Zpět na článek

Diskuze: Robot v Jižní Koreji, který měl překládat papriky, zabil člověka

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

msoky
msoky
Level Level
2. 12. 2023 13:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nakolko bol kvalifikovany tento údržbár?opravar vytahov tiez nenecha pusteny vytah ked lezie do šachty...kto ma byt viac kvalifikovany ako udržbar na roboty?moze si za to jedine sam,pripadne programator ktory naprogramoval toho robota...tento stroj nema vlastne vedomie,takze fantasmagoricky clanok o tom ako roboty zacinaju zabijat ludi je choré...a kuchynsky robot?ked do neho vlozite ruku a zapnete, preco ste o tom clanok nenapisali?

danno
danno
Level Level
14. 11. 2023 10:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Je vhodné si pripomenúť doporučenia expertov z oblasti robopsychológie a pozitroniky, ako sa chovať pri kontakte s porúchaným skladový robotom. Neutekať, roboti sú rýchleší, obvykle majú kolesá a ľahko vás dobehnú. Nevyliezať na skladové regále, roboti sú stavaní tak, aby dočiahli aj na najvyššie police. Ľahnúť si na zem a schúliť sa je taktiež chyba, je dôležité čo najmenej pripomínať prepravnú debnu. Nestavať sa medzi robota a jeho prepravky a pomalým krokom ustúpiť do bezpečnej vzdialenosti.

jirka-77
jirka-77
Level Level
13. 11. 2023 23:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Pochopil jsem to dávno tak že navrhnutý zákony se vědomě všeobecně nedodržují, že např armáda jde směrem bez ohledu na taková pravidla a roboty na zabíjení na plno využijí podle aktuálně dostupných možností, že jejich využití neomezí na průzkum. Takže pravidla byla jen hezká představa.
Firmy samozřejmě zajímá bezpečnost zaměstnanců a reklama.

honza1616
honza1616
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
13. 11. 2023 17:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Takové zprávy bych čekal z Japonska, tam mají roboty snad na vše, vzhledem k jejich posedlosti až fetišem po robotech 🤣🤣

andir
andir
Level Level
13. 11. 2023 16:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

tak to začíná jdu do týmu skynet :D

helimadoe
helimadoe
Level Level
13. 11. 2023 11:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Obešel bezpečnost na vlastní zodpovědnost a ono se mu to vymstilo. Pokud nešlo o údržbáře, tak to byla stoprocentně jenom pracovníkova chyba.

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
13. 11. 2023 11:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Co je toto za blbost, jako článek aby nějaký byl? Takoví roboti žádné zákony nemají, někdy nemají ani žádné senzory tak jak by mohl rozeznat že nemanipuluje s paprikami ale člověkem?

sonofthebit
sonofthebit
Level Level
13. 11. 2023 11:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas Trpíš stihomamem že můžeš rozkazovat SHW o čem mají psát jo? Co tak nečíst články kterým nerozumíš, napadla tě tahle varianta někdy? :D

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
14. 11. 2023 11:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@sonofthebit zase blábol který ten nemocný člověk vygeneroval, možná bude problém v tom že zrovna tímhle se živím. Ale docela by mě zajímalo kdo platí tak vydlabanou hlavu jako máte vy? Ale máte pravdu v tom že vaše názory jsou geniální, zatím máte jen -3,4, do -8 aby jste byl naprosto geniální ještě daleko, ale pracujete na tom.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
13. 11. 2023 13:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas "Takoví roboti žádné zákony nemají"

Nechápu, proč z toho děláte takovou kovbojku. Je to jen odkaz na jedno z nejznámějších děl robotiky, které se tu hodilo do kontextu. Žádný takový legislativní zákon asi ani neexistuje, to máte pravdu, jde ale o to, že při konstrukci robotů by se na to mělo myslet.

hobitt
hobitt
Level Level
14. 11. 2023 20:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Pane Šurkala možná jste to myslel dobře, ale vyznívá to v článku jinak.
Podle mne inženýři těchto dnešních robotů vůbec ani zdaleka nemyslí na "ty" tři zákony robotiky Asimova, ale pouze na to aby tento "automat" nikoho nezabil, což se bohužel stalo. Pravděpodobně vinou nějaké chyby ať už hardwaru, nebo softwaru. Tihle roboti mají pouze spoustu čidel, a pak řídící software, který je vyhodnocuje. Nic ani vzdáleně připomínající Asimovy zákony ani mít nemůže. To by musel mít o dost větší výpočetní výkon a nějaký druh umělé inteligence.

Možná, že v budoucnu se nějací inženýři Asimovými zákony inspirují, ale podle mne to bude vypadat úplně jinak, než nám podává scifi román od Isaaka Asimova.

andir
andir
Level Level
13. 11. 2023 16:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas tak něco napsat musí :D se inspirují na seznamu pak z toho vyšilují

msoky
msoky
Level Level
2. 12. 2023 13:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas Nic to len ti menej mozgovo schopni potrebuju fantasmagoricke clanky citat a bit na poplach ze nas roboty idu zabijat...hlavne ze ten robot mal tolko spolocneho s tymi 3 zakonmi ako mixer...ale sprosti sa chytia a peniaze z reklamy SHW idu

zafaranec
zafaranec
Level Level
13. 11. 2023 07:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Pracovník věděl, že robot má problémy se senzory a kvůli toho nefunguje správně. No tak co od toho teda čekal za výsledek??? Pracovat na zapnutém robotovi, který vím, že je vadný a taky vím, že díky hydraulice má sílu mě roztrhnout na kusy???

sonofthebit
sonofthebit
Level Level
13. 11. 2023 10:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@zafaranec Houby, to jen Skynet chytře předstíral poruchu robota, aby mohl zaútočit na lidstvo. A ty se ho ještě zastáváš.

Dilinozravec
Dilinozravec
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
13. 11. 2023 13:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@sonofthebit Ak by to bezalo na ARMu, tak by to asi bolo inac, ze Bilinko?

Pavel Matějka
Pavel Matějka
Level Level
13. 11. 2023 18:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@sonofthebit To by ho zabil dvakrát rychleji, no.

jirka-77
jirka-77
Level Level
13. 11. 2023 23:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@zafaranec Podle dostupných informací jaký měl to asi vypadalo bezpečně. Asi se člověk nerozhodnul že mu je jedno jak to dopadne.

JakubL
JakubL
Level Level
13. 11. 2023 07:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Je hezké, jak každý zná Asimovy zákony robotiky. Že ale autor sepsal i několik povídek s přiklady, jak nefungují a jsou prakticky nepoužitelné, to už každý asi neví :D

hobitt
hobitt
Level Level
13. 11. 2023 09:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@JakubL Navíc zákony robotiky si vypůjčil ze sci-fi románu! To ale s reálným životem opravdu nemá nic společného a reálně roboti žádné 3 záhony robotiky nemají ani mít nemohou.
Zvlášť tyhle "automaty", kteří jen dělají jednu určitou činnost. Ty mají pár senzorů. Podle mne nejsi ani LIDAR, nebo radar, jestli vůbec mají kameru, takže těžko budou mít obraz prostoru a pohyb věci okolo sebe.

jirka-77
jirka-77
Level Level
13. 11. 2023 23:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@hobitt Ale zákony robotiky jsou pro lidi. Tupý robot neví co to je člověk a co to je robot. Jde o to že to jsou navrhnutá morální pravidla o které je dobré se snažit při návrhu a používání robotů.

hobitt
hobitt
Level Level
14. 11. 2023 20:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@hobitt To se mýlíte. Zákony robotiky, vymyslel Isaak Asimov jak jistě víte a použil je ve svých scifi románech.
Důležité tady je to, že jsou to scifi romány, tedy žádná věda, nebo vědec, nebo technik, nebo inženýr.

Článek se vyloženě odkazuje na "TY" tři zákony robotiky od Asimova.

Samozřejmě, roboti, mají svůj operační systém svůj nějaký řídící procesor, který jenaprogramovaný, aby nezpůsobil škodu na okolních věcech, nebo nezpůsobil zranšní obsluhy.

Ale v žádném případě dnešní roboti, nemají nic co by jen vzdáleně připomínalo asimovy zákony z jeho "SCIFI" povídek.

Chápejte, že relný robot je úplně něco jiného než scifi povídka.

Ale samozřejmě inženýři se mohou scifi povídkama inspirovat. Ale bezpečnost dnešních robotů je rozhodně o něčem jiném.
Je to pouze o řídícím systému, který nějakým způsobem vyhodnotí překážky ve svém okolí a které by mu bránili vykonávat jeho program.
Většina dnešních robotů a zvláš ty o ketýrh je řeč v článku mají svůj prostor ve kterém se pohyubují a když se jim v cestě objeví překážka tak na ní zareagují, ale v žádném případě nemají mozek, aby vděli, že jde o člověka a na základě toho se mu snažili vyhnout.
Stále to jsou jen "tupé" automaty a proto došlo k tomu zabití. člověka. Je to klasická chyba programování, nebo selhání hardwaru, nebo softwaru , který naprogramoval člověk. Stejně jako může selhat brzdy ve vašem autě a vám se stane nehoda a zabijete se tak toto je podobné jen o trochu jiné situaci kdy robot velmi vzdáleně připomíná člověka a jeho činnost.

jirka-77
jirka-77
Level Level
14. 11. 2023 22:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@hobitt Přečti si znova co jsem psal a na co reaguješ. Já píšu o tupém robotovi který neví co je člověk a ty mě píšeš že robot nemá mozek že je tupý. To jsi omylem reagoval na někoho jiného?
Jinak o zákonech si nerozumíme.
Psal jsem že jsou pro lidi protože tupý robot neví co je člověk. Vím jak dnešní roboti fungujou. Zákony ze scifi v českých nebo korejských zákonech nejsou, takže to dnes platný zákony nejsou. Lidi se Asimovem inspirovali a o scifi nejde. Lidi to převzali jako vhodný morální pravidla o které je dobré se snažit při výrobě a používání i tupých robotů, takže nedostal příkaz člověka chránit když nic nechápe, ale lidi se u daného robota snaží podle jeho možností aby se to těm zákonům přiblížilo nějak rozumně jak to jde. Takže např jestli přerovnává krabice tak může mít infra čidla jako náhražku pro rozpoznání člověka a do toho prostoru neudělat pohyb a tím se primitivně těm zákonům přiblíží. u Atlasu a Optima zas budou jiný možnosti, až v budoucnosti robot třeba dostane psané zákony které má dodržovat. Zatím to je samozřejmě podobné běžné bezpecnosti kolem strojů, ale roboti se pomalu obyčejným strojům vzdalují a třeba Optimova umělá inteligence bude schopná vzít mluvený příkaz a bez jeho pochopení bez AGI jen AI rozpozná kamerou člověka a jeho prostor, takže by se teoreticky těm scifi zákonům dalo o kus přiblížit. vždy podle možností a podle toho jestli nejde o vojenského robota.

sonofthebit
sonofthebit
Level Level
13. 11. 2023 07:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Skynet :D

Reklama
Reklama