Seznam kapitol
Po vypuštění Radeonu X800GT se ATi podařilo vrátit zpět do mainstreamu, a to rovnou do oblasti nejlukrativnější - trh kolem 5000Kč. Ovšem nový Radeon X800GTO jde ještě dál a za cenu jen o tisíc vyšší představuje velmi výkonné řešení s 12 pipelines, kterým asi střední proud ovládne kompletně.
Po vypuštění nové X série Radeonů se ATi začalo zmítat v problémech, protože konkurenčním GeForce 6 se rozhodně dařilo lépe. V průběhu vývoje ATi vystřídalo mnoho různých označení grafických karet, ať už Radeon X800 bez ničeho, nebo s příponami Pro, XT, XT PE, Pro, XL až po… GT a GTO. Tyto dvě novinky se ukázaly jako "pozdě ale přece". A na Radeon X800GTO od Sapphire se podíváme v dnešní recenzi.
Na rozhraní nového mainstreamu
Radeon X800GT vypuštěný před několika týdny se stal kartou, která tu měla být už dávno, ale i tak slaví velký úspěch. Konkurenční GeForce 6600GT totiž neměla ve svém segmentu žádného soupeře - Radeon X700Pro byl podstatně méně výkonný a X800 pro změnu o dost dražší. Mezeru zaplnilo GT za 5000Kč, které oproti 6600GT obsahuje 256MB paměti na 256-bit sběrnici a vysoké takty (475/490). Používá jádra R423 nebo R480 s 8 aktivními pixel pipelines.
Ještě většího úspěchu by mohl dosáhnout Radeon X800GTO, protože obsahuje aktivních pipelines 12, ale zato již přichází na nižších frekvencích - 400/490MHz pro 256MB verzi s GDDR3. Kromě jader R423 a R480 je možné, že se u nich najde i R430, které má ovšem podstatně větší problémy s přetaktováním (max. kolem 450MHz). Pokud se ale trefíte např. do R480, dosáhnete klidně frekvence přes 550MHz, což je doslova "GeForce 6800 killer".
Pokud se ptáte, proč ATi s novými modely přichází, odpověď vám poskytne už trh samotný - Radeon X800GT se stal okamžitě velmi žádaným a GTO na tom bude nejspíše díky ceně podobně. Navíc ATi potřebuje vyprázdnit sklady před příchodem nového mainstreamu v podobě Radeonu X1600. Ten ale bude na trhu nejdříve před Vánoci, takže se budou GT a GTO ještě pár týdnů vesele prodávat.
Specifikace
Jak bylo řečeno, u Radeonu X800GTO máte několik možností, co vůbec dostanete. Jádro R423 vychází z původních Radeonů X800, je vyráběno 130nm procesem a maximum se pohybuje mezi 540-580MHz. R430 je nový 110nm proces, který sice méně hřeje, ale bohužel ho většinou nedostanete přes 440-460MHz. R480 je ideální záležitost - 130nm s řízením spotřeby a maximy také na 540-600MHz.
Dále můžete najít GTO ve dvou verzích. 128MB verze má sice 256-bitovou sběrnici (což u GT není), ale zato používá jen DDR1 na 350MHz. 256MB verze je na tom lépe a frekvence pamětí je 490MHz (GDDR3). Ostatní specifikace zůstávají stejné.
Součástí Radeonů série X jsou již klasicky technologie jako SmoothVision HD (anti-aliasing a anizotropní filtrování), SmartShader HD (správa Pixel a Vertex shaderů 2.0), HyperZ HD (technologie pro úsporu paměti), VideoShader HD (HW akcelerace videa), F-Buffer apod.
Radeon X800GT | Radeon X800 | Radeon X800GTO | GeForce 6800 | |
| Grafické jádro | R423/R480 | R430 | R423/430/480 | NV40 |
| Výrobní proces | 130nm | 110nm | 110nm/130nm | 130nm |
| Počet tranzistorů | 160 milionů | 160 milionů | 160 milionů | 222 milionů |
| Frekvence jádra | 475MHz | 392MHz | 400MHz | 325MHz |
| Frekvence paměti | 490MHz (980MHz DDR) | 350MHz (700MHz DDR) | 490MHz (980MHz DDR) | 350MHz (700MHz DDR) |
| Velikost paměti | 256MB | 128MB | 256MB | 256MB |
| Paměťová sběrnice | 256-bit GDDR3 | 256-bit GDDR3 | 256-bit GDDR3 | 256-bit GDDR3 |
| Propustnost pamětí | 31,4 GB/s | 22,4 GB/s | 31,4 GB/s | 22,4 GB/s |
| Pixel fillrate | 3,8 Gpixel/s | 4,7 Gpixel/s | 4,8 Gpixel/s | 3,9 Gpixel/s |
| Pixel pipeline | 8 | 12 | 12 | 12 |
| Vertex shadery | 6 | 6 | 6 | 6 |
| Podpora DirectX | 9.0b SM2 | 9.0c SM3 | ||
| Způsob FSAA | 6x sparse sample MSAA | 4xRGMS+2xSS | ||
| Úspora šířky pásma | HyperZ HD | LMA III | ||
| Barevná komprese | 6:1 | ? | ||
| Z-komprese | 8:1 (až 48:1 při 6xFSAA) | ? | ||
| Optimalizace obrazu | SmoothVision HD | IntelliSample 3.0 | ||
Dost bylo teorie, pojďme se podívat na samotný Sapphire Radeon X800GTO Ultimate.