Recenze Grafiky a hry Radeony Radeony X1000 (R500) Sapphire

Test Radeonu X1900GT: nová generace ATi levněji

Zdeněk Kabát

Zdeněk Kabát

26

Seznam kapitol

1. Test Radeonu X1900GT: nová generace ATi levněji 2. Sapphire Radeon X1900GT 256MB 3. Testovací sestava a metodika 4. Testy - syntetické benchmarky 5. Testy - fillrate, pixel a vertex shadery 6. Testy - Far Cry, Battlefield 2
7. Testy - Serious Sam 2, F.E.A.R. 8. Testy - NFS: Most Wanted, Oblivion 9. Testy - Chronicles of Riddick, Quake 4 10. Tváří v tvář: Radeon X1900GT vs. GeForce 7900GT 11. Přetaktování, teploty a hluk 12. Závěr

Do ruky se nám dostala úplná novinka na trhu grafických karet, Sapphire Radeon X1900GT s 256MB paměti. Základem této karty, jejíž cena se bude pohybovat pod 8000 Kč, je high-endové jádro R580 osekané na 36 pixel shaderů. Dokáže se s tímto teoretickým výkonem prosadit proti GeForce 7900GT či Radeonu X1800XT?

Reklama

Horní hranicí mainstreamu to poslední dobou hodně víří. Vydání GeForce 7600GT a Radeonu X1800GTO přineslo na trh dvě karty za cenu kolem 5000-6500 Kč, o něco dražší je pak další novinka GeForce 7900GT, která momentálně má za konkurenci stále levnější Radeon X1800XT s 256MB paměti.

Protože je mainstream pravděpodobně nejvýdělečnějším segmentem výrobců grafických karet (karty jsou k dostání za přijatelné ceny, a tak se prodávají v největších množstvích), rozhodlo se ATi přidat další kousek, který je nástupcem Radeonu X1800XL a postupně by měl nahradit i Radeon X1800XT 256MB. Jestli na to svým výkonem má uvidíte v následující recenzi.

Architektura R520 vs. R580 a její modifikace

Článek popisující

architekturu Radeonů série X1900

jsem napsal přibližně před 4 měsíci, ale zde se pokusím jen stručně shrnout, co obsahuje. Jak víte, původní Radeonu série X1800 je postavena na jádře R520, které přineslo velmi radikální změny do architektury pixel shaderů a celého výpočetního jádra. Šlo hlavně o změnu konceptu, kdy byl přidán tzv. Ultra-Threading Dispatch Processor a odděleny pixel shadery od texturovacích jednotek. Více se dozvíte v popisu

architektury Radeonů X1000

.

Test Radeonu X1900GT: nová generace ATi levněji




Jeden z demo screenshotů vydaných při uvedení R5xx

Jaké změny přinesla R580? Tak největší změnou je právě využití oné flexibility pixel shader enginu, a to tím způsobem, že při zachování 16 texturovacích jednotek (TMU) bylo implementováno celkem 48 pixel shaderů ve dvanácti

quadech

, což je jen vyústěním trendu zvyšováním náročnosti aplikací právě v oblasti aritmetických operací s pixely, zatímco texturování jde lehce stranou (ale je nepostradatelné). Dále byla zefektivněna práce s shadow mapami (look-up textury pro generování stínů) díky technologii Fetch4.

V tomto článku nás ale hlavně zajímá, jaké změny přináší nový Radeon X1900GT. Tak nejde o nic jiného než o deaktivaci některých částí čipu, jako to můžeme vídat pravidelně od dob R300 a Radeonu 9700/9500. Konkrétně u X1900GT jsou vypnuty 3 pixel shader

quady

, což znamená aktivních 36 pixel shaderů. Co je ale ještě zajímavější je fakt, že zřejmě zůstalo všech 16 TMU, tedy přesně to, co lze od flexibility R580 očekávat. Ovšem pravda je bohužel taková, že jednu čtveřici TMU nelze z pixel shaderů adresovat, a tak zůstává nevyužita (viz test fillrate).

Specifikace Radeonu X1900GT

Jak bylo řečeno, základem X1900GT je jádro R580, což je opravdové monstrum. Zatímco nVidia při přechodu z jádra G70 na G71 ubrala tranzistory a zůstalo jich 278 milionů (o 24M méně), ATi při přechodu R520->R580 tranzistory přidalo na šílených 384 milionů, tedy o více než 100 milionů více než má G71! Projevuje se to samozřejmě na spotřebě a vyzářeném teplu, o čemž se ještě zmíním.

Test Radeonu X1900GT: nová generace ATi levněji




Schéma čipu R580 v plném ražení, u X1900GT škrtněte 3 quady

Frekvence Radeonu X1900GT jsou 575/600MHz, což je s GeForce 7900GT srovnatelné (450/660), jen je tu ideálnější poměr jádro/paměti. Ve srovnání s Radeonem X1800XL, jenž bude nyní GT na jeho místě zastupovat, přidala novinka na frekvenci. Co se týče papírových parametrů typu propustnost pamětí a pixel/texel fillrate na tom není X1900GT úplně ideálně, protože ubyla čtvrtina RBE (Render Back-Ends), které se starají o renderování pixelů. To je asi největší nevýhoda, protože svým způsobem "zabíjí" ponechání všech 16 texturovacích jednotek.

Další parametry zůstávají stejné jako u předchozích karet série X1800/X1900. Je to podpora Pixel a Vertex Shaderů verze 3.0, 32-bitová přesnost výpočtů v celé pipeline, Temporal a Adaptive FSAA atd. Dobré je také zmínit, že díky konstrukci RBE podporuje ATi všechny způsoby HDR v kombinaci s FSAA, což nVidia u nejběžnější implementace HDR nezvládá (umí sice Bloom efekt, ale ten není dynamický). Více v tabulce:

Test Radeonu X1900GT: nová generace ATi levněji

ATi Radeon X1800XL

ATi Radeon X1900GT

ATi Radeon X1900XT

nVidia GeForce 7900GT

Grafické jádroR520R580G71
Výrobní proces90nm TSMC (UMC?)90nm TSMC90nm TSMC
Počet tranzistorů320 milionů384 milionů278 milionů
Frekvence jádra500MHz575MHz625MHz450MHz
Frekvence paměti500MHz (1,0GHz DDR)600MHz (1,2GHz DDR)725MHz (1,5GHz DDR)660MHz (1,32GHz DDR)
Velikost paměti256MB256MB512MB256MB
Paměťová sběrnice256-bit GDDR3256-bit GDDR3256-bit GDDR3256-bit GDDR3
Propustnost pamětí32,0 GB/s38,4 GB/s48,0 GB/s42,2 GB/s
Pixel fillrate8,0 Gpixel/s6,9 Gpixel/s10,0 Gpixel/s7,2 Gpixel/s
Texel fillrate8,0 Gtexel/s6,9 Gtexel/s10,0 Gtexel/s10,8 Gtexel/s
Počet pixel shaderů16364824
Počet TMU16161624
Vertex shadery8888
Počet ROP/RBE16121616
Podpora DirectX9.0c SM3.09.0c SM3.0
Přesnost pixel pipelinesFP32FP32
Způsob FSAA2x/4x/6x sparce sample MSAA, Temporal AA, Adaptive AA2x/4x RGMS, 8x (4xRGMS+2xSS), Transparent AA
Úspora šířky pásmaHyperZ HDLMA III
Barevná komprese6:1?
Z-komprese 8:1 (až 48:1 při 6xFSAA)?
Optimalizace obrazuSmoothVision HDIntelliSample 4.0
Možnost Multi-GPUCrossFireSLI
Komprese texturDXTC, S3TC, 3Dc+DXTC, S3TC
Další technologieAvivo, F-Buffer, 512-bit ring busUltraShadow II
Integrované výstupy2x 400MHz RAMDAC, TMDS, TV-Out2x 400MHz RAMDAC
RozhraníPCIe x16PCIe x16

Nyní se již můžeme podívat na testovaný Sapphire Radeon X1900GT.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama