Recenze Grafiky a hry Radeony Radeony X1000 (R500) Sapphire

Test Radeonu X1900GT: nová generace ATi levněji | Kapitola 3

Zdeněk Kabát

Zdeněk Kabát

26

Seznam kapitol

1. Test Radeonu X1900GT: nová generace ATi levněji 2. Sapphire Radeon X1900GT 256MB 3. Testovací sestava a metodika 4. Testy - syntetické benchmarky 5. Testy - fillrate, pixel a vertex shadery 6. Testy - Far Cry, Battlefield 2
7. Testy - Serious Sam 2, F.E.A.R. 8. Testy - NFS: Most Wanted, Oblivion 9. Testy - Chronicles of Riddick, Quake 4 10. Tváří v tvář: Radeon X1900GT vs. GeForce 7900GT 11. Přetaktování, teploty a hluk 12. Závěr

Do ruky se nám dostala úplná novinka na trhu grafických karet, Sapphire Radeon X1900GT s 256MB paměti. Základem této karty, jejíž cena se bude pohybovat pod 8000 Kč, je high-endové jádro R580 osekané na 36 pixel shaderů. Dokáže se s tímto teoretickým výkonem prosadit proti GeForce 7900GT či Radeonu X1800XT?

Reklama

Testovací sestava

K testu grafických karet jsme použili sestavu postavenou na desce MSI s čipsetem nForce4 SLI a na Athlonu 64 FX-55. Tento procesor sice již není to nejlepší, co lze na trhu sehnat, což je vidět i na některých testech, ve kterých je grafika limitována (např. Far Cry či Battlefield 2 v nastavení bez zapnutého FSAA):

Testovací sestava

Základní deskaMSI K8N Diamond (nVidia nForce4 SLI)
ProcesorAthlon 64 FX-55 (ClawHammer, 2,6GHz, 1MB L2)
Paměti2x 512MB Mushkin Enhanced PC3700 DDR SDRAM (466Hz, CL2.5)
Grafická kartaSapphire Radeon X850XT (16x1, 520/540, 256-bit, 256MB)
Sapphire Radeon X1800GTO (12x1, 500/500, 256-bit, 256MB)
Sapphire Radeon X1800XT (16x1, 625/700, 256-bit, 512MB)
Sapphire Radeon X1900GT (12x3, 575/600, 256-bit, 256MB)
Sapphire Radeon X1900XT (16x3, 625/725, 256-bit, 512MB)
Leadtek GeForce 6800GS (12x1, 425/500, 256-bit, 256MB)
MSI GeForce 7600GT (12x1, 550/700, 128-bit, 256MB)
ASUS GeForce 7900GT (24x1, 450/660, 256-bit, 256MB)
Pevný diskSeagate Barracuda 7200.7 (UltraDMA/133, 80GB, 7200 ot./min)
ZdrojThermaltake Purepower TWV 500W (ATX12V v2.0, 500W)
Operační systémWindows XP Professional Service Pack 2 CZ + DirectX 9.0c
Ovladače84.21_forceware_winxp2k_english_whql
6-4_xp-2k_dd_ccc_wdm_enu_30895

V tabulce vidíte i hlavní parametry karet, které se účastnily testu. Jen co se týče grafů, rád bych zdůraznil, že tmavou oranžovou jsou v nich zaneseny karty ATi, zatímco zelená patří nVidii. Tmavou modrou jsem vyznačil testovaný Radeon X1900GT.

Byly použity poslední ovladače, které jsou k dispozici jako oficiální na stránkách ATi a nVidie. Jejich nastavení při testech bylo následující.

ATi Catalyst 6.4

  • Catalyst A.I.: Standard*
  • Mipmap Detail Level: Quality
  • Wait for Vertical Refresh: Always Off
  • Smartshader Effects: None

nVidia ForceWare 84.21

  • Výkonnost systému: Kvalita
  • Vertikální synchronizace: Vyp.
  • Nutit mipmapy: žádná
  • Konformní uchycení textury: Zap.
  • Trilineární optimalizace: Zap.
  • Anizotropní optimalizace mip filtru: Vyp.
  • Anizotropní optimalizace vzorku: Zap.
  • Antialiasing s gamma korekcí: Zap.
  • Antialiasing s průhledností: Vyp.
  • Trojité vyrovnávaní: Vyp.
  • Negativní odklon LOD: Povolit

Syntetické a herní testy

Zde je seznam testů, které byly k recenzi použity:

Použité testy

- syntetické3DMark03 (patch 3.6.0)
3DMark05 (patch 1.2.0)
3DMark06 (patch 1.0.2)
AquaMark3
- DirectXFar Cry (patch 1.32, Research)
Battlefield 2 (Gulf of Oman)
Serious Sam 2 (Branchester)
F.E.A.R. (default)
Need For Speed: Most Wanted
The Elder Scrolls IV: Oblivion
- OpenGLQuake 4 (guru5)
The Chronicles of Riddick (panoptical02)

Několika slovy se zmíním o metodice testování. Teoretické testy, tedy 3DMark03, 3DMark05 a 3DMark06 jsou jasné. I verze, která se dá stáhnout ze stránek FutureMarku zdarma, obsahuje přímočarou metodu získání základního skóre a právě to je samozřejmě zaneseno do grafů. AquaMark3 je na tom naprosto stejně.

Hry Far Cry, Chronicles of Riddick a Quake 4 byly testovány přes utilitu Bench'emAll, která nabízí celou řadu nastavení včetně snadného výběru testovací mapy (použity byly Research, Panoptical, resp. guru5). Přímo z menu byl testován F.E.A.R. a na ostatní testy byly použity různé utility (Serious Sam 2 ze serveru Guru3D, k otestování Battlefield 2 posloužilo demo od Dušana Šimonoviče a NFS Most Wanted jsme testovali přes FRAPS).

Nově jsem zařadili test ve hře The Elder Scrolls IV: Oblivion, která je momentálně graficky nejpropracovanější hrou vůbec. Nastavení jsme nezvolili naprosto maximální jako u ostatních titulů, ale některé detaily byly staženy (např. Tree Fade, Grass Distance, Exterior Shadows na 50% a Self Shadows a Shadows on Grass vypnuty). Testováno bylo ve dvou různých prostorách - "Dungeon" značí kamenné chodby a haly podzemí, zatímco "Woods" jsou lesní plochy. Jak uvidíte, výsledky se hodně různí.

Test Radeonu X1900GT: nová generace ATi levněji

Protože Oblivion neobsahuje žádný oficiální benchmark, bylo nutné ho testovat ručně přes Fraps. Každé měření jsem prováděl 3x a výsledek zprůměroval, takže odchylka by měla být jen minimální. Testované úseky jsou asi 25-30-sekundové a vybraná místa poměrně graficky náročná. Více již v testech samotných.a


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama