Seznam kapitol
Dnešní recenze poměrně úzce navazuje na první díl - Průvodce: Grafické benchmarky. Záměrem je ukázat si, ve kterých testech jsou důležitější MHz u pamětí nebo jádra a tak dosáhnout nejvyšších možných výsledků. Jak se také dále přesvědčíme, k obou kartám je nutné z pohledu overclockingu přistupovat poněkud odlišněji.
	Hra Halo: Combat Evolved je velmi náročná a to také potvrzují výsledky mého dnešního měření. O grafické náročnosti jsem se více rozepisoval v popisu tohoto herního benchmarku, kde jsem také popisoval důvody téměř malého dopadu FSAA na kvalitu obrazu.
S velmi malým rozdílem se na prvním místě umístila GeForceFX s přetaktovaným jádrem i pamětí. U GeForceFX se na nejlepším výsledku lví porcí podílela zvýšená frekvence jádra, která zvýšila výkon o 4%, paměť se podílela pouze 1%. U Radeonu 9800XT se po přetaktování výsledek zvýšil o necelé procento a opět se na něm podílela především frekvence jádra.
| ATi Radeon 9800XT | |
| Nárůst při maximálním zvýšení frekvence jádra | 0,93%  | 
| Nárůst při maximálním zvýšení frekvence pamětí | 0,32%  | 
| Nárůst při maximálním zvýšení obou frekvencí | 0,98%  | 
| nVidia GeForceFX 5950Ultra | |
| Nárůst při maximálním zvýšení frekvence jádra | 3,89%  | 
| Nárůst při maximálním zvýšení frekvence pamětí | 0,88%  | 
| Nárůst při maximálním zvýšení obou frekvencí | 5,35%  | 
Závěr
Pro zvýšení výsledku s grafickou kartou GeForceFX 5950Ultra o 2,5fps (tedy o 5%) je nutné zvýšit jak frekvenci jádra tak i pamětí, ale na 4% z těchto 5 se podílí zvýšená frekvence jádra. U Radeonu 9800XT se ani po maximálním přetaktování výkon nezvýší o více než 1%, proto nevím, zdá má cenu tuto grafickou kartu pro hru Halo taktovat.
 
	 | GunMetal 4xFSAA  | 
	Ve hře GunMetal vždy více dominovali grafické karty nVidia a to se také dnes potvrdilo. Pokud by výsledky nebyly z grafu dostatečně jasné, je zde i tabulka s výsledky:
| min | 1280x1024 | max | |
| Radeon 9800XT - default 412/364 | 14,11  | 22,66  | 62,01  | 
| Radeon 9800XT - paměti 412/371 | 14,04  | 22,88  | 62,01  | 
| Radeon 9800XT - jádro 425/364 | 14,33  | 22,99  | 61,87  | 
| Radeon 9800XT - paměti 412/385 | 14,12  | 23,24  | 62,02  | 
| Radeon 9800XT - jádro 438/364 | 14,33  | 23,34  | 62,01  | 
| Radeon 9800XT - paměti 412/398 | 15,05  | 23,62  | 62,05  | 
| Radeon 9800XT - jádro 452/364 | 15,05  | 23,67  | 61,01  | 
| Radeon 9800XT - jádro 459/364 | 15,09  | 23,83  | 62,06  | 
| Radeon 9800XT - paměti 412/418 | 14,95  | 24,10  | 61,98  | 
| Radeon 9800XT - total OC. 425/371 | 14,99  | 24,12  | 61,89  | 
| Radeon 9800XT - total OC. 438/385 | 15,05  | 24,74  | 62,02  | 
| Radeon 9800XT - total OC. 452/398 | 15,02  | 25,02  | 62,01  | 
| Radeon 9800XT - total OC. 459/418 | 15,11  | 25,32  | 62,08  | 
| GeForceFX 5950Ultra - default 475/475 | 22,24  | 35,47  | 68,90  | 
| GeForceFX 5950Ultra - paměti 475/487 | 22,19  | 35,61  | 69,88  | 
| GeForceFX 5950Ultra - paměti 475/500 | 22,23  | 35,78  | 69,83  | 
| GeForceFX 5950Ultra - paměti 475/510 | 22,23  | 35,95  | 69,95  | 
| GeForceFX 5950Ultra - paměti 475/518 | 22,24  | 36,23  | 69,94  | 
| GeForceFX 5950Ultra - jádro 500/475 | 22,19  | 36,46  | 69,88  | 
| GeForceFX 5950Ultra - jádro 515/475 | 22,23  | 36,86  | 70,10  | 
| GeForceFX 5950Ultra - total OC. 500/487 | 22,26  | 36,86  | 69,87  | 
| GeForceFX 5950Ultra - total OC. 515/500 | 22,26  | 37,02  | 69,95  | 
| GeForceFX 5950Ultra - total OC. 530/510 | 22,30  | 37,34  | 69,94  | 
| GeForceFX 5950Ultra - jádro 530/475 | 22,24  | 37,49  | 70,86  | 
| GeForceFX 5950Ultra - jádro 539/475 | 22,24  | 37,67  | 71,23  | 
| GeForceFX 5950Ultra - total OC. 539/518 | 22,31  | 37,89  | 69,95  | 
Na prvním místě se velmi těsně umístila GeForceFX s přetaktovaným jádrem i pamětí, ale podle dalšího umístění si můžeme říct, že záleží převážně na jádře. Avšak u Radeonu tomu je opačně a více záleží na zvýšení frekvence pamětí, rozdíl je sice malý, ale je.
| ATi Radeon 9800XT | |
| Nárůst při maximálním zvýšení frekvence jádra | 5,16%  | 
| Nárůst při maximálním zvýšení frekvence pamětí | 6,35%  | 
| Nárůst při maximálním zvýšení obou frekvencí | 11,74%  | 
| nVidia GeForceFX 5950Ultra | |
| Nárůst při maximálním zvýšení frekvence jádra | 6,20%  | 
| Nárůst při maximálním zvýšení frekvence pamětí | 2,14%  | 
| Nárůst při maximálním zvýšení obou frekvencí | 6,82%  | 
Závěr
U GeforceFX 5950Ultra stačí zvýšit frekvenci jádra k dosažení co nejvyšších výsledků, ale u Radeonu tomu je jinak. GunMetal je případ, kdy je nutné karty obou výrobců taktovat různě, protože k zvýšení výkonu u Radeonu je nutné zvýšit nejlépe frekvence jádra i pamětí, i když mírně větší vliv mají paměti.
	Jaký je rozdíl mezi FlyBy a Botmatch snad ani nemusím rozebírat, pro ty, kteří v této části mají nedostatky zde je předcházející článek Průvodce: Grafické benchmarky.
Výsledky z testu Botmach jsou až příliš stejné. To především znamená, že ani sebevětší frekvence grafických karet nemá takový dopad na výkon jako použitý procesor. Tyto slova dokumentuje i starší graf, kde jsem použil různé procesory s jednou grafickou kartou:
	
Starší graf, zde pouze pro ilustraci rozdílu mezi procesory
Ale nyní zpět k současnosti, kde máme GeForceFX 5950Ultra s Radeonem 9800XT na Pentiu 4 3,0GHz.
Všechny moje předchozí slova také dokumentuje závěrečná tabulka, kde se můžeme dobře přesvědčit o malém dopadu na výkon, byť na sebevětších frekvencích je karta taktovaná.
| ATi Radeon 9800XT | |
| Nárůst při maximálním zvýšení frekvence jádra | 0,65%  | 
| Nárůst při maximálním zvýšení frekvence pamětí | 0,47%  | 
| Nárůst při maximálním zvýšení obou frekvencí | 0,91%  | 
| nVidia GeForceFX 5950Ultra | |
| Nárůst při maximálním zvýšení frekvence jádra | 0,32%  | 
| Nárůst při maximálním zvýšení frekvence pamětí | 0,40%  | 
| Nárůst při maximálním zvýšení obou frekvencí | 0,63%  | 
Závěr
Taktování má téměř nulový dopad na výkon a tudíž jej u této hry nelze doporučit ani pro jednu grafickou kartu.
	Jinak tomu je u FlyBy, kde je rozdíl mezi "nejhorším" a nejlepším výsledkem 16 fps. I když Radeon 9800XT v základu proti GeForceFX 5950Ultra zaostával, díky přetaktování se dostal na první místo. U obou karet také platí, že hnací silou je zvýšená frekvence jádra, i když ani na zvýšení frekvence paměti se nesmí zapomínat. V této souvislosti mi přijde více než zvláštní, že zvýšení výkonu při jednotlivém taktování jádra a pamětí není u Radeonu 9800XT tak velké jako u GeForceFX 5950Ultra, ale při přetaktování obojího se najednou Radeon dostává na čelo......zvláštní.
| ATi Radeon 9800XT | |
| Nárůst při maximálním zvýšení frekvence jádra | 6,89%  | 
| Nárůst při maximálním zvýšení frekvence pamětí | 3,40%  | 
| Nárůst při maximálním zvýšení obou frekvencí | 11,27%  | 
| nVidia GeForceFX 5950Ultra | |
| Nárůst při maximálním zvýšení frekvence jádra | 8,12%  | 
| Nárůst při maximálním zvýšení frekvence pamětí | 3,09%  | 
| Nárůst při maximálním zvýšení obou frekvencí | 9,86%  | 
Závěr
Zatím co u GeForceFX je nárůst výkonu ponechán na GPU a paměti hrají pouze vedlejší roli, i když ne úplně zanedbatelnou, u Radeonu tomu je zcela jinak. Radeon se zde ukázal jako karta, u které se výkon při zvýšení frekvence jádra nebo pamětí sice zvedne, ale největší "boom" je pouze při přetaktování jádra i pamětí dohromady.