Seznam kapitol
Nemáte-li čas neustále sledovat dění v oblasti HW, ale přesto chcete být v obraze, tak vám tento přehled toho nejdůležitějšího a nejzajímavějšího, co se v průběhu minulého měsíce června stalo, zcela jistě přijde vhod a pomůže snadno a rychle se zorientovat.
ATi útočí na nVidii: SLI versus CrossFire
	Jestli něco způsobilo v grafických kartách za poslední dobu velký rozruch, pak to bylo určitě znovuzavedení technologie
SLI
(mnozí jistě pamatují karty 3dfx Voodoo 2). SLI od nVidie sice zvyšuje výkon grafického systému, ale občas podstatně méně, než je tomu na papíře, platí to především o dvojici karet GeForce 6600GT.
Kanadská firma ATi nejdříve řešení nVidie zavrhovalo, ale nyní se chce také svézt na módní vlně dvou grafických karet v počítači.
CrossFire
firmy ATi navíc nemá mít mouchy, jež se vyskytují u SLI nVidie. Zde je problém především v ovladačích, které SLI nezvládají vždy nejlépe. CrossFire má být více kompatibilnější a flexibilnější. Nové ovladače nVidie tomu udělaly trochu přítrž, kdy nabízí lepší výkon i kompatibilitu.
Kompatibilita bude určitě zajištěna už tím, že CrossFire pojede jen na deskách s chipsetem
ATi Radeon Xpress 200 CrossFire Edition
. Navíc potřebujete hlavní
master
grafickou kartu, kterou původně měla vyrábět jen sama ATi, nyní se ale i ostatní výrobci se do jejich výroby mohou pustit. Výhodou je, že
X850 CrossFire Edition
můžete zkombinovat s libovolnou kartou na čipu
X850
, stejně tak jako
X800 CrossFire Edition
s jakoukoli
X800
. Zde můžete ušetřit slušné penízky koupí velmi výkonné, ale na své výkony i poměrně levné X800XL. Karet se dočkáme patrně až v průběhu července, základní desky už jsou. Pokud vás tato technologie zajímá blíže, můžete nahlédnout do našeho dřívějšího článku
ATi CrossFire - grafická síla dvou Radeonů
.
Podle ATi je řešení 2 × X850XT oproti 2 × GF6800U rychlejší o 10% v 3DMarku05, o 30% ve Splinter Cell a až o 60% v NFS:U2. Oproti single kartě X850XT je duální řešení jen o 10% rychlejší v 3DMark03, ale už o 60% v RTCW a o 100% ve SPlinter Cellu. Mimochodem, řešení CrossFire trhlo rekord v 3DMark05 v kombinaci s procesorem Athlon 64 FX-55.
15 498 bodů
!
ATi R520: vážný konkurent G70
	Stejně jako čip
G70
, tak i
R520
od ATi je napjatě očekáván. Bude to jediný grafický čip, který bude přímo schopen hardwarové
H.264
video komprese použité například u nového formátu HD-DVD. G70 toto nezvládne.
R520
bude možná největší čip, který byl stvořen. Má mít více než 300 milionů tranzistorů, ale zatím není známo přesné číslo. G70 jich má 302 milionů. Bude vyráběn 90nm technologií, počet pixel pipeline zůstává otázkou. Pokud
24 pipelinová
verze R520 porazí GeForce 7800GTX, dobře. Pokud ne, ATi R520 přijde s neskutečnými
32 pixel pipelines
.
Grafická karta by prý měla dosáhnout
10 000 bodů v 3DMark05
, v single (ne CrossFire!) řešení. I když funkční vzorky už jsou a byly na Computexu ukázány v akci, oficiální představení bylo naplánováno až na 26. července 2005.
nVidia GeForce 7800GTX: čip G70 představen
	Na Computexu byla v tichosti za zavřenými dveřmi několika vyvoleným (rozuměj nejbližším obchodním partnerům nVidie) předvedena nová grafická karta
GeForce 7800GTX
na čipu
G70
. Její výkon má být podle nVidie naprosto drtivý, to se ovšem tvrdí o všech nových čipech.
Pomoci k takto vysokým výkonům by mělo
24 pixel a 8 vertex pipeline
. Jádro vyráběné 110nm technologií TSMC s neuvěřitelnými
302 miliony
tranzistorů tiká na
430MHz
, paměti
GDDR3
s 256 bitovým rozhraním na
1,2GHz
. Spotřeba karty je kolem
100-110W
, s jedním přídavným napájecím konektorem si tedy vystačí. Samozřejmostí je podpora shaderů verze 3.0. Běžné hráče, ale asi budou více zajímat levnější verze 7800 a 7800GT. Ty by prý podle prvního ohlášení neměly podporovat SLI, verze GTX ano. Pro detailní informace nahlédněte do našeho nedávného článku
Technologie: nVidia GeForce 7800 GTX
Výkon v 3DMarku05 je podle prvních testů kolem
7650-7800 bodů
a
11600-12200 bodů v SLI
. To je v porovnání s téměř
15500
bodů v podání ATi X850XT CrossFire docela málo. Po přetaktování z 430/1200MHz na 500/1300MHz se výsledek může vyhoupnout až na
9000 bodů
. Obyčejně při taktování lze dosáhnout 460-480MHz, paměti jdou na 1,26GHz, ale i na 1,35GHz. Výsledky po overclockingu obvykle dosahují kolem
8200-8600 bodů
.
22. června 2005
karta konečně oficiálně spatřila v Paříži světlo světa. Za naši redakci byl na této exkluzivní události Martin Štěpánek a posléze přinesl následující reportáž:
Uvedení GeForce 7800GTX očima Světa Hardware
. Karty již představily například firmy Albatron, AOpen, Asus, Gainward, Innovision, Leadtek, MSI.
AGP
verze světlo světa nespatří. Ale kdo ví, možná se nějaký výrobce najde a PCIe-AGP můstek pro tuto kartu připraví.
Nové ovladače nVidia ForceWare 77.72
	Pro novou kartu byly také představeny nové ovladače Release 75, konkrétně verze
ForceWare 77.72
. nVidia udávala jejich
WHQL
certifikaci, ve skutečnosti první verze nebyly. Ovladače ale certifikaci velmi rychle získaly. Z hlavních novinek, které s sebou nové ovladače nesou, je například podpora nové
GeForce 7800GTX
a dále
GeForce 6200 AGP
. Dále byla vylepšena
podpora SLI
a její výkon, byla přidána kompatibilita s dvoujádrovými procesory Intel i AMD, zlepšil se i výkon karet s technologií
Turbocache
. Další informace o nových ovladačích naleznete v
.
Neoficiálně se hovoří o tom, že by nové ovladače umožňovaly tzv. "
bridgeless SLI
", tedy SLI bez můstku. Šlo by takto spárovat karty GeForce 7800, 6800, a všechny karty postavené na jádře NV43. Tedy GeForce 6600 i 128bitové PCIe verze GeForce 6200 bez TurboCache. Koupíte-li dvě karty GF6200, odemknete na každé další čtveřici pipelines, trochu je přetaktujete, pak budete mít
16 pixel pipeline
monstrum za
€250
i s motherboardem. V praxi to opravdu funguje (alespoň u karet oficiálně podporujících SLI je to jisté), ale s jistým výkonnostním handicapem. Stále ale bude výkon vyšší než v single zapojení. Výkony GeForce 6600GT jsou například takové (bez/s můstkem): v 3DMark 03
12572/14401 bodů
, v 3DMark 05
6147/6466 bodů
. Tato vymoženost by pak měla umožnit pracovat v SLI i kartám GeForce 7800 a 7800GT, u kterých podpora SLI být neměla.
AGP nebo PCIe? Co takhle oboje? Na kartě od MSI
| V záplavě různých výkonnostních rekordů se občas blýskne i něco, co sice netrhá rekordy v disciplínách výkonnostních, ale rozhodně zaujme. Jednou takovou zajímavostí může být Radeon X800, který je určen pro sběrnici AGP i PCIe. Asi se ptáte jak je to možné. Jednoduše. Z jedné strany má karta AGP a z druhé PCI-Express. Při upgradu staré AGP grafiky tak nemusíte měnit nutně i základní desku na desku s PCIe slotem. A až si koupíte nějakou PCIe desku, grafika vám pořád zůstane. |  
	 | 
XGI Volari 8300/8600/8600XT: Vstup na trh grafických karet
	XGI chce prorazit do segmentu grafických karet. Potřebuje k tomu dobré grafické karty za pokud možno nízkou cenu a dobré ovladače. Právě ovladače jsou alfou a omegou dnešní doby a ztroskotaly na nich například i jinak velmi povedené karty SiS Xabre.
Co se ale týče hardwaru XGI, pak zde máme nový čip
Volari 8300 (XG47)
. Tyto PCI-Express karty mají bohužel jen 64 či dokonce 32 bitové paměti, ale mají navíc technologii eXtreme Cache. Není to nic jiného, než využití paměti RAM jako frame bufferu karty. Podporuje DirectX 9.0, shadery 2.0. Potěší ale maximální spotřeba 7,5W. Výkonem a určením by měly být podobné kartám GeForce 6200 TurboCache nebo ATi Radeon X300 s HyperMemory (resp. ATi Radeon X550).
Do výkonnějšího segmentu mají mířit modely s čipem XG45, tedy
8600 Mobile
(350/600MHz),
8600
(400/550MHz) a
8600XT
(450/900MHz). Opět bude záležet na ovladačích. Pokud se je podaří slušně vyladit, měl by výkon Volari 8600 dosahovat asi úrovně GeForce 6600 nebo ATi Radeon X700, model 8600XT pak výkonu GeForce 6600GT nebo ATi Radeon X700XT.
ATi v naprosté tichosti vydala Radeon X550
	Tento grafický čip by se měl zařadit někam mezi
Radeony X300 a X600
. Stejně jako tyto čipy používá 110nm jádro RV370. To je u modelu X550 taktováno na
400MHz
(X300 325MHz, X600 Pro 400MHz), paměti na
500-550MHz
(X300 400MHz, X600 Pro 600MHz). Hlavním rozdílem mezi X550 a řadami X300/X600 je vždy použití technologie
HyperMemory
, sdílené grafické paměti. Tu mají i některé verze X300. Grafickou paměť tak tvoří i část systémové paměti RAM (obdoba TurboCache od nVidie). Paměti na kartě budou obvykle ve velikosti 128MB, mohou být 64 i 128 bitové, zbytek do 256MB si karta vezme přes PCI-Express sběrnici z paměti RAM.
ASUS zrušil vývoj dvoučipové GeForce 6800GT/Ultra
	Karta
ASUS EN6800 Dual
nebude. Měla být tvořena dvěmi jádry GeForce 6800GT nebo Ultra. Tyto čipy měly být na jedné kartě (PCB) spojeny v zapojení SLI. Každé jádro mělo mít 256MB 256 bitových GDDR3 pamětí. Výkon oproti single-chip kartě měl být o 70% vyšší. Dohromady tak tato karta, která se se svými rozměry do běžných skříní asi těžko vejde, má
32 pixel a 12 vertex
pipeline.
Za zrušením podle všeho stojí uvedení nové GeForce 7800GTX, při jejím uvedení bylo také zrušení oznámeno. ASUS však prohlásil, že hodlá vyvíjet
dvoučipovou
kartu s čipy
GeForce 7800GTX
.
Club3D: Všechny 512MB Radeony X800XL s 1,6ns čipy
	Club3D jako jediná firma nabízí ke svým Radeonům X800XL s 512MB paměti 1,6ns paměťové čipy. Většina ostatních výrobců zůstává prozatím u pomalejších 2,0ns čipů a 1,6ns čipy montují především do 256MB verzí.
1,6ns čipy dovolují pracovat na frekvencích 1200MHz, zatímco 2,0ns čipy pouze na 1000MHz. Na kartě jsou tak či tak, taktované na default frekvenci 980MHz. Zaručují ale lepší možnosti taktování a tedy i vyšší výkon grafiky, který lze očekávat při nových hrách využívajících velké množství paměti. Ovšem, za 40% ceny navíc rozhodně neočekávejte odpovídající nárůst výkonu díky dvojnásobnému množství paměti, ten je spíš v rámci statistické chyby.
ATi Mobility Radeon X800, 16 pixel pipeline pro notebooky
| Zatímco nVidia se může chlubit maximálně 12 pixel pipeline na grafických čipech pro notebooky (GeForce Go 6800), ATi jich má rovnou šestnáct. K tomu ještě 6 vertex pipeline, 256 bitové GDDR3 paměti a máme notebooky, jež výkonem rozdrtí nejednu PC sestavu. |  
	 |