Seznam kapitol
Dnešní recenze poměrně úzce navazuje na první díl - Průvodce: Grafické benchmarky. Záměrem je ukázat si, ve kterých testech jsou důležitější MHz u pamětí nebo jádra a tak dosáhnout nejvyšších možných výsledků. Jak se také dále přesvědčíme, k obou kartám je nutné z pohledu overclockingu přistupovat poněkud odlišněji.
V Aqumarku se po dokončení grafického testu ukáže trojice výsledků - VGA, CPU a celkové skóre. Pro naše účely jsem použil pouze VGA a celkové skóre. Ovšem při procházení výsledků se můžeme setkat s poměrně zajímavým úkazem, u dvou karet se stejným VGA výsledkem je různé celkové skóre. A abych to na závěr upřesnil, celkové skóre je vyšší u GeForceFX.
	Na prvním místě se umístila dvojice GeForceFX 5950Ultra, obě mají maximálně přetaktované jádro. Nejrychlejší Radeon je až na 4 místě, i když VGA skóre je druhé nejlepší (ona zmiňovaná ironie). Celkově se u Radeonu výsledek zvedne o "pouhé" 4,7%, ale u GeForceFX je to dvojnásobek. To je také důvodem proč se GeForceFX 5950Ultra dostala před Radeon i když na něj v základu ztrácela
| ATi Radeon 9800XT | |
| Nárůst při maximálním zvýšení frekvence jádra | 4,71%  | 
| Nárůst při maximálním zvýšení frekvence pamětí | 1,32%  | 
| Nárůst při maximálním zvýšení obou frekvencí | 4,77%  | 
| nVidia GeForceFX 5950Ultra | |
| Nárůst při maximálním zvýšení frekvence jádra | 8,30%  | 
| Nárůst při maximálním zvýšení frekvence pamětí | 1,93%  | 
| Nárůst při maximálním zvýšení obou frekvencí | 8,88%  | 
Závěr
Výsledky hovoří jasně, hnací silou je v tomto testu frekvence jádra a to u obou testovaných karet.
	Díky větší paměťové propustnosti a vyšším frekvencím si v tomto testu lépe vedla GeForceFX, která při všech testovaných frekvencích překonává Radeon.
Stejně jako je Quake 3 náročný na paměťovou propustnost u systémové paměti, je náročný i na paměť grafické karty. Celkově je nutné říct, že nárůst získány přetaktováním je velmi malý. V případě Radeonu, který má paměti pomaleji taktované je vidět, že zvýšení jejich frekvence přinese kýžený efekt. U GeForceFX je frekvence již v základu velmi vysoká a to je také asi důvod proč ani další zvýšení nebylo tolik patrné na výsledku.
| ATi Radeon 9800XT | |
| Nárůst při maximálním zvýšení frekvence jádra | 1,92%  | 
| Nárůst při maximálním zvýšení frekvence pamětí | 1,96%  | 
| Nárůst při maximálním zvýšení obou frekvencí | 2,19%  | 
| nVidia GeForceFX 5950Ultra | |
| Nárůst při maximálním zvýšení frekvence jádra | 1,28%  | 
| Nárůst při maximálním zvýšení frekvence pamětí | 0,97%  | 
| Nárůst při maximálním zvýšení obou frekvencí | 1,57%  | 
Závěr
Rozdíly jsou velmi malé, ale v případě Radeonu se více projeví zvýšení pamětí. Naopak u GeForceFX 5950Ultra lépe uděláte při přetaktování jádra.
	Hra Comanche by se dala chápat jako obrácený Quake (obrácený co do pořadí). I nejpomaleji taktovaný Radeon 9800XT poráží maximálně přetaktovanou GeForceFX 5950Ultra. Ale pokud vztáhneme výsledky na frekvence jádra nebo pamětí, je nutné mít tento poměr vyrovnaný. I když je pravda, že přetaktováním jádra nebo pamětí u Radeonu dostanete přibližně 0,3% výkonu, přetaktováním obou frekvencí získáte pouze dalších 0,1% výkonu.
| ATi Radeon 9800XT | |
| Nárůst při maximálním zvýšení frekvence jádra | 0,36%  | 
| Nárůst při maximálním zvýšení frekvence pamětí | 0,35%  | 
| Nárůst při maximálním zvýšení obou frekvencí | 0,47%  | 
| nVidia GeForceFX 5950Ultra | |
| Nárůst při maximálním zvýšení frekvence jádra | 1,42%  | 
| Nárůst při maximálním zvýšení frekvence pamětí | 1,28%  | 
| Nárůst při maximálním zvýšení obou frekvencí | 1,44%  | 
Závěr
Shrnu-li výsledky z tohoto testu, nemá cenu přetaktovávat žádnou testovanou kartu.