Galerie 12
Progaming ve víru času
Článek Ostatní

Progaming ve víru času | Kapitola 2

Jiří Černý

Jiří Černý

8

Seznam kapitol

1. Progaming ve víru času 2. Turnaje, ligy, výhry 3. GameZone, GamePark a PlayZone

Někteří lidé vydělali své milióny intezivním podnikáním, jíní je zdědili a další vyhráli v loterii. Následující článek mj. ukazuje, že milionářem se dnes můžete stát i díky hraní počítačových her - které jsou už dávno něčím víc než jen pouhou dětskou zábavou.

Reklama

Turnaje, ligy, výhry

Pravděpodobně nejznámější progamingovou zemí je Jižní Korea. Existuje zde i řada úzce specializovaných televizních kanálů (třeba na Starcraft), jejichž jediným posláním je přinášet aktuální informace o té které hře, reportáže z nejrůznějších turnajů etc. Není se tedy co divit, že

World Cyber Games

– všeobecně pokládané za jakousi olympiádu v počítačových hrách – pořádá právě korejská společnost ICM.

Průběžně se mění místo konání i podporované hry. Pro letošní rok 2010 jsou oficiálními WCG tituly TrackMania Nations Forever, FIFA 10, Carom 3D, Counter-Strike 1.6 aWarcraft III: The Frozen Throne (PC) + Guitar Hero 5, Tekken 6 a Forza Motorsport 3 (XBOX 360), přičemž finále proběhne v Los Angeles.

Progaming ve víru času


K velkým turnajům neodmyslitelně patří i krásné ženy.

Kvalifikace na WCG (roku 2006 se na ně mimochodem dostavilo cca 1 250 000 hráčů z 67 zemí světa) není zase až tak snadnou záležitostí. Sestává z on-line a off-line části. První zápasy tedy odehrajete prostřednictvím Internetu (přičemž zaregistrovat se může kdokoliv), ti nejlepší se pak o kvalifikační slot utkají naživo v PGCC Velký Špalíček a PGCC Nový Smíchov. Tou nejčastější otázkou však vesměs bývá, jaké jsou vlastně připravené ceny? Nu, rozhodně zajímavé. Jako příklad uvádím loňský rok a tituly WarCraft III - The Frozen Throne + CounterStrike 1.6:

WarCraft III - The Frozen Throne

Gold: $14,000 + ceny v hodnotě $1,400

Silver: $6,000 + ceny v hodnotě $1,300

Bronze: $3,000 + ceny v hodnotě $1,300

CounterStrike 1.6

Gold: $35,000 + ceny v hodnotě $2,000

Silver: $18,000 + ceny v hodnotě $1,500

Bronze: $10,000 + ceny v hodnotě $1,500

Přičemž celkem se rozdělilo

280 000 USD

. WCG ale samozřejmě nejsou jedinou štědře dotovanou progamingovou akcí na světě. I v

ESL Extreme Masters

jde o slušné peníze (v třetí sezóně to bylo celých 750 000 USD, nadto vyhrazených pro pouhé dvě hry - konkrétně Counter-Strike 1.6 a World of Warcraft 3v3.). Z dalších zajímavých lig/turnajů mohu jmenovat

Europan Nations Championship

(dlouhodobější soutěž vrcholící na LAN finále, které tradičně bývalo k vidění v rámci veletrhu Games Convention) s prize money 120 000 Euro. Nebo

ESWC

(Electronic Sports World Cup) s prize money přes 210 000 USD aj.

Jak tedy vidíte, stát se milionářem díky hraní počítačových her nemusí být až tak extrémně velký problém. Ne každý projekt je však úspěšný a dokáže si udržet zájem sponzorů, což dokazují případy

WSVG

(World Series of Video Games), případně

CPL

(Cyberathlete Professional League).

Progaming v České republice

Historie progaminu v ČR je především historií nesmiřitelné konkurenční války mezi dvěma velkými společnostmi (

e-Sport

a

ProGamers

) i několika významných osobností s těmito společnostmi spjatých. Jednou z nich je bezesporu

Viktor Wanli

(známý jako Moon). Dříve manažer slavného herního klanu

nEophyte

, později ředitel a jednatel e-Sport. Kolem jeho podnikatelských aktivit visí mnoho otazníků (připomínám např. aféru z roku 2004 – po fyzickém napadení tehdy musel být Viktor Wanli dokonce krátkodobě hospitalizován v nemocnici), nicméně jeho přínos pro rozvoj progamingu v České republice je nezpochybnitelný.

Progaming ve víru času


Moon býval kromě jiného i jedním z našich nejlepších hráčů Age of Empires II.

Ředitelem e-Sport Entertainment s.r.o se Viktor Wanli stal v roce 2003. Mezi hlavní aktivity společnosti patřilo pořádání turnajů v počítačových hrách. V současnosti je už mimochodem doména e-sports.cz na prodej a běží na ní klasický MFA web. Často se setkáte s názorem, že e-Sport vlastně nikdy neměli příliš velkou šanci se prosadit a jejich snaha byla už od počátku odsouzena k nezdaru.

Zajímavější je vývoj herního klanu nEophyte, který byl ve své době nezpochybnitelnou českou špičkou a na rozdíl od e-Sport funguje dodnes. nEophyte pod vedením Viktora Wanliho disponovali velice silným sponzorem – společností

Intel

– a svojí kariéru zde odstartoval mj. i Michael „Giacomo“ Hladík (jeden z nejúspěšnějších hráčů Warcraftu III, který si díky svému mistrovství v této hře dokázal vydělat více než půl miliónu Kč).

V březnu 2004 vznikla

Česká asociace elektronických sportů

(ČAES), která si kladla za cíl sjednotit hráče, podporovat elektronické sporty a dosáhnout jejich uznání jakožto plnohodnotné sportovní disciplíny. ČAES kromě jiného převzala záštitu nad Mistrovstvím České republiky v elektronických sportech a národními kvalifikacemi na World Cyber Games 2004. Stejně tak převzala patronaci nad českou sekcí lig ESL a národní reprezentaci na European Nations Championship. Předsedou ČAES se stal Radek Bláha, místopředsedou právě Viktor Wanli. Ani ta však nedosáhla výraznějších úspěchů a konkurenční ProGamers si tak po čase na trhu prakticky vytvořili monopol.

Progaming ve víru času


Daniel Mikšovský - zakladatel živnosti FOTOLAB-DM (později FOTOLAB).

Za společností ProGamers s.r.o. stojí známý podnikatel

Daniel Mikšovský

. Pokud Wiktor Wanli měl za zády Intel, Daniel Mikšovský spolupracoval pro změnu s

AMD

. A pokud jsem prvně psal o nEophyte, nemůžu teď nevzpomenout

AMD Cyber Team

(kam později přestoupilo nemálo hráčů z nEophyte). Nutné je zmínit také

Českomoravský svaz progamingu

(ČMSP) s Danielem Mikšovským jakožto předsedou výkonného výboru.

ČMSP vznikl 27.03.2003. Svaz postupem času organizoval např. MČR a MSR škol, umožnil svým členům získat několik typů členství (bronzové-stříbrné-zlaté), ze kterých plynuly odpovídající výhody (jako možnost účasti na InvexCupu) etc. Už od počátku se nicméně stával i terčem kritiky, a to kvůli událostem, mezi které patří např. rychlá změna pravidel těsně před turnajem

PG Herní Festival

. Mezi podmínky účasti totiž organizátoři (doslova na poslední chvíli) zařadili i členství v ČMSP, přičemž registrace do něj ovšem vycházela na 90 Kč. Všichni hráči PG Herního Festivalu však stejně tak narychlo dostali slevu 50 Kč, čehož drtivou většinou využili a členská základna se tak utěšeně rozrostla. Podobně se objevily jisté otazníky i kolem první volby výkonného výboru a také stanov ČMSP obecně.

Buď jak buď - v zásadě by se dalo napsat, že ProGamers de facto dělali totéž jako e-Sport, ale o třídu lépe (možná proto nakonec získávají také licenci k pořádání kvalifikace na WCG). Nešetří na propagaci a daří se jim oslovovat sponzory. Díky tomu si mohou dovolit uspořádat off-line akce dosud nevídaných rozměrů. V roce 2002 spustili herní portál a představili koncept Mistrovství ČR v počítačových hrách s naplánovaným grandiózním finále na INVEXu. O rok později toto finále shlédlo více než 100 000 diváků a hned za další rok se slavnostně otvírá síť cca 60-ti počítačových heren a kaváren

AMD PG Cyber Café

.

V roce 2005 se pak pro změnu objevuje první

online herní televize PG24

(inspirovaná již zmiňovanými televizními kanály v Koreji). A tak bych mohl ještě chvíli pokračovat - nebýt toho, že - jak je známo - nic netrvá věčně a po zářivých úspěších občas přijdou i stejně tak velké neúspěchy.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama