Seznam kapitol
V dnešním článku se soustředíme na dvojici Radeonů HD 6950 ze stájí MSI a Sapphire. Oba dva představují velmi lákavou koupi a oba dva disponují nadstandardními chladiči a více než dostačujícími 2GB paměti.
Radeon HD 6950 představuje v portfoliu AMD cenový střed a také jednu z nejzajímavějších voleb pro hráče. Mezi hlavní devizi Radeonu HD 6950 patří zbrusu nová architektura typu VLIW4 společnosti AMD, která je prozatím vyhrazena pouze high-endu. Nvidia má proti Radeonu HD hned dvě zbraně. První je mírně levnější GeForce GTX 560Ti a druhou o něco dražší je GeForce GTX 570. Zajímavé je především srovnání s GeForce GTX 570, která je také velkým lákadlem pro náročné gamesníky.
	Radeon HD 6950 je vybaven čipem Cayman Pro, který je vyráběn ověřeným 40nm procesem a v našem případě pracuje na taktu 800 MHz. Zvláštností grafického čipu Cayman Pro je zbrusu nová architektura VLIW4, která by měla být pro AMD budoucností a lépe vyhovuje současným a budoucím hrám z pohledu efektivity vytěžování jednotlivých výpočetních jednotek. Tato architektura nahradí postupně postarší VLIW5 na všech frontách od low-endu po high-end, kde tato výměna již proběhla. Na rozdíl od Caymanu XT v Radeonu HD 6970 je v osekané verzi aktivních "pouze" 1408 z 1536 stream procesorů. Ke snížení došlo také na straně texturovacích jednotek (88 z 96). Počet renderovacích jednotek zůstal zachován.
Velkou devizou nového čipu je velký surový výkon v oblasti texturování, kde AMD spíše nabízelo postačující výkony a konkurenční Nvidia nabízela podstatně vyšší texel fillrate, což v některých enginech jednoznačně znamenalo výhody. Cayman Pro má také dvojitý grafický engine, což mimo jiné znamená i dvojnásobný geometrický výkon v případě teselace. Současná generace tak již nezaostává za Polymorph Enginem Nvidie v čipech Fermi o třídu, ale spíše jen o pár desítek procent.
| Grafická karta | GeForce GTX 570 | Radeon HD 6970 | Radeon HD 6950 | 
| GPU | GF110  | Cayman XT  | Cayman Pro  | 
| Počet tranzistorů | 3 mld.  | 2.7 mld.  | 2.7 mld.  | 
| Výrobní technologie | 40 nm  | 40 nm  | 40 nm  | 
| Frekvence jádra | 732 MHz  | 890 MHz  | 800 MHz  | 
| Frekvence shaderů | 1464 MHz  | 890MHz  | 800MHz  | 
| Počet shaderů | 480 (1D)  | 384 (4D)  | 352 (4D)  | 
| Pixel fillrate | 35 100 Mpix/s  | 28 480Mpix/s  | 25 600 Mpix/s  | 
| Texel fillrate | 43 900 Mtex/s  | 85 440 Mtex/s  | 70 400 Mtex/s  | 
| Počet RBE | 40  | 32  | 32  | 
| Počet TMU | 60  | 96  | 88  | 
| Velikost paměti | 1280 MB GDDR5  | 2048 MB GDDR5  | 2048 MB GDDR5  | 
| Frekvence paměti | 3 800 MHz  | 5 500 MHz  | 5 000 MHz  | 
| Šířka sběrnice | 320-bit  | 256-bit  | 256-bit  | 
| Propustnost sběrnice | 152 000 MB/s  | 176 000 MB/s  | 160 000 MB/s  | 
| Verze DirectX | DirectX 11  | DirectX 11  | DirectX 11  |