Recenze Monitory Dell

Dell E228WFP - poctivá dvaadvacítka | Kapitola 3

Pavel_Kovac

Pavel_Kovac

44

Seznam kapitol

1. Dell E228WFP - poctivá dvaadvacítka 2. Pod kapotou a OSD menu 3. Odezva, inputlag, video a hry 4. Pozorovací úhly, jas, kontrast a podsvícení
5. Testy barev 6. Interpolace, regulace jasu a spotřeba 7. Celkové hodnocení a závěr

V našich končinách jsou výrobky Dell určeny hlavně pro firemní sféru. V poslední době lze však produkty Dell zakoupit i v běžných internetových obchodech. Jak si vede v tvrdé konkurenci a hlavně v našich velmi náročných testech.

Reklama

Odezva

Pokud bychom si udělali statistiku 22" modelů s technologií TN, tak asi zjistíte, že nejvíc modelů je s odezvou 5 ms. V poslední době se téměř zdá, že rychlost odezvy u panelů TN dosáhla svého maxima a pokud nepřijde nějaký převratný výrobní proces pro tekuté krystaly, tak se s 5ms, resp. v extrémních případech 2ms panely, budeme setkávat i nadále. Samozřejmě nejsem vševědoucí a třeba již nyní mají výrobci nějaké eso v rukávu, se kterým se chystají přijít na světlo v brzké době, ale upřímně tomu nevěřím.

Co se týče tohoto panelu, tak jsem zaznamenal některé problémy s odezvou u jistých typů změn. Z grafu odezvy rise si můžete všimnout výkyvů a sem tam zkrátka odezva lehce "ulítne". Ve výsledku je však odezva průměrná a zcela odpovídá 5ms panelu. Ve srovnání se Samsungem 2233BW, který má stejný panel, je odezva velmi podobná a jsou zde jen ony drobné výkyvy.

Nyní k samotným grafům.

Dell E228WFP - poctivá dvaadvacítka

Odezva rise je velmi typická. Ve světlých tónech a malých změnách je velmi dobrá, ale s narůstající velikostí změny se prodlužuje. Minimální hodnota je 2,2 ms při změně 25-50. Naopak maximální 23 ms při 0 - 200.

Dell E228WFP - poctivá dvaadvacítka

Opět odezva fall je takovým doplňkem odezvy rise a její hodnoty jsou prakticky obrácené. Tam, kde má odezva rise hodnotu nízkou, má odezva fall hodnotu naopak vysokou.

Součtový graf celkové odezvy je takový:

Dell E228WFP - poctivá dvaadvacítka

Pro přehlednost tu je ještě tabulka s hodnotami odezvy rise i fall.

Dell E228WFP - poctivá dvaadvacítka

Podívejme se podrobněji na odezvu 0-175-0. Jsou zde schody, což je zcela typické pro technologii TN a dnešní programování čipů na OverDrive.

Dell E228WFP - poctivá dvaadvacítka


Odezva 0-175-0 (30 ms/div)

A zcela stejný průběh je i na odezvě GTG (50-200-50), pouze se schody objeví i v dílčí odezvě fall. Tím se prodlužuje celková odezva, což však vidíte na 3D grafech na začátku této kapitoly.

Dell E228WFP - poctivá dvaadvacítka


Odezva typu šedá-šedá (30 ms/div)

Inputlag

Obvykle 22" monitory netrpí inputlagem. Ani tento není výjimkou. Teoreticky je měřitelná, ale 3 ms není inputlag v pravém slova smyslu, protože jej okem nemůžete postřehnout.

Dell E228WFP - poctivá dvaadvacítka


Inputlag (10 ms/div)

Pozn.: Tmavě zeleně je na grafu vyobrazen průběh blikání CRT obrazovky a světle zeleně LCD obrazovky.

Sledování videa

Dell E228WFP - poctivá dvaadvacítka

Asi není třeba připomínat, že poměr 16:10 je na filmy rozhodně výhodnější než klasický 4:3 resp. 5:4 a díky tomu jsou filmy daleko větší zážitek. Navíc pokud použijete inteligentní přehrávač (např. MPC Home Cinema), který umí zoom u videa, tak si můžete filmy nazoomovat na plnou obrazovku. Sice přijdete o část krajů, ale zase je obraz o poznání větší, a nevadí průsvity v okrajích obrazovky. Nyní však k našemu Dell E228WFP. Ten si s videem poradil velmi dobře a ani tmavé, resp. světlé scény, nečiní monitoru problém. Na kvalitě sledování videa se také podepsala absence překmitu, a tudíž i absence šumu v obraze. Barevně je pro video tento monitor vyzbrojen velmi dobře.

Hraní her

Dell E228WFP - poctivá dvaadvacítka

Hry nečiní monitoru sebemenší problém a opět se potvrzuje, že dnešní TN monitory nejspíš dosáhly svého vrcholu. Ani hra Half-Life 2 nezpůsobila rozdvojování hran, což je velmi pozitivní informace. Při velmi rychlých pohybech si můžete všimnout lehké změny barevného podání, což způsobují schody v odezvě. Obraz zkrátka lehce ztratí kontrast. Každopádně pro hry se tedy monitor hodí a pouze zarytí odpůrci LCD stále budou tvrdit, že vidí výrazné rozmazání, a že hru tak nelze hrát.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama