Komentáře

Irving
Irving
Level Level
1. 10. 2025 12:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Duncan66 Ne, nemáte. Efektivita motoru za tu dobu klesla, máte nižší výkon a celkem určitě i vyšší spotřebu.

Irving
Irving
Level Level
18. 2. 2025 14:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala To by Intel z dlouhodobého hlediska zabilo. Výrobní kapacita je v současné době jeho jedinou výhodou proti AMD. Stačí se podívat, jak to vypadá v porovnání AMD a Intelu na jediném trhu, kde je výrobní kapacita až druhotným problémem - na tom serverovém.

Irving
Irving
Level Level
3. 12. 2024 15:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@warhawk22 Tak ono je to logické, klasická poučka říká, že 90 % pacientů má 10 % nejčastějších diagnóz, těch zbylých 90 % má jen 10 % pacientů. To nejtěžší na medicíně je právě poznat, že je něco jinak a začít uvažovat o některé z těch vzácnějších diagnóz.
Jinak limitací pro nahrazení lékařů AI je podle mě stále sběr informací. Opět platí, že důkladná anamnéza je často tou jedinou cestou ke správné diagnóze a zároveň mají pacienti tendenci některé důležité informace zamlčovat, nepamatují si je nebo jim nepřikládají důležitost. Kde bude AI určitě nápomocná jsou analýzy různých laboratorních a zobrazovacích metod, tam to funguje velmi dobře už teď.

Irving
Irving
Level Level
24. 3. 2024 00:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Ad pokles ceny:
Myslím to tak, že absolutní ceny FVE už asi moc dolů nepůjdou. Technologie je vyladěná, konkurence vysoká, nějaký dramatický technologický posun v blízké budoucnosti na obzoru není (perovskity asi budou ještě nějaký čas potřebovat), cena materiálů i práce asi taky moc dolů nepůjde. Koneckonců i z cenových grafů je patrné, že ten cenový pokles v posledních několika letech dramaticky zpomalil.
Ad Rusko, Čina:
Tam by roli mohly hrát sankce, které byly na oba státy uvaleny. Dále hrál určitě roli Covid a narušení dodavatelských řetězců, u ruských JE i propad kurzu rublu. A možná jsou v tom i další faktory, které ale nedokážu zhodnotit a určitě by to stálo za podrobnější rozbor, pokud je možné se k podrobnějším rozpočtům projektů někde dostat.
Ad ceny v Číně:
Pokud bychom dokázali stavět za stejné ceny, tak by 1000MW reaktor stál 65 mld. Kč, i při zdvojnásobení ceny by to pořád bylo 130 mld., což je hodně dobrá cena, které by obnovitelné zdroje v našich podmínkách dokázaly asi jen těžko konkurovat.
Je otázka, v čem je ten rozdíl v ceně mezi Čínou a Evropou, kde se třeba ceny EPR reaktorů pohybují kolem 280 - 670 mld. (Olkiluoto - Hinkley point C). Zásadním problémem jsou zjevně zdržení při výstavbě, každý rok navíc musí cenu značně navyšovat. Druhým velkým zdrojem problémů jsou určitě problémy s kvalitou. Dalším problémem konkrétně u EPR může být chybný návrh, který je prostě v praxi příliš složitý. Nemám znalosti na to, abych dokázal tyto věci zhodnotit, ale přijde mi dost divné, že by v Evropě měly být JE 4x dražší než v Číně. Ty problémy by ale měly být řešitelné, pokud na tom bude zájem, a to by zase mělo cenu Evropských JE snížit.

Irving
Irving
Level Level
23. 3. 2024 10:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Tak nedá se úplně předpokládat, že cena FVE bude klesat stejně rychle i dále, přece jenom existuje určitá hranice, pod kterou se už jít nedá. U JE bych ten pokles cen ale nastat mohl - je třeba si uvědomit, že nové JE se v Evropě i USA nestavěly dobře 30 let, za tu dobu zmizelo spoustu dovedností a zkušeností, které je teď třeba znovu získávat. Stejně je to s úřady - povolení pro první JE bude náročné, protože se to v podstatě musí dělat celé od nuly, u dalších už budou všichni vědět, na co si dát pozor. Zajímavé by bylo porovnání cen obnovitelných zdrojů a JE v Číně, která je asi jedinou zemí, která staví JE opravdu sériově a ke schopna je dokončit v časovém horizontu 5-7 let.

Irving
Irving
Level Level
23. 3. 2024 00:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala A to už se vůbec nebavím o ekologii, kvůli které to prý všechno děláme, protože výroba všech těch věcí samozřejmě produkuje CO2, o dalším znečištění a dopadech na půdu a živočichy nemluvě.

Irving
Irving
Level Level
22. 3. 2024 23:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Ceny JE jsou vysoké, ale s cenami FVE to taky není tak růžové. Níže píšete, že k celoročnímu fungování byste potřeboval doplnit FVE i větrnými elektrárnami, aby se navzájem vykrývaly. Tj. k ceně FVE musíte přičíst cenu větrné elektrárny o stejném výkonu. Pak je tu ještě životnost, která se u FVE udává kolem 20 let, u moderních JE se cílí tak na 80, tj. ty FVE za dobu životnosti potřebujete 4, u větrných to asi bude dost podobné. Pak je tu cena úložiště, které k fungování také budete potřebovat plus cena zálohy, pokud by zrovna nefoukalo ani nesvítilo slunce, tj. nějakou plynovou elektrárnu. Pak cenu vedení vysokého napětí z větrného pobřeží na slunečný jih, abyste ty přebytky energie mohl přenášet. A pak ještě různé prvky smart grid, transformátory, které dokáží regulovat prudké změny výkonu, které s sebou volatilní zdroje přinášejí, apod.
To vše u JE odpadá - ty malé můžete postavit na místě tepelných elektráren, kde veškerá infrastruktura je, chovají se stejně předvídatelně, jako klasické zdroje, takže speciální regulace nebo řízení sítě není potřeba, můžete je postavit v místě spotřeby, takže nemusíte řešit přenos energie tisíce kilometrů daleko...
Pořád Vám vychází, že jsou obnovitelné zdroje levnější?

Irving
Irving
Level Level
23. 10. 2023 22:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pavel Matějka Když bude inženýr ekonomie, bude to OK?

Irving
Irving
Level Level
23. 8. 2023 06:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pavel Matějka Jen krátce:
1. Sankce na Irán platí desítky let, ekonomika i techniky získávání sankcionovaného zboží se měly čas přizpůsobit.
2. Sankce mají své dopady - HDP na hlavu má Irán třetinové proti Rusku.
3. Irán nevede rozsáhlou útočnou válku se svým sousedem, která by ho stála miliardy dolarů a ve které by ztrácel tisíce kusů techniky, které by musel nahrazovat.
4. Podmínky pro těžbu ropy a plynu jsou v Iránu násobně jednodušší proti Rusku, i tak má Irán problémy s údržbou a udržením úrovně těžby.

Irving
Irving
Level Level
22. 8. 2023 21:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@snajprik Ehm, každá kosmická raketa je hypersonická, rychlost nutná k překonání gravitace Země je cca 40000 km/h, tj. 32 Mach...

Irving
Irving
Level Level
22. 8. 2023 21:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pavel Matějka Je to výhoda, pokud nemusíte za ty dolary kupovat hodně podstatné věci ze zahraničí, jako je třeba veškerá elektronika, průmysloví roboti, pokročilé výrobní nástroje, obráběcí stroje, apod. Tedy všechno, co potřebujete k tomu, abyste to žrádlo, ocel, plasty apod. zpracoval a vyrobil z nich něco užitečného. Čína ani Indie je s vámi barterovat nebudou, protože je A) nevyrábí, B) bojí se druhotných sankcí a nebudou je riskovat kvůli trhu, který tvoří necelé 1% světové ekonomiky. A pak jsou tu další věci, jako je třeba cestování do zahraničí, kde najedou bude všechno dvakrát dražší apod.

Irving
Irving
Level Level
22. 8. 2023 06:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pavel Matějka Jistě, Rusku klesl příjem z prodeje plynu a ropy skoro o 50%, odešly odtamtud desítky firem, přes milion lidí, rubl padá dolů jak šutr ale HPD jim stouplo o 4,7%. To dává smysl, A s tím růstem Číny to taky není bůhví jaký zázrak - deflace, nezaměstnanost mladých, pokračující kolaps stavebnictví, to nejsou zrovna pozitivní vyhlídky do dalších let.

Irving
Irving
Level Level
22. 8. 2023 06:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Trochu smutný konec ruského civilního vesmírného programu. Nu což, mají co chtěli, ale škoda promrhaného potenciálu...

Irving
Irving
Level Level
5. 5. 2023 14:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@hoch Docela by mě zajímalo, jestli by šlo jádra a cache propojit přes interposer pomocí TSV. Interposer by mohl integrovat i V-Cache, zajišťovat i propojení chipletů a I/O čipu a být umístěn dole, takže by nebránil chlazení.

Irving
Irving
Level Level
19. 4. 2023 21:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@snajprik Tak ještě jednou:
Já nevím, jestli to má vůbec smysl, ale boj s blbostí by se vzdávat neměl, takže Ruský podíl na světové těžbě jednotlivých surovin, přibližné údaje, nechtělo se mi to přepočítávat na desetiny procenta:
Titan ­- 15%
Hliník ­- 5%
Uran ­- 5%
Zemní plyn ­- 18%
Ropa ­- 13%
Neon se produkuje na Ukrajině, ne v Rusku.
Svět ani Evropa se bez Ruska nezhroutí, což se nedá říct o Rusku bez světa...

Irving
Irving
Level Level
10. 2. 2023 16:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cdwN Jo,jenže Putin si na rozdíl od Bidena může s Ruskem dělat co chce,protože je diktátor.

Irving
Irving
Level Level
10. 2. 2023 07:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jojioo Rusko prodává svou ropu do Asie s 30% slevou,to asi není úplně to,co chtěli. Plyn tam nemají jak dostat. Jinak o tom,jak se Rusku daří a jak Evropu nepotřebuje,vypovídá lednový výsledek státního rozpočtu - pokles celkových příjmů o 35%, příjmů z ropy a plynu o 46%,schodek rozpočtu ve výši 60% plánu na celý rok. Za jeden měsíc. Tolik k té Ruské prosperitě a kecům o tom,že na ně sankce nemají vliv.

Irving
Irving
Level Level
10. 2. 2023 07:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cdwN Rusko důvod nemělo,měl ho Putin - chtěl se zapsat do historie jako obroditel velikého Ruska. Přestaňte tady už prosím psát ty nesmysly o vyprovokovaném Rusku a podobně,tohle je čistě Putinova akce a záměr,nikdo jiný o tom nerozhodl. Díky bohu to skončilo klasickým ruským způsobem a Putin se sice do historie zapíše,ale asi ne tak jak chtěl.

Irving
Irving
Level Level
5. 2. 2023 01:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Choakinek "Uvědomujete si, že na Ukrajinu za celou dobu války odešlo možná tak 5000 skutečných Ruských vojáků?" - Samozřejmě, ale není chybou Ukrajinců ani západu, že miliónová Ruská armáda více skutečných vojáků neměla, to uznáte, ne?

"Že tam moderní techniky naposílali jednotky kusů a to s čím Ukčka se zoufalou snahou bojují jsou stroje 40+ let staré v ceně šrotu?" - Opět pravda, ale co by tam taky Rusové měli posílat jiného, když žádnou moderní techniku nemají.

Irving
Irving
Level Level
22. 1. 2023 23:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Audiojacky jsou logické,jak jinak by FSB mohla odposlouchávat internetový provoz?

Irving
Irving
Level Level
1. 12. 2022 18:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@indyan "Potom je možné provozovat z mého pohledu ideální mix výroby elektrické energie: polovina jádro a druhá polovina OZE­/plyn­(uhlí­)" - tohle je zásadní nepochopení možností energetiky, nic jako univerzální "ideální" mix neexistuje. Týká se to hlavně OZE, řešení, které může fungovat ve Španělsku bude ve Finsku nepoužitelné. ČR je v možnostech využití OZE dost limitovaná - potenciál pro vodní elektrárny je z velké části vyčerpán, sluneční elektrárny jsou u nás neefektivní a většina míst, kde by bylo smysluplné stavět větrné eletrárny, je součástí různých CHKO nebo národních parků.
Druhá věc je, jestli je vůbec celý koncept využití velkých OZE v energetice z ekologického hlediska přínosný. Nejde jen o peníze, ale výroba, instalace a údržba každého energetického zdroje produkuje CO2 (a jiné emise a toxické látky). To je to, co mi na celém tom zeleném hnutí a plánech na transformaci energetiky chybí - ta matematika za tím. Příklad Německo - v roce 2000 měli instalovanou kapacitu výroby el. energie 121 GW, produkci 577 TWh, v roce 2019 byla instalovaná kapacita 218 GW, produkce ale jenom 607 TWh. To znamená, že průměrný kapacitní faktor klesl z 57% na 32% (pokud dobře počítám). U OZE je kapacitní faktor jenom 20%, u solárů je to jenom 10%. V jiných zemích to samozřejmě bude jinak, ale pořád se nemůžu zbavit dojmu, že kdyby Němci neodstavili svoje JE a místo OZE investovail do výstaby nových, tak by měli dneska mnohem nižší emise CO2, levnější elektřinu a ještě by nebyli tak závislí na plynu z Ruska.

Irving
Irving
Level Level
14. 11. 2022 15:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shaolin81 Možná někdy...

Irving
Irving
Level Level
20. 10. 2022 20:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mirek55 To ti musí být ale strašně líto, že v 89 už to těm proradným Američanům vyšlo, a Rusové tomu strašnému krvepolití už nedokázali zábránit...

Jinak pánové, já myslím že vypisováním svých pravd zde v dikuzi pouze ztrácíte čas. Ukrajinců je u nás hodně, měli byste je jít navštívit a vysvětlit jim, jak by vlastně měli být Rusku vděční a měli by bojovat proti té "Kyjevské juntě". Pěkně osobně, z očí do očí. Vy budete mít dobrý pocit, že jste udělali něco pro dobro světa, a my ostatní nebudeme muset číst tyhle blitky aspoň do doby, než vás pustí z nemocnice....

Reklama
Reklama