Zpět na článek

Diskuze: Mercedes-Benz už testuje solid-state baterie od Factorialu s dojezdem přes 1000 km

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Simik
Simik
Level Level
24. 2. 2025 08:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ten "obrovský pokrok" v bateriích je přesně ten důvod proč teď není vhodné EV kupovat, ale je lepší so počkat na ty nové s větším dojezdem.

Don Q
Don Q
Level Level
23. 2. 2025 15:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Děkuji všem odpůrcům EV, že se obětavě snaží tento "zhoubný" trend zarazit :-D. Pořád čekám, kdy se tito "strážci pořádku" začnou připoutávat řetězy k bránám továren, které vyrábějí EV, aby vlastními těly zabránili dalšímu pokračování tohoto nezodpovědného počínání :-D. Nebylo by špatné postavit odpůrcům EV pomník ...
Pokud jde o nabíjení, polovina všech lidí v Česku bydlí v rodinných domech, značný počet těchto lidí má nebo bude mít vlastní zdroj elektřiny ze Slunce a tudíž obavy o "nedostatek" elektřiny nejsou příliš relevantní. A hlavně koeficient současnosti dobíjení nebude nikdy 1, ale mnohem menší než 1.
Upřímně děkuji za jakýkoli protest proti EV, zábavy není nikdy dost :-D.

congi
congi
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
24. 2. 2025 09:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Don Q jedine s cim mam problem s EV je jejich dotovani a zhovadile "eko" odpustky na spalovaky...kua furt dokola tohle, nechte tomu prirozenej vyvoj a nikdo nebude mit duvod na to plivat...btw. jeste jedna vec, chovani "ridicu" EV, vsude na okreskach, dalnicich,...te bude EV blokovat pomalou jizdou (samozrejme desitky km pod limitem) aby se z nich v kopci a na semaforech stali zavodnici

Don Q
Don Q
Level Level
24. 2. 2025 17:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@congi @ congi (371) | 24.2.20259:37: Jste zcela mimo. Nastudujte si, kolik dotací dostali výrobci aut se spalovacími motory. Byly to gigantické sumy, včetně ropného průmyslu jako takového. Ropná lobby má velmi dlouhé prsty.

Vlaněk
Vlaněk
Level Level
22. 2. 2025 08:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Dojezd většiny benziňáků se vejde do rozmezí 500-800 km, dieselů 800-1200 km a aut, předělaných na LPG, které jsou u nás velmi oblíbené, 300-500 km. Opravdu jsou dnešní EV s dojezdem o tolik horší?

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
22. 2. 2025 10:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Vlaněk Někdy ano, někdy ne. S tímto jsou však spojené dva problémy:

1, Je trochu rozdíl teoretický dojezd v ideálním režimu a reálný dojezd v běžných podmínkách. Dojezd až 1000 km může být v praxi třeba běžně dosahovaných 700 km (např. na dlouhé trase). To už je v pohodě, jenže máte-li ideální dojezd třeba jen 500 km (což je u většiny EV), ono se to sice dá za určitých podmínek ujet, běžně se ale dostáváte na cca 350 km (rozumně plná-rozumně prázdná, nemyslím 100-0%), a to už je rozdíl. Každopádně EV se prostě nabíjí jinak (častěji a menší množství), což ten tlak na větší dojezd trochu snižuje.

Dívám se na Spritmonitor na EQS a u elektromobilů se to nabíjí častěji a menší množství, což vzhledem k tomu, jak EV fungují, dává docela logiku, tam je strategie "od plné do prázdné" méně častá. Jen jeden uživatel se tam častěji podívá nad 450 km, nicméně obecně se tam nabíjení nad 350 km téměř nevyskytují.

2, Rychlost nabíjení vs rychlost tankování. Hodně se to zlepšuje, nicméně to nadále naráží na to, že
2a) zdaleka ne každé auto to umí hodně rychle, a pokud ano,
2b) stále to nemusí umět nabíjecí infrastruktura. Což opět tlačí to, že se to nabíjí častěji a menší množství (podobné, jako u ICE tankování "za pětistovku").

Vlaněk
Vlaněk
Level Level
22. 2. 2025 13:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala O tom ale ani článek, ani moje reakce není.
Ano, režim nabíjení se od tankování Ba/NM liší. Zhruba stejně, jako se od něj liší tankování LPG.
Možná vás to překvapí, ale s BA/LPG taky nejezdíte do úplně prázdné a netankujete 100% plnou nádrž. Zkusit to můžete. Způsobí vám to ale pěkně drahé problémy.
Ano, největším problémem pro rozšíření je infrastruktura. K čemu mi bude, že moje EV dojede 1000 km, když nejbližší nabíječku mám 13 km daleko a ta je navíc pěkně drahá. Nabití by mě tam vyšlo dokonce dráž (cca 2400,-), než natankovat plnou na benzince za barákem (cca 2200,-).

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
22. 2. 2025 15:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Souhlas infrastruktura. Rychlonabíjení se i nějak rozvíjí. Velké rezervy vidím v pomalonabíjení.

Nechápu že dnes se dělají rekonstrukce silnic s parkováním na sídlisštích, nebo rovnou patkovacích ploch a nevznikají tam porty na obyčejné zásuvky, nebo alespoň zatrubnění na budoucí přípojky.

Pár desítek míst tuhle a támhle s obyčejnou zásuvkou třeba jen 3,5kw a zájem by se pohnul.
Přes noc by člověk dobyl klidně 3 dny běžného dojíždění. Tarif za parkovací místo 50kč/hodinu bez ohledu zda se dobíjí či nikoli a všichni by byli spokojení.
Bez komplikovaných a drahých investic. Jen sloupek, dvě zásuvky a kamera na snímání spz.

Aplikace v mobilu pro běžné parkování ve městě. Hotovo.

Budman
Budman
Level Level
22. 2. 2025 18:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala U spalováku sice netankujete sice do 100%, ale tankujete cca do 95% a hlavně to nemá absolutně žádnou spojitost s výkonovými parametry vozu - ne jak u některých BEV, že vyšší výkon máte k dispozici jen při nabití nad 85%. To je dost výrazný rozdíl. No a dojíždění do prázdné? Sice to málokdo dělá, ale u spalováku to opět není v drtivé většině případů absolutně žádný problém, protože tam je ještě skrytá rezerva na pár desítek km, které Vám v rámci civilizace v pohodě vyjdou k nějaké benzínce. U BEV si tohle dovolit nemůžete ani náhodou, 0 je 0, bez šťávy jste v háji a procenta ubývají dost nelineárně, takže absolutně nevíte na čem při posledních zbytcích jste...

No a infrastruktura na nabíjení nebude nikdy na úrovni čerpání fosilních paliv, to je bohužel jasná fyzika a kdo tvrdí něco jiného, tak buď neví o čem mluví nebo sprostě lže...

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
22. 2. 2025 19:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala “ No a infrastruktura na nabíjení nebude nikdy na úrovni čerpání fosilních paliv”

A to já bych tvrdil skoro opak… zásuvku má každý doma. To naopak nikdy nebudete mít pumpu na benzín. Takže kdo realizuje většinu km v rámci denních pojížděk má daleko lepší infrastrukturu s elektrikou.

Rozhodně to není jednoznačná situace na žádnou stranu. Vážně záleží na individuálním use-case. Kdo vidí pouze jednu stranu mince tak je buď hlupák nebo prostě lže.

Budman
Budman
Level Level
22. 2. 2025 21:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala omg, koukám že o elektrické rozvodné síti víte velké kulové :-D

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
22. 2. 2025 22:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Prumerny denni najezd osobniho vozu v CR je okolo 50km... To odpovida nejakym 10kWh denne.
Mame nejakych 5mil. registrovanych vozu s platnou STK.
Ja zdaleka netvrdim, ze by vsechny auta meli jezdit na elektrinu... dle mého je výhodná realita 50-70%.
Ale dejme tomu 5M aut x 10kWh = 50 GWh/ na den... Průměrná produkce elektřiny v ČR je nějakých 190GWh/den.

Suma sumárum, v úplně nejhorším scénáři je to nárust 25% všechna auta, celá ČR. Zhruba Jeden Temelín.
Mimochodem o stejné procento historicky rostla produkce elektřiny v ČR mezi lety 1999-2003 tj za 4 roky.

Jistě z pohledu sítě u koncových zákazníků může docházet k lokálním přetížením, na druhou stranu pokud se zapojí možnosti smart grid a využije se možnosti V2G, tak se naopak získá velmi silná flexibilita. 50 000 aut připojených k zásuvce V2G = jeden blok Dukovan.

Tolik můj pohled na věc.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
23. 2. 2025 11:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala No však ano. Jenže u benzinu máte např. těch 800 km při natankování do vycvaknutí pistole a tankování při hlasovém oku až rezervě. U EV s teoretickým dojezdem jednak obvykle nenabíjíte tak blízko do max. hodnoty a jednak nabíjíte obvykle dříve při méně vybité baterii ve srovnání se stavem nádrže. Takže ty rozdíly rostou. Abych s EV stejně komfortně mohl nabíjet jako tankuju benzín s 650-750 km reálným dojezdem plná-prázdná dle výše uvedeného, tak by musel papírový dojezd 1100 km a ne 820 km jako můj benzín. Takže ono to vypadá, že ty dojezdy jsou už docela blízké, prakticky to tak ale není.

Budman
Budman
Level Level
23. 2. 2025 12:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Ano, opravdu o tom víte pramálo a jen se oháníte buzzwordy jako jsou smart grid nebo V2G... bohužel tohle je častý úkaz mezi nadšenci i mezi našimi politiky a pak to EU vypadá jak vypadá :-(

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
23. 2. 2025 13:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Tak ocekavam nejakou realnou argumentaci, to vy ale asi neumite?!

Budman
Budman
Level Level
23. 2. 2025 18:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Argumentaci jste dostal v prvním příspěvku a naprosto jste jí ignoroval a začal rozvíjet debatu jiným směrem, tak proč bych teď ztrácel čas dalším rozepisováním? Zvláště když vaše "argumenty" jen ukazují jak problematice distribučních sítí nerozumíte a jen papouškujete slogany z brožurek... ale tak abyste nebrečel:
Svou nevědomost jste dokázal právě tím smartgridem a V2G, kde oboje vůbec nepřispívá k nějakému zlepšení podmínek pro elektromobilitu, ale naopak jí bude spíš omezovat (přínos smartgridu je pro distributora, že vám prostě ořízne nebo přímo zařízne spotřebu, když bude potřebovat, takže třeba ráno najdete auto nenabité vůbec, a V2G je využitelné spíš ve smyslu vlastní externí baterky pro dům, nějaké čerpání z auta do sítě je utopie, už teď jsou ohromné problémy s přetoky a celkově všechny tyhle mikrozdroje v síti dělají jen bordel a všem nám to zdražují)
No a o nějakém celkovém výkonu si běžte pokecat s Němci, ti se taky pořád zaklínali tím, jak mají dostatek výkonu, ale ve skutečnosti se pořád pohybují na hraně blackoutu - doprkýnka dokážete vy blázni konečně pochopit, že výroba elektrické energie se nedá průměrovat a že jí neumíme opravdu ve velkém skladovat, takže spolehnout se na ni v dopravě je hrozné bláznoství?
Zaklínáte se závislostí na fosilních palivech, ale závislost na vzácných prvcích Vám nevadí? Jako že místo Arabů nás budou držet pod krkem Čínani a to má být lepší? Uvědomujete si, že celý ten BEV cirkus funguje jen díky naprosto nesmyslné dotační politice a bez toho by to nemělo šanci konkurovat spalovákům?

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
23. 2. 2025 23:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Jako když chápete smartgrid pouze jako způsob zařezávání spotřeby tak to vám asi není pomoci.

Je řada pilotních projektů a různých startupů. Které se už dnes snaží agregovat mikrozdroje do clusterů a řídit je jako jednu velkou baterii. Agregátor pak flexibilitu standardně obchoduje.
Třeba DeltaGreen. Takže pokud máte FVE s některým podporovaným měničem, tak se můžete podílet na vyrovnávání sítě snad už dnes.

Pokud je problém s mikrozdroji, tak pak zřejmě kvůli tomu, že to distributor prakticky neumí řídit. Maximálně tak odstavit, když už to hoří. Ale to opravdu nelze nazývat řízením.

Funkční smartgrid si představuji tak, že si nastavím 10:00 očekávám 90% a SG třeba v odpolední špičce odstaví dobíjení, v noci může jít klidně na max.

Popravdě každý den, kdy jsem nucen courat se městem za nějakým vytuněným šulinem s TDI a vymontovaným DPF si říkám že tohle opravdu za to stojí.

Budman
Budman
Level Level
24. 2. 2025 10:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Ano, startupy, pilotní projekty a vize, jinými slovy obchodníci s deštěm ;-) A hlavně ať to všichni zaplatí, protože nějakej šulín s BEV chce mít nabíječku na každý rohu...

Podle stejných vizí už teď měla asi polovina západní populace jezdit v BEV a ty měly mít plnou autonomii (Tesla dokonce už tuším od roku 2019) a Němci měli být díky Energiewende naprosto zelení - a jaká že je realita?! A taky si byli se vším tak hrozně jistí jako jste Vy dnes....

Mezi námi je totiž zásadní rozdíl v tom, že Vy naivně věříte všem těm pohádkám, že to určitě bude a bude to fungovat (ono mezi modelovým nasazením v lokálním měřítku a plošnou aplikací je sakra rozdíl), zatímco já jsem praktický skeptik, který soudí dle aktuálních reálných technologických a ekonomických možností.
To co popisujete může fungovat třeba za 20-30let, ale tlačit na to zrychleně dnes je jen cesto do pekel, což se ostatně krásně ukazuje na ekonomice EU...

P.S. za toho šulína s TDI ostatně můžete poděkovat podobným soudruhům, kteří dnes tlačí BEV, když se v devadesátkách rozhodli, že cpát malé diesely do osobáků je prý hrozně eko ;-) A také si byli hrozně jistí...

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
24. 2. 2025 11:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala "A hlavně ať to všichni zaplatí, protože nějakej šulín s BEV chce mít nabíječku na každý rohu..."
To ani ne... spíš chytrou a pomalou zásuvku v každé garáži a u části parkovacích stání ve městech.

" zatímco já jsem praktický skeptik, který soudí dle aktuálních reálných technologických "

To je jako co? Jakože distributor v současnosti měří většinu odběrných míst jednou ročně a účtuje průměrným profilem?
To zaměňujete aktuální technologii za 100 let starou technologii.
Chápu že vám ta představa nemůže vycházet.

"že Vy naivně věříte všem těm pohádkám, že to určitě bude a bude to fungovat "
Co já, na tom nezáleží... důležité je co si myslí ČEPS vy skeptiku ;)

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
24. 2. 2025 11:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala „Výsledku testu byly z pohledu ČEPS velmi pozitivní. Představují jeden z dalších milníků v rozvoji agregačních bloků a zapojení nejmenších zařízení do řízení elektrizační soustavy ČR,” komentuje Martin Kašák, ředitel sekce Energetický trh ČEPS.

Služby výkonové rovnováhy jsou významné pro udržení stability sítě. Poskytují je mimo jiné takzvaní agregátoři flexibility. Tedy subjekty, které využívají flexibilitu od většího počtu výrobců a/nebo spotřebitelů a přeměňují ji do standardních produktů, které nabízejí na různých trzích s elektřinou či službami výkonové rovnováhy.

Zkušenosti ze západních trhů ukazují, že agregátoři dokáží nahradit fosilní elektrárny a umožňují přechod k digitální a udržitelné energetice. Do vyrovnávání sítě se už v České republice zapojují průmyslové zdroje, podle Hicla ale leží v domácnostech mnohem větší potenciál energetické flexibility. Zatímco posouvat v čase procesy v průmyslu je složité, protože na sebe často přesně navazují, u domácností tento problém mizí.

rpajik
rpajik
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
24. 2. 2025 17:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Diesel v osobáku je v pořádku a relativně ekologický za předpokladu, že je to auto používáno správně. Je to motor určený na dlouhé trasy, takže by s ním měl jezdit nekdo, kdo za den najede vyšší stovky kilometrů, ideálně co nejméně po městě. Další předpoklad je, že je to auto technicky v pořádku, takže nemá podivné úpravy, vymontovaný DPF apod. Problém je, že lidí pro které je ten osobák s dieslem vhodný je vlastně strašně málo a drtivá většina majitelů osobního auta s dieslovým motorem si prostě zvolili špatné auto. Vidina ušetřených 60-80 korun každých 100km lidem naprosto zaslepí mozek.

puntja
puntja
Level Level
28. 2. 2025 06:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Ono je vlastně těžké pořídit jakékoliv spalovací auto na krátké trasy. Skoro všechny benzíny jsou turba, tedy na krátké trasy opět nevhodná (ředění oleje benzínem, teplotní šoky atd.). Takže buď elektro, nebo hybrid typu Honda (a další), kde je klasický atkinson bez turba. S dieselem máte naprostou pravdu a vlastně je vhodný pro mizivé procento lidí. A ty nižší náklady na palivo se jim nakonec vytratí na drahých opravách (zlikvidované DPF, vstřiky..).

puntja
puntja
Level Level
28. 2. 2025 06:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Za zmínku o smart-grid jsem naposledy dostal nepočítaně mínusů :D Naprosto souhlasím, že je to jasná budoucnost, včetně možného řešení blackoutů krátkodobým rozpadem na ostrovní systémy. A už to tu mělo dávno být. Nové elektroměry už to umožňují, rychle se rozšiřují, pokud si majitelé baterií budou moct "přivydělat", chytne se to.

puntja
puntja
Level Level
21. 2. 2025 11:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Revoluce se nekoná, ale evoluce je to slušně rychlá.. když se ohlédnu, kam se aku posunuly za posledních 25 let, je to paráda. Vidím to i z pohledu modeláře, kdysi jsem začínal s NiCd :D

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
21. 2. 2025 13:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@puntja "Revoluce se nekoná, ale evoluce je to slušně rychlá"

Revoluce se nekoná skoro nikdy. Tohle budou patrně pořád hlavně evoluční kroky, otázkou je, jak velké.

T_xy
T_xy
Level Level
22. 2. 2025 22:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Solid state baterie můžou být docela game changer, protože kromě navýšení kapacity i výrazně zvyšují bezpečnost.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
23. 2. 2025 11:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Pořád jen evoluce. Vysokou bezpečnost má i LFP, které se používají v autech už dnes. Nemluvě o LTO, které jsme super bezpečné a také to najdete v autech (některé hybridy, některé elektrobusy, např. v Ostravě). Dobré je solid-state ale v tom, že obvykle umožňuje kombinaci vysoké bezpečnosti a vysoké hustoty. Každopádně solid-state je tak extrémně široká rodina možností, že se tomu nedají dát nějaké obecné vlastnosti. Každopádně je otázkou, co považujeme za “revoluci”.

kp0
kp0
Level Level
22. 2. 2025 00:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@puntja Jde to slušně dopředu, to už budou EV srovnatelné se spalováky. Ještě když k tomu přihodí dva roky záruky proti dnešku. I když zrovna u eska nebo éčka je to asi jedno, ale aspoň to potěší kupující ojetin.

rpajik
rpajik
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
24. 2. 2025 14:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kp0 Co znamená, že je EV srovnatelné se spalováky? Mam pocit, že se totiž srovnává pouze dojezd a rychlost dobíjení. Já teda nevim .... ale když jsem byl malej kluk, tak jsem rozhodně neměl v pokoji vylepenej plakát novýho Passata s dieslem, protože ujede 1200km na jednu nádrž, každej kluk co má rád auta tam přece měl nějakej sporťák nebo závoďák. Hlavním hodnotícím faktorem u aut jsou přece jízdní vlastnosti, které určuje síla toho auta, rozložení hmotnosti, jak vysoko má auto těžiště a také to, jaká náprava je poháněna a spousta dalších parametrů. Ale v zemi, kde nenajdete moc aut co najedou pravidelně za den víc jak 100km všichni řeší dojezd a 1/3 všech aut jsou naprosto nesmyslně diesely ( přestože jich většina jezdí krátké trasy, což je pro ten motor naprosto nevhodné ).

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
24. 2. 2025 18:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kp0 "Hlavním hodnotícím faktorem u aut jsou přece jízdní vlastnosti, které určuje síla toho auta, rozložení hmotnosti, jak vysoko má auto těžiště a také to, jaká náprava je poháněna"

Tohle zajímá nadšence, ne běžného spotřebitele. A je to tak u jakéhokoli produktu.

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
24. 2. 2025 19:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kp0 Taky jsem mival plakaty sportaku, vedel jsem parametry kde ceho z hlavy, studoval wankela, pocital Ackermana, konstruoval motokaru.

Ted mam uplne asexualniho Passata toho casu porizeneho na polykani dalnicnich km. Pozdeji na tahani konskych privesu, jeste pozdeji na tahani stavebnich hmot a ted na pravidelne stehovani narodu na hory a k babickam.

… ach snad zase v nektere dalsi fazi zivota :)

kp0
kp0
Level Level
25. 2. 2025 13:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kp0 No máte pravdu, ale pláčete na špatném hrobě :).
Článek je o S a u MB je to většinou stejné i v E. A to nejsou auta na poskakování po městě. Jsou to docela velká auta na delší trasy. A tam je dojezd bonus. Pokud s novou baterií ujedete v zimě 700km, na jaro a na podzim 1000km a v létě zase trošku méně, není to nic k zahození.
Na poskakování po městě máte EQA, EQB... To jsou auta se, kterýma se dobře parkuje a nepotřebují pro sebe půl ulice. A i tam věřím, že bude dojezd v zimě cca 500 km a v létě 700 km příjemným bonusem i pro občasné delší cesty. Pokud k tomu bude záruka na baterii 10-12 let nevidím důvod proč kupovat spalovák.

Reklama
Reklama