Zpět na článek

Diskuze: Samsung SDI vyvinul Li-Ion NMC baterie s hustotou 570 Wh/kg a dobrou životností

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

tomasjerry
tomasjerry
Level Level
25. 3. 2025 13:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nik neriesi degradaciu vekom. Nevieme ako dobre budu tie baterie, ked budu mat 10 - 20 rokov. Vela spalovakov sluzi takto dlhu dobu. Momentalne mame vek 14,7 roka, co je uz dost. Aky bude dojazd na taketo baterie. Viem pouzit iba nanalogiu s baterkami v mobile / notebooku, ktore bohuzial nevydrzia ani 5 rokov. Teraz som dcere menil baterku na iphone 8 (kapacita 82%), ktora trpela strasnym samovybijanim. Ked bol telefon len tak na polycke vybil sa za 2 dni. Teraz bezproblemov vydrzi 4 - 5 dni len tak na polozeny. Samozrejme baterky v aute su ine, ale mozu mat ten isty problem. Vek spomaluje reakciu, otrasy mozu narusit skrukturu a vytvorit mikrotrhliny, ktore casom mozu sposobyt problem. (naprikald rychle samovybijanie). Preto mozno ludia nechcu e-auta. Nieje to preverene, nakolko ak sme kupili auto pred 10 rokmi, teraz uz su v novych autach uplne ine baterie, takze nik nevie ako budu reagovat na vek (zmena teploty, otrasy). Ale bezny ludia maju auto jednoducho dho, pripadne si kupia jazdene firemne (4 rocne) ale jazdia dalsich 10 - 15 ropkov.

odb
odb
Level Level
26. 3. 2025 11:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tomasjerry Ano baterky starnu a pre niekoho je tento problem vecsi ako ako degradacia pouzivanim.
Aky bude dojazd, tak to ti nikto nepovie, lebo je to tazko simulovatelne a uz duplnom nie v kombinacii s roznym pouzivanim tej baterie.
Vyhoda aut oproti smartfonom je thermomanagement baterie. Tie baterie v smartfonoch preto viac trpia teplnom, co je zabijak baterii.

Ako pri vsetkom novom to chce 2-3 generacie aby sa ziskali data/skuenosti/vylepsili technologie a vedeli dost o danej technologii a jej spravani.
Aktualne to beriem tak, ze sme vo faze 2 generacie.

kp0
kp0
Level Level
24. 3. 2025 12:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Samsung je tuším rodinná firma, ta by nemusela lhát aby získala nebo udržela investory. 150kW baterie mohla být realitou, navíc bez cel a poplatků. Na druhou stranu by si Samsung za ni nechal dobře zaplatit.

Cena a reálná dostupnost?

jiri777
jiri777
Level Level
24. 3. 2025 08:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Optimální velikost akumulátoru vidím někde na 125 kWh. Odpovídá to 50 litrové nádrži, která se osvědčila u spalováků. Někteří lidi sice budou namítat, že je to zbytečně moc, ale není. Na delší cesty je to potřeba, nabíječek nebude tolik, aby mohli všichni nabíjet při cestě do Chorvatska. Se 125 kWh pak stačí jen jedna dobíjecí zastávka. Navíc pokud někdo nemůže dobíjet doma, tak je menší baterie úplný nesmysl.

gepard2
gepard2
Level Level
24. 3. 2025 09:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jiri777 Až to dobíjení bude dořešené a bude běžně dostupné na každém sloupu veřejného osvětlení, bude možné i ve městě dobíjet přes noc. Přes den se energie naakumuluje z FVE na panelácích do baterií, umístěných ve sklepě. Pak možná ani nebude tak velká baterka nutná.

odb
odb
Level Level
25. 3. 2025 08:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@gepard2 Si pekny optimista.
Nemyslym si, ze dobijanie bude niekedy bezne dostupne na kazdom stlpe verejneho osvetlenia. Nevim ako u vas ale tu u nas ked sa rozhliadnem po meste tak tie stlpy niesu prilis po ruke/blizko parkovacich miest. Ak ano, tak je to tak +- kazdy 10-ty stlp.
To budemusiet byt vyriesene inac.

K tym FVE na panelakoch. To tiez povazujem za idilicku predstavu. Preco by tie FVE mali dobijat baterie a nasledne auta, ked tie FVE nevyrobia dost elektriny ani pre samotnu bytovku?

Co sa tyka tych baterii, tak ja mam taku predstavu, ze si budem moct vybrat aku bateriu chcem. Nie ako dnes, ze zakladny model ma dostupnu len malu bateriu a ak chcem vecsiu, tak musim kupit vybavenejsi model aj s vecami, ktore nepotrebujem a opacne ak chcem vybavenejsi model ale staci mi mensia bateria, tak to tiez dnes nekupis len tak.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
25. 3. 2025 10:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@gepard2 "Nemyslym si, ze dobijanie bude niekedy bezne dostupne na kazdom stlpe verejneho osvetlenia."

Tak 100 % míst tím pokryto rozhodně nikdy nebude, některé ulice by ale mohly. Už teď některá města testují podobné projekty na těch malých sloupcích, co jsou kolem některých ulic. Na sídlištích by to mohlo být podobné řešení (na mnoha trávnících za auty je místo na malý sloupek dost - je nesmysl tam stavět něco nákladného s rychlým nabíjením). Spousta míst pochopitelně nebude nikdy pokryta (jsou uprostřed parkovací plochy, chodník kolem je úzký a sloupek by překážel,...).

Ona ale především není potřeba mít nabíjení na každém místě. Člověk nepřijede každý den s vybitou baterií, aby ji nutně potřeboval dobít, a nepotřebuje odjet s plně nabitou, aby nezvládl další den. Spíše očekávám další rozšiřování na cílových místech než výchozích (tzn. obchody, úřady,...). Tam se dá očekávat i nástup bezdrátových technologií, které řeší zásadní problém, komfort. Nechcete při každém parkování vytahovat kabel a připojovat ho, případně řešit volbu parkovacího místa s ohledem na to, zda se Vám chce nebo nechce řešit nabíjení. Naopak, je potřeba to zjednodušit, ne udělat složitějším.

"Preco by tie FVE mali dobijat baterie a nasledne auta, ked tie FVE nevyrobia dost elektriny ani pre samotnu bytovku? "

S tímto bych souhlasil, panelák spíše bude řešit vlastní spotřebu ve špičce než nabíjení aut.

"Nie ako dnes, ze zakladny model ma dostupnu len malu bateriu a ak chcem vecsiu, tak musim kupit vybavenejsi model aj s vecami, ktore nepotrebujem"

To už záleží na výrobci. Nemám zmapované všechny výrobce, ale u některých se větší baterie dá sehnat už i v základu. (např. Hyundai to tak má s výjimkou Ioniqu 6 u všech ostatních elektromobilů).

jiri777
jiri777
Level Level
25. 3. 2025 13:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@gepard2 Pokud budou autonomní auta, tak nebude nutné mít dobíječky v ulicích - auto se dojede samo dobít ve vhodný čas například když jsou přebytky ze solárů.
Pokud budou autonomní auta, tak většina lidí ze sídlišť auto vlastnit nebude, ale bude si ho půjčovat podle velikosti jakou zrovna potřebuje.
Pokud budou velké rychle se nabíjecí baterie, tak nebude problém si zajet jednou za čas na nabíječku ani pro člověka, který nemůže dobíjet doma. Beztak je nabíjení pomocí lamp za drahý tarif.
Také se tahaly dráty nad dálnicemi v Německu. Myslelo se, že kamiony budou jezdit s pantografem. Nakonec se od toho upustilo, podobně to může být s nabíječkami v ulicích.

thegrid
thegrid
Level Level
24. 3. 2025 11:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jiri777 Ta kapacita baterie by měla být také závislá na spotřebě (jinou budou mít aerodynamická auta a jinou SUV) a take schopnosti se nabíjet a rozšířené síti dobiječek. Pokud auto dobiju za 15 minut je to pro mě ok. Stejne potrebuji po 500km odpočinek. Pokud za 6h tak je to stopka delším výletům. Všechny tyhle hodnoty ale nelze dobíjet doma takže jedině někde u krámu třeba při nákupu.

gepard2
gepard2
Level Level
24. 3. 2025 13:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@thegrid Myslíte nabít za 15 minut z 0% na 100%? Obvykle se uvádí nabití ze 20% na 80% a to už za těch 15 minut je dneska možné.

akulacz
akulacz
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
24. 3. 2025 20:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@thegrid No pokud by ten vozejček měl baterku na 850km, tak mu těch 15min na dalších 500km dá. Ale předpokládám že na tu dovolenou do Chorvatska pojede spíš druhý, třetí majitel s autem co má 150k už na hrbu... Ale i tomu by to mohlo dát aspoň 450km.

Když vezmu dnešních řekněme 400km dojezdu, tak bude muset stavět co 220km (opět nabíjení 60% a 8% degradace v případě staršího auta) a na pauzách stráví 70min, to mi zvláště v případě že by vezl děcka přijde na 1000km trase přijatelné. Samozřejmě s podmínkou že bude rozvinutější infrastruktura a nebude muset člověk čekat na nabíječku.

Asi bych s takovým autem dokázal fungovat i dnes kdy to mám 100-500km do práce, jen mi to zatím nevychází ekonomicky výhodné, aspoň při současných cenách paliva. I kdybych nabíjel všude zadarmo, tak mám návratnost min 200kkm - v době kdy už auto nehodlám vlastnit. Pro mě by návratnost musela být pod 100kkm.
Trochu jiná situace by byla, kdybych požadoval auto střední či vyšší třídy (kde už nejsou tak dramatické rozdíly v ceně), ale mě stačí něco velikosti fabie v provedení skoro-holo-byt za 400k, auto s dojezdem aspoň 400km je pořád za dvojnásobek - třeba R5 komfort range za 799 který se mi hodně líbí...
Zatím tak radši poletím na jednu dovču letadlem (než absolvovat ve volnu tu torturu za volantem) a na druhou na Mácháč s bandou benzíňákem...

Reklama
Reklama