Zpět na článek

Diskuze: Ruský procesor Elbrus-8SV zvyšuje takt na 1,5 GHz, na hry to moc není

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

dlugy
dlugy
Level Level
9. 2. 2023 13:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Súhlasím ako tu bolo uvedené, že na tento technický server by sa politika nemala ťahať a z autorovho článku ani nevidím pokus o to.
Odhliadnuc od toho, čisto technicky by som rád priblížil čo je to za CPU.

Elbrus vznikla na základe spojenia ruského vývoja a americkej SunMicrosystem, ktorá dá sa povedať vzdala boj s Win-Intelom a pokúšala sa etablovať v RU v čase normalizácie vzťahov koncom 90tych rokov.

Pred 40 rokmi sa stala veľká svetová katastrofa a bastard zvaný i8088 vyhral obchodne vojnu s inými CPU, hlavne Motorolou 68000. Nemožná architektúra, nízky počet registrov, dlhý inštrukčný cyklus, multiplexovaná 8 bitová zbernica, relatívne nízke frekvencie, hrozná adresácia cez offsety, bez chráneného režimu, nutné podporné TTL (adresné latche, datové posilovače.)… skratka hrúza. Ale cena urobila svoje a nakopla Intel k ďalšiemu vývoju v počítačoch XT/AT. Intel nespal a dopracoval sa až k dnešným CPUčkám. Výrazné zlepšenie architektúry nastalo príchodom x64 od AMD, hlavne väčším počtom 64bit registrov, ale je to historický zlepenec kde svoj prapôvod nezaprie.
Áno, niekto by povedal čo tu tvrdím, veď tu máme 5GHzové procáky a patra k tomu najrýchlejšiemu čo tu na svete máme, všetky alternatívne RISC skončili v prepadlisku dejín. To je síce pravda, ale za akú cenu. Zvyšovanie IPC ide už iba pomocou brutálneho navyšovania počtu tranzistorov, ako sme si už zvykli, že ak chceme mať výkon musíme topiť cez 60W. Len také RISCové ARM procesory v mobiloch v spojení s vyladeným (Linux)/Androidom fičia pri miliWatoch niekedy aj lepšie ako Widle.

Elbrus je explicitne paralelna architektúra s defaul šírkou inštrukčného slova IPC=3, zatiaľ neviem o tom či posledné modely sú v rámci ALU stále jednocestné. Teda len to IPC=3. Z minimom počtu tranzistorov dostanete slušný výkon a odpadá celá logika na paralelizáciu inštrukcií. Mám pocit že z prezentovaných najnovších CPU len pridávajú počet jadier. IPC tam nejde v násobkoch 6, 9...
Má „gigantický“ počet registrov na jadro 256/128bit registrov v poslednej rev. EPIC procesory sa trochu horšie programujú. Viď Itanium, kde kompilátory nedokázali vytiahnúť rozumný výkon z architektúry.
Či sa to odporcom ruskej techniky páči alebo nie, ale v dnešnej dobe je to jediná moderná architektúra oproti staršiemu konceptu x86/64 čo prežila. Práve technologický hendikep vo výrobe čipov RU núti špekulovať a doháňať výkon procesorov lepšou architektúrou.
V spojení s vyladeným SW môže podať aj slabší CPU peknú prácu.

john
john
Level Level
9. 2. 2023 23:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@dlugy souhlasim, ze politika je svina a na IT/HW serveru by mela byt minimalni, ale...
jsem starsiho r.v. 1958, VUT Brno, temer cely profesni zivot v IT / a zadny hnup... /, ale...
nediv se, kdyz nekdo posle svuj nazor na problem ze sirsiho pohledu / coz nam zasadne chybi /, pac chce diskuzi i z sirsiho pohledu na problemy, ktere tizi nas svet....
ja bych treba moh rozvest problem naseho skolstvi, nejen....
tj. nesouhlasim Karle Polivko s banem Wr666

Ventero
Ventero
Level Level
10. 2. 2023 09:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@john Ano. Školství je beta těchto problémů - alfa je rodičovství. A zásadní nedostatky v těchto dvou oblastech (a to je přímý režimově-společenský důsledek) zde produkují jedince a masy s minimálním záběrem, rozhledem a korelačním myšlením. No a tito slepí pak klasicky odsuzují ty jednooké, co se je pokoušejí vyvést z temnoty, protože jsou ve své omezenosti schopni jenom v různých variantách dokola řvát jediný argument: "Tam vedle je ještě větší tma .."

A to je opravdu skvělá rozvojová a vývojová taktika, se srovnávat s těmi horšími ...

No, jsem rád, že tu poskytl pohled někdo staršího ročníku, kdo byl ještě učen myslet a ne se jen vzdělávat ..

Nevím co wrah666 napsal tak strašného (třeba jsem si to nestihl přečíst), ale zaznamenal jsem tu mnohem horší prohřešky proti pravidlům od některých oponentů, než co jsem viděl u něj a nevím, zda taky dostaly banána. Ostatně i já bych ho mohl třeba dostat ..

Osobně bych to takto řešil jen za nějaké extrémní projevy - nepřistoupil bych na tu úplně stupidní hyperkorektnost, kterou nám tu orwellofašouni cpou do hlavy. Jsem zvědavý, kdy budou nutiti lidi, aby se přejmenovali, protože třeba takové příjmení "Černoch" nebo "Teplá" mají jasně rasistický a homofobní podtext. Zakázal bych to a kdo se nepřejmenuje, tak pokutovat, pokutovat a možná i zavřít až zčerná - teda pardón, to má zase rasistický podtón - a to je panečku svoboda a demokracie ...

Jojioo
Jojioo
Level Level
10. 2. 2023 09:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@dlugy "Či sa to odporcom ruskej techniky páči alebo nie, ale v dnešnej dobe je to jediná moderná architektúra oproti staršiemu konceptu x86­/64 čo prežila. Práve technologický hendikep vo výrobe čipov RU núti špekulovať a doháňať výkon procesorov lepšou architektúrou."
Výhody a nevýhody EPIC/VLIW procesorov sú už dávno známe. Hovoriť, že je tá architektúra lepšia je sprostá lož, objektívne.

Inak vyvíja sa to aj na západe, len tam to väčšinou prezentujú ako DSP alebo priamo akcelerátory na špecifické funkcie.

To len nacionalisti na východe majú stále nejakú nepochopiteľnú potrebu prezentovať to ako univerzálne lepšie riešenie. No a popritom úspešne ťahajú štátne dotácie. :D

Odporúčam si pozrieť napríklad naše Tachyum. V minulých verziách išli full VLIW. Po kritike/výsmechu komunity prešli (aspon marketingovo) na "dynamický ooo" s obrovskými vektorovými registrami ale stále filozofia typu väčšie GFlops = lepší real world výkon.

"Má „gigantický“ počet registrov na jadro 256­/128bit registrov v poslednej rev. EPIC procesory sa trochu horšie programujú. Viď Itanium, kde kompilátory nedokázali vytiahnúť rozumný výkon z architektúry."
Trocha horšie je dosť slabý výraz. Veľa korporácií na tom stroskotalo.

Môžete zdieľať ako súdruhovia riešia tento problém?

"Elbrus vznikla na základe spojenia ruského vývoja a americkej SunMicrosystem, ktorá dá sa povedať vzdala boj s Win­-Intelom a pokúšala sa etablovať v RU v čase normalizácie vzťahov koncom 90tych rokov."
To je zase silné ohýbanie reality.
V prvom rade, tie firmy si vtedy vôbec nekonkurovali. Intel bol low-end, Sun skôr big-iron. Intel do toho segmentu vstúpil až niekedy po 2010. Sun si vyvíjal vlastné architektúry ďalej (neskôr pod Oracle). Aktuálne je teda ďalší vývoj neistý aj keď Oracle SPARC servery stále ponúka... Inak na SPARC sa orientuje napríklad ESA alebo Japonci.

Proste Sun nikdy nemal záujem etablovať sa v rusku. Rusáci si tú architektúru vybrali skôr preto, že staršie verzie ISA a dokonca aj niektoré procesory sú open-source.

"Nemožná architektúra, nízky počet registrov, dlhý inštrukčný cyklus, multiplexovaná 8 bitová zbernica, relatívne nízke frekvencie, hrozná adresácia cez offsety, bez chráneného režimu, nutné podporné TTL ­(adresné latche, datové posilovače.­)… skratka hrúza. "
To sú obmedzenia dané vtedajšou technológiou. A je presne to čo vyzdvihujete na EPIC. Neschopnosť prehadzovať inštrukcie medzi cyklami a ALU jednotkami.

"Zvyšovanie IPC ide už iba pomocou brutálneho navyšovania počtu tranzistorov, ako sme si už zvykli, že ak chceme mať výkon musíme topiť cez 60W. Len také RISCové ARM procesory v mobiloch v spojení s vyladeným ­(Linux­)­/Androidom fičia pri miliWatoch niekedy aj lepšie ako Widle."
No, oni tie mobily majú väčšinou násobne viac tranzistorov ako desktopy.

"V spojení s vyladeným SW môže podať aj slabší CPU peknú prácu."
Áno.
Reálne je ale väčšina sw nevyladená a preto má aj priemerné ooo jadro rádovo lepší výkon ako najlepší EPIC.

john
john
Level Level
10. 2. 2023 09:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jojioo Amen...

dlugy
dlugy
Level Level
10. 2. 2023 12:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jojioo Hĺhková analýza. Dík za ňu.

Nič čoby bolo vyložené v princípe ináč len ma neobviňuj zo sprostej lži. Nič síce nemám dokonale vyzdrojované, ale tak asi ako ty, tak aj ja rokmi záujmu o procáky, niečo tu kecnúť o tom vieme. Hlceme všetko čo sa o tom kdekade popíše, doma kopec literatúry.
Však?
Som už starší ročník a ešte som zažil pionierský pocit "veľkého" programátora keď som na PMDčku v asembleru kreslil panáka a neskôr aj na ZXku. Potom som sa už na to vykašlal. Mal som v 286ke asemblerík, ale tam to opojenie skončilo. Vlastne to nemalo význam, je to ťažkopádne niečo v tom tvoriť, a doba pokročila a na to sú tu programovacie jazyky, a dnes vymakané vývojové prostredia.

Ale aspoň niečo mi to dalo. Z80ku mám dodnes všetky piny v hlave, registre a základ inštrukcií +/- viem ako čo s tým.
Jak ja som neznášal ten malý počet registrov u 8080ky. To bolo na nervy hore-dole prehadzovať medzi pamäťou, neustále plniť vektory adries v registroch.
6502-kou som pohŕdal, a nemal som ani prístup k nejakej comodorke. Možno omyl. Časom som pochopil, že cez "sklípkovú" pamäť to mohlo byť oveľa ľahšie, hoci som sa čudoval ako to mohlo behať iba cez jeden Accumulátor. Takže už iba ako fan "programátor" som z nadšením vítal nové generácie RISCov čo majú viac registrov lebo na malý počet som mal alergiu. A vedel som ako by sa ten kód uľahčil len tým že máš viac registrov. Ale máš pravdu, dnes je to prd platné. Robí to komplilátor. Ale odbočil som.

VLIW vs. x86 klasika. Ja ti Karle nevím...

Nikdy som neprogramoval a nikdy ani už neude programovať nejaký moderný procák, ale stále mám pocit, že s mnoho registrovým VLIWéčkom by som si len pomohol, z toho čo som za mladi poznal.
ˇŽe kompilátory pochovali Itanium? Pravda. Že tu nieje žiadna architektúra EPIC? Pravda. Ale stále nevidím problém, že by som si nevedel pri programovaní efektívne pomôcť.
Napríklad: nahádzať do 3,6 alebo aj 9-tich registrov bitovú masku panáka z obrazovky a umyslene po sebe idúce umiestnené 3inštrukcie na rotáciu 3-och operandov predpokladajúc že procák s logikou OOO to zmastí v jednom jedinom takte. Neviem skade máš tvrdenie že EPIC by nevedeli prehadzovať a paralelizovať, ale ja si skôr myslím, že by vedeli. V čase keď keď bolo málo miesta na tranzistory proste paralalne inštrukcie bol princíp, ktorí to prirodzene obišiel a nebol tlak zvyšovať výkon aj u toho. Ja sa vôbec čudujem ako preboha živého dnešné procáky vedia držať IPC okolo 2-3. Myslíš si, že by dnes nevedeli EPIC procesory aspoň 1,5 až 2x na jednu VLIW inštrukciu? Neverím!
Celé podhubie okolo týchto procákov bolo úbohe, slabé nikto o to nemal záujem. Veď aj načo. x86 poskytol dostatočný výkon a je na to blud SW.
Ja viem. Veštenie z kryštálovej gule čo by bolo, ale zdá sa mi táto vetva prehrala obchodne nie konceptom. Keby bola VLIW dnes silná platforma s tak masívnym zastúpením ako x86, ver tomu, žeby sa dnes by sa vyvinuli do veľmi výkonných procesorov a vyladeným SW/OS.

Dúfam, že ti to nevadí v spojení práve s Ruskom, lebo kognitívna disociácia to ti je svině. ;-)

Jojioo
Jojioo
Level Level
10. 2. 2023 19:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jojioo Ale tvrdiť že VLIW/EPIC je lepšie ako ooo je lož.

K tým registrom, aj keď teda nemyslím že to má nejaký súvis... Ale pre zaujímavosť, koľko registrov je dosť? Súčasné x86 majú general purpose registrov stovky.

No a samozrejme sú inštrukcie ktoré dokážu pracovať priamo s pamäťou...

"Že kompilátory pochovali Itanium? Pravda. Že tu nieje žiadna architektúra EPIC? Pravda. Ale stále nevidím problém, že by som si nevedel pri programovaní efektívne pomôcť."
Ale sú. Napríklad DSP od Texas instruments. Len nikoho ani nenapadne prezentovať to ako general purpose procesory.

"Napríklad: nahádzať do 3,6 alebo aj 9­-tich registrov bitovú masku panáka z obrazovky a umyslene po sebe idúce umiestnené 3inštrukcie na rotáciu 3­-och operandov predpokladajúc že procák s logikou OOO to zmastí v jednom jedinom takte."
To je SIMD. Jeden vektor v jednej inštrukcii.

"Neviem skade máš tvrdenie že EPIC by nevedeli prehadzovať a paralelizovať, ale ja si skôr myslím, že by vedeli."
Môžu, ale´ na tú extra logiku potrebujú extra tranzistory ktoré by museli niekde vyrábať. Vpodstate by to nafúkli na veľkosť moderných ARM/X86 a ten zázračný pomer Gflops k počtu tranzistorov by bol preč.

"Celé podhubie okolo týchto procákov bolo úbohe, slabé nikto o to nemal záujem. Veď aj načo. x86 poskytol dostatočný výkon a je na to blud SW."
Naopak, západné korporácie na tom spálili ohromné množstvo peňazí.

kutil05
kutil05
Level Level
10. 2. 2023 22:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jojioo VLIW se začala vyvíjet ještě v době, kdy RISC / Unix stroje měly své místo na zemi. A fakticky ta architektura vlastně není mrtvá, protože na ní stojí grafické shadery dnes tedy v kombinaci v vektorovými počty. Své uplatnění má dál, tam kde je možno provozovat vysoce optimalizovaný kód. Mě Itanium vadí nejvíc z jiného důvodu, v době kdy DIGITAL byl prodán Compaqu a následně se dostal pod křídla HP, které nemělo zájem ani na vývoji vlastního PA-RISC, tak zanikly rovnou dvě zavedené RISC architektury, víc mi vadilo ukončení Alpha procesorů (ještě víc, když jsem se dozvěděl plány do budoucna). Obojí bylo zbytečné, protože ITANIUM byl propadák. VLIW architektura by byla místo hlavního CPU vhodná na koprocesory.

cechuldo
cechuldo
Level Level
9. 2. 2023 07:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Toľko odborníkov na vývoj procesorov nie je vo svete koľko ich má Česko. Aj výroba v Čechách procesorov predbieha Taiwan a Činu.
Je to ako by vaša žena alebo priateľka rozprávala a porovnávala penis suseda. Asi taká úroveň diskusie.

Ventero
Ventero
Level Level
9. 2. 2023 12:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@JakubL Jde o to, jestli se tu vůbec ještě něco průmyslové vyrábíme - myslím, že už se tady nedělají ani operáky, natož nějaké pokročilejší mikročipy srovnatelné alespoň s nějakým mobilem před 10ti lety - to myslím, že absolutně ne ..

To, že se tady někdo naučí základní technologický postup, který je logicky předpokládám ovšem dosti zastaralý a na nic jiného, než nějaký lepší operák by sotva stačil, tak to opravdu ani základní nezávislost neřeší.

john
john
Level Level
9. 2. 2023 23:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cechuldo kolikrat jsi se drbal v mikroinstrukcich na predpotopnich SMEP?

john
john
Level Level
9. 2. 2023 23:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cechuldo zavolej do Roznova a poptej se na praci, treba ta prijmou s otevrenou naruci.... / BTW neukazuj rozkrok /...

pfranta
pfranta
Level Level
8. 2. 2023 17:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

"Otázkou však je, kdo to bude vyrábět? " Co třeba SMIC?

john
john
Level Level
9. 2. 2023 23:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@pfranta kdo asi, Rusove a Cina, nez se situace uklidni a USA dojde k nazoru, ze sankce nic neresi / paralela je kubanska krize /...

Ventero
Ventero
Level Level
8. 2. 2023 13:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

V tomhle bychom si měli vzít příklad z Ruska. Byť je to zatím směšné, tak nerezignovali na to zkusit něco dělat sami i kdyby jen pro sebe a pro nějakou bazální soběstačnost.
Naši nedozrálí blbečci v politice i průmyslu na to ale dávno rezignovali a i dnes ty ódéesesáci a spol. fakticky řeší zase jak lidi oškubat a ubrat chudším víc od huby, než aby řešili skutečnou komplexní a dlouhodobě udržitelnou národní a občanskou prosperitu.

Přitom bychom měli přístup k potřebným technologiím daleko lepší, než Čína, která je mnohem mnohem dál, než většina světa.

Nechali z nás udělat jen levnou námezdní lůzu a blbce, kteří jasně viditelné, vyčíslitelné a vyčíslené, raději popírají, než aby přiznali, že je cosi (bohužel skoro celá země i lid) shnilého ve státě českém ...

Kdokoliv neparticipuje na soběstačnosti, tak jde proti lidu a je to buď hlupák nebo zrádce - zde opravdu není jiná možnost. A tuto skutkovou podstatu zatím naplnili prakticky všichni politici i průmyslnící působící v tomto státě za celou dobu jeho existence v této podobě.

JakubL
JakubL
Level Level
8. 2. 2023 10:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Pro nějaké smyslupné srovnání by to chtělo porovnávat nativní Linuxové hry... Třeba nějaký Tomb Raider ;)

pfranta
pfranta
Level Level
8. 2. 2023 17:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@JakubL A kde by asi vzali binárku, pro takový test? Tyhle hry jsou pouze pro AMD64.

JakubL
JakubL
Level Level
9. 2. 2023 05:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@pfranta Aha, ten procesor používá nějakou proprietární architekturu. To je podstatný detail, který mi unikl a v článku bohužel zmíněn není...

bison
bison
Level Level
7. 2. 2023 22:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Pre ruský trh top procesor, moskvič-leninove sane je na trhu tiež trhák, zvyknú si na domáce novinky, podstatné , že tam bude vyrobené v CCCP.

neverminde
neverminde
Level Level
9. 2. 2023 08:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@bison Hale beztak ten procesor je dostacujici pro armadu a pro lidi tam vyrobci prodavaji i pres sankce tak oc tu bezi? Ani nevite jak velke elektrinocke soucastky pouzivaji Rusove do zbrani. Ty musi neco vydrzet. Jako myslite ze do raet davaj RTX 4090? nebo co si jako myslite? Asi budete uplne mimo.

honza1616
honza1616
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
7. 2. 2023 20:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Morrowind jela mezi 30 až 200 fps
....předpokládám že je to chyba vzhledem k výkonu v dalších hrách

...no na hry do herních PC to nebude,
ale do balistických raket a raket s plochou dráhou letu, jako srdce výpočetního HW na určování polohy a výpočtu korekcí směru letu to stačit bude ?? ..........(snad)
??

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
7. 2. 2023 20:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@honza1616 Proč by to měla být chyba? Vždyť je to více než 20 let stará hra. Ty ostatní jsou sice stále hodně staré, ale přece jen o dost mladší.

kutil05
kutil05
Level Level
8. 2. 2023 19:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Ještě je otázka, jak byl kód té hry pro jinou architekturu optimalizován, co ovladače té grafiky... Těch otázek tam je víc.

kutil05
kutil05
Level Level
8. 2. 2023 19:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@honza1616 Na těchto CPU má fungovat státní správa, čili PC a servery. Do rakety stačí o několik řádů slabší procesor, ostatně ani procesory pro balistický výpočet v tanku, či kanonové houfnici a dalších hlavňových zbraní není potřeba z dnešního pohledu nijak výkonný CPU. Navíc u zbraní se víc cení starší výrobní procesy kvůli odolnosti proti EM rušení.

snajprik
snajprik
Level Level
7. 2. 2023 19:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

že vraj sankcie :D južna korea taiwan čina USA nemaju žiadne sankcie na Rusko dokonca sa im zvyšil obrat s Ruskom, čo som zabludil na ruske stranky tak maju dokonca lacnejšie CPU napriklad Intel 12700 či lacnejšiu GPU RTX4070 ako u nas bežne skladom po obchodoch a že vraj sankcie :D Tomu verime len my tupi europania :D https://hyperpc.ru

Jojioo
Jojioo
Level Level
7. 2. 2023 20:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@snajprik S tou tuposťou máte pravdu.

Napríklad tá 4070 ti v tom ruskom obchode stojí 104 600 rubľov čo je 1361€. V porovnaní v najlacnejšou 4070ti na Alze ktorú tu máme 915€ to majú rusáci cca o polovicu drahšie.

A dostupnosť tam teda majú (aj keď je treba dodať aký tam je reálne dopyt po moderných počítačoch), čína im pomáha tie sankcie obchádzať ale rozhodne to nerobia zadarmo.

Btw. to už vyzerá že si to ani neprečítate ale len kopírujete propagandu a spoliehate sa že druhá strana sa tiež nebude obťažovať si to prečítať.

Jay8
Jay8
Level Level
7. 2. 2023 20:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jojioo krasne si to trafil, rovno po hlavicke.

len by ma zaujimalo, ci je to len blbost, alebo zamer pisat taketo vymysly.

snajprik
snajprik
Level Level
7. 2. 2023 21:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jojioo Prečo by som si to neprečital? Pisali, Nvidia že do Ruska nebude predavať GPU a su tam, veselo i Apple predava svoje iphony s plnou podporou služieb. Čo som pozeral obchod tak USA vozi svoj tovar do Južnej Korei ktora nema žiadne sankcie s Ruskom a zase obchod Rusko vz USA narástol, už to nieje o 25% ako pred tym ale narastol.
Vieš že som vytočeny ked niekto vodu kaže a vino pije. My ako EU držime sankcie poctivo až sme sa dostali do recesie, inflacia cez 20%, no USA to že zopar Ruskych olygarchov nemôžu isť chlastať do USA to su sankcie?
Je pekne že Rusi začali vyvijať vlastne CPU, ale niesu na nich vôbec odkazany, lebo USA im veselo predava svoju elektroniku, proste biznis...

peteb
peteb
Level Level
7. 2. 2023 22:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jojioo A aby Apple usnadnil prodej sveho zbozi, zavrel za tim ucelem vsechny sve Apple Store na uzemi RF.

Myslim, ze nerozlisujete oficialni prodej a reexport skrze treti zemi. Vzdyt RF snad nedavno prijala zakon primo k legalizaci "sedeho importu".

Jojioo
Jojioo
Level Level
7. 2. 2023 22:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jojioo Zase plno rozprávok a na ten detail že vám v poslednom príspevku trocha ušli tie ceny ste už zabudli a nejaké vysvetlenie asi ani nemá význam žiadať.

Inak doporučujem si prečítať aspoň niečo o sankciách, čo to je a ako to funguje...

USA tie sankcie necíti pretože ich obchod s ruskom tvoril len 0,3 a 0,5% celkového obchodu. No a od začiatku vojny KLESOL viac ako o 75% ale tie dopady sú skutočne zanedbateľné. Na celkovom HDP to v amerike urobilo menej ako 0,1%.

To je skôr naša blbosť že sme si vytvorili takýto ruský monopol. USA nás naopak pred takýmto rizikom varovalo a mi sme sa im doslova vysmievali do ksichtu. https://www.youtube.com/watch?v=FfJv9QYrlwg&ab_channel=BloombergQuicktake Pretože LNG nieje zase až tak zlé. Čína si ho napríklad veselo kupuje celý čas. Dokonca ani v otázke uhlia rusom už až tak neveria, a radšej obnovujú diskusie s Austráliou. https://www.globaltimes.cn/page/202302/1284937.shtml Ako sme mohli rusom dôverovať, keď im očividne nedôveruje ani čína.

No a ten kanál americkej elektroniky do ruska nieje cez kóreu. Kórea všeobecne rešpektuje aj tie sekundárne sankcie. Sankcie porušuje skôr tá čína a treba dodať že to robia s kráľovskými maržami. Inak tá vaša teória ani nedáva zmysel.

"no USA to že zopar Ruskych olygarchov nemôžu isť chlastať do USA to su sankcie?"
trocha off ale áno, sankcie sú primárne zamerané proti oligarchom a bežných rusov sa väčšinou netýkajú. Bežným rusom ublížil skôr sám putin.

cdwN
cdwN
Level Level
8. 2. 2023 11:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jojioo tak prachy nesmrděj, jen z nás je potřeba udělat blbce. Dělalo se to dřív, dělá se to dál :)

cdwN
cdwN
Level Level
8. 2. 2023 11:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jojioo Čím víc překupníků musíš použít, tím je to zboží dražší. To platí i u nás a v tom Rusku je to o to embargo horší. Pamatuju na embargo na zboží z Kuby. Platilo to ale vždycky jen na obyčejnej plebs. V bílým domě si vesele vyhulovali doutníčky, jakoby nic. Sankce vždycky dopadnou jen na obyčejnej lid. Tak proč s nimi souhlasíme, když se nám všechno prodraží a nic se tím nevyřeší? Nepřijde mi to logické, je to jenom hra mocných, co mají potřebu něco někomu vnucovat. Stejně tak, jako všechny hloupý války. Vždycky jde jen o moc, prachy a nadvládu. Nebo třeba jen ukázat, že mám větší rakety. Běžnýmu člověku, kterejch je drtivá většina to nic nepřinese. Jen zkázu a smrt.

Jay8
Jay8
Level Level
8. 2. 2023 16:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jojioo pretoze nechces davat peniaze tomu, kto utoci na tvojho spojenca. co je na tom nepochopitelne?
samozrejme pre vela ludi je dolezitejsie, usetrit par korun ako prejavit podporu obati nicemia a zabijania. to uz je ale vec moralky kazdeho z nas.

kutil05
kutil05
Level Level
8. 2. 2023 20:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jojioo Sankce vůči Rusku dopadají nejvíc na Evropu, protože Rusko přeorientovalo mnohem víc na Asijské trhy, dokonce se říká, že se jim daří narušovat sílu petrodolaru, takže je dokonce obchodně silnější. Evropský průmysl je proti tomu, podobně jako Americký závislý na levné energii a ta v Evropě zdražila, firmy krachují nebo se stěhují jinam. Mi jsme na tom nejhůř, protože i když se to třeba nemusí zdát, ČR je silně průmyslová, to platilo už za Rakouska-Uherska.

hendly
hendly
Level Level
8. 2. 2023 21:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jojioo Tak jestli sankce jsou pro EU spatne a pro rusko dobre je zvlastni ta ruska snaha sankce zrusit?

kutil05
kutil05
Level Level
8. 2. 2023 21:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jojioo Víc jim vadí omezení, které zavedly či prosadily USA, právě proto, že to nejvíc blokuje přístup k moderním technologiím. Nejde jen o IT a elektroniku, týká se to i těžebních technologií.

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
8. 2. 2023 21:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jojioo jen nechápeš psaný text ;)

Pro EU jsou špatné a pro RF by bylo lepší kdyby sankce nebyly, ale nevidím tam ani zmínku o tom, že by byly pro RF dobré ;) Pro RF by to bylo dobré max v dlouhodobém horizontu(při správném vedení), což by mělo za následek ještě větší soběstačnost a odbyt na velkých trzích, ale nemají ani jedno(dobré vedení ani čas)..

kutil05
kutil05
Level Level
8. 2. 2023 21:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jojioo Já psaný text samozřejmě chápu a jestli umíte číst, hned v počátku jsem psal, že se Ruská federace masivně přeorientovala na Asijské trhy, tím pádem Evropu tolik nepotřebuje, ale co bude dělat průmyslová Evropa bez levných fosilních paliv. Uvědomte si, kolik plynu a ropy potřebuje chemický průmysl a další obory. Opravdu to není omezeno jen na dopravu. Ale co se týká té vyspělé elektroniky a počítačových komponent a technologií, kolik toho produkuje Evropa, kolik USA a kolik Asie?

neverminde
neverminde
Level Level
9. 2. 2023 08:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jojioo Hale zajimave je ze Evropa uvaluje vsemozne sankce na RF, ale USa vesele dal obchoduji a jeste to prepordavaji k nam do Evropy a nestydise na tom jeste nehorazne vydelavat. KDyz jsou nasi soudrzi politici tak blbi ze se nechavaj oblbovat uz i od USA a nemaji vlastni hlavu tak bych se nedivil kdyby Evropa timhle zpusobem zivoat zanikla. Jelikoz nebudu zvladat platit tak predrazene suroviny jako je nam prodava USA kdyz ty same jsme meli od Ruska za levno..

Irving
Irving
Level Level
10. 2. 2023 07:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jojioo Rusko prodává svou ropu do Asie s 30% slevou,to asi není úplně to,co chtěli. Plyn tam nemají jak dostat. Jinak o tom,jak se Rusku daří a jak Evropu nepotřebuje,vypovídá lednový výsledek státního rozpočtu - pokles celkových příjmů o 35%, příjmů z ropy a plynu o 46%,schodek rozpočtu ve výši 60% plánu na celý rok. Za jeden měsíc. Tolik k té Ruské prosperitě a kecům o tom,že na ně sankce nemají vliv.

john
john
Level Level
10. 2. 2023 09:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jojioo politici jsou nejen blbi, ale hlavne prodejni a kdo veri politikum by mel urychlene navstivit Dr. Chocholouska....

Eskymak
Eskymak
Level Level
7. 2. 2023 19:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Slušný retro, jako všechno v Rusku.

cdwN
cdwN
Level Level
8. 2. 2023 12:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Eskymak Jasný, je to tak. O to horší, že jsme si odřízli přístup k materiálu, kterej byl taky za retro ceny. Opět jsme se poškodili jenom sami. Rusák nikdy nebyl pověstnej velkým přidáváním hodnoty a to se jenom tak nezmění. Kdysi jsme toho dokázali i využít, ale pak jsme se obklopili brutální Rusofobií. Neznám moc lidí, co by nějak zbožňovali Rusy, ale vždycky jsme je tak nějak tolerovali, stejně jako ostatní země kolem sebe. To se ale dost radikálně změnilo. Rozhodně to ale není jen tou válkou, ta jen přilila oleje do ohně, ale dávno už se připravovala ta nenávist k nim. Programování jede dlouhodobě. Jednou se nám to vymstí, protože ani s námi se nejedná jako s rovnými. Západ jsme jen na oko, jinak jsme pro ně jen levná pracovní síla. Kapacity a ty, co jim mohli prospět přímo si už dávno naverbovali domů. Dlouhodobě utíkají doktoři a další odborníci. Pokud je naše ekonomika nebude schopná zaplatit, budou ti nejlepší utíkat i nadále. A ekonomika postavená na montovnách a skladech bez velké přidané hodnoty je rozhodně nezaplatí. A dopadneme nakonec stejně, jako ti Rusové. Jen bez materiálu v zemi.

hendly
hendly
Level Level
8. 2. 2023 12:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cdwN Reinkarnace Wrah666?

Ventero
Ventero
Level Level
8. 2. 2023 13:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cdwN cdwN: Naprosto přesně - jen mě zaráží ta slepota ne obyčejných mas, ale našich elit. Téměř všichni, kdo tu působili od roku 1991 ve vrcholné politice, by měli být souzeni za vlastizradu nebo velezradu. A je jedno s kým kolaborujou a na čí úkor zanedbali naše národní zájmy. Každopádně naše závislost (a tedy i poslušnost) vůči Západu je dnes mnohem větší, než jsme kdy byli na SSSR.

Naopak - SSSR, Polsko, Maďarsko a prakticky celý východní blok byl v určitých aspektech závislý na ČSSR.
Dokonce i Japonsko - to si postavilo svůj technologický boom na světový vrchol na edukačních stážích (bohužel i logicky průmyslově-špionážní, a nechápu, jak mohlo jejich USA vazalství soudruhům uniknout) v našich továrnách.

Jo kde jsou ty časy, kdy Philips skoupil skoro všechnu modelovou řadu kazeťáků od Tesly, přebalil je do jiného kastlu a slavil úspěchy ..
Jo kde jsou ty časy, kdy ČKD-polovodiče byla jedna ze 2 nebo 3 firem na světě, která dokázala vyrobit nejvýkonnější vysokonapěťový tranzistor. Magnetický prach na pásky taky vyrábělo jen jednotky firem po světě.
Jo kde jsou ty časy, kdy jsme si sami vyráběli CPU od Intel. A dnes jako EU máme ASML a místo, abychom ji používali jako páku na všechny včetně USA, abychom z toho něco získali za technologické výhody (licenční směny), tak necháváme USA, aby tuto evropskou firmu používaly jako páku na zbytek světa a ještě nás tu čipech škubaly - ty ceny tu máme o dost dražší ..

A takto bych mohl vypsat celou knihu doložitelných faktů a pořád se najdou zabedněnci, kteří neprohlédli, co se tu skutečně děje - o co těm fašounům americkým ve skutečnosti jde. A pořád se najdou zabedněnci, kteří umí jen jako zaseklá gramodeska na všechny argumenty jen tupě opakovat "ty jsi komunista, ty jsi rusofil, ty jsi vrah" a podobnými hovadinami častovat lidi, kteří chtějí pouze a jen hájit národní zájmy, aby se občané ČR měli lépe a nežili jen ve stresovém kolotoči svinského kapitalismu a více než 1/3 jich nebyla v bídě a polobídě. (toto spojení jsem si vypůjčil od soudruhů z bývalého Západního Německa, kteří takto pojmenovávají režim v ČR a kteří se bojí, že jim ho evropští politici v rámci upřednostnění zájmů USA nad zájmy Evropy nacpou i tam).

Tím neříkám, že proruské a pročínské skupiny neexistují - jistě ano - někdo udělá pro peníze cokoliv.
Tím jen říkám, jací jste skoro všichni, vy obhájci žití jedněch na úkor druhých, hloupí a sobečtí. A krátkozrací, protože tahle filozofie žene tuhle celou planetu do záhuby.

No a dnes tu vlastizradu a velezradu pod jistými, až stupidně-populistickými narativy, nynější vládnoucí ansámbl exponuje ještě více a ještě otupělejší PC, TV, FB atd. společnost jim v tom svou hloupostí a krátkozrakým sobectvím ještě více pomáhá - vytváří jim tím podhoubí a obhajobu pro neobhajitelné svinstvo ..

hendly
hendly
Level Level
8. 2. 2023 14:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cdwN Tak a je to…
Trollove jsou uz i na svetuhardware:(

Ventero
Ventero
Level Level
8. 2. 2023 14:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cdwN A o armade radsi ani nemluvit - to uz je uplna impotence - mozna tak Slovensku, Rumunsku nebo balkanskym statum bychom se stezi ubranili ..

Jay8
Jay8
Level Level
8. 2. 2023 19:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cdwN zas nepises pravdu. 100% zavislost na ruskej rope je prejav rusofobie? nord stream 2 ti nic nehovori? Kamaradickovanie Merkel s Putinom. NATO ukoncilo spolupracu s ruskom az po napadnuti Krymu v 2014. takze nie. ziadna rusofobia. ak by rusi nenapadli ukrajinu, tak je vsetko pri starom...

kutil05
kutil05
Level Level
8. 2. 2023 20:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cdwN To už je moc politiky na tento server. Vzhledem k tomu že jsme členem jak EU tak NATO a s ohledem na to že Rusko nemá promlčecí lhůtu a tají stále i věci z 1. světové se skutečný důvod války stejně nikdy nedozvíme. Co je ale jasné, že Rusko důvod mělo, Putin musel vědět, že přijdou sankce. Zbytek jsou jen spekulace.

Ventero
Ventero
Level Level
8. 2. 2023 20:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cdwN Takhle jednoduchý to taky není. Ale to už je teď fuk - Rusko ani NATO (což je v podstatě fakticky jen prodloužená ruka USA) náš malý stát nemá jak řešit a nevyřeší. Ani Ukrajinu (mimochodem dost svinskej stát) nemáme jak vyřešit - jen těm lidem na osobní úrovni můžeme nějak trochu pomoci.

Takže bychom se měli především věnovat tomu, jak si tady udělat pořádek a zajistit si prosperitu.

A pokud to tu někdo vede k tomu, že jsme psíci, co paběrkují na kostičkách, smetiště, překladiště, montovna Evropy a Korejců a levná pracovní polonevolnická síla krmená jídlem, které se dávalo za socialismu pouze dobytku a jiní, co skoro prd ví, negativně hodnotí, když se na to věcně a fakticky upozorní, tak opravdu nezbývá, než vytáhnout termíny jako naprostá stupidita nebo dokonce velezrada či vlastizrada!

Je pro mne nepochopitelné, že tu někdo negativně hodnotí zmínky o tom, že je potřeba zajistit našemu státu a občanům maximální prosperitu - to snad mohou být jedině skuteční proruští, pročínští, proameričtí nebo proreptiliánští či jací možný i nemožný trolové. Nebo úplný hovada a pakoši.

Ventero
Ventero
Level Level
8. 2. 2023 20:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cdwN Dejme tomu, že takto nějak diplomaticky a bezstarostně to z naší pozice celkem obyčejných lidí můžeme brát.

Irving
Irving
Level Level
10. 2. 2023 07:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cdwN Rusko důvod nemělo,měl ho Putin - chtěl se zapsat do historie jako obroditel velikého Ruska. Přestaňte tady už prosím psát ty nesmysly o vyprovokovaném Rusku a podobně,tohle je čistě Putinova akce a záměr,nikdo jiný o tom nerozhodl. Díky bohu to skončilo klasickým ruským způsobem a Putin se sice do historie zapíše,ale asi ne tak jak chtěl.

john
john
Level Level
10. 2. 2023 12:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cdwN Putin neni Rusko a obdobne neni Biden USA...

Irving
Irving
Level Level
10. 2. 2023 16:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cdwN Jo,jenže Putin si na rozdíl od Bidena může s Ruskem dělat co chce,protože je diktátor.

Reklama
Reklama