Zpět na článek

Diskuze: Stellantis investuje do Lytenu, startupu s Li-S akumulátory s vysokou hustotou

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

kp0
kp0
Level Level
30. 5. 2023 10:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Od 500Wh/kg to dává smysl, auto nebude těžké, nesežere tolik na vlastní přesun, dál dojede. Pak už jsou pouze dvě otázky, životnost baterie a cena. Nabíjení neřeším, nad 500 km už neomezuje ani při delších cestách, jako starší člověk musím i odpočívat a občas si odskočit :).

zolo_sk
zolo_sk
Level Level
30. 5. 2023 11:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kp0 Vy možno hej. Ale čo rodinka 2+2, ktorá vezie so sebou aj batožinu. Zabudnite, že budete mať dojazd nad 500 km za normálnu cenu.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
30. 5. 2023 12:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@zolo_sk A hmotnost je nějak zásadním problémem? Ta se dost projeví ve městě, např. 500 kg naložená dodávka ve městě zvýší svou spotřebu o 10 % v ICE a zhruba o 20 % v EV proti prázdné (navzdory tomu, že by tam měla dost pomáhat rekuperace), mimo město je to +7% u ICE, resp. +11 % u BEV. Při ustálené jízdě 90 i 130 km/h se spotřeba s 500 kg nákladu zvyšuje o +2 % (u EV dokonce jen o 0,6%). Nějak nevidím důvod, aby EV, které má dojezd přes 500 km s jedním pasažérem, nemohlo podobných 500 km ujet i plně naložené na výlet. Ta spotřeba nebude tak zásadně vyšší, aby se ten dojezd nějak dramaticky propadl.

jardadoma
jardadoma
Level Level
30. 5. 2023 01:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Určitě bych do toho taky investoval, když už tam není to nedostatkové a hořlavé Lithium.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
30. 5. 2023 08:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jardadoma Lithium je nedostatkové? Odkdy?

jardadoma
jardadoma
Level Level
30. 5. 2023 11:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Mohl jsem to napsat lépe. Asi to nebude obnovitelný zdroj a tezba neni uplne ekologická,

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
30. 5. 2023 13:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala A těžba čeho je úplně ekologická? Mimochodem lithium se dá recyklovat.

vilcoo
vilcoo
Level Level
31. 5. 2023 05:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala A ktorý prvok je obnoviteľný,,? Akože okrem nuklearneho rozpadu alebo fúzie existuje nejaký proces na zemi pri ktorom vznikajú nové atomy,?

lukypribyl
lukypribyl
Level Level
30. 5. 2023 10:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jardadoma To je ironie, nebo mi něco uniklo? Vždyť tam lithium je.

jardadoma
jardadoma
Level Level
30. 5. 2023 11:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@lukypribyl :o)

thegrid
thegrid
Level Level
29. 5. 2023 23:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Zatím to vypadá, že technicky není problém, aby to v budoucnu dávaly elektroauta opravdu smysl co se týče dojezdu a s tím související hmotnosti. Ale ta auta jsou pořád dost drahá pro masy. Možná když někdo vypustí voloviny typu display přes celou palubku a tím snížením hmotnosti ubude i potřebného materiálu tak z toho vyleze použitelné auto. Ale jsem zvědav zda taky vyrobí kombík pro Čechy. A také mě napadá zda by se na stk neměla nějak testovat kvalita těch baterií. Ale to asi půjde i nějakým self testem. Zatím je tu prostě moc ale a překážek.

zolo_sk
zolo_sk
Level Level
30. 5. 2023 10:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@thegrid Tak mne by v pohode namiesto 400 stačilo 800 km dojazd. Ale nie za cenu dvojnásobnej váhy a ceny batérie. Fakt je, že EV sú brutálne drahé. Čo mi významne viacej poskytne EV oproti napríklad Toyote Corole s polovičnou predajnou cenou?

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
30. 5. 2023 11:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@zolo_sk "Fakt je, že EV sú brutálne drahé."

To bezpochyby platí pro menší kategorie vozidel, kde jsou ty rozdíly opravdu značné. Problém je také v tom, že tam ještě mnohdy nejsou ty elektrické ekvivalenty. Např. se zatím v čisté elektrice nenabízí kombi, aby to s tou Corollou šlo přímo srovnat. Elektromobil je ale stále prémiová věc pro ty, kteří nemají problém si za to připlatit. Až to bude jediná možnost, pak budou stesky na místě.

"Čo mi významne viacej poskytne EV oproti napríklad Toyote Corole s polovičnou predajnou cenou?"

No Vám asi nic. To je totiž do značné míry subjektivní věc. Jestli někomu pocit, že zachraňuje planetu, za to stojí, tak je to jeho věc, ne Vaše. Někdo těch pár set tisíc za toto dobrovolně zaplatí. Pro Vás toto cenu nemá, pro někoho ano. Někdo má solár na střeše a přidá si k tomu i to, že po většinu roku jezdí zadarmo, někdo ho tam nemá. Ale nemusí se mu to ani vyplatit finančně. Ne každý kupuje věci jen dle financí a toho, zda se mu to vyplatí. Vy možná ano, spousta lidí ne.

zolo_sk
zolo_sk
Level Level
30. 5. 2023 12:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@zolo_sk V podstate máte viac menej pravdu. Akurát Corolla sa robí aj vo verzii Sedan (tuším je aj lacnejšia od kombi) a hatchback.
A tiež by som netvrdil, že jazdí väčšinu roka zadarmo, lebo ten solár mu asi nikto edaroval, ale ho kúpil a jeho cena sa musí premietnuť do ceny tej elektriny. Aby mohol nabíjať, tak to asi nerobí priamo, ale najskôr musí ukladať do batérie a z nej dobíjať EV. To fakt asi nebude zadarmo.

Ale ak niekto ako píšete, chce chrániť planétu (z pochybných dôvodov) fakt mi to nevadí. Pre mňa je momentálne dôležité, aby som nejazdil drahšie s EV, lebo je to zdieranie. Pritom by som nemal s tým problém. V momente, keby mi niekto ponúkol EV so slušným dojazdom (aspoň 600 km reálnych pri normálne naloženom aute, 250 kg) a cenou hoc aj o 5 tisíc viacej ako tá Corolla, tak by som s tým asi nemal problém. Počítam s tým, že by som asi ušetril na palive.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
30. 5. 2023 13:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@zolo_sk Ano, sedan Corolly je cenově velmi atraktivní, což neplatí o ostatních verzích. Hatchback je dražší než sedan.

"A tiež by som netvrdil, že jazdí väčšinu roka zadarmo, lebo ten solár mu asi nikto edaroval"

No, máte a nemáte pravdu. Pokud si kupujete solár jen kvůli EV, tak pravdu částečně máte (jenže nikdo si nestaví solár jen a pouze kvůli EV, ale i kvůli běžné spotřeby domácnosti, takže ty náklady se rozpočítají), takže pokud je EV doplňkovým využitím soláru, tak to v podstatě "zdarma" je. Nebo alespoň můžeme říci, že se nejedná o plnou cenu soláru, protože ten je obvykle primárně mířen pro domácnost a elektromobil je v podstatě užitečným způsobem, jak uchovat přebytky energie, které ta domácnost už nezvládá spotřebovat a baterka uložit. Takže vlastně jezdíte v takovém období jezdíte zadarmo, protože si do EV ukládáte to, co se už nevejde do baterky (a jako že ta baterka je za dobrého počasí plná velmi, velmi rychle).

zolo_sk
zolo_sk
Level Level
31. 5. 2023 09:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@zolo_sk Ja neviem, či to nechcete pochopiť, alebo zámerne zavádzate. Cena celého soláru, batérie, servis, údržba sa musí v danej dobe rozpočítať. Čím dlhšie vám to funguje, tým pri fixných nákladoch cena vyrobenej energie klesá. Ale vždy nejaká je. Takže akákoľvek čerpaná energia má svoju cenu. Hovorí vám niečo amortizácia? Je to síce plánované splatenie stroja za pevne stanovené obdobie (výrobca uvádza životnosť, ale majiteľ má tendenciu umoriť fixné náklady čo najskôr), ale je to len preto, aby ekonómovia vedeli vyrátať fixnú cenu, ktorú premietnu do nákladov.

Aby mi vyšli pekné čísla, tak si budem vymýšľať. Plánovaná životnosť soláru a celého systému s batériou bude dajme tomu 10 rokov. Celé vás to stálo 50 000 €. Pokiaľ to len stojí a vyrába elektrinu, tak je to vyhodená investícia. Až keď ju čerpáte a používate, tak to má zmysel. Vyrobená elektrina asi dosť kolísa (deň, ročné obdobie, ...), ale viete zistiť, koľko vám to za rok vyrobí a koľko spotrebujete. Lebo až spotreba vám to zariadenie "spláca". Ak to vyrobí za rok a aj spotrebujete 5000 kWh, tak vás 1 kWh stála 1 €. Ak vám zariadenie šlape a žije ďalších 10 rokov, tak ak zanedbáme zníženú účinnosť, servisné náklady a náklady na opravy, tak pri rovnakej výrobe a spotrebe by už 1 kWh stála iba 0,50 €. Proste koľkokoľvek tej energie načerpáte do auta, tak stále má svoju cenu, aj keď väčšiu časť miniete na domácnosť a vy tvrdíte, že čerpáte iba prebytky. Aj tie prebytky majú svoju cenu. Takže ak tvrdíte, že jazdíte zadarmo, tak KLAMETE.
Tu vôbec nejde o to "uchovat přebytky energie, které ta domácnost už nezvládá spotřebovat a baterka uložit".
Si predstavte, že vám solár kvôli technickej chybe pol roka nevyrába, lebo sa niečo pokazilo, čo treba vymeniť, objednať, opraviť. Vy budete tvrdiť, že však nič sa nedeje. Ale deje, lebo cena celého zariadenia sa musí splatiť výrobou a spotrebou ej elektriny. Ak jej v danom roku vyrobíte iba polovicu, tak prepočítaná cena elektriny na životnosť systému vám v danom roku stúpne na dvojnásobok.

"a elektromobil je v podstatě užitečným způsobem, jak uchovat přebytky energie, které ta domácnost už nezvládá spotřebovat a baterka uložit"
Jediné čo je pochybná výhoda pri EV a celom systéme, podľa vás, že EV je ďalšia batéria, kam sa dá zo solárov ukladať a potom netreba v dome mať veľkú batériu, ale menšiu. Ale akosi zabúdate, že cez deň, keď sú členovia domácnosti mimo domu a prichádzajú až neskôr po obede z práce, školy a podobne, tak sa malá batéria zaplní a nečerpá sa. A v momente keď večer stúpa spotreba domácnosti a chcete aj auto nabíjať, tak sa už moc elektriny nevyrába (slnko zapadá, noc). Takže paradoxne treba väčšiu batériu, aby sa dostatočne nabila na večernú prevádzku a nočné nabíjanie (predsa najskôr nechám domácnosť čerpať a až zo zbytku v noci dobíjam auto).
Takže elektromobil neuchová tie prebytky, ktoré domácnosť nespotrebuje a baterka neuloží. Proste musíte mať kapacitu batérie takú, aby dokázala nabrať toľko, koľko spotrebuje domácnosť a auto spolu a vyčerpať ju, aby na druhý deň mal kam solár ukladať (a ten mať dostatočne na to dimenzovaný). A viem, ako ste kedysi vypisoval, že elektroauto je vlastne druhá batéria, kam sa ukladá a preto tú domácu netreba mať takú veľkú. Proste ten nabíjací a vybíjací cyklus je ovplyvnený životom rodiny a denným cyklom.

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
31. 5. 2023 10:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@zolo_sk Trochu zapomínáte na to, že ne všichni žijí tak jako vy. Někdo je důchodce, někdo je na mateřské a čím dál více lidí dělá home office alespoˇn 1, nebo 2 dny v týdnu.

kp0
kp0
Level Level
31. 5. 2023 12:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@zolo_sk Reálně při 25 leté životnosti FV (s náklady na výměnu baterie, střídače a servis), vás vyjde jedna kWh 2Kč, pokud máte FV na dotace. Pokud máte FV bez dotací, pak vás stojí jedna kwh 3Kč. Počítám všechny vyrobené kwh za dobu životnosti bez poruch. Vyrábět do prázdna se nevyplatí, prodražuje cenu za spotřebovanou kwh.
Nabíjení elektromobilu z baterie pro dům je k..va drahé řešení. Prostě a jednoduše buď auto občas necháte doma, nebo nabijete přes víkend. Ne, nabíjet z baterky pro barák je blbost a navyšovat kapacitu baterie kvůli elektromobilu je nehorázně drahé řešení. Vyplatilo by se při větších pravidelných denních nájezdech. Pro malé nájezdy bych raději občas zajel na nabíječku...
Nejlepší řešení je nabít baterii, doma nastavit spotřebiče na spuštění přes den, nebo je spustit přes mobil (kdo na to má furt myslet) a případně naládovat elektromobil. Pokud máte virtuální baterii, pak si připočtete ke každé "uložené" kwh cenu za distribuci. Večer pak můžete nabíjet elektromobil doma ze sítě, bude to trochu dražší, ale pořád levnější jako veřejná dobíjecí stanice za 10 a víc korun za kwh.
Peníze řeším až v první řadě :), zbytek podle mého žebříčku hodnot.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
31. 5. 2023 12:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@zolo_sk "Cena celého soláru, batérie, servis, údržba sa musí v danej dobe rozpočítať."

Nikdo netvrdí, že ne.

"Aj tie prebytky majú svoju cenu."

A jakou cenu tedy mají, když jinak Vám přebytek nepřinese žádný příjem a ani ho nespotřebujete?

"Si predstavte, že vám solár kvôli technickej chybe pol roka nevyrába, lebo sa niečo pokazilo, čo treba vymeniť, objednať, opraviť. Vy budete tvrdiť, že však nič sa nedeje."

Kde něco takového tvrdím? Děje. Nebudete mít elektřinu pro domácnost, tu tak musíte zaplatit. Musíte to opravit. To musíte zaplatit. Auto nemůže jezdit na přebytky, ty tak musíte zaplatit. Tak jak neděje?

"Ak jej v danom roku vyrobíte iba polovicu, tak prepočítaná cena elektriny na životnosť systému vám v danom roku stúpne na dvojnásobok."

To totiž záleží na tom, kolik té výroby dokáže zužitkovat. A to je právě ten problém. Pokud Vám solár vyrobí 3krát tolik elektřiny, kolik spotřebujete, tak i když to spadne na polovinu, pořád máte stejnou investici do soláru a stejné množství spotřebované energie, tedy stejnou cenu elektřiny.

Mám tu přístup k datům z jednoho soláru s baterkou. Nyní by jeho dosavadní výroba za uplynulé období měla být cca 3,8 MWh. Jenže bylo využito jen 1,6 MWh, protože 2,2 MWh byly přebytky, které už nebylo kam uložit. Kolik peněz by bylo nutné zaplatit za provoz elektromobilu, kdyby se těmito 2,2 MWh nabil? Do toho auta by se narvalo 2,2 MWh energie, která už existuje, která už byla vyrobena a zaplacena v ceně soláru, jen neměla žádné využití. Kdyby měla, nejezdilo by to zadarmo. Jenže ona nemá.

Jestli ten solár stál např. 10 tisíc EUR, tak dnes to znamená, že na možnost využití 1,6 MWh jste zaplatil 10 tisíc eur, tedy 6,25 EUR na možnost vyrobit 1 kWh ročně. Když tam prásknete EV, můžete se na to dívat ze dvou pohledů.

1, Rozpočítáte to. Stálo Vás to 10 tisíc EUR, ale s EV nespotřebujete 1,6 MWh, ale dohromady 3,8 MWh, které to vyrobí. Pak to ale snížilo to cenu na 2,6 EUR za 1kWh výrobní kapacitu ročně. Tedy ano, pak můžete být spokojen, že to EV nejezdí zadarmo, ale pak současně musíte říci, že přidání EV Vám snížilo cenu soláru ;-)
2 Nebo můžete říci, že EV jezdí ve slunných dnech zadarmo. Pro domácnost máte pořád cenu 6,25 EUR na možnost vyrobit 1 kWh ročně, zbývá Vám "bezplatných" 2,2 MWh na EV.

Je to v podstatě o úhlu pohledu. Ať tam to EV bude nebo nebude, investice do soláru bude stejná a spotřeba energie domácnosti bude také stejná. Buď se na to můžete dívat tak, že EV jezdí na nevyužité přebytky zadarmo, nebo že využití přebytků snižuje celkovou cenu vyrobené kWh pro všechny případy užití. Ať tak či onak, přidání EV ve výsledku zlevní buď provoz auta nebo provoz domácnosti. To už je jen o tom, jak se na to chcete dívat. Těch 2,2 MWh byste z toho do EV nicméně rozhodně nedostal právě z těch důvodů, které uvádíte "nabíjací a vybíjací cyklus je ovplyvnený životom rodiny a denným cyklom". Proč? To píšu níže.

"Proste musíte mať kapacitu batérie takú, aby dokázala nabrať toľko, koľko spotrebuje domácnosť a auto spolu a vyčerpať ju, aby na druhý deň mal kam solár ukladať"

Ano, a to je právě ono. Když tam nebude EV, tak ty přebytky děláte už docela brzy (navíc ten solár vyrábí hodně energie i odpoledne, kdy se všichni vrátí domů). S EV to můžete vybít večer tak, aby to ráno bylo opravdu skoro vybité a mělo to přes den co sbírat. Protože co je problém? Bez EV je ta baterka ve slunném období ráno stále hodně nabitá. Jenže ani to EV to nepobere úplně. Ani zdaleka.

Větší baterka je zbytečně drahá a problém vůbec neřeší. Ke 4-5kWp dáte obvykle 10kWh baterku. No jo, jenže to máte v 10-11 dopo nabité. Za letní slunný den by Vám to nabilo klidně i 40kWh baterii. Takže tam dejme 40kWh baterku. No jo, jenže následující den budete startovat třeba s nabitými 35 kWh (5 kWh spotřebujete přes večer). A další slunný den by přidal dalších 40 kWh, takže tam budeme dávat 75kWh baterku? Další ráno startujeme se 70 kWh. Třetí slunný den... To skončíme se 110 nabitými kWh. Jak dlouho takto chcete pokračovat? Větší baterkou nevyřešíte nic.

Pár slunných dní a potřeboval byste stovky kWh, abyste nic nevyhodil. Hodíte tam EV, do toho uložíte třeba 15 projetých kWh, nepotřebujete zvětšovat baterku a jezdíte na energii, kterou jste vyrobil, ale neměl kam uložit. Stále budete vyhazovat hodně energie, ale aspoň část z ní využijete pro provoz auta, aniž byste kvůli tomu musel vyrobit více energie (a dimenzovat solár na větší výkony).

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
31. 5. 2023 13:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@zolo_sk "Ne, nabíjet z baterky pro barák je blbost a navyšovat kapacitu baterie kvůli elektromobilu je nehorázně drahé řešení. Vyplatilo by se při větších pravidelných denních nájezdech."

Úplná blbost to není, protože problém těch solárů s baterkami je, že domácnost nemá takovou spotřebu, aby za slunných dní celou tu baterku spotřebovala a už velmi brzy přes den je to plné. Takže se pak ráno začíná s baterkou nabitou klidně na polovinu, zatímco se tím mohlo nabít elektroauto, aby to bylo kam ukládat. Není to ale tak jednoduché, protože pokud má být škaredě, tak naopak chcete, aby tam ta polovina zůstala.

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
31. 5. 2023 21:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@zolo_sk "Jestli někomu pocit, že zachraňuje planetu, za to stojí, tak je to jeho věc, ne Vaše. "
- takže jde jen o pocit :) Pokud je elektromobilita podporovaná, tak proč by nedobrovolný podporovatel nemohl vyjádřit názor? Obzvlášť v momentě, kdy se mu uměle prodražuje i opozaďuje pro něj "pocitově" lepší způsob dopravy mj. na úkor elektromobility.

"To bezpochyby platí pro menší kategorie vozidel"

Co taková Staria s až 2,5 tunovým tažným? Bezpochyby malý vůz. Btw těch "levných" SUV/Crossoverů apod. je na trhu dost.

"zadarmo"
- vtipné :D

btw kdy jsou obvykle největší přebytky? Dle mého je to v momentě, kdy jsou lidé mimo domácnost obvykle vč. vozu, který by se měl v ten moment nabít :) Jasně jsou lidé, kteří sedí většinu roku doma, nebo pracují na HO apod. Potřebují takový vůz a kolik tedy přebytků nakonec využijí? Tohle je super pro jedince, co cestují/pracují atd. v noci a přes den spí :D Kdo najzdí málo, tak v podstatě užitek minimální a kdo zase jezdí nadprůměrně (hádám, že hlavně přes den), tak to taky nevyužije.

Komponenty FVE taky podléhají zubu času a mají obvykle docela velkou spotřebu pro vlastní provoz, i když se nic nespotřebovává.

kp0
kp0
Level Level
1. 6. 2023 09:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@zolo_sk Je to jak píšete, baterie bude půlka a bude pršet... Vypráskat ji zbytečně do auta a pak elektriku kupovat je zbytečné. Na druhou stranu, dneska už předpovědi počasí na další den jsou hodně přesné. Ale už je to o tom, na to myslet.
Máte spočítané za jakých podmínek a jaká navýšená kapacita baterie se vám vyplatí kvůli autu?

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
1. 6. 2023 10:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@zolo_sk "Máte spočítané za jakých podmínek a jaká navýšená kapacita baterie se vám vyplatí kvůli autu? "

Proč byste navyšoval baterku kvůli autu, když tím navýšením baterky je to auto? Navyšovat baterku u domu je docela nesmysl, protože ty přebytky jsou v létě tak obrovské, že byste to musel zvýšit minimálně o řád, abyste nic "nevyhodil". Jestli máte třeba 10kWh baterku a denně i s autem spotřebujete řekněme 15 kWh, tak slunný letní den Vám udělá přebytek možná i okolo 20-25 kWh za den. Jenže pokud budete mít hezky dva týdny v kuse, tak to máte přes 300 kWh přebytků. To by bylo neskutečně drahé pro to dělat baterku. Vtip je v tom, že bez auta byste těch přebytků měl třeba 400 kWh. Takže připojením auta sice přebytky úplně nevyřešíte, ale většina z toho může být z přebytkové energie, tedy v podstatě zadarmo.

"Vypráskat ji zbytečně do auta a pak elektriku kupovat je zbytečné"

Když bude pršet a vypráskáte ji autem? No to ale přece nic zásadního přece nemění. Vypráskáte ji do auta a pak budete kupovat elektriku pro dům, nebo ji vypráskáte pro dům, ale pak budete kupovat elektriku pro auto. Jde ale o to, že auto Vám umožní z toho soláru za dobrého počasí odebrat (uložit) více toho, co vyrobí, co by jinak nebylo využito (nepočítáme-li prodej do sítě). Pokud bez auta začínáte nový den na 50% kapacitě baterky, tak v 9-10 ráno solár přestane plnit baterku, protože je plná. Když tam ale přihodíte auto, může ráno začít třeba z 20 % a baterka bude plná až v 11-12. Jde o to, že to auto už má těch pár kWh, které by ten solár bez něj od těch 9-10 do večera už neukládal. On přestane ukládat kvůli baterce tak či tak, jen o něco později. Vy ale těch pár kWh máte... v tom autě.

"Ale už je to o tom, na to myslet.

Jo, to je problém, to by se muselo nějak automatizovat, naskriptovat...

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
1. 6. 2023 10:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@zolo_sk No já nevím, typická baterka na barák, má vydržet celou dobu, kdy produkce FV spadne pod bazální spotřebu. Tj třeba u nás (duben-říjen) od 18:30-7:00. Máme 10,7kWh baterii LIFEPO4. 20% si stále držíme rezervu pro zajištění životnosti baterie a pro nejnutnější backup v případě výpadku sítě. To znamená že pakud má baterka ráno zbytkovou kapacitu 50% (skutečně se to někdy stává), pak v baterce zbývá využitelných 3kWh. To je v kontextu nabíjení BEV úplné nic.

Samozřejmě šla by udělat baterie větší, ale pak začne být velice snadno ekonomicky nenávratná.

Pokud ale má někdo prioritu být plně soběstačný na úkor ekonomiky provozu. Pak musí mít baterku násobně větší a pak umoření letních zbytků do BEV může dávat smysl.

kp0
kp0
Level Level
1. 6. 2023 12:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@zolo_sk U 10 kilowatpeakové instalace FV za hezkého počasí vyrobíte cca 60-65kwh denně. Baterie 20 kwh na "nulu" v létě nevybijete, dobitá je kolem osmé hodiny, doma v tu dobu už auta nejsou.
Takže se musíte chovat jinak. Ráno v 5 zapnete nabíjení auta pár kWh nabijete, pak něco navečer. Na město by to mělo stačit. Chvilku potřebujete na nahřátí vody, pak budete stejně posílat přebytky do sítě (i kvůli zimnímu provozu TČ). Ale stáváte se otrokem technologie... To moc nechcete.
Podle textu patrně pracujete z domu, pak pro vás platí jiná pravidla jako pro zbytek populace, která do té práce prostě fyzicky musí a většinou i s tím autem.
Pokud už nemusíte vozit děti do školy/ školky, kroužků..., nemusíte být v práci v obleku nebo s celou "dílnou", můžete auto občas i přes týden nechat doma a dobít z panelů jak píšete.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
1. 6. 2023 12:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@zolo_sk "pak v baterce zbývá využitelných 3kWh. To je v kontextu nabíjení BEV úplné nic. "

3 kWh je 20 km jízdy, to je půlka denního průměrného nájezdu. Ale může to být více, protože to auto přijede domů ještě v době, kdy slunce svítí a může ho ten solár napájet, aniž by se vybíjela baterie. Takže třeba i dvojnásobek. Pozor, já neříkám, že EV bude jezdit výhradně na přebytky celý rok. Ale v některých obdobích může být zajímavým způsobem, jak uchovat energii, kterou byste jinak nevyužil.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
1. 6. 2023 12:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@zolo_sk "Ale stáváte se otrokem technologie... To moc nechcete. "

V roce 2023 bych už předpokládal nějakou formu automatizace.

"Podle textu patrně pracujete z domu, pak pro vás platí jiná pravidla jako pro zbytek populace, která do té práce prostě fyzicky musí a většinou i s tím autem. "

Jenže v létě máte tak dlouhé dny, že rozhodně to auto nemizí s východem slunce a nepřijíždí s jeho západem. I to auto, kterým přijede pozdě odpoledne z práce, můžete ještě pár hodin nabíjet, aniž by se to jakkoli projevilo na baterce, do které už nemůžete nic uložit, ale pořád vyrábíte nad svou spotřebu domácnosti. Ale můžete to uložit do auta.

kp0
kp0
Level Level
1. 6. 2023 12:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@zolo_sk Ano sme v roce 2023 ... spousty zbytečných aplikací s nastavením natvrdo nebo ručním spouštěním přes sklíčko...., inteligentnější řešení moc nepotkáte a nikdo vám jej ani nenabídne...socialistické "urob si sám".
Vždyť píšu, že na městské přískoky vám stačí chvilka ráno a večer...

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
1. 6. 2023 14:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@zolo_sk "Vždyť píšu, že na městské přískoky vám stačí chvilka ráno a večer..."

A o tom to přece celé je. Pro tyto přískoky máte v létě tu elektřinu v podstatě zadarmo, protože je to z oněch přebytků, které byste nikam neuložil, a tedy ani nespotřeboval. A o víkendu, pokud nejste na výletě a je hezky, z nich nabijete i to, co jste nestihl přes týden (nemusíte mít každý den auto nabité na 100%). Otázkou jsou pak ta SW nebo HW řešení, aby se o to člověk nemusel příliš starat.

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
29. 5. 2023 20:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ted jeste, kdy budou na trhu… NIO uz se trepe na seriove auto 400wh/kg.

Verim, doufam ze zapad (Lyten, Northvolt) nerekl posledni slovo.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
29. 5. 2023 21:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maraou "NIO uz se trepe na seriove auto 400wh​/kg. "

360 Wh/kg. Nejspíš v červenci, pokud se nepletu.

Reklama
Reklama