Zpět na článek

Diskuze: Designwerk přichází s 1000kWh akumulátory pro tahače

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

wrah666
wrah666
Level Level
24. 11. 2022 05:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ano, kapacita odpovídá tomu, že ráno kamion vyjíždí zcela plný, při pauze na oběd stojí u rychlonabíjecího stojanu a večer dojede na další nabíječku zcela prázdný. Absolutně každé parkovací místo pro kamion bude muset být vybaveno rychlonabíječkou. (už toto je scifi) Benzínka s parkovištěm pro 40 kamionů bude tedy muset mít 40 rychlonabíječek, plus úložiště, co zvládne nabít tak 40x400 KWh přes den a 40x 1MWh za noc. Ehm, počítám správně, že po započítání ztrát bude jen do nabíječek pro kamiony muset za DEN natéci něco kolem 70 MWh? (s připočtením ztráty na vllastním vyrovnávači "benzínky" denní spotřeba by voko 85 MWh? Pokud vynechám astronomickou cenu (která se pochopitelně připočte do ceny zboží) tak bych prosil nějakého greendealáka aby mi vysvětlil, jak chce podobná nabíjení zvládnout bez jádra, z "obnovitelných zdrojů." (Jen v maličké ČR by se toto týkalo takových 200 benzínek okolo dálnic, plus na xy místech menší varianta) Potřebné počty vrtulí a plochy solárů jsou zřetelně zcela mimo realitu.

honza1616
honza1616
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
24. 11. 2022 07:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@wrah666 Tak to muselo být každému jasné už od začátku
V nákupních centrech kde jsou parkovací místa vyhrazené pro elektromobily, je automaticky vybavené nabíječku každé místo ke stání
A benzínky v dnešní podobě taky zaniknou, místo benzinek se budou stavět parkoviště s dobíjecími stojany a stanou se stejně raritní jako čerpací stanice LPG

A ano bez jádra se to neobejde, proto jsem zde několikrát psal že se bude muset zvýšit počet elektráren.
Jedna JE se plánuje tuším že pro Ostravsko s velkou pravděpodobností a druhá s menší pravděpodobností byla plánována přestavba jakési elektrárny na Mostecku (myslím) nicméně i to by nestačilo, musely by se postavit další bloky v současných JE i to se už plánuje v obou JE,
a vzhledem k životnosti bloku JE a době stavby nového se kromě výše zmíněných plánu bude muset počítat s likvidací už teď fungujících a stavbou nových.
To máme 2 současné elektrárny (6 blok ~4200MWh ) a toto by se muselo minimálně zdvojnásobit
+ plnanovat obnovu nebo nahrazení stávajících
....pokud se chceme zbavit fosilních elektráren

řešením je taky zcela nebo aspoň částečně vyřešit soběstačnost KAŽDÉHO nově postaveného domu ‼️
tedy že by se už v návrhu domu plánovalo s usazením solárních panelů a stala by se z toho tak samozřejmá součást domu stejně samozřejmé jako že dům má okna, pak by se nemuselo řešit plánování a stavba solárních elektráren vedle každého města či vesnice ,
energetickým žroutem by se tak stalo jen několik velkých firem, starší domy a elektroauta, a to už takové scifi není.???

Výše zmíněné informace nejsou mím výplodem,
to říkal v jakémsi rozhovoru ředitel Temelína, Bohdan Zronek
Byla to série několika podcastů na YT, dohledatelné na stránce ČEZu
Myslím že to bylo konkrétně toto video

https://youtu.be/-i8AGgqIdsY

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
(moje názory ⤵️⬇️)
Alternativním řešením je, že každé okresní město respektive každá uhelná a plynová elektrárna (po přestavbě) dostane aspoň 1 modulární reaktor, (i to bylo zmíněno v tom videu)
JE není ani tak legislativní problém, politický či finanční problém,
ale problém budou odpůrci JE, viz Rakousko?? a Německo ??,
Sakra, někdo už by jim měl vysvětlit ?ať se odstřihnou od celoevropské sítě kde je nemalý podíl z JE, nebo ať si přestanou stěžovat pokud chtějí čerpat energie z Evropské sítě

IMHO: kolik to bude stát ? a zvládne to kapacitně síť?⚡
No pokud bude každý nově postavený dům soběstačný a 70-90-100% energie si zajistí sám, tak se nebude muset síť ani nijak posilovat a modernizovat
a za výstavbu JE si můžeme odečíst peníze z potřebného nákupu ropy, plynu, jejich transportu a zpracování
a taky odpadnou emisní povolenky, naopak je budeme moct prodávat ??

wrah666
wrah666
Level Level
24. 11. 2022 08:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@honza1616 Soběstačností každého domu myslíte to, že bude mít v létě celá čtvrť přebytek pár MW (a vyrazí to pojistky) a v zimě nedostatek pár desítek MW, což opět vyrazí pojistky? Solár je nesmírně problematický a u nás vysloveně kontraproduktivní, jelikož se jeho "výroba" elektřiny absolutně míjí se spotřebou. A čím víc jich je pohromadě, tím je to horší. (s přiměřenou izolací a tím, aby se nehřálo či nechladilo naprosto zbytečně ale samozřejmě sohlasím, ale nějak mě nenapadá, kdo by platil novostavbu a neřešil izolaci)

kapa_193
kapa_193
Level Level
24. 11. 2022 09:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@honza1616 Presne tak, solár v zime "nevyrába" /hmla, oblačno, slabá intenzita slnečného žiarenia, sneh, krátky deň...../ a v lete sú prebytky. Ak si postavím u nás solár, aby mi v zime zabezpečil výrobu pre celý dom /svetlo, teplo/ tak v lete to bude masaker paľba. ˇÁno, v lete sa to dá odpájať, ale zase načo mi je obrovská elektráreň. Ps: mám to na streche 8 rokov....

wrah666
wrah666
Level Level
24. 11. 2022 09:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@honza1616 V zimě, kdy je největší spotřeby to vyprodukuje málo, nebo třeba také napadne sníh a týden to nedá naprosto nic. I když pravda, jistý smysl by to mělo. (při spotřebování na místě a nějaké, byť malé baterce, co zajistí, aby nepřišel mrak a hop, vy jste nezatížil elektrárnu na plno) A sice v odlehčeníé spotřeby přes léto, kdy se tím pádem může udělat údržba normálních elektráren. Ale představa, že "pojedeme na obnovitelné energii" je buď omyl, nebo spíš úmyslný podvod. (tedy omyl z hlediska lidí, kterým to nejrůznější "odborníci" nalžou a podvod ze strany oněch "odborníků." Neřeknu, že všude, ale v ČR to prostě vzhledem k místním podmínkám nesedí tak o řád a toho si prostě MUSELI všimnout.)

kutil05
kutil05
Level Level
25. 11. 2022 14:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@honza1616 Soběstačnost domů? A jak to asi mají dělat lidé v panelových a nájemních bytech? A těch je v ČR velké množství.

littleon
littleon
Level Level
24. 11. 2022 11:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@wrah666 Často s tebou nesouhlasím, ale v tomto tématu se rozhodně shodneme, kromě vlaků, protože v reálu funguje doprava a logistika trochu složitěji. Vysvětlím v textu a předem se omlouvám za dlouhý post, protože už mě tohle téma opravdu nebaví a mám toho na srdci poměrně dost. Ale jako první bych rád doplnil již zde napsané o zkušenosti z reality.

První, co mě na tomhle teoretickém řešení praštilo do očí, je dojezd a váha baterií. Pojďme se dotknout reality.

"Vůz by tak na jedno nabití měl ujet 576 kilometrů."

Pokud se bavíme o MKD, řidič ujede až 860km denně, pokud nenarazí na kolony atd. Bezpečnostní přestávka, která je automaticky využívána k nasycení a vyprázdnění řidiče, trvá 45min a je přesně jedna. Řidič vyjede a 4 a půl hod řídí, pak si dá pauzu 45min a upaluje dál, další 4,5 hod. Pokud budou ideální podmínky, téměř celá kapacita baterií zmizí za půl šichty. Opravdu se dokáže takový kamion za 45min dobýt úplně? Nemluvě o tom, že není žádná zmínka k provozním vlastnostem. Ok, u osobáků napíší výrobci dojezd až "něco", ale u kamionu dojezd až 576km je s prázdným nebo plným kamionem? Je to měřené na dálnici v rovném terénu nebo jsou do úvahy vzaty hory, okresky a další libůstky, jako třeba průjezd městem? Byl jsem se podívat na dálnici, která je postavena pro testování kamionů na severu Německa a skoro bych se vsadit, že uvedené hodnoty jsou naměřeny s prázdným kamionem na této dálnici. Ostatně i spotřeba paliva udávaná výrobci dnes, je přesně takto změřena. Nějakých 20 litrů nafty na 100km je papírová položka, kdy ve chvíli, kdy jedete s plným kamionem a jedete jako člověk, udržíte průměrnou spotřebu typicky na 24-25 litrech do chvíle, než vás cesta dovede do kopců nebo okrsky či kombinaci všeho. Když třeba pojedete se slabším motorem (typicky 400-420 koní) s plně naloženým kamionem přes Alpy (Itálie - ČR), tak se průměrná spotřeba dostane z 25 litrů na 45 úplně snadno. Takže pakliže jsou udávané hodnoty s prázdným kamionem na testovací dálnici, kolikrát denně bude muset nabíjet řidič v hornatém terénu?

"1000kWh akumulátor váží 5620 kg"

Souprava má kapacitu pro náklad 24,5 tun, existují odlehčené návěsy a v kombinaci s vhodným tahačem, se můžeme dostat až na 27 tun nákladu, ale to není běžné. Vycházejme z oněch běžných 24,5 tun. Pokud budu zaokrouhlovat, tak kamion na baterky, bude mít nosnost sníženou na nějakých 18,9 tun za předpokladu, že elektro řešení nebude těžší, než to stávající. Musíme totiž vycházet z toho, že maximální celková váha soupravy může být 40tun. Jak z pohledu dimenzování infrastruktury, tak i legislativního. Jinými slovy, již jen snížení kapacity nákladu o téměř 6tun , tedy o zhruba pětinu, se zdraží cena dopravy na tunu jen tím, že do něj "naložíme baterky".

K vlakům... to je sci-fi a řekněme si proč. Podle nějakého průzkumu před pár lety se došlo k závěru, že 40 až 60% kamionů funguje jako sklad. Velké rozmezí je dáno tím, tlačily zájmové skupiny, aby to na jedné straně "nevypadalo blbě" a na straně druhé ekologové. Takže dejme tomu, že 40% je reálné číslo, držím se při zemi. O čem to mluvím? Sjeďte se podívat k velkým fabrikám (typicky automobilky, ale i další) nebo třeba i u Prahy či Ostravy ke skladům potravinářských řetězců. Kamiony tam stojí a čekají na vyložení v řádu hodin, v některých případech i dní. Taková situace není výjimkou a nahrazují se tak sklady, které firmy nemusejí mít, když jim na velké placce asfaltu stojí klidně i 240tun zboží a nestojí je to nic. Tím vzniká efekt potřeby vyššího počtu kamionů. Což se neprojevuje na silnicích, protože ono navýšené procento stojí na parkovištích. Firmy nechtějí platit za čekací doby, nechtějí platit za další sklady. Představa přepravy po železnici by znamenala pravý opak. Tedy více skladů, stejně jako zaměstnanců v logistice, podstatně lepší plánování a v neposlední řadě vámi zmíněná železniční infrastruktura, která by se musela vybudovat.

Takže s tebou souhlasím v tom, že energetické zdroje na elektromobilitu nejsou ani v případě, že bychom se bavili pouze o místní osobní dopravě, tedy osobních autech a třeba ještě MHD. Jakákoliv vize elektromobility skončí při dotyku s realitou, protože za prvé nejsme schopni vyrobit dostatek elektřiny, za druhé se ještě ani nezačaly stavět elektrárny, které by to údajně měly řešit a pokud vím, JE se nestaví rok, ale podstatně delší dobu. I za předpokladu, že se najde v Evropě shoda, kolik JE postavíme za příštích 15 let? A teď si k tomu do rovnice přidejme další kontakt s realitou, tentokráte stranu obyčejných lidí. Známe ceny osobních elektrických aut, které jsou nesrovnatelně vyšší, než auta se spalovacími motory. Mohou lidi nahradit svá auta těmi drahými na elektřinu? Řekněme si upřímně, že nemohou. Nemohou je nahradit ani novými, podstatně levnějšími se spalovacím motorem, a proto funguje trh s ojetinami v takové míře, které funguje. A také je třeba mluvit o tom, co se taktně nezmiňuje, tedy o životnosti baterií a částky, kterou elektromobilista vysype za baterie nové. Což bude, jen tak mimochodem, částka na vysypání při koupi ojetého elektromobilu ve chvíli, kdy začne fungovat trh s ojetinami elektrickými.

Takže si to shrňme. Dochází zásoby ropy a zcela jistě je to potřeba řešit, ale současná vize není založená na realitě. Ekologie s tím nemá nic společného, prostě dochází ropa. Avšak tohle je špatná cesta. Nevyrábíme potřebnou energii a ještě velmi dlouhou dobu toho nebudeme schopni. Elektromobilita je drahá i za předpokladu, že bude elektřina velmi levná, čehož se úplně obávat nemusíme. A já se obávám toho, že si lidi už nechávají kálet na hlavu nějak moc. Cena auta na baterky je řádově o 30-40% vyšší, než je tomu u spalovacích motorů. Takže na místo 1 milionu, který za auto těžko pustí každý, je to 1,3 mega. Když se zaměříme na ceny výměny akumulátorů v osobních autech, pohybují se klidně někde kolem 300 i 400 tis korun. Kolik bude stát baterka pro kamion? Jestliže koupíte soupravu (kamion + návěs) dnes kolem 6 milionů kolik bude stát souprava v elektrické verzi? Pokud přihlédneme k potřebě baterií z úplně jinými hodnotami, tak se klidně vsadím, že se bavíme o dvojnásobku. Tohle opravdu není řešení, naopak si myslím, že je to cesta do pekel, protože tohle budeme muset zaplatit všichni v cenách zboží, na daních atd. Myslím si, že je potřeba najít lepší cestu, která bude dávat alespoň trochu smysl.

wrah666
wrah666
Level Level
24. 11. 2022 12:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@littleon Za 15 let? Nových jaderných bloků? Krom již rozestavěných přesně nula. Přibližně těch 15 let totiž trvá výběr místa, dodavatele, stavba, osazení technologií a testy. Podívejte se u nás, jak dlouho trvaly jen tanečky a vymyšlení záminky, proč z budování vynechat Rusko. A dokonce i kdyby vlády dostaly rozum a skutečně se na to začalo tlačit, tak jadernou elektrárnu pod 8 let neuděláte. Ovšem samozřejmě, dá se to zparalelizovat. Firma co rok a půl betonuje základy pod jeden reaktor se sbalí, přejede na stěveniště o x km dál a začne do vyhrabané jámy betonovat základy pro další reaktor atd. Ale základem je, že se vůbec musí něco dít, kecy nevybudují nic. A tady se energetika nesmírně podcenila. Eurovlády se roky trumfovaly v tom, kdo lépe urazí Rusko a byly přesvědčené, že Rusové zalezou jak pejsek do boudy a budou pěkně poslušně dávat plyn a ropu (a uhlí a všechno) a nechají si to líbit.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
24. 11. 2022 14:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@littleon "skoro bych se vsadit, že uvedené hodnoty jsou naměřeny s prázdným kamionem na této dálnici."

Tak to byste prohrál, je to pro plně naložený kamion. Proto také říkají, že za vhodných podmínek to může být i 640 km.

" Takže pakliže jsou udávané hodnoty s prázdným kamionem na testovací dálnici, kolikrát denně bude muset nabíjet řidič v hornatém terénu?"

Zas tak moc se to lišit nebude. Asi jste úplně zapomněl na to, že tam máte rekuperaci. To, co jste spotřeboval cestou nahoru navíc, zase můžete z nemalé části získat cestou směrem dolů.

" snížení kapacity nákladu o téměř 6tun , tedy o zhruba pětinu"

Nesmysl, opět zapomínáte na důležité detaily. Přidáte sice baterky, ale uberete 1,3tunový motor, půl tuny paliva,... Reálný rozdíl bude cca 3,5 tuny.

"Jestliže koupíte soupravu ​(kamion + návěs​) dnes kolem 6 milionů kolik bude stát souprava v elektrické verzi?"

To je sice pravda, že to bude o něco dražší, ale také nezapomínejte na to, kolik Vám to ušetří. Spoust firem dnes přechází elektrický pohon, protože je to pro ně dlouhodobě levnější.

coolipi
coolipi
Level Level
24. 11. 2022 15:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@littleon "Spoust firem dnes přechází elektrický pohon, protože je to pro ně dlouhodobě levnější."

Jak moc dlouhodobe? Kolik let to vydrzi?

Spalovaci tahac vydrzi by voko milion kilometru a 50 let s opravami.

wrah666
wrah666
Level Level
24. 11. 2022 15:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@littleon Však právě o to jde. Důvod, proč automobilky nadšeně elektrifikují. (i když myslím, že to původně nebyl jejich výmysl, ale když už to PR narvali lidem do mozků fanatici, tak se koncerny rády svezou.) Lidé totiž dneska spoustu aut "zneužívají" dokud se fyzicky nerozpadnou. No, takže se jim vylobuje a narve elektrošméčko, které prostě za 10 let BUDOU MUSET vyhodit a koupit nové. A naprostá většina na něj nějak našetří, nebo se zadluží, nebo něco, ale jak si zvyknete být s autem, je život bez dost těžký. Počet aut mezi lidmi o něco poklesne, bazary se zruší, ale automobilky prodají podstatně víc nových. Heuréka, to je ekologie jak vyšitá...

littleon
littleon
Level Level
24. 11. 2022 16:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@littleon Politiku ohledně Ruska bych sem netahal, tvé postoje jsou známé a já s nimi nesouhlasím. S čím ale souhlasím je to, že jestli během následujících 15 let bude uvedena byť jediná nová JE v Evropě, tak to bude, řekněme, nečekané. A to jen odráží nesmyslnost celé vize, i když pomineme její nesmyslnost technickou a také cenu.

wrah666
wrah666
Level Level
24. 11. 2022 16:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@littleon Politika je s tím bohužel spjatá. Respektive v tomto holedu spíš debilitika. Když už se rozhodnu, že budu svého dodavatele urážet, okrádat a podobně, tak musím celou tu dobu pracovat na řešení. A ne, že mě pak odstřihne a já čumím jak péro z gauče, že mi lidi mrznou, jsou potmě, nemají co žrát atd. Osobně si myslím, že politikům hráblo a byli ve své všemocnosti přesvědčení, že jim projde i stav, kdy nakonec přestali platit. A že když to náhodou neprojde, tak se nakoupí. Kde? No přece na burze... Jenže jim trochu nedošlo měřítko. Když budou krást v místním obchodě a vyhodí je, tak začnou chodit nakupovat do města. Jenže tady jde o potřeby několika set milionů lidí a ty megatuny materiálu se prostě musí fyzicky přivéízt odjinud.

PS: Jinač někdy včera nebo předevčírem předvedli eurouhnijní politici další majstrštyk. Tak dlouho uráželi Katar, až zásoby plynu skoupila čína na x let dopředu.

littleon
littleon
Level Level
24. 11. 2022 17:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@littleon Dobrá, pokud jde o plně naložený kamion, tak jaký dojezd bude v běžném provozu? Pokud někdo kdy seděl v kamionu (já ano, měl jsem potřebu si s tím zajezdit) ví, že u spalovacích motorů se to liší klidně o 100%, podle terénu a město, tedy neustálé zastavování a rozjíždějí, se také na spotřebě podepíše poměrně zásadně Ty rozdíly nejsou tak malé, jako u osobáku. Proč by to mělo být u elektromotoru úplně jinak? Rekuperace je fajn teorie a věřím, že se u osobáku poměrně hodí, byť účinnost nikde dohledatelná není. Odhadujete, že se to lišit nebude a já bych se i přel, že bude. I kdyby byly pomocné brzdy na tomto principu, chtěl bych hodně vědět, jestli je dokáže nahradit co do brzdné síly. Nikde jsem se o tom nic nedočetl, proto se ptám. Nakolik je schopna rekuperace dobíjet baterie, aby to bylo jednodušší, v porovnáním s vybíjením/spotřebou na 1 km? Abychom si rozuměli, nedá se předpokládat, že z kopce dobiju stejné množství elektřiny, jako jí spotřebuji do kopce. Rozdíl tam zcela jistě je, ale nevím jaký. A hodně by mě zajímaly ony pomocné brzdy, protože to musí být nějak řešeno. S nákladními auty nebrzdíme brzdou jako v osobáku, to by brzdy hořeli neustále. Abych použil vaší rétoriku, zrovna na popsané cestě nejedete dolu to samé jako nahoru. Minimálně ne na stejné nabytí. Pokud se vyškrábete z Itálie přes Alpy do Rakouska, nemáte stejný výškový rozdíl z pár metrů nad mořem v I a když přejedete Alpy nějakých evropských 400-500m nad mořem. Pokud vynuluji v I počítadlo spotřeby, na vrcholku Alp s plně naloženým kamionem, mám spotřebu klidně 50-60litrů/100km. Vyjede to Alpy na jedno nabití?

Hmotnost... Je mi jasné, že motor i s příslušenstvím bude pryč, ale nevím, kolik bude vážit motor elektrický i s příslušenstvím (obdoba pomocných brzd, převodovka atd.) u topení rozdíl asi čekat nemusíme, místo bufíku bude obdoba elektrického radiátoru. Píšete, že rozdíl váhy bude 3,5 tuny, což by bylo "aspoň že tak", ale já ve specifikacích nevidím celkovou váhu tahače, aby to šlo srovnat.

Co se ceny provozu týče, tak zde bych byl na tato tvrzení opatrnější. Ceny elektřiny raketově stouply a předpokládat, že se kdy vrátí na původní hodnoty je poměrně optimistické. Krom toho, do provozní režie auta se musí započítávat jak pořizovací cena, tak cena za údržbu, což v tomto případě bude i nutná výměna akumulátorů. A pokud je můj neodborný odhad správný a na osobák stojí výměna baterií nějakých 400tis do 6-8 let, dá se očekávat, že pokud budou baterie do kamionu stát nějakých 6 mega. Pokud běžný kamion najede 8tis km měsíčně (běžná praxe), tak se dá předpokládat, že baterie doslouží dříve, než za 6-8 let. Jednoduchou aritmetikou si spočítáme, že při pořizovací ceně +6mega a púo 8 letech, ať nežeru, dalších 6 mega. 8 tis km/měs. je 96tis km ročně. Za 8 let je to 768 000km. Pokud vydělím 6 mega za baterie 768tis km, vyjde mi jenom cena baterií na kilometr, na krásných 7,8kč. Kolik stojí provoz na kilometr, o kterém jste mluvil jako o provozních nákladech u tohoto kamionu nevím, ale přičtěte si to k částce, která nám vyšla. Jen pro zajímavost, při spotřebě 25L/100km je při ceně nafty 40kč/L náklad na km nějakých 10 korun. Takže opravdu dopravce ušetří na elektrickém kamionu oproti současnému naftovému? Ospravedlní to astronomickou pořizovací cenu a částky, které vydáme ze svých kapes na další infrastrukturu (další a další JE, nabíjecí stanice, elektrické rozvody atd.) elektromobilů? A samozřejmě je potřeba vzít v úvahu to, že každá kolbenka bude muset mít na parkovištích dostatek nabíječek pro kamiony, tzn. ani omylem by nestačila infrastruktura jenom kolem hlavních tahů a dálnic.

Je diametrální rozdíl v tom, pokud porovnáváte firemní osobáky, pohybující se kolem města a nákladní přepravou. Krom toho je také úplně jiné srovnání v tom, kdy se bavíme o osobáku, který slouží jako nástroj k přepravě lidí, aby vydělali koruny (nepotřebují najet tisíce km, aby se uživili) a autem, jehož výdělek je závislý na ujetých km.

littleon
littleon
Level Level
24. 11. 2022 17:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@littleon Ano, máš pravdu v tom smyslu, že elektromobilita je téma i politické, přesto jsem se spíš chtěl bavit o logice a technice. Se smyslem nebo nesmyslem elektromobility nesouvisí ale to, jak se kdokoliv z nás staví k Rusku a jaké máme názory na chování konkrétních států nebo politiků. Už rozjíždíš úplně jiné téma, které, podle mého názoru, nepatří na tento web ani zdaleka.

littleon
littleon
Level Level
24. 11. 2022 17:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@littleon Podle dosavadních zjištěních z praxe se ukazuje, že životnost baterií dosahuje 8 let při běžném provozu osobáku, ale účinnost klesá během času víc a víc. Fyziku nikdo neoch..... Pak nastává situace, kdy buď vyměníš baterky za bratru 400tis korun nebo si dojdeš koupit auto jiné. Což udělá z ojetin neprodejný šrot, protože jít koupit ojetinu za 500tis s tím, že do ní pošleš ještě 400tis za baterky, se jeví jako nesmysl. Auta technicky budou v pořádku, ale právě potřeba výměny baterek je znehodnotí.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
24. 11. 2022 17:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@littleon "Podle dosavadních zjištěních z praxe se ukazuje, že životnost baterií dosahuje 8 let při běžném provozu osobáku"

Také je dobré ptát se proč. Ono pokud máte Leafa, který má dojezd sotva 150 km, tak 1000 cyklů Vám stačí na ujetí cca 130-140 tisíc km, což máte tak 10 let. No ale pokud máte dojezd 600 km, tak při 1000 cyklech jste už na skoro 550 tisíc km. A jestli tam máte skoro 18% buffer, tak jde životnost na dvojnásobek a bavíme se o více než milionu km. Otázkou však je, jak to stárne samotným časem a ne používáním.

"Což udělá z ojetin neprodejný šrot"

A světe div se, ojeté elektromobily si drží cenu lépe než podobná ICE.

littleon
littleon
Level Level
24. 11. 2022 18:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@littleon Je vám jasné, že je to opět papírová teorie. Takové chování můžete udržet jen tehdy, pokud jezdíte po městě pár desítek km a pokud budete zodpovědný a nebudete zapomínat. Nenabíjíte při nízkých hodnotách naprosto vždy a nevyjedete na výlet s napůl nabitou baterií. Reálně budete dobíjet klidně i zpola nabitou baterii, pokud se budete chystat mimo město a můžeme se tu dohadovat o tom, kolikrát za rok to je u vás, kolikrát by to bylo u mě nebo u souseda Franty. Proto se používá ve statistikách průměr a ten říká jasně, že životnost napříč značkami a chováním majitelů (popř. zaměstnanců) je 6-8 let. A sám připouštíte, že se na životnosti podepisují i další vlivy, takže papír nechme papírem a bavme se o realitě. A také je fér říci, že auta s malým dojezdem stojí řádově méně, než "ty lepší", stejně jako výměna baterií. Zde také můžeme operovat s tím, že do nějakého osobáku stojí nové baterie 300tis kč a do jiného násobně víc. Úplně ze svých úvah odstraňujete reálnou ekonomickou stránku věci.

"A světe div se, ojeté elektromobily si drží cenu lépe než podobná ICE."

Nedělal jsem si vzevrubný průzkum, ani se na to nechystám, ale pohled do skauta (autoscout24) napovídá, že to tak úplně nebude. Krom toho chvíli potrvá, než se rozjede trh mezi běžné lidi, kteří budou mnohem více dávat pozor na stav baterií, než je tomu dnes. V současné době je to v podstatě jen firemní a fanouškovský trh, nikoliv mainstreamový.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
24. 11. 2022 19:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@littleon "podle terénu a město, tedy neustálé zastavování a rozjíždějí, se také na spotřebě podepíše poměrně zásadně Ty rozdíly nejsou tak malé, jako u osobáku"

No a to je právě výhoda elektromobilu, kde se toto projevuje díky rekuperaci podstatně méně než u ICE. U ICE z kopce jedete za nulu. Tady z kopce nejenže nejedete za nulu, ale ještě si vyrábíte energii.

"nedá se předpokládat, že z kopce dobiju stejné množství elektřiny, jako jí spotřebuji do kopce"

Dobíjíte ten rozdíl. To, co jste spotřeboval navíc do kopce, zase částečně získáváte z kopce (na rozdíl od ICE, kde tuto možnost nemáte)

"A hodně by mě zajímaly ony pomocné brzdy, protože to musí být nějak řešeno."

Ano, je to řešeno. To je ta rekuperace, o které se tu pořád bavíme. Tady máte brzdný výkon několik set kW. Co jde z baterky do motoru, může jít také (z větší části) z motoru do baterky. ICE Vám při jízdě z kopce naftu zpět nevyrobí.

Příklad. Třeba to zkoušeli na Tesle, směrem nahoru 5,2 kWh na 11,5 km (spotřeba 45 kWh/100km, trojnásobek toho, co na rovině!). Jenže cestou dolů to 1,7 kWh vyrobilo (spotřeba -14,8 kWh/100km). Takže ujeli 23km s celkovou spotřebou 3,5 kWh (5,2-1,7). Tedy 15,2 kWh/100km v kopcovitém terénu. V podstatě stejně jako na rovině. To, co spotřebujete nahoru, získáte směrem dolů. Výsledek je plus minus stejný jako na rovině.

"Vyjede to Alpy na jedno nabití?"

A ono to musí být na jedno nabití? Pokud se plazíte do Alp, Vaše průměrná rychlost bude menší než po rovině. Za těch 4,5 hodiny, které můžete jet, ujedete méně, takže i když budete mít výrazně vyšší spotřebu. Pokud můžete jet po rovině 80 km/h, tak za 4,5 hodiny ujedete max. 360 km. Takže při spotřebě 150 kWh/100 km spotřebujete 540 kWh, než musíte zastavit. Zbyde Vám stále 37,5 % baterky (62,5 % jste spotřeboval). Takže i kdybyste dobil jen 25 % baterky přes pauzu (na 62,5 %), pořád Vám to vystačí do další povinné pauzy. Do kopce to bude pochopitelně výrazně horší, ale patrně stále budete muset povinně zastavit dříve, než vybijete baterku. Spotřeba na km sice dramaticky roste, ale také klesá rychlost a s tím i vzdálenost, po kterou tuto vysokou spotřebu máte (dojezd tedy klesá pomaleji, než roste spotřeba).

Pokud víte, že pojedete z kopce, tak je dokonce zbytečné to nabít do plna. Ale možné to je kvůli bufferu. Pak se Vám může stát to, že nahoře nabijete plnou 864kWh baterku (dojezd 576 km), ujedete třeba 200 km z kopce dolů, dobijete to rekuperací díky bufferu na 1017 kWh, a pak máte dojezd dalších 678 km (tedy 200+678 = 878 km na jedno nabití).

" což v tomto případě bude i nutná výměna akumulátorů"

Toť otázkou. Nezapomínejte na to, že ten 18% buffer zvyšuje životnost na dvojnásobek. S těmi NCM baterkami je to možné, tam se dá odhadovat životnost tak na 1-1,5 mil. km, mít to LFP, tak to asi nikdy nikdo vyměňovat nebude (tam by byla životnost cca 4-6 mil. km).

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
24. 11. 2022 19:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@littleon "Reálně budete dobíjet klidně i zpola nabitou baterii, pokud se budete chystat mimo město a můžeme se tu dohadovat o tom, kolikrát za rok to je u vás, kolikrát by to bylo u mě nebo u souseda Franty."

Bavil jsem se o průměrném praktickém dojezdu, ne o papírovém. Pokud máte auto s papírovým dojezdem 200 km a reálným průměrným dojezdem 150 km (třeba v létě 175, v zimě 125), tak 1000 cyklů Vám i s postupnou degradací (tedy průměrnými 120 km na konci - tj. 140 v létě, 100 v zimě) dává 1000×135 = 135 tisíc km. Když budete mít papírový dojezd 600 km, tak jste na 405 tisících km (všechny hodnoty budou 3krát vyšší). Pokud tam máte 18% buffer při stejném dojezdu, vynásobte si to dvěma.

"Nedělal jsem si vzevrubný průzkum, ani se na to nechystám, ale pohled do skauta ​(autoscout24​) napovídá, že to tak úplně nebude."

No já ho právě dělal a ty ceny jsou si dost podobné, záleží na modelu a mnohdy jsou vyšší právě u EV. U Leafů to třeba proti vrcholnému Qashqai je tak plus minus stejně, SUV je o pár stovek dražší (a to se fakt divím, protože Leaf je podprůměrný elektromobil, osobně bych čekal, že ty ceny budou výrazně nižší), ale třeba u Tesly je situace značně jiná a ojetá Tesla je velmi drahá sranda. Mediánová Tesla z 2012-2014 stojí 36000 EUR, Mercedes S-Klasse 38000 EUR, BMW 7 i Audi A8 jen 27000 EUR,

wrah666
wrah666
Level Level
24. 11. 2022 20:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@littleon Ano, omlouvám se. Nicméně i vy sám, podle prvního příspěvku zcela viditelně chápete, že současné směřování (dobře, řekněme jen té techniky a politiků k technice, je slušně řečeno nevhodné. (například to lpění na "obnovitelných" zdrojích, které ale podobné stroje, jako je tento tahač prostě neutáhnou, kdyby se rozkrájely) Já bych to osobně připodobnil k běžecké dráze, kde běží 30 maníků a přes kterou jsou natažená lana. Pár jich přeskočí, ale rozumnější lidé jasně vidí, že dřív nebo později padnou všichni na hubu. S přístupem jako "Co je lano? Běžíme dál, ono to nějak dopadne! Sestavíme komisi, která zakáže natahovat na dráhu lana! Támhle vyvitlo slíníčko, podívejte..." (a nečumí na cestu) a podobně to prostě nemůže skončit jinak, než že všichni zakopnou a děsně si namlátí. Popírání napnutých lan tím, že jsou zakázaná a tudíž je tam nikdo nesměl natáhnout opravdu nepomůže.

wrah666
wrah666
Level Level
24. 11. 2022 20:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@littleon Omlouvám se, za drze znějící poznámku, ale: Prosímvás, kolik kilometrů pojedete z kopce? Tak prudkého, aby krom přemáhání odporu vzduchu (a že ten má kamion DOST velký) ještě něco podstatného vygeneroval rekuperací. V Evropě je hodně málo silnic, kde je souvislé klesání víc než řekněme 1000 výškových metrů a obecně se jim kamiony snaží maximálně vyhnout. (pokud pominu drobnost, že to obvykle znamená napřed těch 1000 metrů vystoupat) Já jen, žer na běžně užívané trase z Francie do Španělsky u Perpignanu sice klesáte asi 700 metrů z průsmyku dolů k pobřeží, ale napřed to převýšení nastoupáte, čili spotřeba řádně vzroste. A platí zákon zachování energie, klesání vám toho vrátí v nejlepším případě jen část. (odpor vzduchu, odpor pneumatik, nějaké ty ztráty v obvodech, baterce a podobně.) Sorry, ale stále nikde nevidím jediné racionální zdůvodnění elektřiny, že by byla výhodnější. Jediný rozdíl je, že má výfuk jinde, kakm zelenomozek nevidí a tudíž ho smrad a škody na přírodě TAM nezajímají. Což je ovšem velmi krátkozraké, žijeme dohromady na jedné planetě.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
24. 11. 2022 21:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@littleon Nedávno jsme se na problematiku slunce a větru dívali s kamarádem a přišli jsme na zajímavou skutečnost, která mi ukazuje, že by to s OZE naopak vůbec nemuselo být tak špatné, jak to vypadá a jak se mi zdálo (a jak to tu Vy prezentujete). To, že solár vyprodukuje v zimě velmi málo, je fakt. Nicméně stejně tak je faktem, že nejvíce větrno je v Evropě v zimě. Když jsem si proložil křivky těchto dvou zdrojů v Evropě v rámci měsíců a sečetl je, dává to překvapivě plochou křivku docela dobře kopírující spotřebu typické evropské země. Není tedy potřeba ukládat letní solární výrobu na zimu, když to v zimě zase vykryje vítr (ten v zimě vyrábí cca 1,5-1,8 krát více než v létě). Jasně, mohou se setkat nepříznivé podmínky tam i tam, ale nevypadá to, že by bylo třeba řešit akumulaci v řádech měsíců, ale spíše tak 2-3 týdnů. I to je opravdu hodně, nicméně jednak to snižuje nutný počet akumulovaných TWh téměř o řád, jednak to do značné míry řeší problém dlouhodobosti akumulace, která nemusí být několikaměsíční, ale jen v řádu málo týdnů. Aby to dávalo smysl, musel by vítr celoročně vyrábět asi dvojnásobek toho, co slunce.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
24. 11. 2022 21:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@littleon "Omlouvám se, za drze znějící poznámku, ale: Prosímvás, kolik kilometrů pojedete z kopce? T"

Skvělá poznámka ;-) Přesně toto by mě také zajímalo. Ale očividně dle argumentů výše takové kopce existují směrem nahoru. Pak se tedy ptám, když existují nahoru, proč by nemohly existovat dolů? ;-)

"V Evropě je hodně málo silnic, kde je souvislé klesání víc než řekněme 1000 výškových metrů a obecně se jim kamiony snaží maximálně vyhnout."

Totéž. Je zajímavé, že v argumentaci proti elektrickým kamionům je těmito kopci celá Evropa doslova posetá. Ale když kamion jede z kopce dolů, najednou je Evropa rovná placka. Tak se konečně rozhodněte, co tu tedy v té Evropě máme. Pokud takové dlouhé prudké kopce směrem dolů pro rekuperaci neexistují, pak také v opačném směru neexistují dlouhé prudké kopce, kde by ta spotřeba nějak zásadně rostla.

"A platí zákon zachování energie, klesání vám toho vrátí v nejlepším případě jen část."

Jenže ta část je poměrně velká. Ostatně ten příklad s Teslou to ukázal. Navíc ICE Vám nevrátí vůbec nic.

wrah666
wrah666
Level Level
24. 11. 2022 21:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@littleon A AŽ ty soláry, větrníky a baterky nebude elektřinou dotovat Čína (zu uhlí a jádra), udrží v provozu alespoň vlastní výrobu? Natož, aby vyráběly elektřinu pro cokoliv dalšího. A kolik tisíc kilometrů čtverečních bude nutné v ČR zaplácat tamitzo blivajzy? A krom toho, i baterka s kapacitou pouhých "2-3 týdny" spotřeby ČR je scifi. Při současné technologii bychom s obrovskými výdaji dovedli zálohovat elektřinu asi tak na den, nebo dva. Pravda, už je to jen desetina potřebného, ale stále tak zůstává nejpodstatnější otázka: "PROČ jít cestou energeticky nevýznamného nezdroje, který potřebuje obrovské zálohování, a stojí mnoohnásobně víc (a působí ve výsledku nemálo škod na přírodě), než jít cestou atomu, který můžeme provozovat tisíce let za mnohem méně a škody na prostředí jsou minimální. Tedy, pokud se lidé co to spravují, nechovají jako úplní idioti. (Však dokonce i ten Černobyl, což byl vysoce nestabilní reaktor s (z dnešního hlediska) sebevražednými parametry provozu jel v pohodě. Aby se způsobila katastrofa, museli lidé ručně odstavit xy bezpečnostních opatření a dokonce se pokusit i obejít samotnou jadernou fyziku, která v případě xenonové otravy reaktor sama vypínala. Sorry, ale pokud se pokusíte podobně znásilnit jakýkoliv provoz, tak vám bouchne, shoří, nebo něco.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
24. 11. 2022 22:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@littleon "A kolik tisíc kilometrů čtverečních bude nutné v ČR zaplácat tamitzo blivajzy?"

Proto jsou tu tendence soláry dávat na střechy, ať to není na polích (mně se solární elektrárna na poli nelíbí o nic více než Vám), a větrné elektrárny se staví především na moři, přičemž součástí všeho je i posílení schopnosti evropské soustavy toto distribuovat.

"než jít cestou atomu, který můžeme provozovat tisíce let za mnohem méně a škody na prostředí jsou minimální"

Jsem také zastáncem jádra a neměli bychom se od něj odvracet. Na druhou stranu výstavba jádra je strašně zdlouhavá záležitost a také to není vůbec nic levného (navíc cena OZE se spíše snižuje, zatímco JE se spíše zvyšuje). Každopádně se ukazuje, že slunce a vítr mohou být poměrně slušným doplňkem k jádru. Zdají se být mnohem lepším, než by se na první pohled kvůli jejich nevyrovnanosti zdálo, protože se navzájem vykrývají ve své produkci, což jak jsem psal výše, podle mých výsledků takřka řádově snižuje počet zálohovacích TWh i řádově zkracuje zálohovací dobu, než kdyby se to stavělo jen na sluníčku.

wrah666
wrah666
Level Level
24. 11. 2022 22:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@littleon Za mě souhlas, až na tu poslední větu. ICE vám nevrátí "nabití baterky" ale z toho kopce, jedete na volnoběh. Takže se ze spotřeby 30+ litrů na 100 kilometrů stává takových 0,5-1 litr na hodinu. Přitom sám přiznáváte o kus dále, že celou dobu poveze tak 3,5 tuny mrtvé váhy. Přiznám, že nevím, jak to spočítat na přesno, ael instinkt mi tvrdí, že výsledný rozdíl bude hodně malý. A tím menší, čím méně bude přívěs naložen. Stále mi o celé té "efektivity" svítí varovné červené světélko, jako že jde o nesedící čísla. (Ale abyste neřekl, tak ano, svítí mi i u spousty argumentů pro ICE, naprostá většina lidí a asi i odborníků (spíše "odborníků") to neumí, nebo nechce spočítat na přesné srovnání. (tedy přesná čísla: Kamion s xxx nákladu projel tuto trasu za dobu y, stálo to tolik a tolik peněz, řidič musel nebo nemusel tolikrát zastavovat tankovat atd atd. Přiznám, že nevím, jak to vychází s kamionem, ale když jsme koukal na články (a to elektronadšenců) o cestě na dovolenou, tak jsou ta čísla žalostná. Podstatně dražší auto vám dopřeje zážitky z xy přestávek v místě, kde stavět nepotřebujete, nechcete, není tam nic k vidění (krom nabíječky) a k tomu máte to potěšení ještě řešit třeba 4 různé nabíjecí systémy. (oproti benzínce, kam zajedete daleko méěn často, dojíždíte daleko rychleji a platite keš nebo kartou, přičemž minimálně tu keš vám stoprocentně vezme každá benzínka na světě. Snad uznáte, že to srovnání dost bolí.

littleon
littleon
Level Level
24. 11. 2022 22:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@littleon Nevím jestli jsou vlastnosti u osobáku, které popisujete stejné, jako u náklaďáku. Přiznám se, že mi to úplně nesedí, ale přesto děkuji za informace.

"No a to je právě výhoda elektromobilu, kde se toto projevuje díky rekuperaci podstatně méně než u ICE."

Zde nejsem přesvědčen, že bude rekuperace k něčemu dobrá. Upřímně, město je jediné místo, kde je v kamionu skutečně potřeba brzd a pomocné brzdy se de facto nepoužívají. Navíc podle mě půjde především o spotřebu při neustálých rozjezdech a tedy dopad průjezdu městem na zbytkový dojezd.

"A ono to musí být na jedno nabití?"

Ano. Z běžných destinací pro MKD jste za 3 - 4 hodiny na přechodu I-A, což je, dá se říct, vrcholný bod. A často dojedete i dál.

" Pokud můžete jet po rovině 80 km​/h, tak za 4,5 hodiny ujedete max. 360 km."

Pravdou je, že se jezdí 90km/hod (podle stáří auta a tedy nastavení omezovače), protože se toleruje určité procento, stejně jako u osobních aut. Krom toho se kamion "pouští", což budete znát ze silnic také, kdy kamion upaluje 100km/hod z mírného kopečka. Za 9 hod se jezdí až 800km, ale to je hodně závislé na dopravě. Za prodlouženou směnu ujedete klidně 860km za den. Mluvím o dálnicích, samozřejmě. A pokud mám jít do detailu, tak v noci je téměř jistota, že řidič dosáhne zmíněných vzdáleností. V tomhle panuje velká mýlka, kamion je schopen za směnu přejet Německo z holandských hranic na hranice české i v denních hodinách. To jen jako vedlejší informace pro představu.

"Ano, je to řešeno. To je ta rekuperace, o které se tu pořád bavíme."

Čili je použit ekvivalent eletromagnetického retardéru, kdy se vzniklá energie částečně posílá zpět do akumulátorů.

"Pokud se plazíte do Alp, Vaše průměrná rychlost bude menší než po rovině."

Jsou přesně dva krátké úseky, kde vás zpomalí stoupání. Většina cesty je spádována tak, že byť se značně vyšší spotřebou, jedete plnou rychlostí pořád. Pokud tam tedy nepošle někdo 400/420 kamion, ale to jsou již nezajímavé detaily.

"ujedete třeba 200 km z kopce dolů, dobijete to rekuperací díky bufferu na 1017 kWh, a pak máte dojezd dalších 678 km ​(tedy 200+678 = 878 km na jedno nabití​). "

Tenhle princip nerozporuji, jen se mi jedná o to, že když jedete od pobřeží do vnitrozemí, jedete převážně do kopce. Není tomu tak, že byste jel z kopce do kopce, tedy až na nějaké výjimky, ale z pohledu dálkové přepravy je tomu tak, že tam klesáte, zpět stoupáte. Jinými slovy, cestou do Francie bude dojezd na jedno nabití delší a cestou zpět kratší. Z tohoto pohledu je pak důležité to, zda vyjde kapacita jednoho nabití na půl směny cestou domů. Pakliže dobije rozdíl mezi spotřebou na rovině a do kopce, tak to úplně nevychází, že třeba zrovna trasa I - CZ vyjde jedno nabití na potřebný čas/úsek.

"Toť otázkou. Nezapomínejte na to, že ten 18% buffer zvyšuje životnost na dvojnásobek."

Pokud budu vycházet z toho, jak si tu o tom povídáme, tak se bude kamion nabíjet minimálně 2x denně, v kritických úsecích spíše víckrát. Nevidím ve specifikacích, kolik nabití je garantováno. Psal jste o 1000 cyklech, byť v jiné souvislosti. Snad to bude řádově více, protože pokud se bude nabíjet v průměru 3x denně, tak počet nabití musí být v jiných řádech. Také je otázkou degradace v čase a používání. Tyto otázky nejsou, podle mého názoru, jednoznačně zodpovězeny, což je nezbytně nutné.

littleon
littleon
Level Level
24. 11. 2022 22:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@littleon Co se názorové linky týče, tak já absolutně nesouzním s tvými názory ohledně Ruska a Číny, což neznamená, že souzním s eko a elektro vizí z EU. Patřím k menšině, která nevidí černobíle a nemyslí si, že cokoliv z USA či EU je automaticky dobře, stejně jako si nemyslím, že všechno z Číny a Ruska je automaticky špatně nebo naopak. Stejně tak si nemyslím, že všechno teď je dobře a za socialismu bylo vše špatně. Toliko jen k osvětlení názorové linky. Proto se pravděpodobně v této problematice shodneme v tom smyslu, že cesta obnovitelných zdrojů nemůže být cestou, dokud nebude JE zařazena dlouhodobě do této skupiny. Nyní je díky okolnostem zařazena dočasně. Zřejmě se shodneme, že když evropské firmy přestěhují kolbenky do Číny, kde budou hulit stejně, jako hulily v Evropě, planetě tím nijak neodlehčíme. Nepomůžeme si ani tím, že tu zavedeme elektromobily, když v konečné fázi neodlehčí nijak zásadně planetě. Vyřeší se tím jenom to, že budeme moci jezdit, až dojde ropa, ale vybudování potřebných elektráren a potřebné infrastruktury nás bude stát absolutní nesmyl. Navíc absolutní nesmysl stojí samotné elektromobily. Tuto vizi proto vidím jako pekelně drahou a podle mého názoru to nebude mít pozitivní dopad na planetu v rozměrech, které jsou nám prezentovány, a to ani vzdáleně. Pokud někdo nepřijde, na dnešní poměry, se zázračnou baterií, která předčí stávající akumulátory o několik řádů, či rozumný způsob výroby elektřiny v autě samotném, je to cesta do pekel (ekonomicky).

littleon
littleon
Level Level
24. 11. 2022 23:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@littleon Nezlobte se na mě, ale vůbec se nezabýváte ekonomickou stránkou věci. V první řadě potřebujeme nějaký stabilní zdroj energie, který bude umět dodávat velkou část potřebné energie a pak zdroje, které budou vykrývat špičky. Větrné elektrárny jsou na tom v poměru cena a výkon velmi špatně. Je pravda, že mám poslední čísla z doby ještě před pandemií, kdy při zohlednění pořizovací ceny a nákladů na provoz a údržbu, vycházel výtěžek za životnost jen velmi malý, až zanedbatelný. Pokud se budeme bavit o solárních panelech, tak pokud by se odstranily dotované ceny, za které se vykupuje elektřina z "obnovitelných zdrojů", tak nejde opět o řešení, které by dávalo ekonomický smysl. Chápu, že pokud se odstraní ona ekonomická stránka věci, tak se dá počítat, kolik potřebujeme solárů a kolik vrtulí, ale nežijeme v utopii, kdy neexistují peníze a všichni budují pro dobro společnosti. Ekonomickou stránku si vůbec nemůžeme dovolit ani ignorovat, natož jí z rovnice odstranit, protože to prostě a jednoduše musíme zaplatit. Proto vychází úplně nejlépe v této problematice jádro, ať se nám to líbí nebo ne.

wrah666
wrah666
Level Level
25. 11. 2022 07:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@littleon Elektromobil (minimálně ten současný) planetě neodlehčí vůbec. A po pravdě, nemyslím, že by případný budoucí byl skutečná úspora. Jo, je paráda, že se SNAD do budoucna bude dát 100% recyklovat a bude se to dělat, jenže dnešní průměrné stáří aut v ČR je 15,5 roku. Takže spoustu aut co nakupují například firmy zcela evidentně musí vyvažovat spousta aut, co jezdí 20 a více let. Elektromobilu někdy do 10 let věku odejde baterka a nezbyde, než ho sešrotovat a vyrobit nový. A ano, recyklace, jenže ona není zdaleka stoprocentní, natož čistá. Ve výsledku to bude jen bezbřehý konzum s pozlátkem ekologie. Cesta do pekel ekonomicky, ekologicky i technicky. A přitom to vypadá tak svůdně. Tak čistě. Nikde nebude (tady) vidět čmoudící komíy, hory odpadků, otrávená jezera... Skvělý psychologický tah, jak lidi odvázat, aby ještě více konzumovali jako zběsilí, když to přeci ničemu neškodí...

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
25. 11. 2022 08:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@littleon "ICE vám nevrátí ​"nabití baterky​" ale z toho kopce, jedete na volnoběh. Takže se ze spotřeby 30+ litrů na 100 kilometrů stává takových 0,5​-1 litr na hodinu."

Já z Vás nemůžu :-D Teď už dokonce tvrdíte, že je ICE horší, než tvrdím já? Co že takový obrat? Si ani neuvědomujete, že to, co jste právě řekl, tomu ICE přitěžuje proti tomu, co jsem tvrdil. Uvědomujete si, že "nevrátí nic" je pro ICE lepší(!) než "spotřebovat 0,5-1 litru za hodinu"? :-D Propána, vždyť 0 je více než -0,5.

Za další, pokud pojedete s kamionem z kopce na volnoběh, tak uvaříte brzdy (no a to jde udělat i na osobáku). Proč byste jel proboha na volnoběh, když můžete brzdit motorem a nejet za 0,5-1 litr za hodinu, ale jet za nulu? Což ve výsledku dokonce znamená, že v rozumně kopcovitém terénu může mít ICE nižší spotřebu než po rovině (např. je-li to dostatečně prudké na to, aby to z kopce jelo za nulu, ale současně dostatečně rovné v opačném směru, aby spotřeba kvůli lepší účinnosti motoru při střední zátěži nestoupla na více než dvojnásobek toho, co na rovině).

"Přiznám, že nevím, jak to spočítat na přesno, ael instinkt mi tvrdí, že výsledný rozdíl bude hodně malý. A tím menší, čím méně bude přívěs naložen."

Kdyby to tak bylo, hybridy by měly stejnou spotřebu jako ICE bez této mrtvé váhy. A ony jaksi nemají, takže je očividné, že ta kila navíc přináší znatelně větší úsporu, než o co to sama navýší. Čím méně budete mít naloženo, tím méně sice rekuperujete směrem dolů, ale tím méně také roste spotřeba směrem nahoru. Naopak, čím více bude naloženo, tím více stoupne spotřeba směrem nahoru, ale také tím více rekuperujete směrem dolů. Jasně, že ta tíha navíc není prospěšná, to nikdo netvrdí, ale ukazuje se, že ve výsledku je to i s těmi kily navíc efektivnější.

"když jsme koukal na články ​(a to elektronadšenců​) o cestě na dovolenou, tak jsou ta čísla žalostná"

Ano, některé výsledky byly špatné, jiné naopak dobré. Opět se tu ale ukazuje to, že si vyzobnete jednu událost za rok a na té shodíte i celý zbývající rok.

"Přiznám, že nevím, jak to vychází s kamionem"

Ano, to zatím také nevím, na elektrický pohon se teprve přechází, takže nějaká lepší čísla budou tak za dva roky.

coolipi
coolipi
Level Level
24. 11. 2022 02:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

"že proti naftovému nákladnímu autu by měly být emise za celou životnost o 74 % nižší proti naftovému vozu"

A je v tom zapocitana i energie nutna na vyrobu a recyklaci baterie, energie pouzita na vyrobu pneumatik ktere to diky vetsi hmotnosti ohobluje?
Jinak - 5.5 tuny na baterku, to je silene.

"Vůz by tak na jedno nabití měl ujet 576 kilometrů."

S navesem?

Vim, na co se takove auto hodi. Na CzechTek, jestli ma menic tak muze pustit ty megawatty rovnou do beden a bude to tissi, nez kdyz se to jede z generatoru.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
24. 11. 2022 12:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@coolipi "A je v tom zapocitana i energie nutna na vyrobu a recyklaci baterie, energie pouzita na vyrobu pneumatik ktere to diky vetsi hmotnosti ohobluje?"

No i kdyby nebyla, tak uvažujme. ICE náklaďák za milion km spotřebuje 31 litrů na 100 km * 10000 = to je 310 000 litrů nafty (310 m3). To jsou více než 3 plné návěsy nafty. V případě cisteren bychom hovořili o 9 cisternách. A to nemluvíme o výrobě nafty z ropy, která emise zvyšuje asi o třetinu. Proti tomu potřebujete vyrobit baterky s cca objemem cca 3 m3, tedy 100krát menším objemem, to jen tak, abyste si to dokázal představit rozměrově (resp. nejmenší verzi Transita/Boxera byste naložil asi ze třetiny, resp. byste plně naložil jedno Berlingo).

U EV musíte vyrobit tuto obří baterku + elektromotor a pár elektrických komponent, u ICE zas musíte vyrobit obrovský motor + příslušenství + náplně (které se navíc mění).

Spálení 310 tisíc litrů nafty vytvoří emise CO2 ve výši 822 tun CO2 (se započítáním rafinace ropy cca 1100 tun). Výroba 1000kWh akumulátoru vyprodukuje cca 30-200 tun. Při spotřebě 150 kWh/100 km za 1 mil. km spotřebujete 1,5 GWh energie. Při švýcarském mixu 30 g C02/kWh jste na 45 tunách za celou životnost auta. V našem českém mixu by to bylo cca 700 tun (nezapomeňte, že emise elektřiny už zahrnují i výstavbu elektrárny, což je vidět např. na tom, že solární a větrné elektrárny nemají udávané nulové emise). Zatímco emise ICE moc nesnížíte (při 100% účinnosti asi na třetinu), emise z elektřiny srazíte o desítkový řád "docela jednoduše".

"Jinak ​- 5.5 tuny na baterku, to je silene. "

Ano to je, ale tak zase nezapomeňte, že motor do ICE váží 1,3-1,4 tuny bez náplní, převodovky a nádrží na naftu (cca 600-700 litrů, to máte přes 500 kg). I EV potřebuje motor, jednodstupňovou převodovku + elektrické příslušenství, to je vůči tomu ale relativně lehké. Reálný rozdíl bude někde kolem tak 3,5 tuny.

"energie pouzita na vyrobu pneumatik ktere to diky vetsi hmotnosti ohobluje"

No, jestli truck váží třeba místo 35 tun větších 38,5 tuny, tak to rozhodně ničemu neprospěje, ale jak velký problém to bude? 10% rozdíl ty pneumatiky ohobluje násobně rychleji? Za životnost náklaďáku to vymění cca 10-20 sad pneumatik, pokud se to mění opravdu svědomitě. Kolik to tak přidá? Za životnost jednu dvě sady?

""Vůz by tak na jedno nabití měl ujet 576 kilometrů.​" S navesem? "

Ano, plně naložený na max. nosnosti.

vilcoo
vilcoo
Level Level
24. 11. 2022 19:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Ja vám závidím,že sa vám chce stále to isté tým istým trolom (wrah a podobni) vysvetľovať..thumbs up

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
24. 11. 2022 19:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Tak on elektrický truck je něco trochu jiného než elektrické osobní auto (kde už to mám nějak zmapované), takže mě to vše dost zajímá a sám chci vědět, jak to vlastně je v tomto případě (nechci tvrdit něco, co nemám nějak podloženo). A když mi to nechtějí v argumentech napsat oni (případně si je záměrně dvojím metrem přikrášlují), tak si to musím zjistit sám, jak to asi je, a zda je to opravdu tak špatné, jak tvrdí. Je dobré znát různé pohledy a občas tam může být něco, co mi třeba uniklo (nebo na co se třeba zaměřit u dalšího článku, co už preventivně spočítat jako zajímavost a uvedení celé věci do kontextu). Kdybych se tím sám nevzdělával a nedoplňoval znalosti, tak bych v takových zbytečných diskuzích čas neztrácel.

vilcoo
vilcoo
Level Level
25. 11. 2022 12:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala ano, ale ta diskusia s trollom je skor osozna pre ostatnych,,,troll (wrah a spol) bude stale opakovat svoje nazory bez hocijakych argumentov a hoci mu date k teme 1000 protiargumentov, tak pri dalsom clanku zas napise to iste... netusim,ci su ti diskutujuci len taki zmagoreni,alebo ich za to platia, ze kazdy pokus a posun k ekologickejsej doprave/byvaniu/priemyslu je pre nich armagedon..inak v ceskej republike ste este na tom ako tak,,na slovensku uplna katastrofa.. v kazdom clanku k elektromobilom sa niekto ozve s argumentom o emisnej vyrobe elektriny (v slovenskom mixe je vyroba elektriny z uhlia len 5 percent, plyn 15, zvysok bezemisna vyroba. od buduceho roka konci posledna uholna elektraren v novakoch )

coolipi
coolipi
Level Level
25. 11. 2022 13:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala zajima me ta katastrofa na Slovensku - muzete rozepsat?

Pro me je treba je ekologicka doprava vcetne ekologicke vyroby energie pro ni. A pouzivam jednoduche pravidlo, cim mene zateze (vozidlo+baterie) se s sebou taha, tim vic eko to. Cili kolobezka na baterky preveze v pomeru k sve hmotnosti vice zateze nez osobak. Pro osobni dopravu tedy vidim lehci dopravni prostredky (elektricke i neelektricke) jako ekologictejsi nez ty tezsi.

Z tech elektro napadu me treba zaujaly elektricke dodavky (rozvoz zbozi po meste), elektricky popelarsky vuz, za dobre vyuziti prave kolobezky, elektrokola, skutry. Za spatne vyuziti povazuji tahace, kombajny, traktory. SUV jsou tak nejak na hrane, osobaky se zacinaji blizit tak nejak s vyhradami pouzitelnosti, byt s vyhradou zivotnosti baterek. A o tom tu vlastne diskutujeme - baterky a vyroba energie pro ne.

Za nejmene neeko z nizkoenergetickych zdroju povazuji vyrobu elektricke energie z solarnich panelu rovnou do baterek, naopak za spatne neeko vyrobu elektricke energie z uhlovodiku s nizkou ucinnosti (jinde jsme to pocitali - spalenim 1kg uhlovodiku, premenou na elektro, transportem el. siti a dobijenim baterky jsem na tom hure nez u ICE motoru, kde jen potrebuji ekvivalent v cistem benzinu ci nafte a to co bych jinak ztratil jako ztratovy vykon v elektrarne nebo ve vedeni muzu pouzit primo v aute k topeni). Pul roku je tu zima a mit teplo v aute je docela vyhoda.

Za neefektivni pak povazuji treba topeni z baterky u elektroaut. Cili nejhorsi pripad - cely ten neefektivni retezec a pak z takto neefektivne prenesene energie topit.

Sorry, elektroauta povazuji/ci jsem povazoval za skvely napad, ale ta realita zatim neni moc eko, i kdyz nektere druhy dopravy jsou na tom vyrazne lepe nez jine (prave u tech mensich prostredku). Milan nam tu pekne vysvetlil ze zrovna v segmentu velmi malych ctyrkolovych vozidel se dost dobre neda dosahnout slusneho pomeru cena/dojezd, coz me osobne treba mrzi. Lidova vozitka nabijena z vlastni solarni elektrarny (at se vyuzije) zatim asi jen tak nebudou.

Mezi tim je kategorie hybridu a o te nevim co si mam myslet. Jestli prinasi nejlepsi z obou svetu, nebo to nejhorsi.

kutil05
kutil05
Level Level
25. 11. 2022 14:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Dokud se v EU bude většina elektřiny vyrábět z fosilních paliv elektrické náklaďáky smysl nemají. Když do potřebných nákladů, kromě elektráren a nabíjecích stanic započítáte i rozvodny, trafostanice a samozřejmě veškeré posílení vedení, už to tak vesele nevypadá.

kutil05
kutil05
Level Level
25. 11. 2022 14:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Na Slovensku emisní výroba může být kolem 5 %, ale doporučuji se podívat po zbytku Evropy, jsou místa, kde uhlí nebo plyn tvoří většinu energie pro výrobu elektřiny. A protože jsou na stavbu nejlevnější z výkonných zdrojů, hádejte, jak se zavedení elektro-dopravy v těch místech projeví. Tam by se opravdu víc vyplatilo zakázat kamiony, které nesplňují aspoň Euro 4. To by ovzduší pomohlo víc.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
25. 11. 2022 14:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala "Za neefektivni pak povazuji treba topeni z baterky u elektroaut."

Proto se tam dnes mnohdy používá tepelné čerpadlo.

"Milan nam tu pekne vysvetlil ze zrovna v segmentu velmi malych ctyrkolovych vozidel se dost dobre neda dosahnout slusneho pomeru cena​/dojezd, coz me osobne treba mrzi."

No, tam šlo spíše o to, že se to v minulosti nedalo. Když tu někdo navrhoval malé autíčko za 5000 EUR a jen články pro baterky pro to stály 12 tisíc, tak to opravdu nešlo. Dnes už jsme u toho o dost blíže. Když vyhodíte ICE motor, složitou převodovku, naopak tam dáte elektromotor, elektrické příslušenství, tak by ten rozdíl nemusel být zas až tak markantní.

Problém vidím dnes spíše někde jinde. U auta za milion Vám zákazník příplatek 200 tisíc (20%) ještě nějak dá, tam jde i o ekologickou image,... On totiž pravděpodobně bude mít i to auto kde nabíjet (patrně bude mít dům, nejspíš už i solár na střeše a možná i s baterkou, nebo nějakou novostavbu s přípojkou, případně poněvadž si to může dovolit, má asi nějakou práci, kde už jsou tak progresivní, že tam tu přípojku mají,...).

U auta za 300 tisíc by 20 % navíc byl docela problém. A to by šlo jen o 60 tisíc, skutečností je mnohem více. Tady je zákazník mnohem citlivější na cenu. O 20 % dražší levný produkt v low-endu je mnohem větší problém než o 20 % dražší produkt ve vyšších třídách, přestože těch 20 % v dražší třídě je násobně více peněz. Také patrně nebude mít přístup k nabíjení. Pokud si nemůže dovolit solár, tak si asi nebude chtít dovolit ani ten příplatek za elektriku... Protože si nemůže dovolit dražší auto, patrně nebude mít práci, kde budou zaměstnancům nabízet parkování s nabíječkou... Pochopitelně to není jen a pouze o soláru, ale snad chápete, kam tím mířím.

Ono nejde ani tak o to, že by to dnes nešlo, ale také o to, že to nedává moc ekonomicky smysl.

Dilinozravec
Dilinozravec
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
23. 11. 2022 20:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

UZ zase?

hl.hl
hl.hl
Level Level
23. 11. 2022 19:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Vlaky jezdí na elektřinu už dávno. Dálkové kamiony bych normálně zrušil. Zkapacitnit vlakové tratě, na některých hlavních tratích přidat po jedné koleji v obou směrech výhradně pro nákladní dopravu. Zrušením kamionů by se zároveň daleko méně ničily stávající komunikace.

komca121
komca121
Level Level
23. 11. 2022 23:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@hl.hl Tohle už zkoušeli komunisti - nefungovalo to.

wrah666
wrah666
Level Level
24. 11. 2022 04:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@komca121 Ale fungovalo. A docela slušně. To až dneska se sice zaklínáme ekologií, ale rveme všude kamion.

coolipi
coolipi
Level Level
24. 11. 2022 10:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@komca121 Nebo spis nam sem rvou kamiony. Kolik procent je cizi tranzitni doprava pres CR a kolik je mistni distribuce?

Proc cizi tranzit primerene nezdanime, podle trzni dema^H^H^H^Hideologie at si vyberou jinou dopravu kdyz nepristoupi na nase ceny. Z tech penez by se dalo financovat krome dalnic i jine dopravni systemy. Treba vybudovat oddelene cyklostezky, aby tam mohli lide frcet za smesne Watthodiny na kilometr. A pokud to nejde kvuli tomu ze jsme se poddali cizim zakonum, tak aspon poradne a dusledne vymahat pokuty za pretizeni, na tom by se dalo take trhnout dost penez. A treba bychom tim oklikou mohli zdanit ty tezke baterkove tahace. A tranzitni vlakova doprava by mohla tim padem vyjit o neco levneji nez je to dnes. Musi se akorat prepravovat standardizovane kontejnery, prekladka je totiz velmi narocna na misto.

Jinak by kolem zeleznicnich terminalu musely byt logisticke sklady ktere zname z poli - puvodne zelenych, kde to stavi. Tento aspekt prechodu na vlaky je dost opomijen. Nekde se to musi prekladat.

wrah666
wrah666
Level Level
24. 11. 2022 11:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@komca121 A) Zbytečné zboží minimálně řádně zdanit. Když se to nepřežene jako u tabáku nebo alkoholu, přinese to obrovské příjmy Ado státní kasy a současně nevznikne problém s pašováním a pančováním.
B) kdy jste naposledy viděl nádraží? Já si nějak nevzpomínám na jediné, kde by nějaká odstavná a manipulační kolej nebyla. A na většině jsou i haly. Dnes po přesunu většiny zboží na kamiony obvykle zruinované a obývané bezdomovci. (produkt to demokracie, svobody a prosperity) Tudíž překládání není problém, prostě se strhne ruina a postaví se tam mmoderní hala vhodných rozměrů. Nepřijde k úhoně žádná půda, nebude to stát majlant atd.
C) proč cyklostezky? Vždyť to pravidelně nepoužívá snad ani 1% obyvatel. A to nmeluvě o detailu, jak smrdí. A tím nemyslím vehikl, ale jak smrdí cyklista, který zrovna ujel třebna 50 kiláků.
D) pokuty za přetížení a vůbec jiné předpisy a zákony. Ano, to by se mělo vymáhat, jenže máme (zmíněnou svobodu a demokracii) čili si lump může dělat ze zákonů dobrý den. Postižitelný je jen chudák pocitvec, co jednou omylem šlápl vedle. Permanentní porušovač pokračuje a je vychechtaný jak lečo.

coolipi
coolipi
Level Level
25. 11. 2022 11:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@komca121 A) - souhlas
B) - rekl bych ze podcenujete pozadavek na uloznou plochu. A mmch jen v Praze se ted transformuje nakladove nadrazi na Zizkove na nejaky developersky projekt s byty, na Smichove obrovska plocha nadrazi na nejakou komercni zonu.
C) - kdyby to pouzivalo 5% obyvatel, uz by to bylo dost znat. A cast to nepouziva proto, ze to aspon v Praze neuslape do kopce nebo nemaji kuraz na to jezdit na soubeznem pruhu s silnici, byt je vyhrazeny. A to nemluvim o detech - ty bych na cyklo pruh na silnici nepustil. Kdyz se zdrazi baterky, tak se tato mala doprava zase stane mene dotupnou. Bavime se o doprave 1-10km, rychlosti do 25km/h, prumerne 15-20km/h. Tahakem je zde flexibilita - jedete bez zpozdeni a cekani.
Argument se smradem je usmevny - vite jak smrdi vzduch kdyz vsichni jezdi autem? Na cyklostezkach mimo silnice se aspon muzete vyhnout nejvetsim koncentracim zplodin, coz usetri plicnim oddelenim dost nekurackych pacientu.
D) - dvojnasobny souhlas.

honza1616
honza1616
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
24. 11. 2022 06:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@hl.hl Tak zrovna české tratě jsou celkem hodně kapacitně přetížené, vyřešit by to mohla modernizace a povolení vyšších rychlostí, jenže otevři si mapu a koukni se na tvář českých tratí, Jižní Morava směrem z Brna má asi relativně nejdelší rovný úsek tratě a taky v okolí Olomouce, jinak je to sama zatáčka,
Rychlovlaky jsou v Česku sci-fi pokud nedojde k narovnání tak zrychlit přepravu zboží a uvolnit trať pro další vlaky je nereálné.
Proto zde kamionová doprava bude a naopak bude růst.
Řešením by byla maximální soběstačnost a minimalizovat nákupy zboží ze zahraničí nebo opačného konce republiky, ale to je ještě větší utopie než rychlovlaky v Česku

wrah666
wrah666
Level Level
24. 11. 2022 08:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@honza1616 Někde se nedá (za rozumné prachy) jinde by se dalo. Leckdy by stačilo za pár šupů (z hlediska dopravních staveb) přidat vedle existujících dvou kolejí další jednu či dvě. I kdyby vedly ve stejném blbém oblouku, prostě se na ně těch vláčků vejde víc. Jinak, se soběstačností, nebo alespoň minimalizací dopravy nesmyslů mohu jen souhlasit. Jenže to by asi muselo být nějak uzákoneno. A také vyžadováno, ne že se jen dá blábol "xxx má státní podporu". (Jak bohužel končí většina užitečných myšlenek minimálně v celé Evropě. Oficiálně mají podporu a je správné to tak dělat. V reálu se jim nahází do cesty takových byrokratických blbin, že se to udělat nedá, nebo neskutečně draze a na většinu se tím pádem jakýkoliv normální uživatel vykašle.)

kutil05
kutil05
Level Level
25. 11. 2022 14:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@hl.hl Jenže jsou místa, kam koleje nevedou, nehledě na to, že některé náklady se špatně přepravují kontejnerech třeba kvůli tvaru či rozměrech. A to že koleje spíš ubývají, je chyba jednak našich polostátních drah tak i přirozený vývoj trhu. Nevím, zda jste si toho všiml, ale vagony ve stanicích běžně stojí i několik dní, automobilová doprava je daleko pružnější. A k tomu elektrickému pohonu. Fakt jsem se smál, lokomotivy v sobě mají akumulátory a nebo jsou závislé na trolejovém vedení?

wrah666
wrah666
Level Level
25. 11. 2022 14:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kutil05 Zmínit přirozený vývoj trhu v případě, kdy je (u automobilů) nesmírně penalizováno ICE a naopak zvýhodňováno BEV, je velmi vtipné. (Což je, krom jiného, přibližně půlku z dnešní horentní ceny paliva strčí do kapsy stát v podobně daní. I přes panickou situaci, které distributoři zneužili k okrádání by stál jak benzín, tak nafta něco kolem dvakcy) Aplikujte podobný tlak na dopravu kamion versus vlak a uvidíte, jak rychle bude "poptávka po dopravě po kolejích." A co se týká pohonu lokomotiv, spousta tratí je elektrifikována. Minimálně všechny důležité. A pokud by byla poptávka, respektive patřičně hustá přeprava, tak elektrifikovat další je velmi snadné. (No pravda, stojí to nemálo, ale ve srovnání třeba s povolením a stavbou nové dálnice je to velmi snadné a rychlé a levné...)

jardadoma
jardadoma
Level Level
23. 11. 2022 18:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

A když si dá na návěs solární panel, tak ani nemusí dobíjet.

kapa_193
kapa_193
Level Level
24. 11. 2022 12:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jardadoma telefón :-)

madPav3L
madPav3L
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
24. 11. 2022 12:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kapa_193 Tak plocha návěsu už je celkem velká, to už by mohlo něco dobít.

Reklama
Reklama