Zpět na článek

Diskuze: Stellantis představuje baterie IBIS, jsou efektivnější a mají i vyšší životnost

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Fuzo_ce4you
Fuzo_ce4you
Level Level
29. 9. 2025 13:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Počkáme si na výsledek. Každý den se objevují fantastické informace o fantastických akumulátorech a skutek utek. 6 hodin nabíjení proto 5-ti minutám u bezinky mě zrovna nepřesvědčilo o nákupu BEV. Pro většinu lidí co bydlí v paneláku nebo bytovém domě je to nesmysl. Hlavně když auto využíváte častěji a najezdíte více jak 15k km ročně

Duncan66
Duncan66
Level Level
29. 9. 2025 14:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Fuzo_ce4you Vsak v pohode, nikdo prece nerika, ze EV je idealni volba pro kazdeho....

akulacz
akulacz
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
29. 9. 2025 15:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Duncan66 No jen někteří tvrdí že by to měla být volba jediná...

akulacz
akulacz
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
29. 9. 2025 15:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Fuzo_ce4you Tak je už dnes v provozu spousta akumulátorů, kde podstatná část kapacity jde doplnit v řádu desítek minut. Samozřejmě že to je dost závislé na tom, jestli narazíte na nabíječku, která je schopna dodat odpovídající výkon a pak je otázka jestli se to negativně neprojevuje na životnosti...
Mě o tom zatím nepřesvědčila návratnost vyšší investice a také dostupnost nabíjení v lokalitách kde se převážně pohybuji...
Ale u aut vyšších tříd to začíná být zajímavé v docela širokém spektru použití, v těch nižších jen při vysokých nájezdech, pokud možnosti dobíjení uživatele příliš neomezují...

MrQuick
MrQuick
Level Level
1. 10. 2025 15:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@akulacz Jako kdyby investice do spalováku byla návratná?! Auto je jedna z nejhorších věcí, za kterou lze utratit peníze. Nicméně pokud budete uvažovat stejně drahý ICE a BEV, je elektromobil určitě výhodnější. Minimálně proto, že jeho skutečná hodnota se mnohem více přibližuje hodnotě peněz, které za něj vydáte, na rozdíl od spalováku, kde je ten poměr, pro kupujícího, tragicky nevýhodný. Kdo může nabíjet doma, a 47% čechů žije v rodinném domě, nemá co řešit. Dostupnost veřejného nabíjení je dobrá a neustále se zlepšuje. Navíc ho typický čech potřebuje pro pouhých cca 20% svého ročního nájezdu.

akulacz
akulacz
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
1. 10. 2025 18:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@akulacz Ano, v kategorii kde je stejná cena to dává smysl i z veřejných nabíječek, pokud jsou poblíž míst kde běžné tráví nějaký ten čas.

Mě ale stačí auto A-B segmentu, a tam se budeme bavit o 200-300k příplatku. Při mém nájezdu bych ušetřil asi 26k/rok při nabíjení doma "ze zásuvky", 10-15k při nabíjení z veřejných nabíječek, jen nejbližší mám 15km daleko. Na pracovišti č1 jsou dvě nabíječky, ale tam běžně stojí jejich firemní auta, č2 žádná, krámy kde nakupuju opět nic, hotely jen v případě těch dražších... Párkrát za rok dojedu na naši centrálu a tam si na cesty kolem vezmu jednu z těch asi 15 id4 které tam máme na popojíždění kolem komína.
Návratnost "rozdílu v pořizovací ceně" je tak pro mě 2-3 delší než to auto hodlám vlastnit.

Jinak sice 47% vlastní dům, ale kolik z nich si může BEV pořídit, dost velká část z nich jezdí ve staré plečce za řekněme 100k v průměru, jinak by tu při té výhodnosti byl podíl úplně jiný...
A to ještě více než dvě třetiny nových aut kupují firmy a ani ty nevyhodnocují BEV jako vhodné/výhodné pro jejich podmínky...

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
29. 9. 2025 17:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Fuzo_ce4you "6 hodin nabíjení proto 5​-ti minutám u bezinky"

No ale těch 6 hodin je AC nabíjení, tedy např. při parkování, když na to nabíjení nečekáte. Tedy když to v klidu pomalu nabíjíte přes noc, přes pracovní den,... prostě když to auto nevyužíváte. Takovým způsobem můžete výrazně minimalizovat to rychlé DC nabíjení, když auto využíváte a potřebujete jet dál.

Prostě si představte, že byste měl systém, kdy Vám za 6 hodin nakape benzín do nádrže, několik litrů za hodinu. Přijedete z výletu, nádrž skoro prázdná, připojíte a už v průběhu noci máte plnou nádrž. Pak ani na tu benzínku nemusíte, když se Vám alespoň občas povede trefit i takto pomalé dokapávání.

pfranta
pfranta
Level Level
30. 9. 2025 09:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Tak hodně štěstí s hledáním takového nabíjecího místa. U nás v práci je takové jenom jedno. Naštěstí, za poslední roky si zatím kromě jednoho jediného nadšence nikdo elektromobil nekoupil, takže o nejsou rvačky. Při parkování na ulici, na něco takového nenarazíte. Parkování v garážích je tuším elektromobilům zapovězeno, podobně jako autům s pohonem LPG.

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
30. 9. 2025 10:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala tak nějak taky si myslím, já pravidelně nakupuji týdně jen v kauflandu, a nepočítám že ze 400 zaparkovaných aut bude vždy jedna ze třech nabíječek volná, jinak u mě ve veřejné garáži parkování elektroaut zakázané není, ale k zásuvce to mám dak daleko jako by tam zásuvka nebyla. Ano otec bev má, ale má barák takže má kde nabíjet. Jinak v dnešním světě kde si lidé vše ulehčují, beru jako obyvatel sídliště pořídit si bev je jako střelit se do nohy aby mi šlo vyřídit věci rychleji

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
30. 9. 2025 10:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala "Tak hodně štěstí s hledáním takového nabíjecího místa. "

Tak ona EV zatím netvoří ani 1 % vozového parku, takže zatím to ani není moc potřeba (ono ani při 100% elektromobilitě nepotřebujete, aby bylo nabíjecí každé místo).

"U nás v práci je takové jenom jedno. Naštěstí, za poslední roky si zatím kromě jednoho jediného nadšence nikdo elektromobil nekoupil, takže o nejsou rvačky"

No i kdyby jich bylo víc, tak to není potřeba. Jestli za pracovní dobu nabijete celou baterku, která vydrží celý následující týden, tak to jedno pomalu nabíjející místo bude stačit 5 lidem (nemluvě o tom, že to tam i při té zoufale pomalé rychlosti nabíjení bude pár hodin stát plně nabité). Např. jeden v pondělí, druhý v úterý,..., pokud byste to už chtěl nějak systematicky řešit. Když to během týdne vyjede dříve, tak holt půjde někam jinam, jako by jel normálně na benzinku. Ale to už bude nabíjet DC, ne AC.

"Parkování v garážích je tuším elektromobilům zapovězeno, podobně jako autům s pohonem LPG. "

To možná v nějakých specifických případech lokální úpravou dané garáže, ale zákonem to stanoveno není a navíc mnohdy v těch garážích jsou dokonce i nabíječky pro ně. Bylo by divné tam mít nabíječky a zakázat jim tam vjezd.

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
29. 9. 2025 20:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Fuzo_ce4you asi tak nějak, i mi to nedávno řekl zaměstnanec Hyundai, taky beru že pořídit si bev jako obyvatel sídliště je srovnatelné se spácháním sebevraždy

janvejbor
janvejbor
Level Level
29. 9. 2025 13:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Zdá se, že vylepšení je tak spíše na trakčním měniči, který nově má integrovanou nabíječku, a dále na bateriovém managementu, než v samotné chemii článků. Ale ano, celek je baterie. A je dobře, že se i v tomto zefektivnění daří jít kupředu.

Duncan66
Duncan66
Level Level
29. 9. 2025 14:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@janvejbor No ono to hlavne vypada, ze ty strasaky ohledne zivotnosti baterek jsou hodne prehnane. Vzdyt i ty jednickove Leafy, ktere nemely skoro zadny baterkovy management, neumely predehrivat, nebo ochlazovat atp., tak maji po 17 letech provozu stale pres 50% kapacity.

jt
jt
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
29. 9. 2025 14:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Duncan66 Po 18 rokoch mám v aute stále rovnako veľkú nádrž a rovnaký dojazd. :-)

akulacz
akulacz
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
29. 9. 2025 16:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Duncan66 Tak ale nějakých 90km už je za hranicí použitelnosti.
Jako být tu možnost třeba po deseti letech vyměnit baterii "na protiúčet" nebo repasování, tak za 50k v případě té 24kWh, nebo 80k u 40kWh tak by to byla docela dobrá volba jak tomu autu vdechnout dalších pár let života, než se rozpadne zbytek...
Bohužel za 200-250k+práce za 40kWh, s tím že za starou dorazí Masaryk v množství menším než malém, to už se spíš vyplatí to pustit do strže...

Irving
Irving
Level Level
1. 10. 2025 12:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Duncan66 Ne, nemáte. Efektivita motoru za tu dobu klesla, máte nižší výkon a celkem určitě i vyšší spotřebu.

Reklama
Reklama