Zpět na článek

Diskuze: Snapdragon X Elite s 23W i 80W TDP: i slabší verze překonává AMD, Intel a Apple

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

haunter
haunter
Level Level
3. 11. 2023 02:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tak dejte vědět jak to bude pro PC a bez LPDDRx ...

sonofthebit
sonofthebit
Level Level
2. 11. 2023 09:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tak 12c ARM Oryon (GB6 MT 17200 pts) bude mít zdatného soupeře z ovocnářské firmy:

M3 Max má v MT 21000 pts

To je na notebook opravdu hodně, překonává i TOP desktopový 16-jádro Ryzen 7950X včetně X3D verze.
V ST nejspíš zůstane king Oryon se 3227 pts, ikdyž M3 Ultra má výběrové čipy s vyšší frekvencí, takže možná Oryon dorovná.
https://cpu-monkey.com

bison
bison
Level Level
1. 11. 2023 13:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

GPU Adreno na hry vcelku tragédia, zaujme však spotreba , stačí +300MHz a spotreba kolmica nahor, pri +600MHz by bola spotreba 200W, pri vysokej cenovke to bude nepredajné rovnako ako súčasná generácia ARM pre PC. Konkurenciu si predstavujem inak ako hodiť na trh benchmarky a po stránke HW priniesť na trh nezmyselnú kombináciu výkonného CPU a dnes už nevyhovujúcej GPU.

Chuch-in
Chuch-in
Level Level
1. 11. 2023 15:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@bison Víte že je Adreno anagram Radeon? :-)

sonofthebit
sonofthebit
Level Level
1. 11. 2023 19:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Chuch-in Přesně, Qualcomm koupil od AMD její mobilní divizi. A taky do Qualcommu utekl legendární architekt Radeonů Eric Demers.

První AAA hra z PC (Resident Evil Village) portována na Apple iPhone 15 Pro, iPad a Macy:
https://www.youtube.com/watch?v=UHTaKCKNdwQ

Jablečné ARMy jedou. Stačí připojit telefon přes USB-C/HDMI kabel k TV a máš herní konzoli lepší než ty předražené x86 šmejdy.

lemplik
lemplik
Level Level
2. 11. 2023 06:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Chuch-in předražené x86 jako třeba Asus Rog Ally momentálně za 17.000,- v rámci Black Friday a na kterém hra jede taky ? :-D
Předražený je Apple

sonofthebit
sonofthebit
Level Level
2. 11. 2023 08:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Chuch-in ROG Ally je skvělý příklad jak by dopadly x86 šméčka v mobilu:

28W TDP ........................ místo 5W TDP mobilu (ARM)
chladič s větrákem......... pasivně chlazený ARM díky efektivitě RISC ISA
těžká cihla ....................... tenkej mobil

Bez akce za takovou parodii chtít 20 000,-Kč ?

Když teď stejné AAA hry pojedou i na mobilu, proč někdo vyhazoval prachy za ROG Ally/ SteamDeck a podobné nesmysly??? Dopadne to jako s MP3 přehrávačema, které byly anihilovány mobilama. To si uvědomil Steve Jobs a proto se Apple musel pustit do vývoje iPhonu, protože věděl že mobily mu sežerou hudební iPody.

Herní konzole budou anihilovány mobilama. Dnešní Droidi mají GPU výkon 2,4 TFlops a s HW ray-tracingem a DLSS upscallingem přes NPU/AI jednotky se reálným výkonem blíží výkonu PS5 a XboxXS:

- PlayStation 2 ..... 0,006 TFlop
- Xbox .................... 0,020 TFlop
- Xbox 360 ............ 0,240 TFlop (podobně PS3)
- Xbox One ............ 1,300 TFlop
- PS4 ....................... 1,840 TFlop
- PS5 .......................10,300 TFlop

lemplik
lemplik
Level Level
2. 11. 2023 09:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Chuch-in čip v asusu není a nikdy neměl být pro mobily, takže mluvit o nějaké ukázce je nesmysl.

proč bych dával za mobil 40.000,- na hraní, když mi stačí Asus za 19500,- s větším výkonem ve hrách a podporou většiny windows her.
Nemluvě o tom, že k slušnějšímu hraní na to stejně člověk ještě musí narvat gamepad a pak už je to i podobně velké.

A k těm konzolím - ty stojí 13.000,- a má taky upscaling a hrubý výkon 12 TFlops v případě XSX. Tam už se vůbec nemůžeme bavit o nějaké konkurenci. Herně stejně výkonný mac bude stát 60.000,- a to jsou konzole 3 roky staré.

Takže s tím porovnávat mobil s 2,4 TFlops je vcelku směšné. I Ten Asus má výkon vyšší.

sonofthebit
sonofthebit
Level Level
2. 11. 2023 10:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Chuch-in Jenže to není o výkonu ale o hratelnosti. Nintendo Switch má výkon 0,5 TFlop (v dokině 1 TFlop) a je bezkonkurenčně nejprodávanější konzolí na světě se 130 miliony prodaných kusů. Proč PS5 a Xbox jsou někde na 20 a 40 milionech? Protože hratelnost.

Jde o to, že si na mobilu zahraješ stejnou AAA hru jako na PC a budeš z toho mít stejný zážitek. Doma píchneš mobil do TV a s gamepadem vaříš dál. Žádné PC s 4090 za 50 tis nebo neohrabanou konzoli už většina lidí potřebovat nebude.

Proč MicroShit uvažuje o ARM CPU pro nový Xbox?
Proč Sony vydala handheld?
Proč MS taky uvažuje o handheldu?

Protože mobilní telefon je už dostatečně dobrej aby převzal AAA tituly, což zcela změní herní průmysl. Už teď je 60% herních zisků z mobilních zařízení. Brzy se stane, že AAA tituly budou primárně vycházet pro mobily a na všechno ostatní se bude portovat (což znamená že to nejspíš chcípne jako mp3 přehrávače).

lemplik
lemplik
Level Level
2. 11. 2023 11:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Chuch-in Nintendo si na Switch dělá své hry a ty jsou pro tu konzoli nejprodávanější - je to šité na míru. Navíc je tu 2x tak dlouho jako PS5 a XBOX. Plus jde o jiné zařízení - handheld vs. desktop. Navíc na rozdíl od iphonu je velmi levný.

MS taky mohl zmínit ARM z důvodu, aby dotlačil AMD k lepší ceně. O přechodu dost pochybuji už jen z důvodu hraní starších her.
Sony chystá handheld na kterém se nedá hrát bez PS5. Vlastně jde spíš o gamepad s displejem, protože nic jiného neumí.
MS uvažoval o HH v minulosti. Poslední informace jsou takové, že handheld nechystá. I kdyby nějaký teď vydal, tak opět pojede na AMD architektuře z důvodu her.

mp3 chcípnul, protože přehrát MP3 umí dávno skoro vše. Pustit hry ve slušné kvalitě umí PC a konzole.

Iphone to dá tak v low/medium detailech a nízkém rozlišení. Rozhodně to není ke 4K tv a ještě dlouho nebude a nazvat to stejným zážitkem může jen někdo, kdo hry nehraje.

Představa, že mobil s 8W ti nabídne zážitek jako konzole je utopie. Ani dnešní 4090 nedá u všeho 4K s RT a to se bavíme o výkonu až někde ke 100 TFlops, takže konzole mají hodně co zlepšovat a mobily o to víc.

Další problém jsou rychlosti a velikost úložiště v mobilu.

Hele kdyby ten iphone 15 Pro s 512 GB stál 20.000,- a jela na něm hromada her, tak řeknu, že je to super a dám ti za pravdu, že na hry má smysl. Ale vzhledem k ceně a množství "velkých" her je to předražená zbytečnost.

sonofthebit
sonofthebit
Level Level
2. 11. 2023 11:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Chuch-in ano, mp3 chcípnul protože to už přehraje kde co.
Stejně tak konzole a PC gaming chcípne, protože AAA hry přehraje kdejakej obyč mobil.

Ne dnes, protože dnes to zvládne jen ten iPhone, iPad s M1 a Droidí vlajky s Snapdragony co mají stejný výkon jako ten iPhone. Ale za dva roky kdy i midrange ARMy rozjedou tyto AAA tituly, tak se spustí lavina a PC gaming chcípne.

Roční prodeje smart phonů ........... 1 300 000 000 ......(1,3 miliardy kusů)
Roční prodeje PC .....................................64 000 000 ..... (0,064 mld kusů)
= to je 20x násobek

Jakmile si týpek koupí tu AAA hru na mobilu, tak peníze potečou tam a PC gaming vyschne. A to může být sakra rychle. Apple tvrdě tlačí aby měli AAA tituly a jakmile studia zjistí že v mobilech je víc peněz než na PC tak to bude lavina.

Apple do 5 let bude mít největší herní platformu na světě (iPhone+iPad+Mac).

lemplik
lemplik
Level Level
2. 11. 2023 12:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Chuch-in To by apple musel změnit cenovou politiku. Proč by někdo kupoval jejich HW na hry, když konzole stojí 13000,- , připadně 6500,- za XSS.

Za 2 roky se výkon mobilů nezvedne dost na to, aby to ty hry vůbec rozjelo v rozumné kvalitě.

Kdyby to bylo dle tohoto předpokladu, tak PC trh dávno zničily konzole, které jsou v době vydání levné a výkonné, ale to se nikdy nestalo.

Hráči nebudou chtít dávat 1500,- za hru na mobil. Je to jiný segment.

A pak tu jsou ještě cloud služby, které jdou pustit i na shit hw, či TV.

Hlavně jsem ale reagoval na tvrzení, že jablečné ARMy jedou a x86 je předražené. Momentálně je situace prostě opačná - Apple je drahý a na lepší hraní mi stačí x86 za 20.000,- nebo Xbox za 6500,- v případě konzolí.

sonofthebit
sonofthebit
Level Level
2. 11. 2023 13:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Chuch-in Máš pravdu, nikdo nebude dávat 1500 Kč za mobilní hru. Ale když máš 20x víc mobilů než PC tak ten AAA titul můžou prodávat za 300 Kč a steně jim to přinese 4x vyšší zisky než PC market s 1500,-Kč.

Za 2 roky tu bude 2nm TSMC proces, kterej zdvojnásobí počet tranzistorů proti 3nm. To je 4x násobek proti současným 4nm a 8x násobek proti dnešnímu midrange na 6nm. Tohle umožní masivní hraní AAA her na běžném mobilu. Nvidia 5090 co bude umět 8K nebo 16K rozlišení bude jen pro pár dospělých infantilů.

Apple chystá notebook za 699 US, což je cca 15000,- a ikdyby do toho strčili A17 tak to výkonem vyklepne většinu x86 notebooků. Notebook s výkonem na hraní AAA her. Do toho mraky levných Androidů. Apple TV kam dávají A14 čipy z iPhonů taky rozjede AAA tituly.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
2. 11. 2023 23:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Chuch-in "Za 2 roky se výkon mobilů nezvedne dost na to, aby to ty hry vůbec rozjelo v rozumné kvalitě. "

Pokud se více rozjede cloudové streamované hraní, tak je ten výkon docela irelevantní.

"Hráči nebudou chtít dávat 1500,​- za hru na mobil. Je to jiný segment. "

Nezapomínal bych na to, jakým způsobem se dnes stále častěji a častěji platí moderní hry. Doba jednorázových velkých nákupů pomalu končí.

"A pak tu jsou ještě cloud služby, které jdou pustit i na shit hw, či TV. "

Přesně, to je právě ono.

test5
test5
Level Level
3. 11. 2023 16:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Chuch-in "...jakmile studia zjistí že v mobilech je víc peněz než na PC tak to bude lavina."

Cože? To jakože doposud to herní studia podle Vás neví? O tomhle se v tomto businessu mluví už celou věčnost.

O tom, že nastane brzký konec gamingu na PC, se mudruje už 20 let a namísto toho se gaming na PC v posledních 10 letech naopak pěkně rozvíjí.

Ty Vaše prognózy toho, co se jakože určitě stane, jsou typicky jen projekce vlastních pocitů a dojmů a ne nějaké objektivní analýzy toho, co všechno se v rámci trhu vlastně děje.

test5
test5
Level Level
3. 11. 2023 17:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Chuch-in Asi tak :-) Na některé herní žánry je gamepad super (závodní hry, bojovky nebo plošinovky), ale třeba u strategií musí mít hra naprosto předělané ovládání a celkově mít dostatečně jednoduchý koncept, aby se to dalo pohodlně ovládat a stále to ještě bylo zábavné. Některé komplexní strategie tak na konzole z tohoto důvodu ani nevychází, protože na ně gamepad nestačí. A pokud jde o akce z pohledu první nebo třetí osoby, tam je ovládání na gamepadu pro člověka, který má zkušenosti s ovládáním na klávesnici a myši, typicky namísto nějaké zábavy spíše utrpení. Zkoušel jsem takové hry hrát na Xbox gamepadu už několikrát právě díky té vidině pohodlí při hraní z gauče, ale prostě to byl opruz a vůbec mě to nebavilo.

Gaming s klávesnicí a myší bude nadále existovat, protože sebelepší gamepad tu přesnost a rychlost ovládání nemůže nikdy plnohodnotně nahradit. U některých her to je jedno, u jiných rozhodně ne.

A pokud je někdo přesvědčený o tom, že hraní na gamepadu může klávesnici a myš zcela nahradit a nechápe, proč by to měl být problém, tak je to možná dané i tím, že prostě nemá dostatečný skill na to, aby ten rozdíl dokázal rozpoznat a tím pádem tohle pochopit. I to je možné a v takovém případě je diskuze s někým takovým naprosto o ničem :-)

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
3. 11. 2023 17:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Chuch-in přesně tak, je určitý výběr her které na konzoli jdou hrát, ale některé jsou tragédie, jako třeba fps. Oni ti hráči na konzolích moc neuvažují o tom že skoro každá taková hra má auto aim, ale na crossplay nic takového nemají, a člověk u pc je odstřelí v mžiku. Tak samo to je i u mobilu, zase určitý typ her, pro mě na wc nebo do čekárny k lékaři. Když má člověk nějaký skill, tak si ho nenechá vzít tím že není schopen zaměřit. Od ruské speciální operace nehraju, bo jsem docela dost hrál wot, a dokud se wargaming nepřestěhuje tak hrát nebudu, ale konzolového hráče bych si asi smlsnul. Když člověk chce získat maximum, proto 1000Hz myš a klávesnice a 140Hz monitor, bych to krčení se u pc ale za pohodlí u gauče ale nevyměnil, nebavilo by mě být stále mrtvý.

sonofthebit
sonofthebit
Level Level
3. 11. 2023 19:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Chuch-in Hlavně ať někomu nerupne žilka v mozku.

Mluvím o studiích co dělají AAA tituly na konzole/PC a ty nyní budou moct s minimem úprav vydávat hry z PC i pro mobily, což je revoluce jako prase. Nikdy předtím nešlo vydávat AAA tituly pro mobily protože to neměly výkon. Až dnes mají iPhony grafický výkon jako Radeon RX560, a třeba takovej iPad s M2 má výkon jako RX 580.

Není náhoda že tuto herní revoluci opět vede Apple. Stejně jako Apple už roky dopředu předpověděl konec x86 a nástup ARMu.

Jinak PC gaming procentuelně stále klesá a čím dál víc peněz teče z mobilního gamingu (z 45% to stouplo na nynějších 60%, tedy majorita). AAA herní tituly na mobilech to vystřelí ještě víc nahoru a zároveň naopak PC platforma bude upadat. Jestli tohle někdo nevidí, tak je to jeho problém.

test5
test5
Level Level
3. 11. 2023 20:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Chuch-in Pokud někdo nesouhlasí s tím, co píšete, zareagujete blábolem "Hlavně ať někomu nerupne žilka v mozku"? Chápu, že Vám to asi přijde jako správně tvrďácké a cool, ale ono je to spíše jen trapné, takže pak ostatní přestávají mít zájem od Vás něco dalšího číst, protože je takovéto bezobsažné hlášky nezajímají.

Apple vede herní revoluci? Moc ten ARM a Apple baštíte.

Kolem roku 2005 to opravdu vypadalo, že jde herní produkce pro PC do háje (kvůli upřednostňování konzolí), zatímco v posledních cca 10 letech to je z pohledu PC hráče naopak velká paráda. Pokud se zvětšuje celkový počet hráčů na všech platformách díky stále většímu množství všemožných mobilních zařízení a v různých částech světa, tak snižující se podíl hráčů na PC z toho celkového množství je naprosto logický vývoj a nic, co by mělo automaticky představovat nějakou předzvěst konce platformy PC. Znamená to pouze to, že se zvětšuje celková velikost koláče. O nějakém konci platformy PC bude možné mluvit pouze v případě, kdy by velikost právě této množiny začala rychle zmenšovat (ne podíl z celkového množství), což se prostě neděje. Při tom množství, jak je ta množina PC hráčů už dnes obrovská, není potřeba nějaký její další rychlý růst na to, aby ta platforma mohla dále existovat a prosperovat.

https://www.statista.com/statistics/420621/number-of-pc-gamers/

Navíc tyhle segmenty nejsou navzájem zaměnitelné, což znamená, že pokud by se herní studio rozhodlo PC platformu ignorovat (je jedno proč), připravilo by se tím o příjmy z této platformy, které jim jiná platforma automaticky namísto ní nepřinese (nějaký překryv by tam sice byl, ale určitě ani zdaleka ne 100%). Jiná platforma může být třeba výnosnější, takže se může vyplatit investovat více právě do ní, ale to je samostatná záležitost, kde jsou zase další faktory dané konkurencí v rámci té dané platformy a také typem té dané hry.

Takže pokud se vývojář rozhodne, že už nestojí o peníze třeba ode mě coby PC hráče, skrze jinou platformu je už ode mě neuvidí a je jedno, co tam bude dělat a nabízet, protože na žádné jiné platformě za hry prostě neutrácím a nevidím důvod na tom něco měnit. Tohle už si musí každé studio samo vyhodnotit, zda mu to bude dávat smysl, přičemž to bude hodně závislé na typu her.

Mimochodem, souhlasím s tím, že ARM čeká super budoucnost, ale něco úplně jiného jsou ty Vaše věčné komentáře o tom, jak ARM brzy všechno převálcuje. Ta Vaše revoluce ARMu probíhá už řadu dlouhých let.

sonofthebit
sonofthebit
Level Level
4. 11. 2023 12:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Chuch-in Jste redaktor, tak sem dejte odkaz na článek kde před lety přepovídáte skvělou budoucnost ARMu. Nějakou analýzu vývoje IPC nebo frekvencí, licenční jádra Cortex vs. Apple vs. Intel vs. AMD. Srovnání instrukčních sad, výhody vs. nevýhody.

Já ti napovím, žádnej takovej článek tady na SHW není, protože nemáš vůbec ponětí o čem je řeč a nic jsi nepředpověděl. To teprve teď když je nástup ARMu naprosto evidentní i prostému laikovi, tak najednou vyrukuješ s tím že cituji "Ta Vaše revoluce ARMu probíhá už řadu dlouhých let." Trapnost.

Ohledně herního průmyslu moc nechápete co se děje. Podíl MacOS je v USA 31% vs 58% Win a stále roste ve prospěch Apple díky ARM CPU. AAA hry pro Apple platformu znamenají obrovskou revoluci protože Apple jako jediný má stejný HW, OS, ovladače i API Metal pro všechny svá zařízení od mobilu, přes notebook až po stolní Mac. Tak velkou platformu nikdo jiný na světě nemá a stejně jako iTunes všem vypálilo rybník tak i nástup AAA her pro Apple platformu bude revoluce a obrovský stroj na peníze. A google s MS budou muset následovat.

Předražené x86 PC krabice pro 30 leté infantily co dají 40k za herní GPU tu budou ještě dlouho, ale jejich podíl se bude jen snižovat. Mladí lidi si radši koupí pasivně chlazený ARM notebook na kterém rozjede tu samou AAA hru jako má v mobilu protože to bude mít podobný HW (tedy ARM + mobilní GPU). A díky úsporným ARM procákům zbyde více TDP pro GPU, takže to povede k rychlému chcípnutí x86 v herních noteboocích.

test5
test5
Level Level
4. 11. 2023 13:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Chuch-in Nevidím jediný důvod, proč bych Vám měl něco dokazovat nebo obecně něco předpovídat (WTF). S redakční činností je spojeno především prezentování skutečností a souvislostí (o ARMu píšeme průběžně už celou řadu let) a ne nějakých předpovědí, přání, pocitů a nálad, což Vy neustále předvádíte a prezentuje své názory a pocity jako něco, co se určitě brzy stane. A když někdo ty Vaše názory zpochybní, jste hned v obranném režimu, kdy máte potřebu ty své pocity za každou cenu obhajovat a trapně útočit na každého, kdo s Vámi nesouhlasí. Takové chování je obvyklé u velmi mladých lidí, kteří mají silnou potřebu si něco dokazovat. Tuhle hru ale s Vámi hrát nebudu, jelikož to nepovažuji ani za produktivně strávený čas a ani za něco zábavného.

Proč si nezaložíte vlastní blog, kde budete moci ty svá moudra prezentovat v neomezené míře? Když jste takový hardwarový Nostradamus, stálo by to za zvážení, nebo ne?

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
4. 11. 2023 13:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Chuch-in Tak třeba já se tu v minulých letech už několikrát v diskuzích hádal o tom, že se ARM na x86 tlačí ze vše stran (ostatně i proto jsem Vám už několikrát psal, že jsem tu skoro jediný, kdo s Vámi souhlasí ohledně budoucího úspěchu ARMu i v dalších oblastech). Úplně vzal mobilní sféru, tlačí se na x86 seshora v serverové oblasti, poslední dva roky i v podobě Applu ze strany i prozatím nepříliš úspěšně v podobě Qualcommů 8cx a podobných.

Jinak, článek o ARMu jsme měli na Svět mobilně, alespoň co se přehledu jednotlivých typů jader týče: https://www.svetmobilne.cz/prehled-procesorovych-jader-cortex/3919

sonofthebit
sonofthebit
Level Level
5. 11. 2023 15:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Chuch-in Vy jste vyjímka, ale jako redaktor o tom máte možnost udělat článek a neplýtvat časem v diskusi.

Trochu té pozitivní kontroverze která by rozvířila diskusi a probudila v lidech myšlení, to si troufám tvrdit by vůbec nebylo na škodu. Nevím jestli můžete dělat své vlastní články, jako třeba Ježek na Rootu co občas inteligentně vyprovokuje kontrovezi, nebo musíte jen valit překlady článků ze zahraničí jak roboti. Do toho nevidím.

Přitom se nemusíte vůbec pouštět do předpovědí budoucnosti, což je nevděčná činnost. Stačí na závěr článku položit provokativní otázku do pléna: "Přežije x86 nástup ARMu?" nebo "Ukončí ARM dominantní vládu x86 v PC?". Stejně každý inženýr ví že emulace starého CISCu na RISC jádře nemá šanci přežít přímou konfrontaci s čistým 64-bit RISC. Ale chápu, že tohle by většina konzumentů asi těžko trávila.

Ostatně příroda to zařídila tak, že přemýšlivých kreativních lidí je asi 2% (Jiří Grygar), pěkná přednáška je o tom i na TEDu: https://www.youtube.com/watch?v=w4RLfVxTGH4

sonofthebit
sonofthebit
Level Level
6. 11. 2023 12:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Chuch-in "redakční činnost" :D

sonofthebit
sonofthebit
Level Level
1. 11. 2023 08:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@JakubL Ti Číňani se s tím neserou teda :D

1) narozdíl od zdejšího článku tam ukázali i to vyšší skore GB6 pod Linuxem - 3239 pts.
Logicky je fér srovnávat Apple M2 Max s MacOS (což je unixový BSD) právě s Oryonem na unixovém Linuxu.

2) porovnávají IPC Oryonu s Apple M2 Max:
.....Oryon......... 3239/4,3 = ........ 753 pts/GHz
.....M2 Max ..... 2839/3,68 =.......771 pts/GHz

a já dodám pro porovnání IPC intelu a AMD:
.....i13700H ........ 2619/5,0 = .......... 523 pts/GHz
AMD 7840HS ... 2579/5,1 = ........... 505 pts/GHz

Tudíš ARM Oryon má vyšší IPC o neskutečných 49% nad AMD Zen 4.
Apple M2 má vyšší IPC o 53% jak Zen 4.

IPC jakožto nejdůležitější metriku CPU, která ukazuje vyspělost architektury a má zásadní vliv na spotřebu, nám budou servírovat jen Čínani. Inu mají vyšší IQ než my, už mají i lepší vzdělání když valí vývoj vlastních CPU, tak se není čemu divit že jsme tam kde jsme.

Pro kvalitní testy CPU budeme muset chodit na Čínské weby,

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
1. 11. 2023 10:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@sonofthebit "Inu mají vyšší IQ než my" jo tak to přesně bude proto si asijské firmy stěžují že některé věci vůbec nejsou schopné vyvinout, bo jejich lidi krom montování a výroby mají tak vysoké iq že s.e.r.o.u na nějaký vývoj. 🤣
stále lepší a lepší názory

sonofthebit
sonofthebit
Level Level
1. 11. 2023 11:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@sonofthebit Česko v roce 1973 umělo vyrobit elektrickou lokomotivu co dosahovala rychlosti 224 km/h.
https://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Cesk%C3%A9_%C5%BEelezni%C4%8Dn%C3%AD_rekordy
V té době v Číně plašili vrabce a umírali hlady.

Dnes v roce 2023 už Škoda takové vlaky vyrobit neumí. Zatímco ˇČína dnes má maglev vlak co jezdí rychlostí 600 km/h, staví mrakodrapy, neviditelné stíhačky, lítá raketama do kosmu, má vlastní orbitální stanici, vyvíjí vlastní CPU jádra, umí vlastní 7nm proces, jejich firmy podávají nejvíc patentů na světě........ a v neposlední řadě vyrobila polovinu věcí co používáš od tvých trenek až po mobil.
https://www.railtarget.cz/osobni-doprava/vau-takhle-rychle-jste-jeste-nejeli-cina-spustila-nejrychlejsi-vlak-na-svete-4681.html

Až by jeden řekl, že zatímco ČR zdegenerovala, tak mezitím Čína nám utekla úplně ve všem. Akorát v chlemtání piva jsme furt nejlepší na světě, ale to není na chlubení protože to je důvod proč jsme tam kde jsme.

jk3
jk3
Level Level
1. 11. 2023 12:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@sonofthebit Za komunistů jsme si sami postavili atomovou elektrárnu. Taky už to neumíme.

tombominos
tombominos
Level Level
1. 11. 2023 12:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@sonofthebit Vzhledem k tomu,z e se to pivo chlemtalo tenkrat taky a dokonce mozna i vic nez dnes, tak tim pivem to nejspis nebude ;)
Ale treba konzumne orientovana spolecnost se svymi nesvary a nekterymi podivnymi principy prevzatymi, tam by se uz nektere veci najit dali.

sonofthebit
sonofthebit
Level Level
1. 11. 2023 13:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@sonofthebit A co teprve Český 32-bit počítač SAPO z roku 1958, který uměl trojitou redundanci výpočtu s automatickou korekcí a uměl pipelining (což Intel uměl až v roce 1989 na i486) a v podstatě v dost věcech bylo Česko lídrem vývoje CPU a dávalo naprdel IBM.
https://www.historiepocitacu.cz/samocinny-pocitac-sapo.html

Když si vezmu že Intel měl svůj první CPU až v roce 1971 a to ještě 4-bitové šméčko i4004, tak je poměrně smutné jak jsme dopadli.

Pavel Matějka
Pavel Matějka
Level Level
1. 11. 2023 18:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@sonofthebit Mimochodem, v chlemtání piva jsme a vždycky jsme byli za Belgií.

olsen
olsen
Level Level
2. 11. 2023 19:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@sonofthebit A ta atomová elektrárna (Jaslovky A-1, počítám) měla řadu vážných nehod se smrtelnýma úrazama zaměstnanců, za pár let kvůli tomu musela být odstavená a uzavřená, od tý doby šíří do spodní vody radioaktivitu a budovy/zamoření dodnes nejsou vyřešené.
Ne že by nebylo zajímavý, že tehdy průmysl měl takovýhle ambice (i když šel slepou uličkou), ale je třeba si to nemalovat na růžovo, když to skončilo průserem. Experiment je jedna věc, jenže ten umí leckdo. Spolehlivost a bezpečnost je jediná věc, na který záleží.

Podobně mimo nejspíš budou i ty komentáře o lokomotivama.

sonofthebit
sonofthebit
Level Level
3. 11. 2023 08:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@sonofthebit To se to ekoteroristům mudruje když jeho komp napájí Temelín a topí doma plynem.
Poslal bych je Kanady někam do lesů abys nám ukázal jak ekologicky přežít Kanadskou zimu, protože silnice, auta, počítače jsou fuj protože při nich produkujeme to zlé CO2. Však on by tě Grizli zekologizoval raz dva.

Reklama
Reklama