Galerie 30
Poruchy plynulosti pohybu v počítačových hrách
Recenze Grafiky a hry

Poruchy plynulosti pohybu v počítačových hrách | Kapitola 11

Pavel Šantrůček

Pavel Šantrůček

50

Seznam kapitol

1. Poruchy plynulosti pohybu v počítačových hrách 2. Variabilita snímkové frekvence 3. Stuttering 4. Micro-stuttering 5. Měření 6. Minimální FPS a Percentily
7. Směrodatná odchylka 8. Variabilita snímkové frekvence - výpočet 9. Stuttering - výpočet 10. Porovnatelná snímková frekvence 11. Příklad 12. Závěr

Už jste někdy slyšeli o poruchách plynulosti pohybu v počítačových hrách? Víte, co jsou to latence, frame times, jak je měřit a vyhodnocovat? Pokud ne, tento článek by Vám neměl uniknout, jelikož je určený právě pro Vás.

Reklama

Příklad

Není nad to, když se nějaká problematičtější tématika dá demonstrovat na vzorovém příkladu. I my se tedy pokusíme vše ukázat na reálném příkladu ze života, konkrétně na testech dvou MSI GTX 960 Gaming 4G zapojených v SLI proti Gigabyte GTX 980 4GD ve hře Alien: Isolation. Výsledky našich měření byly následující.

Poruchy plynulosti pohybu v počítačových hrách

Podle dosažené průměrné snímkové frekvence se v této hře stala vítězem dvojice MSI GTX 960 zapojená v SLI. Nižší hodnota minimální snímkové frekvence u SLI řešení však naznačuje, že tady nebude zřejmě něco úplně v pořádku. Pomocí FLA Calculatoru provedeme tedy výpočet směrodatných odchylek.

Poruchy plynulosti pohybu v počítačových hrách

Výpočet směrodatných odchylek variability snímkové frekvence a stutteringu ukazují, že zde mají GTX 960 zapojené ve SLI problém. Více jak dvojnásobná odchylka variability proti GTX 980 naznačuje, že snímková frekvence SLI řešení v průběhu testu byla mnohem více rozkolísaná a zřejmě tak trpěla i mnohem většími propady než v případě GTX 980. Stejně tak odchylka stutteringu naznačuje, že SLI řešení dvou GTX 960 trpí na stuttering mnohem více než grafická karta GTX 980. Abychom tato tvrzení nějak prokázali, zobrazíme si průběhy snímkové frekvence a frame times.

Poruchy plynulosti pohybu v počítačových hrách

Při pohledu na graf průběhu snímkové frekvence je patrné, že ačkoliv je průměrná snímková frekvence u GTX 960 zapojených v SLI vyšší, toto řešení trpí vyšší variabilitou a také většími propady snímkové frekvence než v případě grafické karty GTX 980.

Poruchy plynulosti pohybu v počítačových hrách

Podobně, jako tomu bylo u snímkové frekvence, tak i z grafu frame times je patrná vyšší míra stutteringu u dvojice GTX 960 než u GTX 980. Výsledky výpočtů směrodatných odchylek byly tedy relevantní.

Porovnatelná snímková frekvence

Pokud bychom si chtěli vyzkoušet také účinnost veličiny

Comparable frame rate

, kterou nám ve svých výsledcích nabízí FLA Calculator, dopadlo by vše následovně.

Poruchy plynulosti pohybu v počítačových hrách

Toto je standardní graf výsledků snímkové frekvence bez minim a maxim, který se v recenzích grafických karet využívá až nezdravě často. Celkem jasně zde vítězí dvojice GTX 960 zapojených v SLI.

Poruchy plynulosti pohybu v počítačových hrách

Pokud však použijeme jednotku

Comparable frame rate

, která v sobě nese také informace o variabilitě snímkové frekvence a stutteringu, situace se rázem obrací a s poměrně značnou převahou zde vítězí GTX 980.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama