Zpět na článek

Diskuze: Porsche využívá vysloužilé baterie z Taycanů pro napájení své továrny v Lipsku

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

ensidia
ensidia
Level Level
16. 8. 2024 10:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tady se rozjela diskuze. :) Ale docela zbytečná. Za mě baterie do aut nepatří. Ale když už se teda vyrobili měli by co nejdéle sloužit něž se budou zase složitě recyklovat. Takže dělat z nich uložiště energie se úplně nabízí nebo nějaké UPS systém pro firmy. A dávat je ven do kontejneru, který se v případě požáru dá zaplavit vodou je top řešení.

cztajtrlik
cztajtrlik
Level Level
15. 8. 2024 19:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Rovnak na vohejbak.
Pokud nekdo nekdy zjistoval, jak je to napriklad s recyklovanymi plasty a bilanci CO2 (svoz, trideni, lisovani, baleni, odvoz mazut lodi do Ciny...).

Stejne to bude i s recyklaci baterii za 10 let.
Viz recyklace solaru a zakopavani vetrniku. Cistej kentus. Zeleny blud. Ale vykazany jako eko.

jardadoma
jardadoma
Level Level
15. 8. 2024 15:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

"Vyrovnávací baterie se skládá z celkem 4400 bateriových modulů" to je asi z kolika aut?
Kolik měli testovacích vozů? Počítám, že byly i nějaké ztráty a některé baterie už nešly použít.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
15. 8. 2024 23:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jardadoma To nevíme, ale jestli má Taycan cca 79kWh a 93kWh baterky, tak to se započítáním snížené kapacity vychází tak cca 150+ aut.

tomasjerry
tomasjerry
Level Level
15. 8. 2024 10:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ja mam skusenosti s baterkami z notebookov, tam je problem s prudom. Pri nabijani starych (bavime sa o 5 - 15 rocnych bateriach standard 18650) mozem maximalne nabija baterie prudom 100 mA na 1 clanok inak sa zacne znacne bateria zahrieva. Pri vybijani max prud je 200 mA inak bateria rychlo klesa a jej kapacita sotva dosahuje 400 mAH, pri vybijani do 200 mA kapacita baterie je v rozmedzi 750 - 1100 mAH na clakok. Inak original boli cca 2000 az 2600 mAH. Degradacia znacna. Ja viem, ze baterie v autach su na tom lepsie, ale mam ich doma cez 2000 takychto clankov a to nehovorim kolko som ich uz odovzdal do zberu. Vacsinou v baterii je aspon 1 clanok uplne vybity, preto hlasi NTB, ze bateria je vadna. Tu sa nik nezamysla ako to recyklovat. Kludne sa mozeme dostat aj na 2 x tolko co je momentalne v autach. Ved kolko milionov NTB, mobilov, tabletov, hodiniek a vselicoho s bateriami sa rocne preda?

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
15. 8. 2024 10:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tomasjerry Mícháte ale hrušky a jablka. V noteboocích jsou 18650 převážně vybíjecí proud do 5A, není to použitelné pro zálohu energie atd. kde je třeba slušný proud, resp. je už jsem viděl lidi co to nijak neřeší a takový článek jebnou třeba do nářadí, pak se nejspíše diví že to při práci vybuchlo nebo začalo hořet, viděl jsem i mnoho testů jak moc se takové články při použití v nářadí zahřívají, proto je zde další omezení pro další použití, že musí být jen v zařízení které nechce velký proud.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
15. 8. 2024 10:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tomasjerry Ono je nutné především počítat s tím, že v autech se používá jiný typ směsi Li-Ion než v elektronice, takže ty vlastnosti z notebooku nejde moc dobře aplikovat na auta.

tomasjerry
tomasjerry
Level Level
15. 8. 2024 11:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Tu ste ma nepochopili, stale sa tu ohanaju neakou znovupouzitelnostou namiesto recyklacie. Ale totalne sa serie na baterie, ktore su prave z NTB a podobne. Je super, ze vieme pouzit baterky z aut na zalohu, ale mam dojem, ze takych baterii je minorita. Viac je ich z malych zaradeni ako je NTB a podobne, nakolko existuju a vyrabaju sa ovela dlhsie. Tie sa prave nedaju pouzit na zalohovanie.

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
15. 8. 2024 11:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala No to máte pravdu, že akumulátory z nb jsou tak na výhoz, s tím že je omezeno to další použití i tím malým vybíjecím proudem.
ale už jsem viděl, nevím jestli zde nebo jinde. Použití starých akumůlátorů v docela drahém rádiu. Není nad to si koupit malé rádio za 3k, s jetýma akumulátorama, ale co říkám ekologie něco stojí. A čína se přeci eu musí za nesmysly smát, ne?

odb
odb
Level Level
15. 8. 2024 14:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Serie sa na to preto, lebo to nema vyznam. Bolo by z toho viacej roboty ako osohu.

Je tam uz len zakladny a to skladat ulozisko zo 30-100kWh baterii a z 30-100Wh.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
16. 8. 2024 00:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala "totalne sa serie na baterie, ktore su prave z NTB"

Ono to dává celkem smysl, protože baterka z NTB je vyřazována jako nepoužitelná tehdy, kdy už je nepoužitelná i pro to úložiště. Pokud to má poloviční kapacitu a praktickou využitelnost pod náporem sotva čtvrtinovou, tak je to příliš nespolehlivé, aby se to pro něco takového použilo. Baterie v NTB mají nízkou životnost obecně proti většině EV. Takže kdyby to z toho postavili, za chvíli by to museli stejně zrecyklovat, protože by tomu strmě padala kapacita. Navíc, směsi v NTB nejsou ani příliš bezpečné, takže bychom tu měli vyšší riziko požárů takto vysloužilých baterií.

Použití baterií z NTB mi nedává moc smysl. Ty se obvykle vyřazují tehdy, kdy už jasně patří do recyklace, tam už druhý život nepřináší nic užitečného.

"vieme pouzit baterky z aut na zalohu, ale mam dojem, ze takych baterii je minorita"

Ano i ne. Zatím je těch baterek z EV relativně málo, ale bude jich výrazně, výrazně více. Počítejme. Baterka v NTB má obvykle 50-100 Wh, baterie v EV má obvykle 50-100 kWh. Tedy 1000krát tolik. Takže 1 EV = 1000 NTB. Letos se odhaduje, že bude prodáno okolo 15-20 milionů EV, tedy budou mít tolik článků, kolik by bylo v 15-20 miliardách NTB. Tzn. v roce 2024 by si každý obyvatel planety musel koupit dva nové NTB. Jenže těch se ročně prodá cca 200 milionů. Takže počet bateriových článků v EV je asi 100krát větší než počet článků v NTB. Minorita ano, ale opačným směrem.

tomasjerry
tomasjerry
Level Level
16. 8. 2024 09:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Kedy sa zacali predvat baterie v notebookoch v roku 2024 ? asi ste to nepochopili. 1 notebook s litiovou bateriou bol uvedeny v roku 1996, 1 auto v roku 2007. tam je rozdiel 11 rokov. Kolko ton baterii sa medzitym vyrobilo? Zo skusenosti mam tu baterie, ktore mi umreli po 1 roku. Takze verim tomu, ze vyhodenych baterii z prenosnych zariadeni je viac ako momentalne recyklovanych baterii z aut. Kedy sa zacali realne predavat baterkove auta vo velkom? 2010 ? (ja netusim), ale uz len to, ze poznam ludi, ktory menia telefon kazdy rok, tak urcite je viac vyrobenych a vyhodenych baterii z prenosnych zaradeni ako z aut. Berte to ako porovnanie od uvedenie do vyroby. Mali by sa recyklovat od zaciatku, ale samozrejme sa na to serie, lebo je to strasne drahe. Len v nasej firme uz mame asi 20 kg baterii ktore by sme radi dali do recyklu ale realneho recyklu, nie akoze.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
16. 8. 2024 09:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala "Kolko ton baterii sa medzitym vyrobilo?"

Ale vždyť o tom jsem psal, že to bude velký rozdíl především v budoucnu, že teď ještě těch baterií z EV tolik není. Tak nevím, co se Vám nelíbí, když říkáte totéž. Asi jste nepochopil, že s Vámi v tomto souhlasím :-)

"Mali by sa recyklovat od zaciatku, ale samozrejme sa na to serie, lebo je to strasne drahe. "

Ano, je to drahé (resp. bylo, postupně se to zlepšuje). V podstatě až teď se ta recyklace začala brát vážně z důvodů, které jsem psal výše. Když Vám najednou "počet vyrobených bateriových kWh" vystoupá o dva řády nad to, co jste měl z těch NTB (a to ještě elektromobily skoro neexistují), tak je to sakra velký problém, který je už opravdu potřeba řešit.

Zkusím to shrnout, ať se pochopíme.

1) Souhlasím s Vámi, že těch baterií z elektroniky BYLO, upozorňuji BYLO, hodně. A neřešilo se to.
2) Současně se ale snažím upozornit na to, že baterie z EV BUDOU, upozorňuji BUDOU, o několik řádů větším počtem než ty z elektroniky.

madPav3L
madPav3L
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
15. 8. 2024 09:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Baterky vysloužilé po pěti letech, to je teda nic moc...

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
15. 8. 2024 10:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@madPav3L Že Vy jste tu aktualitu nečetl?

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
15. 8. 2024 10:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala 🤣 chtěl jsem napsat něco podobného, ale chopil jste se toho sám. Četl nadpis!!!!

madPav3L
madPav3L
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
15. 8. 2024 10:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Přiznám se, že ten odstavec pod druhým obrázkem už jsem nečetl.
Stejně, moc se mi nechce věřit tomu, že je to jenom z baterek z testovacích aut.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
15. 8. 2024 11:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala To jsou prototypová auta, která při testech mohla najet stovky tisíc km, jezdili s tím v Údolí smrti při +50 °C, za polárním kruhem při -40 °C, 24hodinovky na okruhu v Nardu... A jestli to i při tak brutálním nasazení vydrželo takovou dobu, co to pak vydrží normálním uživatelům? Navíc přece ne všechna ta auta musí mít KO baterku, jen ty prototypy nejsou dále potřeba.

Simik
Simik
Level Level
16. 8. 2024 07:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala "A jestli to i při tak brutálním nasazení vydrželo takovou dobu, co to pak vydrží normálním uživatelům?"

Těžko říct. IMHO nejde takto zjednodušovat. To že něco vydrží extrémní podmínky rok nelze extrapolovat na normální podmínky a říct, že je vydrží třeba 5*. Např. ta auta byla jistě ve špičkovém stavu a pod špičkovou péčí. Nyní se objevují argumenty, že EV nepotřebují pravidelné servisní prohlídky.

*Tedy ono se to běžně dělá, ale jsou to cílené a normované testy na základě výzkumu a zkušeností a nikoli "vydrželo to +50 a -40, tak to musí lidem vydržet dlouho". Např. testy elektroniky se dělají při určité teplotě a určité vlhkosti. Není to nijak extrémní teplota a vlhkost není 100%, protože se zjistilo, že právě tyto podmínky(kombinace) jsou pro daný účel nejvhodnější. Ale laikům asi stačí "jezdili s tím v Údolí smrti při +50 °C, za polárním kruhem při ­-40 °C, 24hodinovky na okruhu v Nardu".

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
16. 8. 2024 08:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala "To že něco vydrží extrémní podmínky rok nelze extrapolovat na normální podmínky a říct, že je vydrží třeba 5*."

To také nikdo netvrdí, že to třeba 5krát víc vydrží. Možná třeba 2krát, to konkrétní číslo je teď jedno. Určitě ale auto provozované běžnými zákazníky i ve velmi náročných podmínkách zažije jen zlomek zátěže, kterou zažila testovací auta. Tzn. se dá předpokládat, že běžná auta vydrží mnohem více. Kolik, to nevíme.

"Např. ta auta byla jistě ve špičkovém stavu a pod špičkovou péčí."

No já nevím, ale pokud testuju odolnost aut, tak snad testuju spíše worst case scenario a ne best case scenario, ne? Naopak bych těch autům dal péči spíše horší, aby se otestovalo, co všecko to zvládne.

"Např. testy elektroniky se dělají při určité teplotě a určité vlhkosti."

Jenže tohle ale standardizované testy nejsou, když ty vozy pošlete do největších veder i chladu na planetě a necháte je tam jezdit v reálných, nikoli laboratorních podmínkách.

tomasjerry
tomasjerry
Level Level
16. 8. 2024 09:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Tu by som rad pripomenul, ze baterie aj starnu. Vek je asi najhorsia premenna, kazda bateria reaguje inak. Mam tu 5 rocne baterky, ktore prekvapivo stratili len 20 % (bavime sa o debilnych NTB bateriach) ale v tom istom baleni bola druha bateria ktora ma len 40 % kapacity a to boli spolocne priletovane v batery packu.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
16. 8. 2024 09:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Ano, stárnou. Znova, taháte tady ale baterie z NTB, které nemají moc společného s bateriemi, které najdete v EV. Třeba právě proto, že tak stárnou (a hoří). Baterie z NTB měla jen první Tesla Roadster a první generace elektrického Smartu. Chemie z elektroniky není pro EV příliš vhodná, a proto se tam nepoužívá (přinejhorším byla v nějaké hybridní směsi, ale to už se také nepoužívá). A proto také nelze aplikovat zkušenosti z elektroniky na EV.

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
15. 8. 2024 09:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

"a za drahé se současně jejich recyklace" chyba nebo je tam něco drahého? 😝

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
15. 8. 2024 09:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tím že se to takto používá velmi často, se staré články z aut asi chovají jinak. Jinak mé zkušenosti se starými ni-mh a ni-cd jsou že to jen jen neskutečná práce navíc a velká nespolehlivost, běžné je že článek který se chová korektně najednou spadne na 0V

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
15. 8. 2024 10:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas Tak ona se především dost jinak chová i každá konkrétní směs Li-Ion (a dokonce i stejné směsi se mohou chovat dost různě, zejména mění-li se tam poměry prvků). Takže míchat do toho ještě nějaké NiCd nebo NiMH, což je úplně jiná technologie, je dost...

Reklama
Reklama