srovnani-podle-vyhodnosti-ceny.aspx?article=384&page=3

Lukáš Meistner
Lukáš Meistner
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
9. 3. 2026 06:20 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jan hauber Tak takto si úspěch nepředstavuji. Navíc pravda je taková :

Pokud hledáte řadu, která zanechala větší stopu a byla masověji rozšířená, je to RX 6000. Pokud hledáte aktuálně úspěšnější novou řadu z hlediska moderních funkcí a prodejů v roce 2025, je to RX 9000.

PS: už z logiky věci, když klesá podíl, tak je dost těžký aby rostla úspěšnost prodeje. To by musela masivně nárůst celkový objem. AMD přeji úspěch, ale nezavírám oči.

Jan Belka
Jan Belka
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
9. 3. 2026 07:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lukáš Meistner v retaulu ale podil 9000 rady roste celkem pekne vice mene uz rok v kuse a posledni 2 mesice je to celkem brutalita, Nvidia viditelne proste jenom vic pumpuje OEM, kde to ma s Intelem celkem slusne obsancovane.. Vsak si vem ze v retaiilu ma AMD s procesory dlouhodobe kolem 80-90% trhu, zcela prodejne dominuje s 9800X3D od jeho uvedeni a stejne v globalnich cislech roste pomalu a jsou radi ze maji ted snad kolem 30-35% . Bohuzel OEM trh je proste plny "dohod", "uplaceni" apod... a proste se tam tezko prosazuje i kdyz mas lepsi produkt za lepsi penize.. ja jsem to videl u HP v korporatu posledni roky, vsechny nabidky na notebooky jenom s iNtelem a kdyz se zeptas na necos Ryzenem, ukazou ti jeden jediny model a to jeste brutalne predrazenej aby kazdyho uz predem odradili si to objednat :) tj jasny lobby ze strany Intelu s HP aby proste vetsina modelu byla delana na jejich HW.. to doslo hned kazdemu. a to je jenom jeden maly priklad jak OEM funguje

Cistefakta
Cistefakta
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
9. 3. 2026 10:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka "Bohuzel OEM trh je proste plny "dohod", "uplaceni"
zdroj v případě Nvidie?

Jedna z mála validních statistik celosvětově, co sleduje retail v podobě amazonu a všech obchodů v dané zemi je např. BNC ranking, kde v Japonsku drtivě vedou v retailu nvidie.
Usa - Microcenter, dle most popular také, drtivá většina nvidie.
Amazon celosvětově? Drtivá většina Nvidie.
Mindfactory? autor statistik nemá problém přiznat, že ostatní větši shopy jsou na tom úplně jinak.
zde např. potvrzuje, že AMD gpu marketshare prostě půjde stále dolů, pokud nezačnou dodávat obstojní SW, který aspoň bude trochu podobný nvidii.

prodeje kompletních PC slábnou, ale Nvidia je stále na vrcholu, takže nějaký oem blbosti nedávají vůbec smysl.
České eshopy se vždy předskladní Nvidia kartama, a AMD buď maji po málo kusech, nebo jen na objednávku v případě menších shopů.. proč asi.

Tolik k té pohádce.

Jan Belka
Jan Belka
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
10. 3. 2026 10:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jan hauber hele to sme dva vsechny evropske eshopy typu Mindfactory.de, Amazon.de ukazuji masivni narust prodeju AMD grafik, v TOP10 se objevuji mnohem vic nez pred 3 mesici nez Nvidia podrazila.. dokonce i na ceske ALZE nvidia grafiky pomalu ustupuji z TOP10 je to tam sama 9060XT nebo 9070XT.. coz dava logiku pokud sou tak super levny vuci konkurencnim modelum Nvidie.. co ted stavim kompy lidem tak nikdo nechce priplacet za 5070Ti vuci 9070XT, kazdej radsi usetri prachy a ty utopi v predrazenjech pametech nebo SSD disku..

casperdeluxe
casperdeluxe
Level Level
10. 3. 2026 11:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka A co to s tím má společného? Co na tom jako nechápeš?

casperdeluxe
casperdeluxe
Level Level
10. 3. 2026 11:05 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jan hauber Co není jasné? Zkusím vysvětlit

satryx
satryx
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
7. 3. 2026 10:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Intel bych spíš viděl jako obtloustlého továrníka ve středních letech. Ideálně s doutníkem.

cztajtrlik
cztajtrlik
Level Level
7. 3. 2026 10:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Kdyz si zazongluji se statistikami, tak se da rict, ze intel jiz dosahuje takrka 20 % trzniho podilu AMD na trhu. Treba to intel takto interne proda Butanovi a ten nezarizne dgpu. Uz jsou zatracene blizko tomu vydat neco vyborneho - po SW i HW strance maji takrka doladeno a zda se, ze uz v tom umi chodit.

Reklama
carmel
carmel
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
6. 3. 2026 23:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

jo jo poradna GPU architektura,,, to uz chce vic nez narvat 3d cache na povodom serverove cpu )) tiez tie klamstva amd ze "my nejdeme do top gpu lebo priorita mainstream" LOOOOOOL ,,, proste na to nemaju,, tahaju graficku diviziu jak kouli na noze a nic s toho ,, aj preto fandim intel gpu alebo Cinskym ,, amd gpu porovnatelne z vykonom 5090 by malo 2 nasobnu spotrebu nebo li vyzarovany vykon oproti 5090 nvd) teda som zvedavy ako demagogicky daju nazov clanku na diit cz aby nejak osprvedlnovali neuspech amd,, )) ty su uplne jak v nejakem limbu ked amd je ich boh a oni "svedkovia amdeovi" ))))))) alebo ze "rozkaz znel jasne-amd vzdy nejlepciii"

pre trolabtorov-,mam amd 2990WX od dna vydania a predaja, asi najhorsia investicia , ale dosky x399 boli najlepsi kauf v ramci features dodnes! 64 pcie lines v roku 2017!!! boli akciove ceny dosiek vtedy nejaka rozbalena za 240 usd,... kolko dnes date za povedzme 64-96 pcie-5 lines?? radsej to neratajte,,, pcie inky su dnes najvacsi problem computingu vseobecne, mohli by ste tomu venovat clanok , proste strasne obmedzovanie ,, dnes prakticky ak mam povedzme 5090 a 3 nvme -pcie -5 alebo ze starsie nvme pcie 4/3 tak jedina cesta mat cpu z vyssim jednovlaknovym vykonom a zaroven dosku co da tuto kombinaciu na FULL ...asi dve dosky wr90 na svete))) to je "pokrok"

prasopras
prasopras
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
7. 3. 2026 10:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@carmel Ty si velký computer, deska z r. 2017. Omg

gufuxu
gufuxu
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
6. 3. 2026 21:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

V podstatě monopol nVidie. Toto je obrovský a aktuálně asi neřešitelný problém.

Lukáš Meistner
Lukáš Meistner
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
6. 3. 2026 21:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@gufuxu s Intelem to bylo před lety podobný a kde jsme nyní. Bohužel, zde není na vině NV, ale spíš AMD. Cenová strategie, kopírování názvů (její podoby), nepovedený Adrenalin. Mám NV, ale byl bych rád, kdyby AMD představilo něco úplně nového, a hlavně nahradilo Adrenalin.

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
6. 3. 2026 22:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lukáš Meistner Souhlas ze je to vina AMD, ale hlavni duvod bude totalni zaspani GPU computing... na kteroukoli knihovnu se podíváte, tak všechny podporují nVidia. 2. je paradoxně jablko přes Metal.
AMD paběrkuje přes obezlicky typu Zluda, ROCm, které se teprve dostává pomalu do použitelné stability, ale pořád je to malá tragédie. Jedna věc na tom funguje a jiná věc padne pod zátěží.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
7. 3. 2026 07:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maraou "hlavni duvod bude totalni zaspani GPU computing... na kteroukoli knihovnu se podíváte, tak všechny podporují nVidia"

S tím mohu naprosto souhlasit. Tehdy ještě ATi mělo sice snahu snahu naskočit pomocí ATi Stream, jenže CUDA měla lepší start a já už na ni jako na docela zaběhlém standardu podporovaném na novějších GeForce programoval koncem roku 2008 (a to nebylo ani 2 roky od vydání).

Tento náskok AMD nikdy nedohnalo. Snažilo se sice nabídnout otevřenou alternativu OpenCL, ale tu podporuje i Nvidia, a CUDA se stala synonymem pro GPGPU extrémně rychle, že už to nestačilo zvrátit situaci. Dodnes, pokud má nějaká aplikace akceleraci pomocí GPU, tak buď to běží na OpenCL a umí to tak karty všechny, nebo na CUDĚ a umí to jen Nvidia. Ta otevřenost AMD je pro něj paradoxně i nevýhodou, protože uživatel nemá argument kompatibility, aby "musel" vzít AMD. Buď mu to pojede stejně, nebo mu hrozí to, že mu to pojede pomaleji (např. DaVinci Resolve má některé filtry historicky více optimalizované na CUDU a jejich OpenCL verze jsou pomalejší) nebo vůbec (CUDA-only aplikace). V zásadě tam není moc situací, že by mu to mohlo jet lépe.

Pro hráče je to asi docela jedno, ale pro někoho, kdo využívá hodně GPU-akcelerovaných aplikací je Nvidia lepší volbou. Jasně, není to jediným důvodem pro 94% podíl, ale má to svůj vliv.

casperdeluxe
casperdeluxe
Level Level
7. 3. 2026 08:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Tak u hráčů to je obdobný příběh. NV přišla s DLSS. AMD naskakuje zase jako druhé s FSR. Nvidia umí obě technologie. A není to o tom, že dát něco všem je lepší. Naopak pro AMD to znamená horší příběh, protože tím dali NV další technologii.

A je to tak furt a u všeho. RT, CUDA, upscaling, FG.... furt AMD jen dohání.

Jan Belka
Jan Belka
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
7. 3. 2026 20:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala AMD na to nemelo prachy kdyz diky Intelu a jeho porusovani zakonu malem zkrachovali... Teprve az kdyz Intel dostal "pres prsty" a byl usvedcen a odsouzen nekolika soudy na svete dal pokoj a AMD se mohlo konecne pod vedenim Lisy Su nadechnout.. Kde mohlo AMD bejt dneska kdyby Intel konkuroval ferove uz od samého pocatku.. defakto az po nekolika letech od vydani prvniho ZENU se AMD zbavilo vsech dluhu, vyplatilo se z totalne nevyhodne smlouby u GF a mohli zacit vydelavat a podivej kde dneska sou..

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
7. 3. 2026 20:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka "AMD se mohlo konecne pod vedenim Lisy Su nadechnout"

Lisa Su vede AMD dobře, posunula ho významně dopředu, nicméně vede ho až od roku 2014. Zaostávání za CUDou, které se významně podílí na špatné situaci GPU AMD, je nicméně záležitostí od roku cca 2008.

"mohli zacit vydelavat a podivej kde dneska sou"

V oblasti GPU se raději ani nedívám, kde jsou. Není to moc pěkný pohled. GPU HW není špatný, ale dobrý GPU HW ještě neznamená, že jsou na tom s GPU dobře.

Jan Belka
Jan Belka
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
8. 3. 2026 10:33 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala jenomze v te dobe uz Intel uplacel kde moho aby od AMD nikdo nic nekupoval, ta kauza se tahne uz od dob P4, a kdyz konkurenci nezakone ubijis tak je logicky ze ta konkurence brzy narazi na to ze prestane mit penize na vyvoj a zacne ztracet. coz byl presne zamer Intelu proc to vubec delal.. A kdyz se zacinala CUDA prosazovat a byla defakto tlacena Nvidii ktera do toho dala celkem dost penez aby to vyvojarum jaksi "prodala" tak v te dobe uz bylo ATI 2 roky pod AMD a uz v te dobe bylo AMD na tom financne celkem dost blbe a zacinala prvni vlna propousteni.. jak v te dobe mohlo AMD konkurovat kdyz vlivem nekalych plraktik Intelu potaceli na samotné hranici udrzitelnosti a museli rozprodat co se dalo a museli radu lidi propustit.. Vy to furt vidite jak hurvinek valku ale nevidite to pozadi co vedlo k tomu ze se AMD na mnoho let stalo proste nekonkurenceschopne, je az s podivem ze AMD prezilo a nezkrachovalo uplne.. pritom meli celkem dobre naslapnuto, ve svy dobe meli lepsi procaky jak Intel, koupili ATI ktere v te dobe melo kolem 40% trhu a smele konkurovalo Nvidii... Intel defakto svym nezakonym chovanim totalne "zabil" jak AMD tak i ATI..

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
8. 3. 2026 12:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka "Vy to furt vidite jak hurvinek valku ale nevidite to pozadi co vedlo k tomu ze se AMD na mnoho let..."

Já ho vidím, ale my tu řešíme něco trochu jiného (spíše pohled uživatele). AMD z Vámi uvedených důvodů nemělo dost financí, to souhlasím, rok 2008 byl naprosto šílený, ztráty 3 mld. při příjmech 5 mld. Důsledkem toho bylo, že Nvidia dokázala protlačit CUDu. A tady je to, co tu řešíme my ostatní.

Tyhle nešťastné události z roku cca 2008 (o kterých píšete Vy), napomohly tomu, že Nvidia mohla prosadit CUDu (o tom píšu já a je to důsledkem toho, co píšete Vy), jsou prapůvodem toho, proč AMD dnes (v roce 2026) je s tržními podíly v oblasti GPU (a to jak spotřebitelském, tak výpočetním) na tak mizerné úrovni vůči Nvidii, jaké je.

Jan Belka
Jan Belka
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
8. 3. 2026 12:55 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala prave proto je velka skoda ze ze se intel tehda uchylil k temto nezakonym "praktikam", hrozne tim trhu ublizil a nastolil smer dvou velkych monopolu, na coz ve finale doplatili nejvic samotni zakaznici... dneska jsme mohli mit uplne v klidu krasnou konkurenci a to dlouholetou jak v procesorech tak v grafikach a mozna bysme byly i o par let napred s vyvojem, protoze ta "doba temna" jakou Intel nastolil na mnoho let proste pokrok zpomalila.. Budme rady za to ze to AMD prezilo a doslova budme radi ze se do vedeni dostala Lisa Su ktera nakopla tu procesorovou divizi protoze jenom diky tomu AMD zaplatilo vsechny dluhy z minulosti, vyplatilo se z te "silene" smlouvy s Arabama v Global Foundries a hlavne pomohla AMD opet rust jak financne, tak i lidksky a tohle vsechno pomohlo i tomu ze AMD dneska dohani i tu Nvidii protoze maji konecne posledni roky dost penez i na tu grafickou divizi ktera proste musela pockat par let, protoze AMD mohlo pumpovat jenom jednu divizi a to byla ta procesorova kde citili vetsi sanci na uspech kdyz se Intel jaksi "potacel" v problemch kolem architektury i svych tovaren.. Lisa Su to vymyslela naprosto genialne jak AMD vratit zpet na vrchol.. Za me osobne Intel mel tema soudama dostat pres prsty mnohem ale mnohem vic a hlavne mel AMD zaplatit opravdu hodne ale hodne penez a ne tu almuznu co mu jeste pak zpetne v EU snizili.. Intel byl jasnej vinik cele situace a dukazu co svechno delal bylo za ty roky vsude dostatek.. stejne dodneska nechapu proc to Intel vubec delal protoze uz tehda AMD jasne hlasalo ze i kdyby opravdu v procesorech meli velky uspech, jejich tehdejsi vyrobni kapacity stejne stacili jenom na pokryti 30% trhu, takze Intel mohl bejt uplne v klidu a soustredit se jenom sam na sebe a nemusel tohle cely "svinstvo" vubec delat, kdo tohle tenkrat ve vedeni spolecnosti rozhodl byl proste hroznej "idiot".

GaGy
GaGy
Level Level
6. 3. 2026 22:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lukáš Meistner Nepovedený adrenalin?

1) není nutné ho instalovat.

2) narozdíl od zelených není potřeba pro OC hrátky třetí apka.

Možná by bylo vhodné ten Radeon první zkusit a pak mumlat...

Lukáš Meistner
Lukáš Meistner
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
6. 3. 2026 22:37 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@GaGy Já ho právě zkusil. Koupil jsem si prve RX9070, dostal za to sodu na PCtuningu, abych pak uznal, že je to stále na pikaču, kartu vrátil a připlatil za RTX5070. Nevím jak vy, já vás neznám. Ale já bych si nedovolil komentovat něco co neznám.

Já byl vždy zastánce ATI, ale HD6950 byla poslední co mě opravdu bavila. Měl jsem PC hernu a PC stavím více jak dvacet let. Jsem stále amatér, ale znalosti mám. HD6950 jsem vyměnil za RX 5600 XT a po třetí výměně vadné karty jsem ji vyměnil za RX 580. Ta fungovala, ale vyměnil jsem ji za GTX1070, seznámil se se software NV a bylo...........................

právě před rokem jsem skládal novou sestavu (stará už nepodporovala W11) a zkusil RX9070. Vydržel jsem přesně tři dny. Faktury mohu dodat, kdybys měl pocit, že mám potřebu vykládat pohádky. Vše nakupuji na Alze a jediný co nemohu doložit je stará HD6950. Psal se rok 2011 a alfacomp.cz už neexistuje.

PS: OC jsem na GK nikdy neměl potřebu. A i kdyby, raději dva programy než jeden co mi nevyhovuje. Jo a nevyhovuje mně, to neznamená, že vám nemůže vyhovovat. Každý svému.

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
7. 3. 2026 10:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@GaGy “94% lidi jsou blázni, jenom já jsem letadlo”

Dilinozravec
Dilinozravec
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
7. 3. 2026 11:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maraou Dufam, ze na to mas PPL.

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
9. 3. 2026 06:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Dilinozravec jenom SEP

honza1616
honza1616
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
8. 3. 2026 01:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@GaGy Nechci narušovat vaši diskuzi, jen sem něco přihodím....😉🥱
"2) narozdíl od zelených není potřeba pro OC hrátky třetí apka."
Asi to nevíte, ale ani Nvidia nepotřebuje aplikaci 3-tí strany na OC
https://i.ibb.co/BHqgbndn/image.png

Lukáš Meistner
Lukáš Meistner
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
8. 3. 2026 07:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@honza1616 a já bych dodal, že jsem za Fan klub AMD velmi šťastný, protože konkurecne je třeba jako sůl. Já jsem na experimenty už starý.

Jan Belka
Jan Belka
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
8. 3. 2026 13:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@honza1616 tohle ladeni je ale clekem "bidne" defakto jenom muzes nastavit nakej posuvnik s vykonem, ale co to presne dela? taktuje to ramky? jadro? nebo to zvysuje TPD? defakto nevis nic.. u AMD muzes zvedat jenom jadro, jenom ramky, muzes si hrat s napetim apod.. AMD je v moznostech taktvani primo v ovladacich uplne ale uplne nekde jinde a to uz celkem dlouhou dobu minimalne 2 roky dozadu.. u nvidie nemuzes ani grafiku podvoltovat v ovladacich, coz AMD umi jak manualne, tak dokonce ja jedno kliknuti automaticky.. moznosti adrenalinu sou proste o rad vejs nez ma apka od Nvidie a to vedi vsichni.. nehlede na to ze Nvidia u 5000 generace zakazala udavat teplotu hotspotu coz je dost "podivne".. clovek ani nema moznost si overit ze treba taktovanim tu teplotu dlouhodobe "nepumpuje" do nesmyslů a te grafice z dluhodobyho hlediska neublizuje.. AMD tohle normalne ukazuje uz roky.

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
8. 3. 2026 19:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka A teď si zodpovězte otázku...
-Kolik % těch zákazníků reálně zajíma tuning a overclocking?
-Kolik % dnešních zákazníků mají jediné hledisko gaming?

Jan Belka
Jan Belka
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
9. 3. 2026 07:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maraou nejede o to kolik lidi to zajima, jde o to ze AMD se snazi aby si to clovek mohl nastavit pokud chce.. vsak pridat tuhle funkci do appky od ovladaců neni nic co by nezvladla parta programatoru za tyden.. Nvidia to tam nechce davat zamerne, protoze cim mene veci clovek u Nvidie muze tim lepe, tuto strategii razi Nvidia uz roky a vsichni to vedi.. Vsak kdysi na to omezeni teplotnich cidel na grafice dojela EVGA.. AMD v tomto smeru vzdy davalo vsem vyrobcum totalne volne ruce..

casperdeluxe
casperdeluxe
Level Level
9. 3. 2026 08:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka "nejede o to kolik lidi to zajima, jde o to ze AMD se snazi aby si to clovek mohl nastavit pokud chce.."

Ale, ale, ale. Najednou nejde o to, kolik lidí to zajímá? A co upscaling? Nebo RT? Nebo PT? Však podle tebe to nikoho nezajímá. A najednou o to nejde?

Nedělám si iluze, že na to budeš reagovat. Ostatně jako vždy, když tě někdo usvědčí ze lži ty lháři.

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
9. 3. 2026 08:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka Hele to je sice sympaticke, stejne jako podpora otevrenych technologii AMD, ale kdyz na tom stabilne nefunguje co potrebuji, tak proc bych to kupoval?!

Jako já kupoval ATI/AMD grafiku 3x v životě a za své. Proc? Protoze jsem jim vzdycky fandil. NV grafiku za své jenom jednou.

Avšak za firemní kupujeme výhradně NV, protože potenciální problémy za to nestoji a AMD pro nas v soucasnosti nekoupitelna.

Jan Belka
Jan Belka
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
9. 3. 2026 10:20 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maraou tak pokud pouzivate SW kam si Nvidia roky a roky "platila" podporu jenom pro CUDU tak je pochopitelny ze pro vas AMD nema smysl.. Kazdopadne jak jsem psal vyse, v AMD ten vykon je, jenom se na to musi ten SW upravit, coz se bezne nedeje protoze to ma obsancovane Nvidia.. a za priklad davam tu dlouholetou spolurpaci v profi stanicich u APPLU kde AMD grafiky davaly super vykony a pokud se poodivame do TOP10 superpocitacu na svete hodne z nich pouziva graficky akceleratory od AMD taky, ale vetsina tech superpocitacu ma SW delanej na miru tomu HW a proto to tak dobre funguje.. Kdyby ti ted vyvojari z ADOBE premiere udelali 100% podporu pro grafiky AMD, stejne jako to delaji s CUDOU uz roky, to bys videl jak by ten vykon pod AMD grafikama narostl.. a to skokove.. bohuzel Nvidia tam ma neskutecny lobby takze to se nikdy nestane.

Dilinozravec
Dilinozravec
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
9. 3. 2026 10:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka pokial nevis, tak v nv tweaku bola moznost pretaktovat Vram aj GPU od cias MX440 napr. ale to si este kalil na zakladnej skole.

honza1616
honza1616
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
9. 3. 2026 10:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka Jak jako zakázala hotspot?
Zapnu HWinfo a hotspot tam mám.
PC mám dnes OFF, takže neudělám screen, ale odpoledne ti ho sem klidně hodim

Dilinozravec
Dilinozravec
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
9. 3. 2026 10:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka Tak AMD ma len jednu moznost rozumneho ladenia a to je UV, inac tahat hore uz aj tak nasponovane hotspoty je hazard. Ale predpokladam, ze u teba to nieje ziaden problem, lebo mas aktivny dusikovy okruh napajanie chladenia je z tvojej foltovoltiky a mas to pekne nafotene pod profesionalnym svetlom na kvalitnej predkozke, pardon podlozke.

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
dnes 14:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@GaGy A podpora Linuxu bazllionkrát lepší, bez nutnosti vůbec nějakých software v první řadě. Xkrát flexibilnější grafiky. Ale Slopvidioti mohou dál consoomovat :)))

Reklama
Reklama