Seznam kapitol
Radeon HD4550 je druhou nejlevnější grafickou kartou v portfoliu AMD. Přes nízkou cenu se jedná o velmi zajímavé řešení pro HTPC nebo domácí počítač, kde není kladen důraz na hraní her. Podíváme se nejen na výkon v současných hrách, ale také na kvalitu při přehrávání videa.
	V balení Sapphire Radeonu HD4550 je jen naprosté minimum zahrnující kabeláž a redukce z DVI na HDMI/VGA. Samotná karta je kompatibilní se standardem PCIe 2.0. Velikou výhodou oproti konkurenčním kartám je přítomnost 7.1 zvukového výstupu z HDMI, což je zásadní hlavně pro pro stavbu HTPC.
	Radeon HD4550 je low-profile grafickou kartou, která se vejde i do tenkým 2U HTPC systémů (po demontáži analogového výstupu). Bohužel, výrobce osadil kartu větráčkem místo většího pasivního chladiče, což ovšem neberu jako úplný zápor, neboť bude bez problémů fungovat i v HTPC, kde není dokonale vyřešeno chlazení ve skříni. Větráček samotný je neslyšitelný.
	Jádro RV710 je vyráběno 55nm procesem a tiká na frekvenci 600 MHz, což znamená záchranu relativně nízkého teoretického fillrate při počtu 8 texturovacích jednotek a 4 rasterizačních jednotek. Jádro uchladíte i jednoduchým pasivem.
	Paměťové čipy GDDR3 jsou s časováním 1,1 ns a kapacitou 1 GBit. Pro velikost 512MB jsou tedy potřeba 4 tyto čipy z produkce Samsungu. Potenciál pro přetaktování zde jistě bude poměrně vysoký. Zkušebně jsem vyzkoušel maxima povolená Catalyst Control Centrem a paměti jely stabilně bez problémů. Karta tedy fungovala na taktech 650/1700 MHz při hraní Unreal Tournamentu 3.
	Modrý větráček ve mě evokoval vzpomínky na doby dávno minulé, kdy ještě grafické karty byly malé, relativně nenáročné a na trhu byla společnost Hercules.
	Podle všeho existují i verze s přímo vyvedenými konektory pro HDMI. Přítomnost analogového výstupu je sice pěkná, ale v dnešní době už docela bezpředmětné, neboť HDMI se vyskytuje téměř všude, ale co kdyby ...