Zpět na článek

Diskuze: Úvaha: Konec tuningu PC

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Natural
Natural
Level Level
29. 9. 2012 18:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

No mě přijde taktování v poslední době jako přežitek. Ty doby, kdy hry potřebovaly co nejvíc výkonu a tedy taktování mělo nějaký smysl jsou dávno pryč. Navíc ty odemčené násobiče, architektura zvládající vysoké frekvence, která v případě grafik je zase limitována GDDR5 pamětma.., desky s biosem jako pro profi taktovače .... to všechno ztratilo jistou vyjímečnost "vytunit" si CPU o kterém se tehdá snad i mlčelo anebo se předhazoval risk o ztrátě záruky a 300MHz navíc byl zázrak. Podle mě je to o nastupující mladé generaci a normálním vývoji na trhu, kdy firmy musejí jít "dál" a nabízet zase možnosti navíc, z čehož vzniká obyčejný přežitek z taktování.

jarod72pm
jarod72pm
Level Level
29. 9. 2012 10:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Kdo má peníze taktovat nepotřebuje ,kdo šetří většinou taktováním si trochu pomůže ale nebude to žádný zázrak,horší to je na rozhraní kdy komponenta je za větší peníze ale ten výkon je tam o něco menší a opravdu je jediné řešení taktovat a to podle toho na co PC používáme.Naštěstí tohle je problém spíše jedinců než masy a taktování je spíše sport kde se bojuje o nejlepší výsledky ,doma se většinou lidi dokáží smířit s tím co mají .

pidalin
pidalin
Level Level
29. 9. 2012 13:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jarod72pm No taktování je spíš záležitost starších PC nebo sestav nízký nebo střední třídy. Jasně že high end taktovat asi moc nemá cenu. Ale moje GTX 460 jde přetaktovat docela pěkně a ve hrách je to znát. Stejně tak moje Core 2 Duo E8200, tam si bez taktování už ani neškrtnu, je to fakt starej procesor.

JUWARE
JUWARE
Level Level
28. 9. 2012 13:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ano. Je pravda že to bude asi především tím. OC dnes není žádný problém. Již výrobci dělají vše proto, aby to šlo snadno a každému, takže se vlastně ani není čím chlubit. Můj procesor Core i7 3770 na desce ASUS MAXIMUS V GENE často běží při zátěži na 4,2GHz a to aniž bych ohledně CPU v UEFI cokoliv nastavoval. Postupně spíš řeším, aby měl můj PC nativně vysoký výkon a nemusel jsem nic taktovat, při co možná nejnižší spotřebě a nyní jsem se zaměřil na hlučnost, kterou bych rád srazil na nulu, nebo alespoň co nejblíže k ní.

redhawk
redhawk
Level Level
22. 9. 2012 10:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ja som tiez kedysi taktoval (AMD K6-2 a Duron) a bolo to vtedy dost znat. Ked som z 450@na 650 MHz tak to bol skoro polovicny narast taktu a casto 2-3x vyssi výkon.
Teraz robim vacsinou presne opacnu vec, podtaktovavam :) Mam AMD Quad-Core A6-3400M 1.4 GHz, s Turbo 2.3 GHz. pokial som na baterke mam @800MHz a znizenu voltaz. Zivotnost baterky cca 7-8hodin (HP notebook)
Cize casto "taktovanie" teraz ide opacnym smerom a nie len u mna

pidalin
pidalin
Level Level
18. 9. 2012 09:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Dneska na novejch PC už taktování opravdu nemá smysl. Archytektura Core už má automatický přetaktování při zátěži takže nemá smysl dneska taktovat. Možná jedině u AMD.

JUWARE
JUWARE
Level Level
28. 9. 2012 12:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@pidalin Dnes už opravdu nedává smysl taktovat. (Mimochodem Cybermannn se zmiňoval o mě =D ). A nebude ani dávat žádný smysl do té doby, dokud toho nebude zapotřebí. Jenže potřeba taktovat zase nebude, dokud vývojáři her nezačnou dělat opět maximálně dobře vypadající hry. To se ovšem opět nestane, dokud SONY a Microsoft nepřijdou s novými verzemi herních konzolí. Beztak se zprvu dočkáme pouhých na rychlo splácnutých portů, jenž se budou rubat stejně na slabém, tak na výkonném PC. Do roka sice už bude situace jiná, ale to bude PC opět výkonově jinde a zase budeme brečet, že hry nevypadají tak, jak by na aktuální hardware vypadat měly.
PS: Osobně zkouším OC., jen z důvodu, abych měl zkušenosti co se jak dobře taktuje. Jinak kterýkoliv současný mainstream dnes stačí téměř na vše a kdo si koupí high end, tak pak mnohdy neví co s výkonem. Tedy můj verdikt je, že taktovat se vyplácí snad jen střední a nižší třída. Stává se užitečným leda pro méně movité lidi, nebo pro ty, jenž nechtějí do PC příliš investovat.

pidalin
pidalin
Level Level
28. 9. 2012 13:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@JUWARE Souhlasim s tebou že za všechno může Sony a Mrkvosoft. :-) Já třeba taktuju, ale jenom proto že mam 5 let starej počítač, s dnešníma procesorama bych se na to asi vybodnul. Přece jenom když má CPU turbo který ho samo taktne až skoro ke 4 GHz tak k čemu taktovat?

pidalin
pidalin
Level Level
15. 9. 2012 22:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Já už to taky odmítam tyhle ultra levný stavby. Tyhle lidi chtěj AMD jenom proto že je to levný a většinou tlačej na cenu všeho takže z toho vznikne paskvil kterej za 3 roky odejde. Možná že muj odpor k AMD pramení právě z toho že znam jejich low endy protože sám jsem si nikdy AMD nestavěl. Dost často jsem taky nucenej upgradovat ňákou plechovku z Datartu nebo od Lynxe a tam právě bejví klasicky Athlon X2 a deska od Asusu která má cenu tak 700 Kč a když mam něco takový vylepšit tak to nikdy nemuže dobře fungovat. Dneska už do toho nejdu, dávam si podmínky při stavbách PC, lidi tlačej na kažou korunu a pak mam z toho problémy já když to zlobí. Ale stejně radši dávam do levnějších sestav Pentium dual core, já prostě tomu AMDčku nějak nevěřim, stejně jako nevěřim grafikám od ATI (AMD) - taky jsem s nima zažil jenom problémy.

Kozousch
Kozousch
Level Level
22. 9. 2012 15:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@pidalin Ultralevné stavby jsem odmítal stavět vždycky se slovy typu "buďto v tom bude Gigabyte za 1800 s daní a základní Seasonic, nebo si to nech postavit od někoho jiného". Postavil jsem od oka stovku počítačů na AMD (dříve AMD/VIA) a kromě dvou přešlapů s použitím desky od MSI jsem nezaznamenal žádné problémy nebo úhyn počítačů po méně než 5-ti letech u strojů běžících non-stop. Většina strojů běžících v režimu pracovních stanic nebo domácích počítačů běží podstatně déle. Jediné, co hromadně pochcípalo, byly zdroje Fortron z roku 2008 (což byly nejspíš zakuklené Eurokejsy). Naštěstí pochcípaly slušně a nikdy nic neodstřelily. Stejně ale od té doby jedu na Seasonicích.

pidalin
pidalin
Level Level
15. 9. 2012 21:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

To já mam E8200 a když ho podtaktuju tak je systém strašně pomalej. Ty to možná nevidíš nebo ti to nevadí, ale mě těch pár milisekund navíc při otevírání oken a podobně děsně vadí. ;-)

busy
busy
Level Level
15. 9. 2012 19:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Pretaktovavanie bol krasny sport :) Pametam si jeden uzasny obrazok, ako sa nejaky 500 MHz procesor podarilo pretaktovat na 1500 MHz. A chladenie bolo tekutym dusikom :)

No v kazdom pripade, ja mam (dnes uz dost historicky) code2duo E6750 2.66 GHz - a standartne ho pouzivam podtaktovany na 2.0 GHz. Narocne 3D hry sa nehravam a na vsetko ostatne mi vykon bohate staci.

pidalin
pidalin
Level Level
12. 9. 2012 21:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Clio je vošklivý. ;-)

pidalin
pidalin
Level Level
12. 9. 2012 21:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jo tak s Celeronama mam taky skvělý přetaktovávací výsledky. Skvěle šly taktovat ty pozdější Celerony D s jádrem Prescott.
Nemyslim si že je současná generace i5 drahá. To jenom AMDčka jsou podezřele levný. Vždycky když jsem někomu (z donucení) stavěl počítač s AMDčkem tak s tim měl problémy a většinou jim ty pixly (socket AM2) tak po 4 letech umíraj. Já mam Core 2 Duo E8200 už přes 4 roky, celou dobu přetaktovaný a rozhodně řikam že se vyplatí si připlatit za Intel. U AMD furt něco řešim, furt tam něco nejde, furt to topí a kvalita základních desek z nižší cenový kategorie je pochybná. Nehledě na to že to počítá číslo Pí celej den. :-) Pentium Dual Core jede tátovi 3 roky na 4 GHz a je to stejná cenová kategorie jako byl v tý době Athlon X2, dokáže mi někdo vysvětlit jedinej logickej důvod proč ty první dvoujádrový Athlon-sračky někdo kupoval? ;-)

lordx
lordx
Level Level
13. 9. 2012 08:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@pidalin Třeba já jsem měl vždycky (no jenom 3x :) ) AMD a nikdy jsem s nima nic neřešil...
Můj první byl Athlon 2600+ 1800@2000Mhz(jestli si ty čísla dobře pamatuju) mi to jelo kolem dva a půl roku bez problémů(pak mi shořel nekvalitní zdroj a vzal s sebou celej komp), do nedávna jsem měl Athlon 64 X2 5000+ Black edition 2600@3100Mhz+zvýšený napětí, nepamatuju si. To mi jelo 4 roky bez zádrhele...No a před pár měsícema jsem měnil na Phenom II x4 955 3200@3800Mhz a zatím mi to stačí na všechny hry, co jsem zkoušel včetně Metra2033 na plný koule. Takže zatím měnit nebudu, ale až ta doba nastane, zkusím poprvé Intel :)

pidalin
pidalin
Level Level
13. 9. 2012 09:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@lordx No u mě byl vždycky asi ten problém že mě lidi nutěj aby to bylo co nejlevnšjší a když mě někdo donutí koupit desku za 800 Kč tak to podle toho pak vypadá.

pidalin
pidalin
Level Level
12. 9. 2012 16:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Co to sakra bleješ? On mluví o době tak před 10 lety.

pidalin
pidalin
Level Level
12. 9. 2012 16:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@pidalin bych tě chtěl vidět jak za bolševika něco taktuješ

pidalin
pidalin
Level Level
12. 9. 2012 16:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Bohudík časy kostek hliníku a mini větráčků jsou pryč. Ještě teď ty bzučáky slyšim v nočních můrách, fuj.

pidalin
pidalin
Level Level
12. 9. 2012 16:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tátovi už skoro 3 roky běžá Pentium Dual Core na 4GHz, takže to tak horký zase nebude. Taktuje se i dneska, je pravda že už to dneska nemá smysl, ale když si někdo koupí procesor za litr tak tam to smysl má. Já mam ještě starý Core 2 Duo a tam je taktování nezbytnost, jinak už bych byl dávno s výkonem někde v pravěku.

tief
tief
Level Level
12. 9. 2012 15:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ano to je přesně takové taktování co si provedete doma. Budeme na takovém počítači renderovat, nebo hrát hry. Stačí si vedle trubky na plyn, vodu a odpady dát i trubku na tekutý dusík....

carmel
carmel
Level Level
12. 9. 2012 00:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Hovori vam nieco rosseta, gpugrid? Tam vykonu nikdy nieje dost. Co tym chcel autor toho clanku povedat? Vyzera to ze vela procesorov nevlastnil- tudiiz nema moc skusenosti a co precita na nete tomu by nemal moc verit. Nepriklad uvediem podla toho co som ja cital na nete. A casakoch v case ked on taktoval durona, boli zo stabilitou amd zostav velke probleemy, stacilo totiz vtedy tento amd pocitac pretaktovany ,dat na viac hodin plny vykon a modre obrazovky zacali nabiehat:) ja som si 26.12 2003 poskladal p4 northwood 3200 mhz z 512 mb ram doska legendarna abit max 3. Dnes na tom nespustim nic ani facebook stranku z flashovou hrou- co je inac dobry benchmark pre dnesne pc, ked este zaskrolujete kolieckom na mysi oknom hore a dolu rychlo a viackrat po sebe- flash a java su hrozny zruut vykonu .

tief
tief
Level Level
12. 9. 2012 06:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@carmel No tak taktovat kvůli "@home" projektům je docela odvážné resp. smysluplné (ironicky)... :-)
Ano Duron po přetaktování nebyl zcela stabilní při dlouhodobé zátěži (renderoval jsem na něm), ale pořád to bylo lepší si přetaktovat a mít obrázek místo za hodinu hotový za 40 min. To bylo zkrátka znát a i když CPU spadl, tak se to vyplatilo. Dnes už je situace jiná. Když renderuju a nestíhám, tak si za pár korun koupím raději novou render stanici. Méně problémů a výkonu daleko víc.

Petrovic
Petrovic
Level Level
10. 9. 2012 14:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Pěkná úvaha.Na druhou stranu,u dnešních PC oceňuji šetřící funkce,které využiju víc než OC (PC stráví 60% času v téměř nečinosti).Přeci jenom přetaktovanej duron měl mizivou spotřebu oproti dněšnímu přetaktovanýmu procesoru.Ale pravda,byl to zajímavej sport.

stavitel75
stavitel75
Level Level
10. 9. 2012 13:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Přesně, doba kdy si člověk hrál s grafitovou tužkou na duronu, tak aby renderování videa netrvalo 12 hodin, ale jen 6 jsou pryč. Když už jsme u coppermine, i předchozí Celeron A mendocino, byl také parádní kus křemíku.
Dneska jsem s i5-2500K zatím taktovat nemusel, výkon stačí na všechno co potřebuju.

john
john
Level Level
12. 9. 2012 16:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@stavitel75 tez jsem zacal s grafitem na duronu 650@900, ale radeji jsem to pak "preskrtl" vodicim lepidlem na prerusene vyhrivani autooken, je fakt, ze narust vykonu CPU a propustnosti SDRAM ve spojenim s upravou BIOSu pres SW od "nakeho" Japonce byl vice nez "pozoruhodny" :)
na dnesnim "zeleze" by to bylo uz jen o "sportu"...

flanker
flanker
Level Level
10. 9. 2012 11:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Dnes je taktování méně obvyklé jen díky tomu, že hardware je výkonově naddimenzovaný, pro běžného smrtelníka stále stačí letité dvoujádro, i když v grafech ýkonu se zdá nedostatečné. Nicméně v praxi je to pak zcela naopak dostatečný stroj. Taktováním prodloužíme životnost CPU, který již výkonem nedostačuje. Protože potenciál je dnes k tktování vynikající. U PII se dostaneme vždy na 4 GHz (až 4.3GHz v případě štěstí), to stejné platí pro core i5/i7-7xx,8xx a 9xx řady. A pokud se posuneme na FX, ty jdou taktovat o více než 1 GHz, to stejné platí pro Sandy Bridge a Ive Bridge.

pidalin
pidalin
Level Level
12. 9. 2012 16:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@flanker Jo a když toho Phenoma nasadíš na 4GHz tak bude mít možná výkon jako moje starý Core 2 Duo. :-D :-D

Pavel Matějka
Pavel Matějka
Level Level
13. 9. 2012 09:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@pidalin V nicku vám chybí jedno písmeno - n.

pidalin
pidalin
Level Level
13. 9. 2012 12:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@pidalin ?

Kozousch
Kozousch
Level Level
22. 9. 2012 15:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@pidalin piNdalin :-)

Petroman
Petroman
Level Level
10. 9. 2012 11:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Já jsem tu dobu právě zažil. Taktování bylo něco, co se dá přirovnat k házení lovísků do herních automatů. Jo a taky tomu někdo říká sport. Na ČT24 běží takový pořad. Jmenuje se Retro. Jeden díl by mohl být o tom, jak si sociálně slabí Češi taktovaly procesory, aby jim stouplo ego, protože na nic jiného to nebylo. "Hej! Vyrobil jsem z procesoru za 5 tisíc procesor za 10 tisíc! A k čemu je to jako dobré?"... A jen do mě! :D

lordx
lordx
Level Level
10. 9. 2012 12:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Petroman Nevím, proč by to měli dělat jen češi. taktování se dělalo a dělá celosvětově. Sám jsem nezažil doby výše zmíněné, můj první CPU byl Athlon XP 2600+, ale už v tý době jsem se pokoušel ho zvednout z 1800 Mhz za alespoň 2100Mhz a ušetřil jsem za Athon XP 3000+, který byl v tý době výrazně dražší. Jde o to, dostat z toho větší výkon při stávající ceně produktu, já si tím rozhodně ego nehonim. Taktuju všechno co mi příjde do rukou (HTC Sensation XE 1500@1730, Nokia N900 600@1000, Xperia Arc 1000@1400)....a PC jakbysmet. Proto jsem měl vždycky AMD (mám prostě tu firmu rád a jejich CPU dobře se taktovaly). Nedávno jsem velice levně upgradoval na Phenom II X4 955 a nemusel jsem shánět drahý 980, protože jsem si zvednul takt z 3200 na 3800...jde o to ušetřit a zároveň mít výkon dražšího výrobku :)

test5
test5
Level Level
10. 9. 2012 12:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Petroman Nesmysl. Např. z Celeronu 300A (stál pár korun v porovnání s předraženým PII) bylo běžně možné se dostat na 450 MHz, díky čemuž bylo možné nastavit u her vyšší detaily bez nutnosti utrácet za to více Kč. A pak to byly zejména Celerony s jádrem Coppermine (sám jsem měl model na 566 MHz přetaktovaný na 850 MHz, díky čemuž jsem si mohl dovolit výrazně vyšší detaily) a jádra Northwood (např. 2,4@3,6) . Nebylo to jen o dobrém pocitu, ale u her o viditelném zrychlení, a tedy výkonu za méně peněz, než kolik by stál odpovídající model na defaultním taktu. Tehdy jsem řešil hry a tam to poznat bylo. Tím pádem to mělo smysl, protože bylo možné ušetřit.

To, že to je dnes už jinak, je věc druhá.

wonderka
wonderka
Level Level
11. 9. 2012 09:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@test5 joo, 566@850 jede dodnes, na desce Abit BX ci BE6, uz nevim presne. To navyseni bylo sakra znat, clovek se dostal na uroven Pentia, ktere bylo o hodne drazsi.
Tehdy to bylo pro me prvni taktovani ktere slo delat pres BIOS, bez nejakej jumperu atd. Prislo mi to strasne jednoduche a uzasne, ze to jde v BIOSu :-)

boboco
boboco
Level Level
10. 9. 2012 10:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Zdravím a děkuji za milý článek při pondělím dopoledni :-). Musím říct, že už taky něco malinko pamatuji, je mi 25 a mé první pokusy s OC sahají až do dob Intel Pentium 166MHz, které jsem byl schopný provozovat až okolo úctyhodných 180MHz xD. Samozřejmě to nikde poznat nebylo a co si pamatuji, ani stabilita nebyla nejlepší (s frekvencí CPU rostl i tak PCI sběrnice), ale byly to první pokusy mít zkrátka pod stolem něco jiného než ostatní :-). Ale ani dnes nejsem tak úplně konvenční. Doma pod stolem mám Intel Core i7 2600K na 4,7GHz s tím, že mi nejde primárně o hrubý výkon, ale o naprostou bezhlučnost a nízkou spotřebu bez zátěže. Takže vše je nastaveno tak, že bez zátěže běží CPU někde pod 2GHz (z hlavy teď nevím přesně, navíc už půl roku jsem na nastavení nesáhl, šlape jak hodinky) se spotřebou pod 5W a v zátěži se vyšvihne na těch 4,7GHz pokud je to opravdu potřeba. Vše perfektně tiché, spolehlivé ... Vím, že procesor zvládne i 5,1GHz, ale pak už by bez zátěže žral daleko víc, musel bych do něj i do desky cpát vyšší napětí i zvýšit maximální proud pro napájecí kaskádu procesoru ... Jinými slovy těch 4,7GHz mi přijde daleko efektivnější. Ale abych nezůstal jen u stolního počítače, používám i netbook Toshiba NB550D s APU AMD. Ten sice přetaktovaný nemám, ale lehký tuning taky proběhl. Displej 1024x600px jsem vyměnil za 1366x768px, stejně tak disk i RAMku jsem vyměnil za větší. Možná je to všechno tím, že mě zkrátka nebaví mít to, co mají všichni ostatní :-). Přetaktování a tuningu zdar ;-)

pidalin
pidalin
Level Level
12. 9. 2012 16:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@boboco Já si pamatuju že jsem kdysi měl ňákou pixlu kde se taktovalo změnou jumperu na základní desce, tenkrát mi myslim ta 486 z původních 66 MHz jela asi na 80. :-) Ale tyhle pokusy jsem dělal už v době kdy jsem měl "normální" počítač a ne exponát z muzea.

Standa999
Standa999
Level Level
10. 9. 2012 08:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Kdysi jsem taktil o-sto-šest a dnes mám od dubna "káčkovej" ivy bridge a ještě jsem na něj nešáhl !!!

tief
tief
Level Level
10. 9. 2012 06:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

:-)
Ne jen jsem tím chtěl říci, že dnes jsou počítače více konzumní než tomu bylo před deseti patnácti lety.

Reklama
Reklama