Galerie 8
ATi Radeon 9800 Pro - ATi potvrzuje nadvládu
Článek Grafiky a hry Radeony ATI

ATi Radeon 9800 Pro - ATi potvrzuje nadvládu | Kapitola 2

Zdeněk Kabát

Zdeněk Kabát

Seznam kapitol

1. ATi Radeon 9800 Pro - ATi potvrzuje nadvládu 2. Změny oproti Radeonu 9700 3. GeForce FX našla přemožitele

Z trojice nových Radeonů, které byly vypuštěny 6. března, Vám dnes představíme ten nejrychlejší – ATi Radeon 9800 Pro. Tento čip s kódovým označením R350 by měl být další půl-generací GPU od ATi, ale ve skutečnosti nepřináší oproti Radeonu 9700 Pro příliš změn. V každém případě ale předstihuje ve výkonu GeForce FX 5800 Ultra.

Reklama

Změny oproti Radeonu 9700

Za prvé se grafické karty dočkaly několika fyzických změn. Oproti Radeonu 9700 jsou delší (ale oproti GF FX jsou drobečkem) a používají 4pinový napájecí konektor molexového typu (na rozdíl od 3-pinového u R300). Jiné je také chlazení, protože referenční design povoluje užít nových chladících prvků (konečné slovo má ale výrobce). Chladič jádra je hliníkový a běží na vyšších otáčkách, takže R350 hřeje jistě více než Radeon 9700. Kromě jádra a pamětí se chlazení objevilo dokonce na jiných komponentech karty.

ATi Radeon 9800 Pro - ATi potvrzuje nadvládu


Obr. 4 – Vzhled referenční grafické karty ATi Radeon 9800 Pro

Radeon 9800 Pro přišel z vylepšenými technologiemi SmoothVision a SmartShader, konkrétně s verzemi 2.1 a také s další technologií HyperZ III+. SmoothVision 2.1 je systém ovládající antialiasing a anizotropní filtrování, které jsou velmi náročné na šířku pásma. Pro efektivní využití šířky pásma je tu zase technologie HyperZ III+, která díky barevné kompresi 6:1 a Z-kompresi 4:1 (tedy 24:1 u 6x FSAA) povoluje vynikající výkon při FSAA a AF operacích.

Stínovací jednotka SmartShader 2.1, která zajišťuje efektivní využití pixel a vertex shaderů, byla u nového čipu doplněna technologií F-buffer, jež teoreticky podporuje nekonečně dlouhý kód pro pixel shadery. Z tohoto důvodu nazvalo ATi čip Radeon 9800 Pro jako podporující "DirectX 9++". Nový čip od ATi navíc podporuje

Floating Point 3D

textury,

Floating Point Cube Maps, Multiple Render Targets, Displacement Mapping

a

N-Patches

. Radeon 9800 Pro samozřejmě podporuje interní 128-bitovou floating point architekturu včetně

128bitových barev

.

Novinka ATi - F-buffer

Technologie F-buffer, plným názvem Fragment Streaming FIFO buffer, slouží k tomu, aby bylo možné na Radeonu 9800 Pro spustit "nekonečné množství" instrukcí. U Radeonu 9700 šlo spustit pouze 64 instrukcí, takže programátoři museli pro náročnější efekty použít metodu nazvanou

multi-pass rendering

. Tento způsob je ale velkým "žroutem" výkonu, protože několik průchodů nutí pipeline provádět zbytečnou práci (některé úkony vícekrát).

ATi Radeon 9800 Pro - ATi potvrzuje nadvládu


Obr. 5 – Schéma funkce F-bufferu

Proto přišlo ATi s F-bufferem, který by měl sloužit k ukládání průběžných výsledků jednotlivých průchodů renderování a odpadá tak nutnost zapisovat jednotlivé pixely do frame bufferu, čímž ruší negativní účinky

multi-passingu

. Využití F-bufferu ale nebude v nejbližší budoucnosti tak intenzivní. Grafické čipy nejsou schopné využít počet shader instrukcí přesahující určitou mez (kvůli výkonu), a tak bude prozatím bohatě stačit i podpora 1,024 instrukcí u GeForce FX. Přesto je F-buffer příslibem do budoucnosti.

Efektivita výkonu proti Radeonu 9700 Pro

Server Anandtech udělal velice zajímavý benchmark, při kterém podtaktoval Radeon 9800 Pro na frekvence 325 MHz/310 MHz a měl tak k dispozici přímé srovnání čipů R300 a R350. Takto bylo zjištěno, zda není nový Radeon opravdu jenom přetaktovaný starší model a jestli nové technologie také něco dokážou. V testech s vypnutými optimalizacemi byl výsledek obou karet takřka totožný, rozdíly v rámci chyby měření.

Při druhém testu, kdy Lal Shimpi prohnal čipy benchmarky v UT2003 se zapnutým 4x FSAA a 8x Performance Aniso byl podtaktovaný Radeon 9800 Pro o 9% rychlejší než Radeon 9700 Pro a při ještě náročnější optimalizaci obrazu (8x Quality Anizo) byla novinka dokonce o 30% výkonnější. Znamená to, že nové verze technologií SmoothVision, SmartShader a HyperZ opravdu dokázaly své.

Pozn.: Popis se chýlí ke konci, na poslední stránce naleznete shrnutí benchmarků Radeonu 9800 Pro a specifikace tří verzí, které se objeví na trhu.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama