Zpět na článek

Diskuze: Vyvíjet nové čipy bude složitější - druhá část

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

who
who
Level Level
31. 8. 2004 18:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

no taky sem nekde slysel ze aby cache byla rychla; musi byt mala; takze ted presne nevim; estli je lepsi velka cache nebo mala;(

jinak clanek zni dost katastroficky a prakticky z nej vyzniva ze nam moc nepomuze ani dual-core; ani SOI, nebo SS
kdyz vidim roadmapy na roky 2018 s 25nm tak nevim; bud kazdej kdo bude chtit pc bude muset postavit elektrarnu nebo vyrobci maj pod cepici a na svet moc informaci nepousti a maji vymysleny technologie ktery tohle resi;

taky si myslim ze by neuskodilo se venovat g4, g5 atd; ty maj vcelku malinkaty frekvence; malo zerou a velkej vykon; a tohle sou RISC; intel dela CISC ale uz tak nak srovnatelny s RISC; nebo asi vnitrne tam ty Ops ... pak toje jako RISC;...;)

tief
tief
Level Level
27. 8. 2004 13:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nezlob se, je tady jasně napsáno: "Upozorňujeme účastníky diskuzí, že příspěvky obsahující vulgární výrazy budou smazány." I když chápu, že můžou být problémy s registrací (sám jsem je před rokem taky měl), existuje slušnější cesta, jak vyjádřit svůj názor. Nestojím o to, aby se pod mými články vyskytovaly urážky, napadání či vulgární výrazy. Pokud se nemají diskuze zrušit úplně (postrádat je nebudu), musí se lidi naučit vyjadřovat rozumně. Zahraniční diskuzní fóra jsou jasným příkladem toho, že to jde.

starmen
starmen
Level Level
27. 8. 2004 06:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Zdeněk Kabát:
W = U^2 * f * c
kde
W=příkon(výkon)
U=napětí
f=frekvence
c=parazitní kapacity tranzistoru (mezi hradly Source,Drain,Gain)
- vzorec pro CMOS tranzistory. V CPU jsou v podstatě CMOS (pokud vím).

doprdeleblbaregistrace:
Mno nevím přesně jak to je, ale to by napájecí část musela držet proud dle CPU "nauzdě". Prostě chovat se jako proudový zdroj a to je blbost, protože napájecí část je napěťový zdroj. Při stabilním napětím aby mohl být větší odběr proudu logicky muší být menší impedance. Ono je to trošku složitější, protože jde o impedanci a né odpor a CMOS tranzistory mají největší spotřebu ve stavech přechodů (kde je v podstatě skrat), ale tak nějak by to mělo být. Přád by mělo platit U=Z*I a pokud je U stabilní a proud roste, tak impedance musí logicky klesat.

guzii
guzii
Level Level
23. 8. 2004 14:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ty auta jsou dobrej příklad ... lolek. Třeba budem zachvíli strkat do PC kristaly jako to dělají přátelé goaul'di ;)

DavesMan
DavesMan
Level Level
20. 8. 2004 15:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

No, ale to přirovnání celkem sedí.
Prescott se svejma >100A si vezme 6x méně než tramvaj při rozjezdu. Vem si obrozvskej motor tramvaje a malinkou křemíkovou destičku - a teče do ní takovejhle šílenej proud!

DavesMan
DavesMan
Level Level
20. 8. 2004 10:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

"Napsat neco mulitthreadove treba ve VC++ rozhodne neni prehlednejsi, na to zapomente."...záleží na tom, kdo to píše. Sám jsem pár aplikací psal .. nový worker-thread -> nový zdroják -> dobře okomentovat...nevidim v tom problém. Samozřejmě, k dobře (přehledně) napsanému programu nepotřebuju multithreading...prase napíše nepřehledně i "Hello world" a naopak.

"to je spatny priklad, neplynou tu zadne vyhody z multithreadingu, jsou to na sobe zavisle procesy." - samozřejmě, že jsou, většinou na sebe vlákna "někde" čekají, nicméně se to stejně používá, protože se ušetří alespoň nějaký čas (proto HT taky nezdvojnásobuje výkon ve hrách, ale nárůst se pohybuje kolem 15-20%).

"tady uz je stejne exekuce oddelena tim ze mate graficky akcelerator, pro nejz je to nekolik malo prikazu"....cisteni framebufferu, dejme tomu, ale takový render-state bloky, vertex buffery,..no nevim, jestli jste někdy psal něco pod Direct3D, ale pokud to neni jen rotující trojúhelník, tak bych to jako pár příkazů nenazíval. (viz. dokumentace k DirectX SDK a doporučení, jak optimalizovat...)

Zdeněk Michálek
Zdeněk Michálek
Level Level
19. 8. 2004 14:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Díky za upozornění, na jeho základě se přišlo na chybičku v redakčním systému, nahrajeme opravu a od zítřka by to mělo zas být OK.

Ještě k registraci na nick Krtek - registrace tam je, není ale aktivovaná (když se někdo zaregistruje, uvede přitom mail a na ten mail mu přijde výzva kterou musí odkliknout - tím se registrace zaktivuje a je možné ji používat). Do doby než vyexpiruje je příslušný nick zablokován pro použití někým jiným.

Napište ohledně toho do redakce, ať se zjistí, jestli je to vaše registrace a pokud ano, kde vznikl problém.

Zdeněk Kabát
Zdeněk Kabát
Level Level
19. 8. 2004 11:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Já bych naopak řekl, že spotřeba roste lineárně s frekvencí a exponenciálně s napětím. Někde jsem viděl vzorec, ale musel bych pátrat v paměti, kde to bylo.

Aldrian
Aldrian
Level Level
19. 8. 2004 10:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Asi má výrazně větší spotřebu když to chladí vodou.

patrik_3017
patrik_3017
Level Level
18. 8. 2004 11:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

V článku se mluví o tom, že pár mm navíc se do čipu dát nemůže, protože by se spotřebovalo moc plochy křemíkového plátku, tak by mě zajímalo, jestli někdo tuší, kolik třeba 1 cm^2 toho plátku stojí. Vždyť křemík je jeden z nejběžnějších prvků na zemi. Je pravda, že musí být ultračistý a to bude stát hodně peněz, ale snad to není zase tolik, ne?
A další, tuší někdo, kolik gramů kovu je na čipu? Jaký vliv tedy má cena použitého kovu? Napadá mě, jak moc by ovlivnilo cenu čipu, kdyby místo mědi se použilo třeba stříbro - lepší vodivost, eventuelně třeba ve spojení se zlatem (kvůli oxidaci).
Jinak super článek, jen tak dál

starmen
starmen
Level Level
18. 8. 2004 12:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@patrik_3017 Kolik stojí výroba takto čistého křemíku netuším, ale je potřeba si taky uvědomit, že zvětšním velikosti čipu se jich také vleze míň na waffer a to ohodně neboť jde o plochu a kruhový waffer takže nejde jen o samotný křemík, ale o výrobní náklady, výtěžnost apodobně.

P.S. nevím co se stalo, ale už asi dva měsíce mi nechodí upozorňování na přízpěvky k diskuzím, ke kterým jsem přihlášen na mail. Jediné, co mi chodí je upozorňování od SHW na nové články. Z jiných webů chodí OK. Nemá někdo podobný problém nebo neví někdo co s tím ??

tief
tief
Level Level
19. 8. 2004 00:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@patrik_3017 Křemík pro výrobu polovodičů má cizí prvky v řádu set tisíc až milionů atomů křemíku na jeden atom cizího prvku. Cena takového waferu je tuším stovky až tisíce USD - opravdu nic levného to není.

lyboros
lyboros
Level Level
17. 8. 2004 15:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

No ta FSB to je dalsi vec ... ale vzhledem k tomu, ze jsou to dve jadra jednoho procesoru a ne dva procesory to problem neni. Ikdyz teoreticky kdyby to byly dva procesory, mohli mit cache az za sbernici, ale to by bylo a pomale a v tomto pripade budou mit cache pred sbernici a to prave asi sdilenou s nejakym rizenym pristupem do ni, aby nedochazelo k chybam(prepisovani, cteni neplatnych dat) a nebo dve oddelene, mezi kterymi ovsem potom musi probihat nejaka synchronizace, aby se mohla jadra mezi sebou domluvit - coz je mozna tezsi nez ta spolecna cache s rizenym pristupem, ale to uz jen koukam do duhovy koule, ponevac o tom moc nevim ...

lyboros
lyboros
Level Level
17. 8. 2004 14:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

no ono jde o to, ze se musi ty jadra nejak domluvit, predat si vysledky, pokud spolupracuji naprklad na nejakych podukolech vetsi ulohy, takze musi opet pristupovat do nejake spolecne pameti, kde si mezivysledky predavaji ... no a musi se zajistit, aby to nejak fungovalo :))

lyboros
lyboros
Level Level
13. 9. 2004 11:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@lyboros tak jsem konecne nasel, jak to s tima dvoujadernejma procesorama a cache je. A to primo tady na SH, stacilo chvili pockat na jejich uvedeni :). Strucne tedy - obe varianty jsou mozne - sdilena x nesdilena cache - pokud se pouzije nesdilena, domlouvaji se jadra za pouziti pameti RAM. Podrobnejsi info zde https://www.svethardware.cz/art_doc-8C0087EDFC41E9CFC1256F0500680580.html

DavesMan
DavesMan
Level Level
17. 8. 2004 14:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

No, teď NECHCI kecat, nejsem fanda Intelu, takže toho o nich moc nevim, ale mam takovej pocit, že třeba takový HyperThreading P4ky mají L2 cache sdílenou, nebo ne? Jestli se pletu, tak mě nekamenujte a opravte...:-)

lyboros
lyboros
Level Level
17. 8. 2004 13:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Clanek je dobrej, ale trosku mi prislo, ze autor plave v pojmech vlakno(thread) a proces. To co ukazuji Windowsy ve spravci uloh jsou skutecne procesy, nikoliv vlakna jenz jsou soucastmi procesu. Diky tomu jsem taky nepochopil poznamku pod obrazkem "Správce úloh systému Windows informuje o desítkách threadů,
kolik z nich ale skutečně procesor vytěžuje?". Jinak musim souhlasit s DavesManem, ze vetsina dnesnich aplikaci vlakna bohate vyuziva, uz jenom kuli tomu ze ta synchronizace neni zas az tak tezka, staci to spravne rozmyslet :) a kuli tomu, ze to obcas dost usnadni programovani (napriklad jedno vlakno ceka na vstupy a jine pracuje s jiz nashromazdenymi daty). No a pak me jeste trosku zarazilo naopak to, ze dual-core se vytvori jednoduse tak, ze se slepi 2 procesory k sobe ... Takhle to podle me tedy uplne nejde. Tady prave nastava ten problem se synchronici dat jenz jsou ulozeny ve spolecne cache pameti a vznika nebezpeci nechteneho prepisovani dat jinym procesorem a nebo naopak cekani vysledek. To se musi resit dalsim specialni logikou, to se neudela "jen tak". No ale jinak to bylo dobry. Dobrej clanek.

DavesMan
DavesMan
Level Level
17. 8. 2004 14:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@lyboros Na synchronizaci opravdu nic těžkýho neni. Stačí si akorát přečíst / uvědomit v čem se liší Semaphory, Mutexy, Eventy, Critical sections a naučit se používat funkce s nimi související.
To, že je nutné si dopředu rozmyslet, kde a jak je použít je holý fakt, ale tohle platí o algoritmech obecně, nejen o synchronizaci vláken.
BTW. samozřejmě je pravda, že správce úloh zobrazuje běžící procesy, nikoliv (jejich) vlákna!

Hroch_shw1
Hroch_shw1
Level Level
17. 8. 2004 13:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tak techto clanku bych opravdu snesl hodne a souhlasim s vyse uvedenymi tematy k dalsim clankum. Fakt super clanek, doufam ze jeste bude mit nejake pokracovani.

danno
danno
Level Level
17. 8. 2004 12:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

tiez sa pripajam k ziadosti o rozobratie prinosov 64 bitov, porovnanie ich implementacie u Intelu a AMD, prinosov rozdielov oproti 32 bitom, nacrtnut moznosti co sa otvaraju vyvojarom a odhadnut ocakavany prinos/zrychlenie v roznych aplikacnych oblastiach especially v hrach :o) vopred dakujem za putavy a informacne bohaty clanok :o)

wrigler
wrigler
Level Level
17. 8. 2004 12:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Velmi dobry clanek, jen me mrzi, ze do neho nebyly vice zahrnuty procesory AMD, protoze dle meho nazoru jsou v porovnani architektury/vykon pred Intelem a pouziti 64b v desktopu take vybizi k popsani jejich vyhod/nevyhod v porovnani s konkurencnimi technologiemi. Zajimave by bylo take porovnat x86 procesory a G5..... ale fakt svely clanek
ps- pokud mam zaply kompl 24 hodin denne .... sakra to bude masny ucet :-(

DavesMan
DavesMan
Level Level
17. 8. 2004 11:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

No, trochu bych si dovolil nesouhlasit s tím, že 95% aplikací je single-threaded. Stačí se podívat (například pomocí Sandry).... moje aktuální situace: MS Outlook 14 vláken, MSIE v kterym teď píšu příspěvek rovněž 14 vláken, AVG7 má 6 vláken, atd. Samozřejmě se to týká i her - ty také většinou využívají více vláken už jen pro to, že je to (sice složítější napsat) ale ve finále logičtější a přehlednější, např. jedno vlákno má na starosti rendering scény, druhé mu připravuje data, třetí se stará o zvuk, atd. Samozřejmě musejí být synchronizována, těžko můžu něco renderovat, když ještě nemám "z čeho", ale i tak to přináší výhody protože zatím co jedno vlákno počítá geometrii, druhé mezitím čistit frame-buffer, nastavovat render-staty, připravovat vertex- a index- buffery atd. Tady bych viděl výhodu dual-core (nebo i klidně quad-core; myslim si, že žádné jádro by se nenudilo:-))

DavesMan
DavesMan
Level Level
17. 8. 2004 11:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

To máš na stole pořádnou "krávu" :-)
Moje 19" pure flat má max. příkon 130W.

aless
aless
Level Level
17. 8. 2004 01:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jo takový články se mi líbej protože se tam dovim zajímavý věci o kterých nic nevim :-) . Docela bych uvítal i článek na téma 64-bit co přinesou jaký sou jeho možnosti a tak. Athlony 64 sou jeslti se nepletu pouze jen 44bitové 32b+32b , ten si to skoušim přepočítávat a nák mi to nesedí:-/ .

Reklama
Reklama