Zpět na článek

Diskuze: Šachový robot má průšvih, 7letému protihráči zlomil prst

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Mike
Mike
Level Level
2. 8. 2022 15:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Popravdě nechápu smysl těchto robotů. Je to společenská hra pro lidi a nejzábavnější je právě to, že člověk dělá chyby. Jinak je to o ničem. To už by se mohlo třeba soupeřit v páce proti robotovi :)

Ještě chápu, když hrají roboti proti sobě a testuje se algoritmus tvůrců. Nebo si zahrát s počítačem, když se nudím ve vlaku, ale takto je to nesmysl.

jirka-77
jirka-77
Level Level
2. 8. 2022 19:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Mike Porovnávání s lidma má smysl v testování mechanických robotů i umělých inteligencí. Člověk je určitý standart a ty technologie se podle člověka hodnotí protože se řeší jejich vývoj. Nehoda se stala pro vývojáře cenným zdrojem informací i když v něčem nechtěně protože s takovou nehodou nepočítali, ale teď vědí na čem musí zapracovat.
Soutěž v té páce smysl asi nemá, protože roboti maj o moc vetsi sílu. Kdysi se např dělali soutěže že několik desítek lidí se pomocí lana přetahovali s traktorem, protože ty lidi nevěřili že by traktor mohl být silnější, dnes už taková soutěž není potřeba, časem zmizí i tyhle šachové soutěže, nebo se budou používat pro nějaké typy tréninku, nebo se můžou porovnávat další vlastnosti jako např spotřeba.

andir
andir
Level Level
26. 7. 2022 20:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

nj rusko co dodat ani ti roboti je nemohou vystát :D

arimak
arimak
Level Level
25. 7. 2022 22:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Na děti musí být přísnost...

eMKejx
eMKejx
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
25. 7. 2022 09:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

AI nezniesla prehru, terminatori su sraci!

filiplmao
filiplmao
Level Level
25. 7. 2022 05:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Není u šachů běžné, že si ještě odbouchávají tu časomíru? Kdyby oba čekali na svůj tah, tak by se to nestalo.. Snad vyvázne jen s podmínkou, takový zlo nenapáchal :D

Choakinek
Choakinek
Level Level
25. 7. 2022 07:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@filiplmao To je pravda. Nevím, jak to měli řešené, jestli šachové hodiny nepoužívali nebo se nějak přepínaly automaticky a tedy si to ten chlapec vůbec neuvědomil (protože pak by bylo jasné, že hrál ještě v době, kdy se čas počítal robotovi).

Mohlo to prostě být jak v běžném šachovém programu, tj. se přepínají automaticky na základě odehraného tahu.

jirka-77
jirka-77
Level Level
24. 7. 2022 21:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Se divím že šachový robot má takovou sílu, asi to spíš je nějaký univerzální robot i na věci kde potřebuje větší sílu než na přemísťování figurek. Tak u šachů je řešení jednoduchý, stačí když bude mít malou sílu. To mohlo jít i nastavit bez změny hardwaru. Pak by nejen neublížil ale šlo by sílu robota i snadno překonat druhou rukou nebo jiným člověkem.

PHiLiPZ
PHiLiPZ
Level Level
25. 7. 2022 09:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jirka-77 Robot z automobilky sa rozvija a vo volnom case hra sach.

jardadoma
jardadoma
Level Level
24. 7. 2022 13:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Titulkář má dovolenou, tak si jednoho půjčili z iDnesu :o)

Choakinek
Choakinek
Level Level
24. 7. 2022 10:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Z videa vyplývá, že se to odehrálo trochu jinak.

Robot černým střelcem vyhazuje bílou královnu. Nejdřív vezme královnu, vyhodí ji do "odpadu", následně bere střelce a přesouvá ho na místo královny.

Chlapeček chtěl střelce vyhodit věží, což uspěchal a než robot položil střelce na políčko královny, už na něm byla věž. Bohužel chlapeček nešťastně držel věž jedním prstem na věži a robot spodní částí střelce přitiskl chlapečkův prst k věži.

Čili robot tiskl prst, protože nedokončil pohyb.

Takovéto řešení pochopitelně může být v řadě případů (např. v průmyslu) zcela v pořádku, ale je otázka, jestli v tomto případě by tam neměl existovat bezpečnostní mechanismus, který by takovéto události zabránil.

cernakus
cernakus
Level Level
25. 7. 2022 10:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Choakinek Ano, takový mechanizmus by existovat měl. Zejména pokud se jedná o běžného průmyslového robota s nosností na 6 ose přes 5 kilo (odhad z velikosti robota, přesný typ se mi nepodařilo zjistit).

Jedná se o typický šlendrián "konstruktérů", kteří nemají IQ dost vysoké na to domyslet důsledky svých konstrukcí. Zadání bylo jasné, robot, musí být schopen dosáhnout daleko a musí být levný. Takže se použil standardní průmyslový robot, který je zbytečně velký, protože malý robot s malou silou (stačilo by méně než kilo na 6 ose), by neměl potřebný dosah. Kolaborativní robot (umí odečítat odporovou sílu na osách) by zase byl velmi drahý.

Měli to řešit pneumatickou konzolí, díky které by se robotu zvedl dosah i kdyby byl menší a tím slabší.

Pokud už se rozhodli pro takovou stupiditu, tak měli dát bezpečnostní prvky. Normy neumožňují, aby bylo možní do pracovního prostoru robota zasáhnout/vstoupit bez narušení bezpečnostního okruhu. Typicky například fotozávor. Tento stroj zjevně žádné takové zabezpečení nemá.

Co je horší, stroj nemá ani jasně viditelná a hojně umístěná stoptlačítka. Lze tedy předpokládat, že nemá ani naprogramovaný krok zpět (dělá se u strojů, kde hrozí skřípnutí, že pohyb při sepnutí bezpečnosti trochu povolí, obvykle několik mm, to obvykle stačí k vysmeknutí uvězněné končetiny) .

Pokud tedy nějakou bezpečnost řeší, tak pouze pomocí kamer. Což v tomto případě selhalo (pokud by nebyla naprogramována bezpečnost žádná, tak by nehody byly mnohem častější). Právě pro nespolehlivost norma zabezpečení pomocí rekognice z kamer nepřipouští.

Podtrženo sečteno mimořádný šlendrián za který by si zodpovědná osoba měla jít podmíněně hačnout do lochu.

danno
danno
Level Level
24. 7. 2022 10:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Pri sachovych zapasoch medzi cisto ludskymi supermi doslo uz aj o ovela zavaznejsim zraneniam. Ale uznavam, ze prave robot by mal ist prikladom. Stacilo by varovanie "pracky prec, teraz taham ja!" alebo nieco v tom zmysle.

Choakinek
Choakinek
Level Level
24. 7. 2022 10:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@danno Pravděpodobně ano, nicméně děti tato upozornění mohou někdy ignorovat prostě proto, že jsou děti (zbrklost apod.).

Tarman
Tarman
Level Level
24. 7. 2022 10:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Do vězení s ním. Určitě prohrával a takhle si chtěl získat čas. :-D

wrah666
wrah666
Level Level
24. 7. 2022 09:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Někdo očividně podcenil bezpečnost. Průmysloví roboti dělávají v klecích, nebo alespoň v nějak označeném prostoru, protože jinak by člověka klidně rozmázli. Tady je užitá menší síla, ale někdo se očividně spolehl na to, že při tahu tam člověk nebude strkat ruku a už vůbec se neobtěžoval ověřením, že jí tam vážně nemá.

PS: A že v Rusku je fuk, v USA by se stalo totéž. A kdekoliv jinde taky.

lipo
lipo
Level Level
25. 7. 2022 13:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@wrah666 Nikde na západě by se to nestalo, při pomyšlení na případné odškodnění by to bylo tak zabezpečený že by byl problém to vůbec zapnout ale rozhodně by to nikomu nepocuchalo prsty.. S roboty pracuju a tohle bych si nedovolil nikde zapnout ani za zlatý prase, tady to nebyla otázka jestli ale kdy se to stane.. Přitom se to dá potěšit buďto kobotem nebo prostě optikou, ideálně kombinaci obojího.. Ale mít možnost sáhnout robotoj do pracovního prostoru aniz o tom ví je totální fail autora...

andir
andir
Level Level
26. 7. 2022 20:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@wrah666 vtipné když se to stane v rusku tak najednou přicházíš ale to by se stalo v usa taky když je něco usa tak to jsou kecy to je možné jen v usa :D tvůj nick fakt sedí

radecekh
radecekh
Level Level
24. 7. 2022 08:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jedna známá strčila ruku do mixéru. Přišla o kus prstu, ale mixér z toho průšvih neměl. Ale je pravda, že to nebylo v Rusku.

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
24. 7. 2022 09:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@radecekh teď jsem si představil mixér jako šachového robota :D :D :D

Choakinek
Choakinek
Level Level
24. 7. 2022 11:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@radecekh Nejste rusofob? Já také ne :-).

Rusofobie je jako každá fobie - duševní problém :-).

radecekh
radecekh
Level Level
24. 7. 2022 11:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Choakinek Já si jen nedokážu vysvětlit fakt, že šachový robot má průšvih. A nenapadá mě jiný, než to, že se to stalo v Rusku. U nás stroje průšvih nemají, i když způsobí daleko horší zranění, jak jsem uváděl na příkladu.

tombominos
tombominos
Level Level
24. 7. 2022 11:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Choakinek To by jste si mel zajit do US.. To je takova zaslibena zeme, kde napriklad mate na spodu korku sampana vyobrazeno, ze to sampano nemate otevirat smerem k sobe. Proste geniove :))

Choakinek
Choakinek
Level Level
24. 7. 2022 16:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Choakinek Jo takhle, už chápu :-).

radecekh
radecekh
Level Level
24. 7. 2022 18:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Choakinek Vy jste byl vždy rozumu mdlého. Ani v USA nenese odpovědnost stroj, ale ten, kdo ho vyrobil nebo ten, kdo vám ho prodal.

wrah666
wrah666
Level Level
24. 7. 2022 19:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Choakinek Pravda. Ale v tom, že amíkům totoálně chybí "common sense" má pravdu on. Jako sorry, ale národ, kde musí být v návodu u mikrovlnky poznámka, že neslouží k sušení mazlíčků? To nevymyslíš, to je až smutná realita.

tombominos
tombominos
Level Level
24. 7. 2022 22:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Choakinek "Vy jste byl vždy rozumu mdlého."
.. Pokud jste to opetovne nepobral, tak jsem reagoval na vas rypanec smerem "k rusku". Ale tak nic, neni to poprve ani naposled, ze holecek..

tief
tief
Level Level
29. 7. 2022 10:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Choakinek Doporučuji návrat do školních lavic a zopakovat si učivo. Konkrétně se zaměřte na pojem antromorfizace, možná pak nebudete za idiota ale jen za trola.

tief
tief
Level Level
29. 7. 2022 10:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@radecekh Podle mě je rozumu mdlého ten, kdo neví co je to nadsázka, případně neví, co je to antropomorfizace. A jestli jen máte ve zvyku brát vše doslovně, tak to je taky porucha. To bych zas hledal ve slovníku pojmy jako autismus a aspergerův syndrom.

Bože vy jste případ.

Reklama
Reklama