Galerie 30
Poruchy plynulosti pohybu v počítačových hrách
Recenze Grafiky a hry

Poruchy plynulosti pohybu v počítačových hrách | Kapitola 5

Pavel Šantrůček

Pavel Šantrůček

50

Seznam kapitol

1. Poruchy plynulosti pohybu v počítačových hrách 2. Variabilita snímkové frekvence 3. Stuttering 4. Micro-stuttering 5. Měření 6. Minimální FPS a Percentily
7. Směrodatná odchylka 8. Variabilita snímkové frekvence - výpočet 9. Stuttering - výpočet 10. Porovnatelná snímková frekvence 11. Příklad 12. Závěr

Už jste někdy slyšeli o poruchách plynulosti pohybu v počítačových hrách? Víte, co jsou to latence, frame times, jak je měřit a vyhodnocovat? Pokud ne, tento článek by Vám neměl uniknout, jelikož je určený právě pro Vás.

Reklama

Měření

Abychom byli vůbec schopni měřit poruchy plynulosti pohybu ve hrách, je nezbytně nutné „extrahovat“ z naší počítačové hry či nějaké její části (testovací scény) frame times, tedy časy jednotlivých renderovaných snímků. Je to sice o něco málo pracnější než měření prosté snímkové frekvence, ale věřte, že to většinou opravdu stojí za to.

Frame times ze hry lze získat celkem třemi způsoby

1. Herní engine

Některé herní enginy mají přímo v sobě zabudovanou podporu pro vytváření záznamů frame times do logovacích souborů. V naší testovací metodice je to např. hra Battlefield 4, kde při zadání příkazu do konzole

PerfOverlay.FrameFileLogEnable 1

zapisování frame times do log souboru zapnete, nebo naopak příkazem

PerfOverlay.FrameFileLogEnable 0

toto zapisování zase vypnete. Samozřejmě jsou i další hry s takovouto podporou zapisování frame times.

2. FRAPS

Asi nejpopulárnějším a nejuniverzálnějším nástrojem pro získávání frame times z počítačových her je FRAPS od společnosti Beepa. Tento nástroj snad není třeba příliš představovat.

Poruchy plynulosti pohybu v počítačových hrách

Po spuštění aplikace stačí pouze zaškrtnout „Frametimes“, čímž dáte aplikaci povel na logování frame times do logovacího souboru. Pak už jen stačí nastavit čas doby záznamu a zaškrtnout „Stop benchmark after“ v případě, že chcete zaznamenat známý časový úsek.




3. FCAT

Poruchy plynulosti pohybu v počítačových hrách

Nejpřesnější metodou pro získání záznamu frame times ze hry je zcela určitě nástroj nazvaný FCAT (Frame Capture Analysis Tool), který vznikl za účasti společnosti Nvidia. Ačkoliv se jedná o velmi pozoruhodný nástroj na měření frame times, práce s ním je velmi pomalá a také vstupní investice do tohoto zařízení (speciální grabovací karta, další počítač s rychlým úložištěm pro zaznamenávání videa) jsou neúměrné vysoké. FCAT dnes využívá pouze pár redakcí, a to většinou pouze na měření multi-gpu řešení.

Ať již použijete jakýkoli způsob, vždy budete odměněni logovacím souborem, který bude obsahovat časy renderingu jednotlivých snímků, které byly vytvořeny během vaší testovací scény. Jak vidíte, není na tom nic složitého, ale k radosti je ještě příliš daleko, protože nyní vás bude čekat ten nejobtížnější úkol, což znamená tato surová data nějak zpracovat a vyhodnotit. Pojďme se ale nejdříve podívat, jak byly nebo ještě jsou variabilita snímkové frekvence a stuttering běžně vyhodnocovány.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama