Galerie 51
Radeon HD 6950: MSI vs. Sapphire
Recenze Grafiky a hry Radeony Radeony X6000 (R900) Sapphire MSI

Radeon HD 6950: MSI vs. Sapphire

Petr Štefek

Petr Štefek

8

Seznam kapitol

1. Radeon HD 6950: MSI vs. Sapphire 2. MSI Radeon HD 6950 TwinFrozr II - bližší pohled 3. Sapphire Radeon HD 6950 Flex Edition - bližší pohled 4. Testovací sestava a testy 5. Battlefield: Bad Company 2, Battleforge
6. Call of Duty: Modern Warfare 2, Crysis Warhead 7. Colin McRae: Dirt 2, Mass Effect 2 8. Metro 2033, S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat 9. Teploty a spotřeba 10. Závěr

V dnešním článku se soustředíme na dvojici Radeonů HD 6950 ze stájí MSI a Sapphire. Oba dva představují velmi lákavou koupi a oba dva disponují nadstandardními chladiči a více než dostačujícími 2GB paměti.

Reklama

Radeon HD 6950 představuje v portfoliu AMD cenový střed a také jednu z nejzajímavějších voleb pro hráče. Mezi hlavní devizi Radeonu HD 6950 patří zbrusu nová architektura typu VLIW4 společnosti AMD, která je prozatím vyhrazena pouze high-endu. Nvidia má proti Radeonu HD hned dvě zbraně. První je mírně levnější GeForce GTX 560Ti a druhou o něco dražší je GeForce GTX 570. Zajímavé je především srovnání s GeForce GTX 570, která je také velkým lákadlem pro náročné gamesníky.

Radeon HD 6950: MSI vs. Sapphire

Radeon HD 6950 je vybaven čipem Cayman Pro, který je vyráběn ověřeným 40nm procesem a v našem případě pracuje na taktu 800 MHz. Zvláštností grafického čipu Cayman Pro je zbrusu nová architektura VLIW4, která by měla být pro AMD budoucností a lépe vyhovuje současným a budoucím hrám z pohledu efektivity vytěžování jednotlivých výpočetních jednotek. Tato architektura nahradí postupně postarší VLIW5 na všech frontách od low-endu po high-end, kde tato výměna již proběhla. Na rozdíl od Caymanu XT v Radeonu HD 6970 je v osekané verzi aktivních "pouze" 1408 z 1536 stream procesorů. Ke snížení došlo také na straně texturovacích jednotek (88 z 96). Počet renderovacích jednotek zůstal zachován.

Velkou devizou nového čipu je velký surový výkon v oblasti texturování, kde AMD spíše nabízelo postačující výkony a konkurenční Nvidia nabízela podstatně vyšší texel fillrate, což v některých enginech jednoznačně znamenalo výhody. Cayman Pro má také dvojitý grafický engine, což mimo jiné znamená i dvojnásobný geometrický výkon v případě teselace. Současná generace tak již nezaostává za Polymorph Enginem Nvidie v čipech Fermi o třídu, ale spíše jen o pár desítek procent.

Grafická kartaGeForce GTX 570Radeon HD 6970Radeon HD 6950
GPU

GF110

Cayman XT

Cayman Pro

Počet tranzistorů

3 mld.

2.7 mld.

2.7 mld.

Výrobní technologie

40 nm

40 nm

40 nm

Frekvence jádra

732 MHz

890 MHz

800 MHz

Frekvence shaderů

1464 MHz

890MHz

800MHz

Počet shaderů

480 (1D)

384 (4D)

352 (4D)

Pixel fillrate

35 100 Mpix/s

28 480Mpix/s

25 600 Mpix/s

Texel fillrate

43 900 Mtex/s

85 440 Mtex/s

70 400 Mtex/s

Počet RBE

40

32

32

Počet TMU

60

96

88

Velikost paměti

1280 MB GDDR5

2048 MB GDDR5

2048 MB GDDR5

Frekvence paměti

3 800 MHz

5 500 MHz

5 000 MHz

Šířka sběrnice

320-bit

256-bit

256-bit

Propustnost sběrnice

152 000 MB/s

176 000 MB/s

160 000 MB/s

Verze DirectX

DirectX 11

DirectX 11

DirectX 11


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama