Galerie 74
Sapphire Radeon X800XL - ideální herní grafika!
Recenze Grafiky a hry GeForce GeForce 8 (G80 a G90) Sapphire

Sapphire Radeon X800XL - ideální herní grafika! | Kapitola 2

Zdeněk Kabát

Zdeněk Kabát

11

Seznam kapitol

1. Sapphire Radeon X800XL - ideální herní grafika! 2. Sapphire Hybrid Radeon X800XL detailně 3. Syntetické testy - 3DMarky 4. Syntetické testy - fillrate, pixel a vertex shader 5. Direct3D - Far Cry 6. Direct3D - Half-Life 2
7. Direct3D - UT2004 a Splinter Cell 8. OpenGL - Doom 3 9. OpenGL - Call of Duty, Wolfenstein ET, Serious Sam SE 10. Tváří v tvář - Radeon X800XL vs. GeForce 6800(GT) 11. Přetaktování a závěr

Na nový Radeon X800XL jsem se opravdu těšil a poté, co jsem otestoval tuto grafickou kartu v podání Sapphiru, musím říct, že oprávněně. Za necelých 10 tisíc Kč dostanete grafický čip s 16 pixel pipeline, 256-bitovými paměťmi GDDR3 a velmi vysokým výkonem. Má nVidia nějakou adekvátní konkurenci?

Reklama

Sapphire Hybrid Radeon X800XL detailně

Část s popisem grafiky začneme opět pohledem na krabici...

Sapphire Radeon X800XL - ideální herní grafika!


Obr. 3 - Krabice Sapphire nevybočuje ze standardu
Klikněte pro zvětšení

... která je obyčejně neobyčejná a drží se klasického designu Sapphire. Z druhé strany je okénko, kterým vidíte na grafickou kartu.

Sapphire Radeon X800XL - ideální herní grafika!


Obr. 4 - Grafická karta Sapphire zepředu
Klikněte pro zvětšení

Pohled na Sapphire Hybrid Radeon X800XL prozrazuje jediné - karta je plně postavena na referenčním designu a odlišuje se prakticky jen modrou barvou PCB a jinou nálepkou na chladiči. Chladič kromě jádra R430 kryje i čtveřici paměťových čipů, ovšem bez teplovodivého kontaktu. Zajímavé je, že na kartě chybí přídavné napájení, což považuji za velké mínus - grafika je takto plně závislá na napájení z PCI Express, které nemusí být vždy dostatečné (viz kapitola o přetaktování).

Sapphire Radeon X800XL - ideální herní grafika!


Obr. 5 - Pohled na spodní stranu karty
Klikněte pro zvětšení

Spodní strana karty obsahuje další čtyři paměťové čipy, ovšem chlazeny malými modrými pasivy. To mi přijde docela komické, protože chladit jen polovinu čipů na kartě se míjí účinkem a nemůže to mít vliv na stabilitu po přetaktování.

Sapphire Radeon X800XL - ideální herní grafika!


Obr. 6 - Detail chladiče na čipu
Klikněte pro zvětšení

Chladič je tvarován do písmene L a větráček, který má velmi neobvyklý tvar, vyfukuje vzduch oběma konci ven. Základna i žebra jsou měděná a mezi chladičem a jádrem je teplovodivá žvýkačka. Bohužel nejsou tímto výtvorem chlazeny paměti, což je škoda, protože fyzicky by to možné bylo.

Sapphire Radeon X800XL - ideální herní grafika!


Obr. 7 - Paměťový čip Samsung

Paměti jsou opět, jako u většiny karet vyššího mainstreamu a hi-endu, Samsung K4J55323QF-GC20 s latencí 2,0ns zajišťující nominální frekvenci 500MHz. Jedná se samozřejmě o GDDR3 a celkem se na kartě nachází 256MB paměti.

Sapphire Radeon X800XL - ideální herní grafika!


Obr. 8 - Konektory na kartě Sapphire
Klikněte pro zvětšení

Ani na konektorech Sapphire nic nevykouzlil, na kartě jsou vyvedeny VGA, DVI-I a TV-Out.

Příslušenství a software

V příslušenství naleznete vše, co je potřeba - přiložen je kabel RCA->RCA (cinch), kabel S-Video->S-Video, kabel pro HDTV (S-Video->YPrRb) a redukce VGA->DVI a S-Video->RCA. Zákazníkovi tedy ke štěstí nic chybět nebude a díky této výbavě lze na TV-Out připojit prakticky jakékoliv zařízení.

Sapphire Radeon X800XL - ideální herní grafika!
Sapphire Radeon X800XL - ideální herní grafika!


Obr. 9, 10 - Kompletní příslušenství
Klikněte pro zvětšení

Ze softwarové výbavy na nás Sapphire připravil celkem šest "cédéček", na kterých se nachází: manuál a ovladače (Catalyst 4.12), software Redline pro přetaktování, Cyberlink PowerDVD 5 a hry Splinter Cell: Pandora Tommorow a Prince of Persia: The Sands of Time. K tomu všemu je samozřejmě dodáván papírový manuál.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama