Galerie 30
Poruchy plynulosti pohybu v počítačových hrách
Recenze Grafiky a hry

Poruchy plynulosti pohybu v počítačových hrách | Kapitola 2

Pavel Šantrůček

Pavel Šantrůček

50

Seznam kapitol

1. Poruchy plynulosti pohybu v počítačových hrách 2. Variabilita snímkové frekvence 3. Stuttering 4. Micro-stuttering 5. Měření 6. Minimální FPS a Percentily
7. Směrodatná odchylka 8. Variabilita snímkové frekvence - výpočet 9. Stuttering - výpočet 10. Porovnatelná snímková frekvence 11. Příklad 12. Závěr

Už jste někdy slyšeli o poruchách plynulosti pohybu v počítačových hrách? Víte, co jsou to latence, frame times, jak je měřit a vyhodnocovat? Pokud ne, tento článek by Vám neměl uniknout, jelikož je určený právě pro Vás.

Reklama

Variabilita snímkové frekvence

Pokud testujete nebo hrajete počítačovou hru, můžete vidět, že snímková frekvence v průběhu testu nebo hraní není konstantní, ale kolísá a je variabilní. Znáte to, váš hrdina si ve hře vykračuje po rozkvetlé louce, sluníčko svítí a ukazatel snímkové frekvence zobrazuje krásných 80 FPS. Z křoví na vás najednou vyskočí jeden padouch, se kterým si lehce poradíte, po chvilce zase dva a počet padouchů se časem neustále zvyšuje. Najednou zjistíte, že už tolik padouchů přestáváte zvládat, ale ne snad proto, že byste byli nešikovní, ale proto, že váš hrdina začíná nějak hůře reagovat na vaše povely z klávesnice. Letmým pohledem na čítač snímkové frekvence zjistíte, že už neukazuje dřívějších 80 FPS, ale pouze nějakých 40 FPS.

Poruchy plynulosti pohybu v počítačových hrách

Příčinou tohoto jevu je měnící se složitost scény, v které se během hry může objevovat různý počet objektů, tedy více polygonů, které je nutno vykreslit, nebo jsou použity různě náročné techniky vykreslování, které opět mohou nějakým způsobem zvyšovat nebo snižovat nároky grafické karty na renderování. Důsledkem toho pak snímková frekvence v čase není konstantní, ale variabilní. Většinou se změna náročnosti na vykreslení scény neprojevuje skokově a je pozvolná, někdy se ale může stát, že se jedná o změny nepříjemně rychlé, které pak označujeme jako

Frame Drop

. Obecně lze tedy říci, že čím větší je variabilita snímkové frekvence v testovaném úseku hry, tím se pro vás hra stává obtížněji hratelnou.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama