@maraou
@jirka-77 Vybral jste si hodně hloupý příklad a děláte z něho chybné závěry.
- Baterie zakoupena po částech (DIY – amatérská montáž majitelem domu). Neexistuje žádná zmínka o certifikaci nebo profesionálním dohledu.
- Baterie neměla zřejmě ani žádný BSM (battery system management), který je schopný baterii odpojit a nahlásit poruchu.
- Místnost, de je baterie uložená musí být odvětraná, podobně jako třeba láhve s LPG.
Závěr: Nepužívejte amarérskou instalaci, která neprošla revizí technika jak z hlediska elektrické instalace, tak z hlediska instalace bezpečnosti provozu.
@thegrid
@thegrid Protože už mají baterie, které se dají testovat v autech (20-200Ah). Už to nejsou nějaké knoflíkové baterky do hodinek v laboratoři. Koukal jsem na výtěžnost. Tam to taky není žádná sláva. Ono postavit takovou novou linku (potřebují speciální atmosfétu, myslím že bez kyslíku a vodní páry), která bude spolehlivá, není snadné. Proto je to zatím tak drahé. Parametry se liší, ale v například Dry Room má tyto parametry: <1 % relativní vlhkost (~-50 °C rosného bodu), <10 ppm O₂, argon, nitrogen. Nevím, jak se to řeší, ale linky vyžadují hermetické zapouzdření.
@maraou
@Milan Šurkala Na-ion nebudou zase tak těžké, když CATL už má Na-ion s hustotou 170Wh/kg (srovnatelné s LiNMC asi tak před pěti roky). Koukněte na Natron. Slibují, že to dokážou i s 200Wh/kg a s vysokou cyklovatelností kolem 10 000cy. Do levných malých aut se to bude hodit. V podstatě to konkuruje LiFePO.
@kp0
@kp0 Ano, ze začátku to bude hodně drahé a kvůli nízké cyklovatelnosti 1000-2000cy lze očekávat, že si koupíte auto s doživotní zárukou na baterii (budou jí měnit bezplatně).
@Petr Basa
@Petr Basa Jde o to, že se letos s bateriemi roztrhl pytel, Výrobci se snaží zaujmout a tak se předhánějí. Ono oněch 200 MWh v roce 2026 po rocích přešlapování vypadá dost nadějně. Vzhledem k tomu, že solid state baterie už má v podobné fázi i Farasis Energy (Čína), Factorial Energy (USA), a Toyota (Japonsko), tak je hodně pravděpodobné, že se něco z toho opravdu na trh dostane. Bojím se, aby to zase nevyhráli Číňani. Jsou na špici ve vývoji.
Trochu víc technických detailů: Sunwoda (čínský výrobce baterií, podporovaný Li Auto) nedávno (říjen 2025) představil polymerový all-solid-state akumulátor Xin·Bixiao s hustotou energie 400 Wh/kg, který je blízko sériové produkci. Očekává se dokončení pilotní linky o kapacitě 0,2 GWh do konce roku 2025, s malosériovou výrobou v 2026 a GWh škálou v 2027. Tento typ používá cross-linked polymer electrolyte a gradient-coated lithium-metal anode pro lepší iontovou vodivost a snížení tvorby dendritů, bez drahých sulfidových elektrolytů (nižší náklady).
Tato společnost není v roce 2025 osamocená. To, co se děje letos s bateriemi je naprosto bezprecedentní. Je to hotová smršť jak výrobců, tak i typů baterií.
Pro pana Šurkala. Lyten uvádí, že onen 3D grafen je grafen, který není planární, přivovnává to k listu zmuchlaného papíru. Čili je to grafen, ale je zmuchlaný, čímž se docílilo nějakého efektu, který jsem už nezkoumal, ale je to pro ně asi nejdůležitější know-how (a patent), které bylo nutné zvládnout.
Tak jsme se dočkali. Vypadá to, že po několika neúspěšných startupech se na konec studená Li-S technologie prosadí. Je to dobrá zpráva pro všechny. Vypadá to, že hustota energie by mohla skokově narůst na dvojnásobek (zatím). Jak je to s cyklovatelností a s dalšími parametry?