Zpět na článek

Diskuze: Anketa: Úpadek Apple v tuctovou firmu?

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Dainn
Dainn
Level Level
25. 9. 2012 10:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jak bylo zjevné již delší čas. Allple nemá zjevnou vizi svého pokračování a není schopen určovat trendy. V minulosti přesně toto totiž zaručoval Steve a lze to až snadno dokázat z historie firmy. Apple už jednou málem zkrachoval a na to jeho dnešní ctitelé rádi zapomínají. Nemyslím sice, že by mu zrovna toto ještě někdy hrozilo, je nicméně zjevné, že k úpadku značky rozhodně při stávajícím stavu dojde a bude to otázka několika let.

Petr Štefek
Petr Štefek
Level Level
24. 9. 2012 10:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

To určitě neplatí. Vždyť se podívejte na současné produkty, které nejsou inovativní a prodávají se lépe. V současné době Apple těží a těžit několik následujících let těžit bude ze své značky a v klidu se může soustředit na deisgn a přidanou hodnotu svých zařízení. Vzhledem k současnému trendu se zdá, že odlišení kvalitního zařízení o čínské kopie bude především kvalita softwaru a služeb.

VoDa
VoDa
Level Level
20. 9. 2012 10:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Hmmm, nebudu ti brat iluze, ale jak bylo receno v jednom filmu ;) "Je jedno jestli je to rusky nebu americky, stejne je to vsechno taiwan" ;) a to same plati na ten tvuj "ceskej" vyrobek... Myslis ze ty soucastky tady vyrabi nejakej strejda na koleni? By ten telefon byl drazsi nez iPhone :D U nas tak max navrhnout ten nic moc design, zbastlej prototyp tistaku a finalni vyrobek stejne vyjede z cinsky linky... A vubec bych se nedivil kdyby to byl jen prelabelovanej cinskej vyrobek... Takze kam jdou penize je ve finale jedno...

Hadejkoho
Hadejkoho
Level Level
19. 9. 2012 21:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Gates sám řekl: "Šlo to jen se Stevem Jobsem". Tím samozřejmě narážel na politiku Applu. Gates se držel takové politiky, že prostě byli všude kam dosáhli. Apple si naopak stavěl ohradu produktů okolo jediného produktu (legrační je, že něco podobného teď dělá sám MS, tím že prakticky do všeho tlačí Metro). Samozřejmě, když se řekne Microsoft, všichni si řeknou "Windows". Ale Microsoft se skutečně protlačil do všech možných koutů a mnohde se jim daří (například na poli herních konzol mají dnes stroj s největší prodejností her) A když se jim někde něco nepodaří, zkusí to znovu za pár let (Widlofón). Nechci dělat žádné předpovědi, ale jsem opravdu zvědavý, jak si Apple povede dál bez Jobse... Protože posledně to zrovna dvakrát dobře nedopadlo.

matouš
matouš
Level Level
19. 9. 2012 18:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

O.K. , uznávám. Chyběla tam jen čárka. Nemyslel jsem to jako moralizování - spíše jsem to chtěl odlehčit ... ;-)
No a k věci bych řekl, že neznám jediný český ani slovenský mobil. V tomhle druhu výrobků zkrátka patrioti být ani nemůžeme ... bohužel !

matouš
matouš
Level Level
19. 9. 2012 16:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Pánové, pánové, pánové ... jen bych doplnil, že se nepíše "Assie", natož pak "Azie", nýbrž Asie. A je už jedno, je-li to česky nebo "po slovensky" ... :-))

Petroman
Petroman
Level Level
19. 9. 2012 16:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Co to tady melete? Apple prostě zadává výrobu někomu, kdo týrá lidi. Že to dělá i Quan Xi Pu odvedle? Co to je za argument? To je jako říci, že když se vám zabije kamarád v autě, že je to vlastně normální, protože na silnicích prostě lidé umírají. Prostě necítíte ani trochu onen morální a etický puch?

Muffin
Muffin
Level Level
19. 9. 2012 14:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

"3. Kdo si kupuje Korejské výrobky přesouvá peníze z Evropy do Assie a podporuje tamní trh na úkor evropského."

A on existuje nějaký evropský (nedej bože český/slovenský) výrobce telefonů? Rád si takový koupím...

Kozousch
Kozousch
Level Level
22. 9. 2012 16:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Muffin Existuje. JABLOTRON. Tak hybaj do obchodu :-)
http://www.youtube.com/watch?v=KVIi0nlKFGc
http://www.alza.cz/mobilni-telefony/jablotron/18843445-v1646.htm

dedecekhribecek_2124
dedecekhribecek_2124
Level Level
19. 9. 2012 14:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Apple nevymýšlí ale jenom přesvědčuje jak je inovativní. Ti co jim to věří si pak kupují jejich drahé produkty. Aby svoje postavení udrželi tak žalují i konkurenci a soudně si udržují tím podíl na trhu.

JiVy
JiVy
Level Level
19. 9. 2012 13:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Pokud jde o Macy, tak jsem měl na mysli 80. a 90. léta, kdy určovaly v osobních počítačích směr.
Pokud jde o klávesové zkratky, tak ty jsou dodnes pro efektivní práci základ a žádná myš, natož touchscreen jim nemůže konkurovat. Problém byl v tom, že byly v každém programu jiné a navržené často bez ohledu na ergonomii.
Nejefektivnější je kombinace klávesnice a myši, proto by klávesové zkratky měly být jednoruké a spíše levoruké (i pro leváka je tedy lepší myš v pravé ruce). Vzpomínám na takové perly jako ctrl-V (Vytiskni - Corel Draw) a ještě nedávno Excel v některých situacích interpretoval ctrl-C jako Cancel. Pamětníci pamatují "skvělé" zkratky z prvních Win vyžadující zpravidla obě ruce. Tedy naprosto v rozporu s ideou grafického rozhraní.
Pokud jde o tiskárny, tak souhlasím PS laserovky byly pro běžné lidi luxus, ale pro DTP zjevením.
Pro bastlíře byly PC zajímavější. Jednak se snadno dalo uživit psaním ovladačů pro jednotlivé programy a úpravou fontů a když nějaké znaky chyběly, tak jsem si je prostě snadno sám "namaloval" a do EEPROM dohrál (třeba pro výslovnost angličtiny).
Vzpomínám, na to, když jsem současně pracoval na 10" Macu s 256 odstíny šedi a vedle jsem měl 14" PC s Win 3.1.
Na Macu jsem měl zároveň otevřenou db, QuarkXpress a texťák a práce byla nesrovnatelně pohodlnější a efektivnější než na PC.
Dneska používám monitory 2560×1600 a 1920×1080 a pro přejetí myší přes celý monitor nemusím zvednout ruku z podložky. Ono totiž záleží i na kvalitní myši a podložce.

odb
odb
Level Level
19. 9. 2012 10:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Iphone (celkovo smartfony) sa dostal do stavu, ze uz tam nieje prilis co inovovat. Nic prevratne pri dnesnom koncepte uz nepojde spravit. Apple ako lider narazil ako prvy na tuto barieru a Iphone5 je toho vysledkom.
Ak chce byt Apple lidrom musi zmenit koncept alebo vydavat telefony s minimalnymi vylepseniami ako sa to deje a dialo doteraz v oblasti blbych telefonov. Tam uz inovacie nemaju kam ist, daju sa sa tam len vylepsovat urcite veci vdaka vylepsovaniu vyrobnych technologii. Koncept ako taky je uz vycerpany u blbych telefonov.
To je normalna vec a postihuje kazdy segment a kazdy produkt. Je to nerealne radikalne inovovat donekonecna urcitu vec.
Apple vycerpal koncept a je na nom, co urobi. Osobne si myslim, ze pri dnesnych technologiach je oblast mobilnych telefonov vycerpana z pohladu radikalnych inovacii.

Prirovnanie sa autom nebolo zle a takych prirovnani sa da najst milion od jednoduchych veci (furik, motyka, koleso, klavesnica, mys....) az po komplikovane veci (spominane auto, televizor, pracka, ), kde casom a postupnym vyvojom sa dospelo k stavu, kde dany produkt je v takom stave, ze na nom uz nieje co vylepsit.

Petr Štefek
Petr Štefek
Level Level
19. 9. 2012 13:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@odb Myslím, žemáte pravdu

za a) současný koncept už nenabízí mnoho možností jak mít výrobek značně odlišný od ostatních (Apple se pokusil inovovat formát displeje - což zatím nemohu posoudit) a navíc Apple prodává svého nového modelu rekordní množství a síla značky je větší, než kdykoli předtím. Jediným úkolem Apple je díky budoucím inovacím se na špici udržet ... špicí myslím prodeje ... iPhone byl revoluční jen v době svého uvedení na trh, kdy reprezentoval nástup dotykových telefonů a jinak vše doháněl uživatelským software.

za b) za hlavního inovátora u dnešních telefonů považuju paradoxně Nokii, která vsadila na WP8/7 a dle mého udělal době, jinak by už neměla, co řešit. WP7/8 je z hlediska uživatelského komfortu naprosto jediněčný systém. Když se podívám na Nokii 920, tak je to pro mě nejlepší a nejinovativnější produkt, který v této oblasti v současnosti je (nejlepší displej, špičkový OS, možnost Win32 aplikací, kvalita uživatelských aplikací Nokie, indukční dobíjení) a vše trošku kazí hmotnost:)

Jedinou možností, jak vytvořit něco revolučního je tlak na inovace a v momentu, kdy na trhu vládne Oligopol 2 výrobců bude jejich snaha menší. Naděje můžeme vkládat do Nokie, Sony, HTC, které budou na inovace a potažmo svou konkurenční výhodu vynakládat všechny dostupné prostředky. Apple dle mého bude pilovat jen software a investice přesune do dalších odvětví, které chce ovládnout (TV, systém revolučnější než WP8 pro své tablety, telefony?)

nameless1
nameless1
Level Level
19. 9. 2012 22:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Petr Štefek Jakých win32 aplikací??

JiVy
JiVy
Level Level
19. 9. 2012 10:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Xerox přišel s grafickým rozhraním, ale Apple to dotáhl do ergonomické podoby, kterou používáme dodnes. Ono to vypadá jako detail, ale například všichni vývojáři, kteří chtěli své programy pro Macy prodávat s podporou Apple museli ve svých programech dodržovat přísné standardy (třeba i klávesové zkratky).
Jenom díky tomu se daly tyto počítače používat natolik intuitivně, že se lidé nemuseli učit každý program znovu. Dneska nám to přijde samozřejmé, ale zkuste si najít jakýkoliv program pro MS DOS z počátku 90. let. K většině těchto programů se dodávaly speciální šablony na klávesnici, kde byl u každé funkční klávesy seznam jejích funkcí (Fn, ctrl-Fn, shift-Fn, alt-Fn, ctrl-shift-Fn atd.). Pro efektivní práci jsme se učili celé sekvence funkčních kláves.
Na Macích se všechny programy ovládaly jednotně, používaly postscript pro komunikaci s tiskárnou, takže stačilo zapojit a tisknout, zatímco na PC bylo potřeba pro každou tiskárnu upravit ovladač a zpravidla do ní nahrát český font. Apple je sice americká firma, ale System byl už koncem 80. let plně připraven pro spolupráci s cizími jazyky. Podle pravidel češtiny se správně abecedně řadí: baba, bába, babička. "Vysvětlit" tohle Systemu trvalo 10 minut, na PC trvalo víc než 10 let, než si MS rozmyslel, jak se bude čeština vůbec kódovat.
Applovskou síť s desítkami PC jsem měl nakonfigurovanou a připravenou k použití za odpoledne a to jsem se tehdy s tím potýkal poprvé.
Když jsem chtěl podobnou síť zprovoznit na PC byla to práce na dny. Instalace síťových karet, ovladačů, NetWare atd. Dneska už to vypadá samozřejmě, ale právě ta snadnost, se kterou dneska PC používáme, vznikla u Apple.
Počítače dělali pro běžné lidi a ne pro inženýry a MS se na úroveň System 7 dostal až s Win XP.

Martin Vítek
Martin Vítek
Level Level
19. 9. 2012 10:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@JiVy A to je to, čím Apple získává body. Stále se v diskuzích porovnává HW, ale systém je to, co dělá Apple Applem. Analogie s automobilovým průmyslem tu sice byla trochu odsunuta na druhou kolej, ale myslím, že tu nějaká paralela je. Pokud musí byť výkonný motor pracovat s velkou hmotností auta, nemusí být (a často nebývá) výsledek lepší, než u lehkého vozu s méně výkonným motorem (například http://www.arielmotor.co.uk/). Výkon na tunu hmotnosti pak může vycházet mnohem lépe a to nemluvím o setrvačných silách... bla bla bla... zkrátka, pokud výkonný HW musí zápasit se složitým systémem, je vysoký výkon HW spíše nutností než výhodou.
Když pročítám podobné diskuze, vždy skončím u toho, že názory kritiků Apple evidentně vychází z absence dlouhodobé zkušenosti s Apple. Krátká návštěva obchodu či známého s Apple nic nevypoví. Sám vím, jak dlouho mi trvalo se zbavit návyků z Win. Ještě i po půl roce po přechodu jsem se přistihl, jak se snažím řešit některé situace zbytečně komplikovaně. Ale toto je zkrátka nepřenosná zkušenost a tak v očích neuživatelů Apple zůstáváme ovcemi.
A další oblíbené téma - cena. Pokud si uživatel bude chtít koupit odladěný HW od solidních výrobců, cena Apple se nebude zdát již tak vysoká. Mám ve svém okolí pár známých, kteří do dneška používají notesy Apple s PPC CPU. Uznávám, že to je dnes už trochu sebemrskačství, ale zkrátka to železo stále běží.
A se slovy JiVy naprosto souhlasím. Snadnost užívání je něco, co dovolí uživateli se soustředit na práci a ne řešit to, aby práci vůbec mohl udělat...

danno
danno
Level Level
19. 9. 2012 08:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Vsetci sme uz raz videli, ako Apple fungoval bez Jobsa. Boli skor podpriemernou ako priemernou technologickou firmou. Ak budu mat tentoraz lepsie vedenie, mozu si svoju poziciu este par rokov uchovat, skor ale verim tomu, ze sa zaradia do priemeru.

Petroman
Petroman
Level Level
19. 9. 2012 03:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Myslím, že zrovna včera jsem četl, jaké jsou podmínky ve Foxconnu při výrobě ajfouna 5. Myslím si, že všichni, kdo mají tento produkt, by si měli být vědomi toho, že vznikl za otrocké práce. Ponižování a vydírání lidských bytostí. Nejvíce mě pobavilo: "A jak jste vyřešili ty sebevraždy? ... Dali jsme do oken mříže."

Nejlepší by asi bývalo bylo, kdyby se tohle prohnalo EP a prostě se těmto výrobkům dal nesmazatelný flastr. Vzadu jablíčko a poznámka o těchto svinstvech. Pak by se to asi už tak nemachrovalo s novým ajfounem, samsungem, atd.

JiVy
JiVy
Level Level
18. 9. 2012 12:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ta zvolená analogie moc nesedí, a je pravda, že tohle analogie často dělají ;-)
Ovšem jinak souhlasím. Apple segment mobilních telefonů předefinoval a teď ho všichni napodobují. Je možné, že je svým způsobem, v rámci stávajících technologií a zejména v rámci ještě přijatelné ceny za telefon, blízko současného technologického optima.
Apple se vždy prosazoval tím, že se mu dařilo přicházet s novou redefinicí technologií.
Základní myšlenka ovšem zůstávala stejná. Zatímco technologické firmy a se honily za kHz, MHz a podobně, Apple celou věc obracel. Vždy byl hlavní uživatel a technologie vytvářel pro něho tak, aby co nejlépe sloužily. Přitom se ovšem snažil o maximum toho, co technologie umožňovala.
Bohužel takovéto věci se až příliš snadno kopírují. Nelze se tedy divit tomu, že se Apple poučil a snaží se kopírování svým konkurentům komplikovat. V 90. letech MS beztrestně okopíroval a fakticky ukradl grafické prostředí tehdejších Maců a "vymyslel" Windows. Důsledkem byla asi největší krize, kterou Apple dosud prožil, kdy hrozilo, že zanikne.
Naštěstí včas pochopili, že musejí přijít s novými koncepty, ať už to byly tenké a lehké NTB, all-in-one počítače, iPody, iPhony, iPady. Vždy se Apple podařilo ke stávajícímu HW přidat humanware, tedy postavit přístroj tak, aby co nejlépe sloužil a přitom maximalizovali technologickou kvalitu.
Je zvláštní, že se to žádné firmě nepodařilo dlouhodobě napodobit. Bojím se tedy, že hodně dělala Jobsova osobnost, jeho perfekcionismus spojený s autoritou, kterou měl.

pentaX
pentaX
Level Level
19. 9. 2012 10:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@JiVy No to bychom tady řešili do nekonečna. Kdybychom se vrátili do historie, tak tady začnem řešit operační systémy pro 8-bitové počítače, MS-DOS, programovací jazyky atd. Nemyslím si, že je podstatné kdo co původně vymyslel, protože s většinou věcí to funguje tak, že více lidí vymyslí různé zajímavé věci a někdo to poskládá do kupy. Druhá věc je ta, že bývá běžné, že někdo dostane nápad koupit nějakou firmu nebo alespoň ukrást některého programátora co se podílí na něčem zajímavém a začne vyvíjet svoji vlastní větev. A tak tu běží vedle sebe dva téměř identické projekty. A kdo pak vlastně co kopíruje? Vy to víte? .... já teda ne.
A hlavně proč nevyužít něco co funguje někde jinde, upravit to pro své potřeby a použít ve svém výrobku. Když je něco dobré, tak se přece za každou cenu nebudu snažit vymyslet něco úplně jiného. Děje se to tak všude, nejen v IT a žaluje někdo někoho?

Jinak bych se vsadil, že valná většina uživatelů ani netuší, že to co jim běží v jejich Apple hračce je varianta OS UNIX. Že když se posadím k Ubuntu a pak přesednu k Lionu, tak v podstatě používám stejné aplikace a funguju podobně. A vadí to někomu, řeší to někdo? Ne. Proč taky? O to přece jde, aby se uživatel nemusel učit jiné ovládání a jiné aplikace podle toho jestli pracuje na tabletu, notebooku, počítači nebo telefonu.

Ano v mém případě se asi na věci dívám jinak, nejsem běžný uživatel a nemám rád, když si tzv. zařízení dělá co chce a nemám nad tím kontrolu, ale i to se dá zařídit (díky bohu za terminal emulátor). Ale je spousta lidí co to vidí obráceně a plně automatický "Apple style" jim vyhovuje. A o to jde. Každá věc je zaměřená na určitou cílovou skupinu uživatelů a Jobs si tu svou našel u uměl jim dát co to chtěli. A že jsou výrobky drahé ... ano jsou a jinak to asi nejde. HW je plus-minus stejný a s cenou se moc nedá dělat, ale peníze, které Apple rve do vývoje, reklamy, prodejního kanálu, školství a soudních sporů si Apple nevytiskne ... takže někdo to zaplatit musí.

Dainn
Dainn
Level Level
27. 9. 2012 00:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@JiVy "Apple se vždy prosazoval tím, že se mu dařilo přicházet s novou redefinicí technologií." Asi jste zapomněl na časy minulé, kdy tyto "redefinice" byly i technologicky zastaralé (viz první "all-in-one" verze PC se zastaralými HDD) nebo všechny ty "skvělé", dnes již zapomenuté výstřelky počínaje Pippin-em a konče platformou Next, kde u posledně jmenovaného sice nešlo primárně o Apple, ale o S.Jobse. A když již zmiňujete kauzu GUI, Apple versus MS Windows 95, bylo by slušností připomenout, že Apple dnes prokazatelně existuje jen díky tomu, že MS urovnal spor a patří mu (kdo ví zdali dosud), opravuji, patřil mu 34% podíl akcií Applu! Nebýt této skutečnosti, tak Apple dnes už zaručeně není! Je dohledatelné, že bez podílnika a strategického partnera neměli šanci na přežití. To ostatně zjistil svého času i S.Jobs u svého výše zmíněného soukromého podnikání.

JiVy
JiVy
Level Level
27. 9. 2012 02:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Dainn To přece nijak neodporuje tomu, co jsem psal. Redefinice technologie znamená to, že vzali stávající technologie a nabídli nový způsob jak je používat tak, aby to vyhovovalo zejména lidem, které nezajímají technologie pro technologie.
To, že MS investuje do slibných technologií a často do konkurence je dáno jejich snahou budovat si pozici jedničky na trhu. V době, kdy Apple uvedl System 7, MS měl MS DOS 5.0. Každý Mac vedle GUI, na které se MS dotáhl až o 10 let později, obsahoval zvukovou a síťovou kartu, což dneska vypadá jako samozřejmost, ale v té době by takto vybavené PC stálo víc než srovnatelný Mac. O tom, že se člověk často musel rozhodovat, jestli bude na PC využívat myš, nebo zvuk, protože se oboje ovladače prostě nevešly do paměti najednou.
Prostě v první polovině 90. let PC za Apple zaostávaly zejména kvůli OS.
O tom, že se PC nakonec prosadily jako standard nerozhodla lepší technologie, ale lepší marketingový model. Otevřená platforma otevírající trh levným tchajvanským klonům postupně ovládla trh. Apple byly navíc považovány za technologicky vyspělejší a jako takové podléhaly regulacím COCOM, takže jejich prodej do zahraničí byl regulován.

Reklama
Reklama