Zpět na článek

Diskuze: Qualcomm představí procesory s architekturou RISC-V pro wearables

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

bison
bison
Level Level
22. 10. 2023 18:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Výkon RISC procesorov je zatiaľ viac než tragický, Qualcomm logicky začína od nuly tam kde nie je potrebný výkon....je to dlhá cesta dostať sa na úroveň dnešných procesorov, nová architektúra sa v skutočnosti presadí len vtedy ak bude zaujímavá pre Intel a AMD. Čína napriek snahe o svoj HW a SW je limitovaná technológiami ktoré dokáže nanajvýš kradnúť a kopírovať, to nie je zrovna cesta na vrchol technologického sveta.

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
22. 10. 2023 19:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@bison “ Čína napriek snahe o svoj HW a SW je limitovaná technológiami ktoré dokáže nanajvýš kradnúť a kopírovať, to nie je zrovna cesta na vrchol technologického sveta.”

Stejne jako v 19 stoleti prumysl stredni a vychodni evropy vyrostl na kopirovani textilnich stroju zejmena z Velke Britanie a prumysl sovetskeho svazu vyrostl na kopirovani technologii z USA a Nemecka.

Nebojte do par let vas vase iluze o Cine uplne opusti.

sonofthebit
sonofthebit
Level Level
23. 10. 2023 12:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maraou Přesně, Čína bude do 10 let supervelmoc, protože přestala dávno kopírovat, ale jede svůj vlastní vývoj i díky přetahování zaměstnanců ze západu. Je nemožné zabránit přetažení inženýrů z ASML nebo TSMC když jim nabídnou 20x větší plat. Čína už dnes má 7nm proces a do 5 let předběhne TSMC.

Prasárny typu CISC x86 kód běžící na RISC jádře dnešních Intel a AMD CPU není nic jiného než HW emulace. Zajímavé že Čína po pokusech se Zaoxin/AMD Zen 1 uznala, že tahle prasárna s HW emulací CISCu je cesta do pekel a rozhodli se pro čistě RISC stoje na 64-bit ARMv8 a Loonson64/MIPS64.

Chápu že v 1990 bylo hromada SW napsaných v asembleru, takže bylo jednodušší vzít RISC procák AM29000 a dát mu x86 dekodéry pro HW emulaci x86 ISA. Že spotřeba CPU stoupla z 4W na 8W nehrálo roli. Dnes po 30 letech kdy máme open source SW a hromadu interpretovaných jazyků je nesmyslné udržovat na živu tyto Potěmkinovy vesnice (x86).

40% serverů v Číně jede na ARMu, což znamená že Čína už západ předběhla v adopci nové ISA pro servery. Vyšší efektivita, vyšší profit, můžou si dovolit nižší ceny, k tomu armáda programátorů co budou umět psát nový SW pro ARM, to vše akceleruje jejich ekonomiku nad naši západní. Ještěže tu máme Amazon, Google, Apple a Oracle co taky tlačí ARM procáky, bez nich bychom totiž byli úplně vpr.....

warhawk22
warhawk22
Level Level
23. 10. 2023 14:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maraou velmoc/supervelmoc..... to su len hranie sa so slovickami. Cina je velmi politicky a ekonomicky vyznamna vo svete, ale stale ma svoje limity.
oni prakticky maju ine myslenie ako u nas v EU alebo USA.
ale urcite sa snazia, aby boli konkurencie schopny.. ale maju na tom ine zaujmy nez len peniaze. myslim ich spolocnost.. co sa tyka vlady/politiky, im ide skor do dominaciu, resp. udrzat si dominaciu v regione. a k tomu potrebuju aj byt samostatny.
ale.... na druhu stranu, ako sme sa naucili za posledne storocie/dve.... globalizacia (globalny trh) je cesta ku predu. ma ovela viac vyhod ako nevyhod.
...teda ak bude Cina moc provokovat, dostane sa do izolacie (myslim voci "zapadu") a to ich ekonomicky aj technicky spomali.

a nech si kazdy mysli co chce , kazda krajina je zatial dost zavisla od globalneho trhu, aj USA (aj ked ta je na tom asi najlepsie zo vsetkych).

a k teme (aby som nepisal len zvasty o politike: -D):
tiez si myslim, ze RISC ma svoje miesto a bude, vlastne uz je, na vela miestach vhodnejsi.
ale na druhu stranu, az tak velmi by som x86 nezatracoval.... ak by to bolo take hrozne, tak by tu uz nebol. a hlavne, SW tu "hra prim".
ved treba pockat, ako to pojde, chce to cas (evoluciu).
revolucia v PC segmente zatial vzdy dopadla zle. (vid napr. Itanium :-D)

Akuh
Akuh
Level Level
23. 10. 2023 14:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maraou Není náhodou ten čínskej 7nm stále na DUV, kdy dost narážej na limity zatímco TSMC je na EUV? Já jen že pokud ano, tak s předbíháním TSMC to tak veselí zas být nemusí.

kutil05
kutil05
Level Level
23. 10. 2023 14:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maraou Řekl bych že ano, výrobní proces je jejich největší slabina.

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
23. 10. 2023 16:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maraou Cina masivne generuje loajalni inzenyry, ktere posila do celeho sveta vysavat know-how. Nejsou az tak vyjmecni svym nadanim, ale pracovitosti. Potkavam je na R&D schuzkach cim dal casteji. Nejednou se stalo, ze schuzka se preklopila do cinstiny kdy Nemecky inzenyr jenom mlcky prihlizel.

V druhem kroku prikrocili k masivne dotovanemu inzenyringu a budou nahrazovat nejen evropany, ale i indy nebo americany na globalnich projektech napr. evropskych automobilek. Je jich hodne, jsou levni a pracuji pod naklady.

Budou mit snahu tvorit monopol v kazdem odvetvi ve kterem se dostanou na prumernou znalost, protoze zbytek dotahnou dotovanou cenou. Zejmena v klicovych odvetvich, jako je elektronika, automotive a energetika... tam uz se to bezne deje. Evropa bez ciny neni schopna dnes vyvinout a vyrobit auto. To je realita.

Cina obsadila a nasmluvnila tezbu a produkci klicovych materialu. Postupem casu staci utahovat smycku... btw. v beznem katalizatoru je asi 60g kovu na ktere ma cina prakticky monopol. Za poslednich 10 let vzrostla cena techto materialu o 3000%. Tzn. cena vyfukove foustavy je dnes stejne draha, jako cely zbytek spalovaciho motoru.

neceka nas lehka budoucnost :)

kutil05
kutil05
Level Level
23. 10. 2023 16:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maraou To je vše pěkné, ale bez patřičných zdrojů tvrdého UV světla se na lepší výrobní proces nedostanou. A nevím, kdo má odvahu jim to přes embargo prodat, nehledě na to že jediný známý dodavatel ASML už tak nestíhá plnit poptávku.

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
23. 10. 2023 19:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maraou Otazka nezni jestli, ale jak dlouho.

kutil05
kutil05
Level Level
23. 10. 2023 19:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maraou Museli by ty zdroje UV nějak okopírovat. Nebo vyvinout. Protože si fakt nemyslím, že by výrobce který nestíhá poptávku na západním trhu měl nějaký zájem dodávat přes embargo a riskovat postih. To fakt nedává smysl.

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
23. 10. 2023 22:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maraou To je pouze krátkodobý pohled.
Čína běžně přeplácí vědce a inženýry, aby dostala informace které potřebuje. Dokážu si představit, že se ztratí i celá loď směřující k Tchaj-wanu.
To je jedno...

Akuh
Akuh
Level Level
23. 10. 2023 01:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@bison ARM se prosadil celkem pěkně i bez významného zájmu AMD a Intelu.
Architektura se prosadí pokud bude zajímavá pro zákazníky. Je úplně jedno co si o ni myslí intel a amd.

kutil05
kutil05
Level Level
23. 10. 2023 10:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@bison Nehodnotil bych RISC procesory jako celou skupinu, ARM a RISC-V jsou rozšířené jako jádra s nízkou spotřebou a tak logicky nejsou na úrovni procesorů pro stolní počítače a servery. Ale v minulosti byly špičkové RISC jak Alpha, MIPS, PA-RISC a další srdcem pracovních stanic a serverů a X86 stačily jen na kancelář a hry.

Akuh
Akuh
Level Level
22. 10. 2023 02:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Výborně, tak snad je to počátek cesty k nahrazení ARMu ve všem.

sonofthebit
sonofthebit
Level Level
21. 10. 2023 09:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tohle je velká věc. Znamená to, že velký Google začal oficiálně podporovat RISC-V od low-level OS úrovně až po aplikace a kompilátory. Dnes Android potažmo Chrome OS oficiálně podporuje na Tier-1 jen ARM, x86 a MIPS, přičemž právě RISC-V má být brzy přidán do Tier-1. Pomalu se začínáme dostávat do bodu kdy ISA nehraje roli a důležitý je pouze maximální výkon a efektivita.

Nic nebrání Qualcommu upravit Nuvia/Oryon jádra i pro RISC-V, ostatně narozdíl od zastaralého 32-bit ARMv7 je 64-bit ARMv8 založen na MIPS-like ISA, stejně jako RISC-V. Vlastně bych se divil kdyby tak QC neučinil. Má asi nejlepší GPU na světě, původně mobilní divize AMD včetně legendárního Erica Demerse, která dává pravidelně výprask GPU od Applu i GPU Immortalis/Mali od ARMu, o trapném pokusu AMD s mRDNA v Exynosu 2200 ani nemluvě. S vlastním GPU má i vlastní RISC-V ovladače pro Linux, Android, WearOS, Chrome OS, Win 11 a tedy nemusí QC čekat až se Nvidia nebo AMD laskavě uráčí udělat ovladače pro RISC-V.

Zajímavé také je jak nové ISA konvergují k MIPS64. Vlastně i ta nová Čínská Loongson 64-bit ISA je založená na (čti "je kopie") MIPS64. IMHO poměr maximálního výkonu a minimálního overheadu umožňuje totiž zároveň dosahovat nízké spotřeby. Taková x86 kvůli Strong memory modelu ani neumožňuje dosahovat vysokého IPC by default, sice díky fíglům tyto nevýhody dokáží inženýři jakž takž obcházet, ale je evidentní že efektivitu z x86 nejde dostat už díky 1st principle. Nejnižší spotřebu má ten tranzistor, který tam vůbec není. SW co nejblíž železu dá jednak maximální výkon a druhak minimum obezliček (maximální efektivitu).

Choakinek
Choakinek
Level Level
21. 10. 2023 19:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@sonofthebit Koukám, jeden příspěvek v diskuzi. Ihned jsem si představil jeho autora... a měl jsem pravdu :-).

sonofthebit
sonofthebit
Level Level
21. 10. 2023 21:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Choakinek Ty seš úplná vědma z Matrixu :D
A nějaká věštba k tématu RISC-V ti v té věštecké kouli co máš na krku nezbyla?

Choakinek
Choakinek
Level Level
22. 10. 2023 15:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Choakinek Ne, nemám. Nejsem odborník na toto téma jako Vy ;-).

Pavel Matějka
Pavel Matějka
Level Level
22. 10. 2023 08:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@sonofthebit " Vlastně i ta nová Čínská Loongson 64­-bit ISA je založená na ­(čti ­"je kopie­") MIPS64."

Proč by Číňani měli chtít dělat nekompatibilní procesory?

sonofthebit
sonofthebit
Level Level
22. 10. 2023 12:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pavel Matějka Loongson 64 není binárně kompatibilní s MIPS64, takže na tom žádný MIPS64 soft nespustíš.
Patenty ti umožní chránit provedení (binární kodování jednotlivých instrukcí), ale nikoliv princip (typ RISC ISA).

Tudíž Číňani zpřeházeli 32-bit opcode a mají vlastní verzi dnes nejvýkonější ISA na světě. Díky podobnosti bude emulace extrémně jednoduchá s minimálním penaltou na výkon. Ikdyž pokud máš počet obyvatel 2x vyšší než je USA+EU dohromady, tak tě nekompatibilita moc trápit nemusí a prostě si forkneš vlastní verzi BSD nebo Linuxu se vším tím open source SW. A to je přesně to co udělali.

kutil05
kutil05
Level Level
23. 10. 2023 14:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pavel Matějka MIPS i v 64 bit variantě jsou fakt hodně stará jádra, takže bych od nich slušný výkon nečekal. Čína je použila právě proto, že za jejich použití nemusí platit. Ale věřil bych tomu, že se na tom hlavně naučí a pak naváží už něčím vlastním.

sonofthebit
sonofthebit
Level Level
23. 10. 2023 20:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pavel Matějka Ulhaný psychopat co si plete instrukční sadu MIPS64 (ISA/strojový kód) se samotnou HW implementací CPU (mikroarchitektura jádra). To snad není možný, to je jako kdybych tvdil že AMD stojí za prd protože AMD 486DX2 50MHz má 500x nižší výkon jak Intel 14900K na 6 GHz.

kutil05
kutil05
Level Level
23. 10. 2023 20:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pavel Matějka Aha, takže Číňani jako udělali super nové jádro, ale nebyli schopni k tomu udělat vlastní novou ISA? Tomu mám jako věřit? Oni využili MIPS, protože ta jádra jsou open source k dispozici. Díky tomu tu architekturu využívají na západě aspoň pro síťové prvky a podobné embeded řešení a není úplně mrtvá.

Reklama
Reklama