Zpět na článek

Diskuze: Svolt zahájí výrobu semi-solid state článků, mají 270 Wh/kg

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Pali P.
Pali P.
Level Level
6. 12. 2025 06:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Kedy konečne to bude nejakých 12 275 Wh/kg?

Pali P.
Pali P.
Level Level
6. 12. 2025 17:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala @Milan Šurkala Áno. Ak mám v jeden deň prejsť celú republiku tam a späť a medzitým spraviť obhliadku, ktorá trvá niekoľko hodín, tak nemám čas rozjímať nad nabíjaním.

Pali P.
Pali P.
Level Level
6. 12. 2025 18:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala @Milan Šurkala Ak má byť vozidlo relatívne ľahké a mám s ním prejsť udanú vzdialenosť na otočku bez tankovania/dobíjania čo najrýchlejšie (áno, dá sa to), tak to číslo pomáha tento cieľ dosiahnuť.

Lukáš Meistner
Lukáš Meistner
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
6. 12. 2025 18:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala @Milan Šurkala tak nejspíš mluví o téměř 1000 km za den. I když já bych zaparkoval u nabíječky a kablík prostě zapojil. Nelze to vždy, ale je to čím dál dostupnější. Já mám v Brně u baráku tolik nabíječek................... Jen mi vadí cena za nabíjení, čekal jsem nižší, když se mají vracet vyšší pořizovací náklady. Kdo má barák a může nabíjet doma, je v pohodě. Pro nás bez garáže i zahrady to je jaksi složitější (dražší).

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
6. 12. 2025 18:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala @Pali P. Já se neptám na to, zda mu pomáhá dosáhnout ten cíl, ale jestli to tolik musí být, aby to zvládlo. Jestli to při dálničním provozu vezme třeba 25 kWh/100 km, tak to na 1000 km potřebujeme 250kWh baterii. Opravdu potřebujeme, aby to při té hustotě mělo jen 20-21 kg ve článcích? Obzvláště uvážíme-li, že EV motor je výrazně lehčí než spalovací, nemluvě o absenci ne zas až tak lehké převodovky.

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
6. 12. 2025 19:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala @Milan Šurkala proč mu nikdo neodpoví, že taková nikdy nebude :)

Samozřejmě "tunová" baterie není úplně žádoucí ;)

Lukáš Meistner
Lukáš Meistner
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
6. 12. 2025 19:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala @Milan Šurkala pak už to lépe chápu, pak i chápu jeho potřebu. Lehčí je určitě lepší, za každých okolností. Pokud vím, EV jsou těžká právě kvůli bateriím. Nebo se mýlím?

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
6. 12. 2025 20:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala @Lukáš Meistner Ano, jsou těžké především kvůli bateriím. Každopádně situace se stále zlepšuje a ono nemusí být zas takový problém, když to ve výsledku bude stále o něco těžší, ale současně to bude vynahrazeno mnoha pozitivy na druhé straně.

Navíc si nemyslím, že by někdo dal 500+500 km bez jediné zastávky, aby to opravdu tak nutně potřebovalo těch 250 kWh.

Dále, nepřijde mi, že by někomu vadilo, že naftové auto s sebou tahá mnohdy 100+ kg navíc proti benzínovému. Tak by to snad nemuselo vadit u EV, až se k tomu taky dostanou.

Pali P.
Pali P.
Level Level
7. 12. 2025 20:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala @Milan Šurkala Áno, batérie majú z dnešného pohľadu veľký podiel na "krutej" hmotnosti baterkových elektromobilov. Avšak je tu ešte jeden faktor, keď už sa bavíme o hmotnosti - a to sú elektronické pomocné systémy. Aj tie kilometre medi + príslušenstvo vážia dosť. Niekedy, tu dobu si pamätám v pohode, osobné vozidlá vážili tak do 1 tony. Rád by som bol, aby to bolo znovu tak. Takto by bola celková prevádzka vozidla omnoho lacnejšia, vozidlo by sa ľahšie riadilo, správalo by sa predvídateľnejšie v kritických situáciách, aj cesty by to menej ničilo, reálna potreba energie na rozpohybovanie by bola tiež podstatne nižšia. Tak prečo by som nemal chcieť pri elektromobiloch, keď už je ušetrená hmotnosť na samotnom pohone, aby aj celé vozidlo nebolo ľahké ako pred zopár dekádami. Bolo by to fajn. To číslo "12 275 Wh/kg" bolo trochu s nadsádzkou (poprosím pána Šurkalu nech prepočíta, ako to vychádza u benzínu/nafty na Wh/kg), ale ak by to bolo hoci len polovica, t.j. dajme tomu 6 125 Wh/kg, všetkému by to neskutočne prospelo. Takže vývojárov "zásobníkov" elektrickej energie pre vozidlá čaká ešte ďaleká a ťažká cesta vývoja. A možno medzitým bude objavená aj iná možnosť, ako poháňať vozidlá a tak im nezväzujme ruky politickými rozhodnutiami že baterky sú to jediné.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
8. 12. 2025 09:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala @Pali P. "Aj tie kilometre medi + príslušenstvo vážia dosť."

To je pravda, to se ale dá hodně optimalizovat. Např. Ford nedávno zjistil, že v jeho Mustangu mají o 1,6 km více drátů než v Tesle, a takto vozí zbytečných pár desítek kg, nemluvě o tom, že to přidává 200 USD na ceně.

"Niekedy, tu dobu si pamätám v pohode, osobné vozidlá vážili tak do 1 tony. Rád by som bol, aby to bolo znovu tak."

To byste opravdu chtěl, aby auta byla opět tak maličká, mačkal jste se tam jak sardinky, nemluvě o (ne)bezpečnosti? Ta hmotnost nevyrostla jen tak ze srandy. Podívejte se někdy na ta tunová auta, krátké rozvory, tenoučké dveře "z papíru". Já bych v tom tedy určitě nechtěl bourat. Raději ať to má o 300 kg víc a případnou bouračku přežiju bez větších následků, než abych se honosil tím, že to žere o půl litru méně a při bouračce v tom lepším případě přišel o nohy, v tom horším už nežil. Ne, tohle je opravdu nesmysl chtít. Propána, podívejte se na nějaký crash test auta z 80-90. let.

"To číslo "12 275 Wh/kg" bolo trochu s nadsádzkou"

Zhruba tolik to vychází pro benzín, ale zase nesmíte zapomínat na to, že ten spalovací motor má v průměru tak 25-30% účinnost. Takže efektivně z toho dostanete tak 2500-3500 Wh/kg. U EV máte celkovou efektivitu výrazně výše.

"A možno medzitým bude objavená aj iná možnosť, ako poháňať vozidlá a tak im nezväzujme ruky politickými rozhodnutiami že baterky sú to jediné."

To si moc nemyslím. Spalování čehokoli je problém (vibrace, emise, převodovka), energeticky nevýhodné (malá účinnost). Takže odpadají i syntetická paliva (to bude jen pro sport a veterány kvůli extrémně vysoké energetické náročnosti výroby). Vodík je také nevýhodný (podobně jako syntetika, obrovské mrhání energií). Baterkové řešení je už dnes velmi efektivním způsobem uchování energie (zdaleka nejnižší ztráty). Neřekl bych, že je to dáno jen politikou, ale i fyzikou. Chcete.li jezdit na relativně čistou energii, nenapadá mě nic efektivnějšího než elektřina s baterkou. Vás ano?

akulacz
akulacz
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
8. 12. 2025 12:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala @Milan Šurkala no je otázka jestli jsme schopni vyrábět takové množství akumulátorů když stále ještě obsahují dost vzácných surovin. Sice se to lepší - klesá jejich potřeba na článek, znovupoužití, recyklace. Ale ten počet potřebných článků i v rámci jednoho samohybu mám stoupá a teoreticky jich potřebujeme tak 1,5 miliardy. K tomu pár miliard k domům a obrovské pro vyrovnávání OZE, k rychlonabíječkám...

On ten vodík v určitých aplikacích špatný být nemusí, zejména tam kde jde využít i tepelná energie, tam se to může blížit efektivitou starým přečerpávacím elektrárnám. Což nebude nejspíše případ auta, zvláště v létě... Možná nějaké provozy s pecemi se středními teplotami, které by takto mohly užívat přebytky z FVE i sítě za nízké ceny k akumulací a vykrývání noční spotřeby. Otázka je jestli by to bylo aspoň o řád úspornější na ty vzácné prvky a jak by taková jednotka vycházela cenově proti bateriovému úložišti...

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
8. 12. 2025 13:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala @akulacz "K tomu pár miliard k domům a obrovské pro vyrovnávání OZE, k rychlonabíječkám..."

No ale tam Vám stačí LFP, Na-Ion a podobné, tedy bez těch vzácných prvků. Tam je zbytečné rvát NMC, které jsou dražší a s kratší životností. Ostatně LFP, Na-Iony se začínají stále častěji používat i v těch autech.

"On ten vodík v určitých aplikacích špatný být nemusí"

No to taky nikdo netvrdí, že se pro nic nehodí. Třeba pro průmysl se hodí dost. Když už není do dělat s elektřinou, tak proč to neuložit do vodíku, to je skvělé využití (a vodík jako takový má toho využití spoustu, ale dobrý je, pokud je odpadem nebo uložením nadbytku). Ale jako primární výsledek výroby je to mrhání energií.

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
8. 12. 2025 15:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala @Pali P.
"Áno. Ak mám v jeden deň prejsť celú republiku tam a späť a medzitým spraviť obhliadku, ktorá trvá niekoľko hodín, tak nemám čas rozjímať nad nabíjaním."

Jinými slovy pracujete 14 hodin denně, bez přestávky na oběd.
Buďte bez starosti, vy s tímto vytížením moc dlouho nedožijete.

Takové blbosti jsem taky vymýšlel. Brno - Mnichov- práce - Brno za jeden den. No když se probudíte z mikrospánku v jiném pruhu, než máte jet, dojde vám, že je to jen otázka času.

akulacz
akulacz
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
8. 12. 2025 19:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala @Milan Šurkala no nějaké typy sodíkových jsou možná úplně "čisté", některé jen s poměrně nízkým obsahem. LFP ale úplně ne, sice se také snížila potřeba lithia, ale i to je dnes považováno za "vzácné". (vyloženě vzácné v NMC je jen to cadmium, ostatní se spíše hůř získávají nebo jsou toxické) Li u nás je sice hodně, ale v Evropě budeme mít problém i s tím koncem, který je taky ve "špatných rukách" a většina metod výroby není taky moc ekologická. Zvláště když jsme si zlikvidovali ten přirozený koloběh a i na výrobu potravin ho musíme dovážet.

Proti tomu pálení čehokoliv to bude mnohem čistší, ale z pohledu závislostí žádná sláva.

akulacz
akulacz
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
8. 12. 2025 19:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala @maraou tak za těch pár hodin na obhlídku by v čím dál více firmách nějaký ten kilometr dotankoval. A hlavně normální zaměstnavatel by mu nic takového ani neměl dovolit a nějaké to rozjímání (během kterého by zase něco dobil) dokonce i nařídit.

Dříve jsem taky takové kraviny zkoušel, třeba 7h práce a pak 800km domů s jednou zastávkou na pumpě... Teď už jsem na to asi starej tak do hrobu tolik nespěchám a radši si udělám více pauz... A když by chtěli 500km a tam ještě něco dělat, tak ať zaplatí Hotel a domu jedu druhý den...

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
8. 12. 2025 20:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala @akulacz Přesně tak. Kolega zkoušel podobný hrdinský čin. Byly z toho tři vážná zranění, dvě totální škody, půl roku nemocenské, soud, rok a půl bez papírů, trvalé následky snad myslím naštěstí ne.

Pali P.
Pali P.
Level Level
8. 12. 2025 20:49 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala @maraou Veď ja netvrdím, že to takto potrebujem každý pracovný deň. Jedná sa o mimoriadne veľmi zriedkavé nasadenie.
No schopnosti vozidla nemôžeme nastavovať striktne podľa priemeru. Špičky ukážu, nakoľko vie dobre poslúžiť.

Pali P.
Pali P.
Level Level
8. 12. 2025 21:06 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala @Milan Šurkala O.K., tak berme ako cieľ 2500 - 3500 Wh/kg. Už aby to bolo.

A k tej hmotnosti - jasne že vozidlá "za starých čias" neboli zďaleka tak bezpečné ako dnes. Ani ja nechcem, aby to pri búračkách bolo tak kruté ako voľakedy. No nejaké rezervy tu sú. Aj tých 1,6 km kabeláže ušetrených Fordom po obzretí si Tesly stojí za to. A to ešte inak pozerali, keď rozobrali Xiaomi SU7. Avšak pozrime sa na to tak - koľko je dnes ešte ďalších zbytočností v autách, ktoré nemajú žiadny reálny prínos ani na kvalitu cestovania, ani na bezpečnosť a predsa v tých vozidlách sú. Nebudem menovať. No každý, kto sa trochu hlbšie zamyslí, určite niečo nájde.

akulacz
akulacz
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
8. 12. 2025 21:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala @Pali P. No z toho průměru plyne, že řekněme 80% lidí by stačil dojezd do 300km (a spoustě i 100), dalším 10% také, pokud by dalších 300km natankovali do 30min, pak třeba 5% co by potřebovali 500km a dalších 500km třeba také za 30min a zbytku by nestačilo ani těch milion km jak to nedávno někdo psal.

Proto já třeba jsem proti zákazu ICE v rok xy, ale v extrémním případě až ve chvíli, kdy to pokryje 99.9% potřeby, v ideálním ať to zařídí trh s mírnou regulací... Ale ne takovou, jak někteří tvrdí že to musí zákazníky bolet, to pak evokuje to, že ti zákazníci mohou také konat tak, aby to bolelo ty co ty regulace zavádějí...

Lukáš Meistner
Lukáš Meistner
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
9. 12. 2025 05:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala @maraou nikde netvrdí, že má takový pracovní den každý den. Může to být obden i méně, ale dost často aby mu EV nevyhovovalo.

Občas to vypadá, že když to jednomu vyhovuje / nevyhovuje, tak to musí všem. Já mám naftu, ten zase benzín a tamten zase elektro. Je fajn, že máme možnosti. EV se vyvíjí a je dost pravděpodobné, že bude spalovací motory nahrazovat více a více.

Není to tak dávno co jsme jezdili na koni a auta byla jen ďábelský stroj.

Lukáš Meistner
Lukáš Meistner
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
9. 12. 2025 05:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala @akulacz to se bavíme o Evropě. Myslím, že třeba v Americe by ty % byly jinak. Ale jinak bych také tak viděl.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
9. 12. 2025 12:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala @Pali P. "O.K., tak berme ako cieľ 2500 - 3500 Wh/kg. Už aby to bolo."

Jednak nevím, jak byste toho chtěl dosáhnout, jednak nevím, proč by to muselo být až tak moc. Jestli jsou ty elektromobily prakticky dost dobře použitelné už při 350 Wh/kg, opravdu nevidím moc důvod mít nutně 10násobek. 500kg baterie je těžká, to se shodneme, ale opravdu je potřeba, aby měla 50 kg? Nevidím nějakou zásadní potíž např. ve 200-250kg baterii, když to máte spolu s relativně lehkým elektromotorem. U běžného auta sice máte 50kg nádrž, ale on ten spalovací motor také neváží zas tak málo, obzvlášť naftový. To je s převodovkou hned 200+ kg.

"koľko je dnes ešte ďalších zbytočností v autách, ktoré nemajú žiadny reálny prínos ani na kvalitu cestovania, ani na bezpečnosť a predsa v tých vozidlách sú"

Které například?

Lukáš Meistner
Lukáš Meistner
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
9. 12. 2025 15:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala @Milan Šurkala ale zase kdyby šlo opravdu o ekologii (automobilový průmysl), tak by bylo ideální jít cestou menší hmotnosti a rychlostí. Co je ECO na 2 tunovým autě? A bezpečný to bude jen do té doby, než bude IN jezdit v 3 tunovým osobních vozech. To teprve bude paráda. Ale dobrý o ekologii ve skutečnosti nikomu nejde. To je jen dobrý důvod, jak vytáhnout z voličů další prachy.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
9. 12. 2025 17:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala @Lukáš Meistner Kdybychom měli být opravdu ekologičtí, tak by se mělo jezdit MHD. Ale to se mnohým nechce. Tak se hledají cesty, jak tu individuální dopravu udělat čistější, když už není nejčistější. I krok vpřed je lepší než zůstat stát na místě.

Ekologie je jen jeden parametr z mnoha, nevím, proč z toho děláte parametr jediný. Je třeba najít rozumný kompromis mezi rychlostmi, bezpečností i ekologickým dopadem.

"Co je ECO na 2 tunovým autě?"

A proč by 2tunové auto nemohlo být eko? Pokud 2tunové auto vyprodukuje za svou životnost méně škodlivých látek než auto 1,5tunové, tak jaký je s tím problém?

akulacz
akulacz
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
9. 12. 2025 21:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala @Lukáš Meistner oni ten průměrný nájezd nemají zase o tolik vyšší, než u nás. Jen tam asi budou větší extrémy, ale zase je tam třeba obvyklejší zvolit jiný způsob dopravy a pak si auto půjčit na místě.

Tam to šlo automaticky, tady je letenka, na letišti máš rezervované auto na ježdění kolem komína, zmínit tam že bych jel těch 750mil autem, tak mě asi postaví rovnou ke zdi. Ve finále ta letenka byla i levnější než cesta autem, o čase nemluvě. Jen jednou jsem tam musel v absolvovat 18h cestu busem, který ve finále nějak extrémně levnější nebyl...

oldri8k
oldri8k
Level Level
13. 12. 2025 21:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pali P. můžete si nechat dovízt z číny baterku co dá těch 1000km, ale o nezájem je přestali dělat, bohužel cena vozu už nebyla pro zákazníka dobrá a fabrika není blbá, když tu honbu za tisíci sama ukončila :)

Pali P.
Pali P.
Level Level
14. 12. 2025 21:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@oldri8k Jasne že o takú baterku nie je záujem - veď je ťažká, drahá, reálne sa dlho nabíja, atď. atď. Jednoducho tieto dnes montované batérie stále nie sú univerzálnou náhradou za iné riešenia.
Niekto to vidí a niekto plače že chce dotácie lebo inak ich nepretlačí "všetkým".

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
14. 12. 2025 22:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pali P. Máte tam v argumentech několik nesrovnatlostí. Těžká? Vždyť váží zhruba stejně jako 100kWh verze. Jasně, lehká není, ale není o nic těžší než to, co je běžné ve třídě 80-110kWh akumulátorů. Drahá ano, to se dá souhlasit. Ale dlouho se nabíjí? Další ne úplně pravdivá věc. Ta baterie se obvykle vyměňuje, uživatel nějaké nabíjení vůbec neřeší. Přijede, najede do výměnné stanice, a za pár minut odjíždí s vyměněnou baterkou.

Pali P.
Pali P.
Level Level
15. 12. 2025 05:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Každá batéria vzhľadom na to, koľko energie vie uskladniť, je ťažká. ¯_(ツ)_/¯
K nabíjaniu - myslel som to univerzálne. Táto diskusia sa tu riadne naťahuje a v návale iných dôležitostí už nesledujem vlákno späť. Ak sa jednalo o riešenie od NIO, áno, tu sa mení celá batéria. Sledujem vaše články (aj články na iných weboch), viem o tom. Ten nezáujem o prenájom väčšej verzie mohli spôsobiť iné faktory, určite aj súhra viacerých. Každopádne po zrátaní viacerých nevýhod, ak zákazník potrebuje riešiť ďaleký dojazd bez dočerpania energie, zvolil si väčšinovo iné nebaterkové riešenie. Ruka trhu rozhodla, že väčšinovo toto nie je vhodné riešenie, bodka.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
15. 12. 2025 08:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pali P. Tak ty faktory jsou docela jasné. Pokud to můžete rychle vyměnit, tak raději vícekrát rychle vyměníte 75kWh baterku než sice méněkrát 150kWh verzi, ale podstatně dráž. Pokud jde o vlastnictví takového akumulátoru, tam je to zabité cenou, ta technologie je na jednotku kWh příšerně drahá.

Stratos
Stratos
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
5. 12. 2025 22:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

vyvoj baterek de posledni dobou pekne rychle a je to jenom dobre

Reklama
Reklama