Seznam kapitol
Na nový Radeon X800XL jsem se opravdu těšil a poté, co jsem otestoval tuto grafickou kartu v podání Sapphiru, musím říct, že oprávněně. Za necelých 10 tisíc Kč dostanete grafický čip s 16 pixel pipeline, 256-bitovými paměťmi GDDR3 a velmi vysokým výkonem. Má nVidia nějakou adekvátní konkurenci?
Syntetické testy - fillrate, pixel a vertex shader
Podívejme se také na další testy z obou 3DMarků, které nám ukáží teoretický výkon karty. Tyto testy zařazuji hlavně pro zajímavost, ale řeknou toho mnoho o architektuře GPU.
Fillrate
	
Graf 7 - Test fillrate v 3DMarku05
Singletexturing zvládá Radeon X800XL o něco hůře než GeForce 6800GT, ale v multitexturingu je na tom téměř o Gpixel/s lépe. Je tak vidět rozdíl architektur Radeonů X800 a GeForce 6.
Pixel shader
	
Graf 8 - 3DMark03 - Pixel Shader 2.0
	
Graf 9 - 3DMark05 - Pixel shader
Test pixel shaderů má za úkol vyzkoušet schopnosti karty v operacích s pixely, v podstatě by se dalo říct i výpočetní výkon. Oba testy dopadly de facto stejně a tradičně vychází o něco lépe nVidia, tedy mluvíme-li o GT verzi. Pixel shadery Radeonu X800XL jsou tedy mezi 12-pipelinovou GeForce 6800 a 16-pipelinovou 6800GT.
Vertex Shader
	
Graf 10 - 3DMark03 - Vertex Shader
	
Graf 11 - 3DMark05 - Vertex Shader
Vertex shader pro změnu testuje, jaký výkon má grafická karta v geometrických operacích a vzhledem k tomu, že ATi u žádného modelu Radeonu X800 nevypíná vertex pipeline, je na tom většinou lépe. 3DMark03 ovšem ukazuje opak a výkon X800XL je dokonce nižší než u Radeonů X700. Objektivnější 3DMark05 ukazuje příčinu - komplexní test VS je na XLku velmi pomalý.