Recenze Grafiky a hry GeForce GeForce 8 (G80 a G90) Inno3D Gainward BFG Technology Gigabyte ZOTAC Point of View MSI Asus Leadtek

Srovnání 12 GeForce 8800 GTS 512 MB | Kapitola 13

Pavel Boček

21

Seznam kapitol

1. Srovnání 12 GeForce 8800 GTS 512 MB 2. GeForce 8800 GTS 512 MB obecně 3. ASUS EN8800GTS/HTDP/512M a EN8800GTS TOP/HTDP/512M 4. BFG GeForce 8800 GTS OC 512MB PCIe 2.0 5. Gainward Bliss 8800 GTS 512MB TV Dual DVI 6. Gigabyte GV-NX88S512H-B 7. Inno 3D Geforce 8800 512MB
8. Leadtek WinFast PX8800 GTS 512MB 9. MSI NX8800GTS-T2D512E a NX8800GTS-T2D512E-OC 10. Point of View GeForce 8800 GTS 512 11. Twintech NVIDIA GeForce 8800GTS 512MB DDR3 PCI-Express 2.0 12. ZOTAC GeForce 8800 GTS (G92) 13. Testovací sestava, výkon a přetaktování 14. Příslušenství, cena a závěr

GeForce 8800 GTS s jádrem G80 jsme srovnávali před půl rokem, nyní se podíváme na pokračovatele s jádrem G92. Představí se karty BFG, Gainward, Gigabyte, Leadtek, Point of View a Zotac; ASUS a MSI s referenční i s přetaktovanou verzí a představí se i TwinTech.

Reklama

Testovací sestava

S nástupem nových procesorů Wolfdale je sice možné výkon testovací sestavy překonat, nicméně pro účely tohoto srovnávacího testu procesor Core 2 Extreme, přetaktovaný z 2,93 na 3,2 GHz, stále dostačuje. Základní deska MSI s čipovou sadou P965 je osazena 2 GB pamětí Corsair zapojenou v dvoukanálovém režimu. Sestavu napájí 600W zdroj Cooler Master iGreen s účinností přesahující 80 %.

Testovací sestava
ProcesorCore 2 Extreme X6800 2.93@3,2 GHz, 4MB L2 cache
Zákl. deskaMSI P965 Platinum
Operační paměť RAMCorsair TWIN2X2048-6400PRO (5-5-5-12)
ZdrojCoolerMaster iGreen Power 600W
Grafická kartaASUS EN8800GTS/HTDP/512M
Srovnání 12 GeForce 8800 GTS 512 MB
ASUS EN8800GTS TOP/HTDP/512M
Srovnání 12 GeForce 8800 GTS 512 MB
BFG GeForce 8800 GTS OC 512MB PCIe 2.0
Srovnání 12 GeForce 8800 GTS 512 MB
Gainward Bliss 8800 GTS 512MB TV Dual DVI
Srovnání 12 GeForce 8800 GTS 512 MB
Gigabyte GV-NX88S512H-B
Srovnání 12 GeForce 8800 GTS 512 MB
Inno 3D Geforce 8800 512MB
Srovnání 12 GeForce 8800 GTS 512 MB
Leadtek WinFast PX8800 GTS 512MB
Srovnání 12 GeForce 8800 GTS 512 MB
MSI NX8800GTS-T2D512E
Srovnání 12 GeForce 8800 GTS 512 MB
MSI NX8800GTS-T2D512E-OC
Srovnání 12 GeForce 8800 GTS 512 MB
Point of View GeForce 8800 GTS 512
Srovnání 12 GeForce 8800 GTS 512 MB
Twintech NVIDIA GeForce 8800GTS 512MB DDR3 PCI-Express 2.0
Srovnání 12 GeForce 8800 GTS 512 MB
ZOTAC GeForce 8800 GTS (G92)
Pevný diskWestern Digital WD2500SD-01KCB0 250GB
Vypalovací mechanikaGigabyte GO-D1600E-B-RH
Operační systémWindows XP Professional Service Pack 2
OvladačeNVIDIA GeForce řada 8 - ForceWare 169.21

Výkon

Jedna z nejdůležitějších částí celého testu je porovnání výkonu. To bylo provedeno na taktech nastavených z výroby a poté s maximálním možným přetaktováním, kdy se po dobu alespoň čtyř minut neobjevila chyba při hledání artefaktů v programu ATiTool; ventilátor karet byl přitom nastaven na 75 % otáček jako simulace lepšího chlazení (teplotně přibližně odpovídajícího Acceleru S1 bez ventilátoru).

První dva grafy tedy zobrazují výkon karet s originálními frekvencemi, druhé dva výkon karet po přetaktování.

Srovnání 12 GeForce 8800 GTS 512 MB
Srovnání 12 GeForce 8800 GTS 512 MB

Na prvních čtyřech místech jsou samozřejmě z výroby přetaktované karty, zajímavostí je pak Inno 3D, která ač na referenčních frekvencích, přesto dosahuje o něco lepších výsledků než ostatní karty. Možným vysvětlením je lepší časování video pamětí.

Srovnání 12 GeForce 8800 GTS 512 MB
Srovnání 12 GeForce 8800 GTS 512 MB


Výkon karet na jejich nejvyšších stabilních frekvencích (viz dále)

Překvapením je nováček v testu, karta TwinTech, která dosáhla nejvyšších taktů. Pro objektivnější porovnání by však bylo třeba otestovat alespoň tři karty od každého výrobce, mohlo se totiž pouze jednat o jeden lepší kousek; u TOP verze ASUSu je to ale očekávané, pro přetaktování z výroby jsou vybírány pouze lepší komponenty. Poměrně nízkých výsledků zde dosáhla Inno 3D, resp. Gigabyte, používající paměťové čipy Qimonda; nižší dosažené takty zde odpovídají tomu, že by mohly opravdu běžet na nižších latencích.

Přetaktování

Přetaktování jádra, pamětí i shaderů ovlivňuje teplota, proto byly frekvence zjišťovány při automatickém řízení otáček ventilátoru a poté s jeho nastavením na 75 % otáček. Frekvence byly zjišťovány zvlášť a poté na 75 % otáček bylo přetaktováno všechno, přičemž nejprve se taktovaly shadery, poté jádro a nakonec paměti. U karty Gigabyte však nešel ventilátor regulovat, takty tedy byly zjištěny pouze na původních otáčkách. Frekvence jsou uvedeny v MHz.

Srovnání 12 GeForce 8800 GTS 512 MB

Přetaktované edice ASUS i MSI se kupodivu neumístily moc dobře.

Srovnání 12 GeForce 8800 GTS 512 MB

Přetaktované verze ASUS i MSI se zde již napravily, poslední jsou karty Inno 3D a Gigabyte používající paměti Qimonda.

Srovnání 12 GeForce 8800 GTS 512 MB

Odpadlíky jsou opět OC verze MSI a ASUS; zřejmě se jednalo o méně povedené kousky.

Srovnání 12 GeForce 8800 GTS 512 MB


Zelená - frekvence jádra, Modrá - frekvence pamětí, Oranžová - frekvence shaderů


Srovnání 12 GeForce 8800 GTS 512 MB


Zelená - frekvence jádra, Modrá - frekvence pamětí, Oranžová - frekvence shaderů

Nakonec zde máme graf porovnávající vliv zvýšení frekvence jádra, shaderů a pamětí na výkon. U GeForce založených na jádrech G80 mělo největší vliv přetaktování shaderů, dnes s jádry G92 se však situace obrací, není to ale překvapivé. Zatímco se totiž zvýšil výpočetní výkon jader, zúžila se paměťová sběrnice; to sice kompenzoval nárůst frekvencí videopamětí, ovšem spolu s tím se o něco zvýšily i latence. Celkově se tedy propustnost paměťového systému zmenšila za dalšího nárůstu požadavků na paměť.

Paměti tedy jádru už opravdu nestačí, což je vidět v grafu, kde výkon roste takřka lineárně se zvýšením jejich taktů. Pozoruhodné je kolísání výkonu při přetaktování jádra; to by mohla vysvětlovat změna poměru frekvencí a tedy nějaké zpoždění toku informací uvnitř jádra. Postup pro taktování je však jasný - nejprve zvýšit na maximum frekvenci pamětí, poté jádra a až nakonec shaderů. Je lepší ztratit 20 MHz na jádře a 40 MHz na Shaderech než 50 MHz (100 MHz DDR) na pamětech.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama