Zpět na článek

Diskuze: Intel Core i9-13900K přetaktován na 6,2 GHz: drtivý výkon za 400W spotřebu

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

bison
bison
Level Level
20. 8. 2022 23:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

AMD už čoskoro nasadí proti pripravovanému Raptoru, Ryzen Killer 7000 len čo odladia BIOS čo trvá tak 12 mesiacov až rok, uvidíme ako výrobcovia MB budú vydávať každý mesiac novú verziu ktorá zvýši výkon tohto zabijáka.

Bertram
Bertram
Level Level
20. 8. 2022 09:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

To je všechno moc hezký, ale soupeřem pro Raptor nejsou 2 roky staré Ryzeny 5000, ale nadcházející Ryzeny 7000. Výkon bude přinejmenším vyrovnaný, i když se domnívám, že nové Ryzeny sfouknou intel jako svíčku. Důvodů je několik. Podpora ddr5 s infinity fabrik 3000 a děličkou 1:1 až do ddr 6000mhz. Dále pak vysoké takty, což byla donedávna vysada pouze intelu stejně jako integrované gpu.

nikto
nikto
Level Level
22. 8. 2022 08:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Bertram A netreba zabudnúť ani na ďalší dôležitý parameter a tým je spotreba... hlavne teraz, keď ceny za kWh letia hore. A ak k takto nenažranému CPU pridáme nenažranú grafiku od NVidie, môžeme cez zimu vykurovať bejváky jedna radosť, len čo tie faktúry za elektrinu :-)

wrah666
wrah666
Level Level
22. 8. 2022 09:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@nikto Přes zimu to není až takový průšvih. Zatopí PC, tak stáhnete jiné topení. Ve výsledku nebude cena o tolik odlišná. Průšvih to bude v létě.. Pro srovnání, velká remoska má 600w a jak krásně se v ní upeče maso. A výkonné herní PC bude mít při hře víc.. Masakr.

honza1616
honza1616
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
22. 8. 2022 21:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@nikto A ty takové CPU s přetaktováním na 6GHz
a podobně žravou grafiku s 400-600W budeš dusit 24/7/365 ❓❓

- - - - - - - - - - - - - - - -
Nevím jak ostatní, ale řekl bych že je zde řeč o extrémním přetaktování
a na grafikách typu RTX4090ti je to pak špičková spotřeba

Jedná věc je tedy, že valna většina 95,0% lidi se k tomuto ani zdaleka nepřiblíží,
a ti co umějí využívat zvláštní intenzivní aplikace typu Prime95 a jiné aplikace využívající AVX a podobně žravé instrukce to jistě nebudou dusit 24/7/365 ale jen pár hodin denně když jim pojede zpracovávání videa a podobně.

Druhá věc je, že se pak najdou lidé asi 0,01% zastoupení, kteří to poženou na krev a budou to provozovat 24/7/365 ......jako já ?
Ale ti asi spotřebu řešit nebudou

PS:
v létě jsem nikdy neměl problém s odpadním teplem, ani v době kdy jsem měl v pokoji 3 počítače kde CPU i grafiky běžely 24/7
stačí mít stále otevřené aspoň 1 okno aspoň na ventilačku, aby vzduch v místnosti cirkuloval,
nakonec si zvykneme i na hluk větráků a večer při tom i usnete.
Přes zimu okna zavřené a minimum větrání... = Za poslední 3 roky asi jen 40 dní topení (přitápění)
(Pro zajímavost, byt o velikosti 37m² - 1+1)

Pavel Matějka
Pavel Matějka
Level Level
20. 8. 2022 06:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jo, tenhle intelí marketnig je skvělý.

Drobný problém je v tom, že když si to koupíte domů a provozujete to s normálním, byť kvalitním chladičem a běžnou základovkou, máte výkon běžně o čtvrtinu menší, než ve vyhypovaných recenzích, a o polovinu menší, než tyhle taktovací srandičky s tekutým dusíkem.

Pokud sledujete recenze, tak zásadně koukejte, kdo procesor zapůjčil - nejlíp, když je koupený v běžné obchodní síti. Vybrané kousky, které recenzentům rozesílá Intel, vy nejspíš používat nebudete.

ZipX
ZipX
Level Level
23. 8. 2022 12:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pavel Matějka Treba si počkať pol roka nech výjde nový stepping. Tak to vždy bolo pri intel cpu. Po revízií (alebo viacerých) kúsky lepšie idú taktovať a lepšie scalujú s napätím

Tomcat2
Tomcat2
Level Level
20. 8. 2022 00:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

No, bude zajímavé sledovat, až přetaktují 7950X, který má v defaultu turbo boost 5,7GHz...První padne 6,2 GHz hranice a hned pak 1011 bodů v testu...a nebude to žrát 400W...Intelu zůstane z ostudy kabát...

radecekh
radecekh
Level Level
20. 8. 2022 08:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tomcat2 Máte pocit, že AMD mělo dosud z ostudy kabát, protože nebylo schopno dosahovat takových frekvencí jako Intel? Asi ne, co? Tak proč by to mělo být opačně?

wrah666
wrah666
Level Level
20. 8. 2022 08:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@radecekh No, vzpomínám si, jak přiznivci Intelu říkali, že AMD je přímotop. Teď se jim to jen vrací jako bumerang. Za sebe řeknu jen, že současný stav vidím jako ohromné plus pro zákazníky. Oba výrobci si snaživě konkurují, oba ženou výkon nahoru, přitom každá ta architektura má svoje plusy a člověk si vybere dle potřeby.

hoch
hoch
Level Level
20. 8. 2022 13:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@radecekh Bude mit z ostudy kabat ne proto, ze neni schopno dosahovat frekvence jako amd, ale proto, ze pro dosazeni stejneho (maximalniho) vykonu jako konkurence musi hnat procesory daleko za optimalni provozni rezimy a tak pri stejnem vykonu zerou kolem dvojnasobku energie.

Jinak v dobe, kdy intel prisel s core2 architekturou a amd procesort jeji vykon dohanely vysokymi takty a s tim souvisejici spotrebou, tak jim spousta lidi nadavalo do primotopu. A ted, kdyz se situace obratila, tem nejvetsim kritikum amd najednou u intelu spotreba nevadi.

radecekh
radecekh
Level Level
20. 8. 2022 13:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@radecekh Ale to už platilo teď, ne? Že při stejném výkonu mělo AMD menší spotřebu. Tak v čem se to najednou změní?

hoch
hoch
Level Level
20. 8. 2022 14:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@radecekh Rozdil je mozna v tom, za se ty nuzky mezi vykonem a spotrebou se oteviraji jeste vic, nez driv. Vytahovat se vykonem cpu pri prikonu 400w je uz opravdu tezky absurdistan.

Tomcat2
Tomcat2
Level Level
20. 8. 2022 18:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@radecekh To se nedá ničím normálním chladit, takže 90% lidí na takový výkon stejně nemá šanci dosáhnout...

rizecek
rizecek
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
19. 8. 2022 21:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

400W při 1,5V při takovém množštví jader není zase, tak hrozné.
1) Tohle nebude cpu pro normální lidi, který chtěji pc do střední třídy.
2) Cpu je vyhnaný na krev.
3) Při taktech 4.6-4.8Ghz bude žrát max 200-230W v plné zátěži, kde při hraní her bude cca okolo třeba 80-130W.
4) Nějak nechápu smysl v dnešní době taktovat už takto silné cpu. Poslední cpu, který bych si já přetaktoval by byla 8700K.

Myslím si, že většina uživatelů stejně bude hledět po i5-13600K za 7-10 000, než o takovém cpu za 17-20 000, kde se mluví, že ta i5 má mít výkon 12900K. A tohle je přesně další z důvodu, který mě nenutí stále přecházet z 9900K. Člověk tady vyhodí ranec za pořádnou desku s kvalitní napájecí kaskádou narve do toho nejsilnější cpu a za rok výjde o 1/2 levnější cpu.
Pak výjde zase 14900K / 15900K a furt dokolečka.

Nechápu Intel, že nám neumožní aspoň využívat jednu patici na 2 generace.

Pavel Matějka
Pavel Matějka
Level Level
20. 8. 2022 06:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@rizecek Já to chápu - Intel vyrábí a prodává i čipsety do těch desek.

radecekh
radecekh
Level Level
20. 8. 2022 10:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pavel Matějka Myslíte, že těch 26-51 dolarů podle typu ho vytrhne? Navíc těch desek se prodá prakticky stejně, ať máte jednu patici nebo deset patic. Když mám Ryzen 3900X a koupil bych si teď Ryzen 5950X, dal ho do své desky, tak ten starý přeci nevyhodím. Tedy ve skutečnosti bych to udělal tak, že bych si ten nový procesor koupil i s deskou a tu starou desku s procesorem použil jinde. Ale chápu, že vy to máte možná jinak. Ale pár lidí jako vy tu bilanci nezachrání.

wrah666
wrah666
Level Level
20. 8. 2022 11:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pavel Matějka 20 dolarů krát milion počítačů je 20 milionů dolarů.. A i když Intel primárně cílí na OEM, tak neprodá málo samostatných procesorů.. Když se to znásobí, jde o docela pěkné peníze. Na to, že jsou vlastně bonus navíc. A ano, samozřejmě, že se většina těch použitých procesorů nevyhodí, ale prodá. Jenže k bazarovámu procesoru si člověk koupí levnou desku.. Zatímco takhle si naženou prodeje i top modelů, na kterých je vyšší marže. (Btw, dost mě zklamalo AMD, když s 5xxx řadou napřed zavedlo zákaz dávat to na starší desky. Proč to proboha nemohli nechat na výrobcích, jestli pro danou desku udělají bios, nebo neudělají? Přitom se AMD normálně chová user friendly..)

hoch
hoch
Level Level
20. 8. 2022 13:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pavel Matějka To rozhodnuti bylo asi celkem racionalni. S novymi procesory prislo automaticke pretaktovani vyzadujici posporu ze strany zakladnich desek a mozna jeste podstatnejsi zmena byla rychlejsi verze pcie.

A na zakladovkach, ktere na to konstrukcelne nebyly priptaveny by to nefungovalo, nebo fungovalo spatne. A nejvetsi problem by mohlo byt poskozeni dat na ssd discich. A kolem toho by temer jiste par (zvlast tech intel pozitivnich) webu a pitomcu zacalo delat velky humbuk.

Tak to pouziti novych procesoru na starych deskach nakonec (zrejme po zvazeni reputacnich rizik) zakazali. A povolili to az pozdeji, kdy uz je riziko male, protoze stare desky uz (temer) nejdou koupit a tak je ta kombinace zajimava jen pro lidi, kteri vedi, co delaji.

radecekh
radecekh
Level Level
20. 8. 2022 13:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pavel Matějka Hmm, 20 milionů dolarů při vašem optimistickém výpočtu, to máme něco přes 1 promile tržeb, takže při reálném výpočtu daleko pod promile tržeb.

wrah666
wrah666
Level Level
20. 8. 2022 14:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pavel Matějka Asi jsem to napsal nedostatečně jasně. Desek není milion, ale miliony... A na každé z nich je pár doláčů čistého... Dohromady jde o stovky milionů USD ročně, což je milý bonus, když je to nestojí vůbec žádnou práci a náklady navíc.

PHiLiPZ
PHiLiPZ
Level Level
20. 8. 2022 20:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pavel Matějka Obmedzena kapacita pre BIOS nemusi umoznit podporu dalsej generacia pri zachovani povodnej kompatibility. AMD malo zo zaciatku problem s BIOSmi, poziciavali sa CPU na flashovanie dosiek. Takze ich rozhodnutiu rozumiem.

wrah666
wrah666
Level Level
20. 8. 2022 20:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pavel Matějka Ale AMD výrobcům desek neříká, jak velkou kapacitu má mít romka pro bios. To je čistě jejich věc, že jí přeplní grafickými hejblaty a na holá data procesorů už nezbyde. (PS: osobně myslím, že chybí nějaký standard, co by dovolil nouzově spustit jakýkoliv procesor alespoň do té míry, aby se na tom dal stáhnout a flashnout nový bios.. Nebo starý, prostě ve verzi odpovídající tomu procesoru.. Pár desek se umí flashnout samo, ale je to jen dost omezené množství, chtělo by to nějaké systémové řešení..)

Bertram
Bertram
Level Level
29. 8. 2022 14:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pavel Matějka Ten starý procesor prodám. Nevidím jediný důvod, proč kupovat novou desku s tou samou paticí, když má stávající deska ten procesor podporuje. To je právě výhoda AMD. Prostě koupit jen procesor, osadit a jede se dál. Představa, že při každém upgradu procesoru musím překuchat celé PC, vše od desky odpojit, vymontovat, dát novou desku, vše osadit zpět... Brrr. Takhle jsem upgradoval bios, sundal chladič, vyndal Ryzen 5 3600, zandal ryzen 9 5900x, namontoval chladič a jelo se dál. Tomu říkám user friendly.

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
20. 8. 2022 08:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@rizecek "Nechápu Intel, že nám neumožní aspoň využívat jednu patici na 2 generace. "
nevím co na tom nechápete, intel vydělává, tak svým lidem naservíruje každý rok 5% výkonu navíc, za neúměrný poplatek. Tento styl jede už několik let, jen mu nějak nedošlo že už má zase konkurenci v podobě amd.
Je sice fajn že nám tady ukazují to co už víme, že cpu intel jdou dobře přetaktovat. Jenže spotřeba roste neúměrně k výkonu.
Taktování chápu, i když máte pravdu, není ho třeba. Mám přetaktované 5900x ale jen proto že to jde, ale mám zapnuté PowerNow takže cpu běží převážně na nízké takty.

rizecek
rizecek
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
20. 8. 2022 12:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas To chápu, že tímhle stylem jede už docela dlouhou dobu, ale přesně to je důvod, proč bych se rozhodl zkusit AMD.
Kde 7800x bude výkonově podobná 13700K nebo o chlup horší a pak do toho bude člověk moct osadit snad i 8800x.

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
20. 8. 2022 13:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas proto já jsem taky zase přešel z intelu na amd, řekl bych že 5900x mělo mnohem lepší parametry než intel. I když ten jako obvykle chtěl mít největší jednojádrový výkon, tak vzniklo nenažrané KS, které z bídou uchladí vodník.

Ventero
Ventero
Level Level
21. 8. 2022 11:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas Osobně se držím Intelu jenom proto, že s 6W TDP AMD APU se nic nedá sehnat - možná vždy tak 2 modely NTB, které nevyhovují.
Jinak je pro mě AMD jasný vítěz ve výběrku ...

hoch
hoch
Level Level
19. 8. 2022 20:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Rekl bych, ze drtivy neni ani tak vykon, jako spis ta spotreba :-O.

wrah666
wrah666
Level Level
19. 8. 2022 21:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@hoch K tomu podobně přetaktovaná grafárna a monitor minimálně 32" a bum, v pokoji kilowattové topení. Co si víc přát, když jsou léta čím dál teplejší.

Ventero
Ventero
Level Level
20. 8. 2022 11:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@wrah666 .. a je takový silný akcent na šetření energií a ekologické produkty ...

cdwN
cdwN
Level Level
21. 8. 2022 04:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@wrah666 Ono se celkově tak nějak hodně šetří. Auta a mobilní telefony jsou čím dál větší a žerou stále více energie (paliva) a materiálu na výrobu, CPU i GPU žerou 4x tolik než před deseti, patnácti lety.... Mno tak si budeme topit doma jen na 18 stupňů a ona se ta uhlíková stopa srovná :P

Ventero
Ventero
Level Level
21. 8. 2022 11:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@wrah666 Ano - demagogie, coby důsledek toho, že tu chybí inteligentní regulace a určují si to korporace. Na trhu je hromada a možná už i většina výrobků, po kterých není poptávka - ne v takové podobě v jaké jsou - a jen je producenti takhle lidem cpou - a ještě z toho vylézá to, co jsi popsal - obrovsky škodlivý ekologický i sociální dopad.
A to je prostě neprůstřelný důkaz v praxi a může Akuh, oddaný svému falešnému bohu, stěžovat si, nadávat, protestovat proti tomu, ale to je tak všechno, co může udělat. I kdyby ses po~al, tak fakta jsou fakta ...

Ventero
Ventero
Level Level
21. 8. 2022 14:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@wrah666 Na druhou stranu, v čem má Akuh pravdu, je to, že některé nesmysly vznikají tak, že do toho ty firmy tlačí unijní aparát - to už však není regulace, ale diktát a také se to zrovna se zrovna tolik netýká výrobců PC a mob.tel. - tam mají korporace prakticky volné ruce. Výjimka je snad jen RoHS, která je spíše vzácným příkladem té rozumné a potřebné regulace.

wrah666
wrah666
Level Level
21. 8. 2022 14:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@wrah666 Jo, za ten zákaz olovnaté pájky by zasloužili... Nakopat do všech částí těla a preventivně pár ran navíc... Ve jménu "eko" to neskutečným způsobem zkrátilo životnost elektroniky, takže jí spotřebujete a vyhodíte daleko víc. Což je totálně neeko.

Ventero
Ventero
Level Level
21. 8. 2022 17:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@wrah666 Ano - to je ukázka toho, že se vše má dělat s rozmyslem a zásahy tohoto typu musí být vyvážené s ohledem na všechny aspekty a citlivě.
Nesmí se z ničeho stát "náboženství" - ani z volného trhu - jinak to vždy dopadne podobně blbě a kontrafunkčně.

Reklama
Reklama