Galerie 13
nVidia GeForce FX 5950 a 5700 - skóre vyrovnáno
Článek Grafiky a hry GeForce NVIDIA

nVidia GeForce FX 5950 a 5700 - skóre vyrovnáno | Kapitola 2

Zdeněk Kabát

Zdeněk Kabát

3

Seznam kapitol

1. nVidia GeForce FX 5950 a 5700 - skóre vyrovnáno 2. GeForce FX 5950 Ultra 3. GeForce FX 5700 Ultra 4. ForceWare 52.16 5. Kvalita obrazu a výkon

Na počátku tohoto týdne vypustila nVidia dva (nové) grafické čipy, které jsou míněny hlavně jako konkurence posledním Radeonům XT. Jde o mainstreamovou GeForce FX 5700 a také hi-endovou GeForce FX 5950, které jsou navíc doplněny novými ovladači ForceWare.

Reklama

GeForce FX 5950 Ultra – síla marketingu Jak lze předpokládat, příliš odlišností oproti GeForce FX 5900 Ultra u této novinky nenaleznete. Stejně jako se škálují procesory, tak nyní narůstají frekvence u grafických čipů. GeForce FX 5950, nebo-li NV38, je vyráběna 0,13mikronovým procesem u společnosti TSMC (Taiwan Semiconductor Manufacturing Company). Díky několikaměsíční zkušenosti s NV35 a nově s využitím low-k procesu, byla tedy zvýšena frekvence jádra, ale jen o 25MHz na současných 475MHz.

nVidia GeForce FX 5950 a 5700 - skóre vyrovnáno

Obr. 2 – Referenční design GeForce FX 5950 Ultra

Klikněte pro zvětšení

Trochu nám zrychlily i paměti, které ze 425MHz zvýšily svůj takt taktéž na 475MHz (950MHz efektivně), čímž se zvýšila propustnost o nějakých 12% (nyní je tedy cca 30,4GB/s). Sběrnice zůstává 256-bitová jako u všech moderních GPU a 256MB paměti už je také v hi-endu standardem.

A nyní to smutné – zvýšení frekvencí +25MHz / +50MHz je vlastně tím jediným, co nám nVidia nabídne. Síla marketingu je velká a zvýšení taktu, které si leckdy dovolí i výrobce grafických karet, se stává příležitostí k vypuštění „nového“ čipu. Uvnitř zůstává architektura stejná, takže např. renderovací pipeline nejsou napevno určeny. Abych to vysvětlil – pro operace s použitím Z-bufferu a stencil buffer je výkon roven jen 4 pipeline, při všech ostatních operacích se pak GPU chová jako s 8 pipeline. Problém je, že Z a stencil buffer jsou využity prakticky ve všech hrách.

nVidia GeForce FX 5950 a 5700 - skóre vyrovnáno

Obr. 3 – Nový hi-end nVidie zezadu

Klikněte pro zvětšení

Na obrázcích, které jsou vloženy mezi odstavci, se pak můžete podívat na fyzické změny v referenčním designu. Jistě Vám padl zrak na chlazení. Na samotném čipu je použit heatsink, který se stejně jako u procesorů AMD připevňuje ke kartě kovovou sponou. K prohánění vzduchu systémem pak slouží 2,5“ větrák (oproti 1,5“ u NV35), který tak může běžet na nižších otáčkách. GeForce FX 5950 Ultra je tak od dob NV30 nejtišší hi-endovou kartou nVidie a může se srovnávat s Radeonem 9800XT. Ovšem nešťastnou věcí je pro změnu způsob chlazení pamětí. Zelená kovová destička na chlazení 950MHz pamětí příliš nestačí, a tak snad ostatní výrobci přijdou s něčím vhodnějším.

A nakonec tu máme srovnání specifikací se starými známými:

nVidia GeForce FX 5950 a 5700 - skóre vyrovnáno
ATi Radeon 9800XTnVidia GeForce FX 5900 UltranVidia GeForce FX 5950 Ultra
Grafické jádroR360NV35NV38
Výrobní proces0,15 mikronu0,13 mikronu0,13 mikronu
Počet tranzistorů107 milionů125 milionů125 milionů
Frekvence jádra412MHz450MHz475MHz
Velikost paměti256MB256MB256MB
Frekvence paměti365MHz (730MHz DDR)425MHz (850MHz DDR)475MHz (950MHz DDR)
Paměťová sběrnice256-bit DDR-I/II256-bit DDR256-bit DDR
Propustnost pamětí23,4 GB/s27,2 GB/s30,4 GB/s
Pixel fillrate3,04 Gpixel/sek.1,8Gpixel/s 3,6Gpixel/s*1,9Gpixel/s 3,8Gpixel/s*
Transformace trojúhelníků412 MT/sek.315 MT/sek.356 MT/sek.
Počet pixel pipeline88**8**
TMU na pipeline111
Textur na TMU81616
Podpora DirectX9.09.0+9.0+
Pixel shader2.02.0+2.0+
Pixel instrukcenekonečno10241024
Vertex enginy4FP ArrayFP Array
Vertex shader2.02.0+2.0+
Způsob FSAA6x MultiSampling8x MultiSampling8x MultiSampling
Úspora šířky pásmaHyperZ III+LMA II OptimizedLMA II Optimized
Barevná komprese6:14:14:1
Z-komprese4:1 (24:1 při 6x FSAA)4:14:1
Optimalizace obrazuSmoothVision 2.1IntelliSample HCTIntelliSample HCT
Cena$499$400 - $500$499


Tab. 1 – Srovnání hi-endových GPU dneška

* - Nižší hodnota platí pro operace se Z- a stencil bufferem

** - Při operacích se Z- a stencil bufferem se využijí jen 4 pipeline


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama