Zpět na článek

Diskuze: Tržní podíl ARMu na poli PC a notebooků klesl na 10,6 %

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

bison
bison
Level Level
13. 11. 2023 12:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

x86 profituje hlavne zo zastaralej 10nm výroby, nič iné Intel na trhu nemá, ARM je na 3nm a podiel na trhu klesá, to hovorí za všetko, ARM na trhu PC okrem Apple nemá jediné zaujímavé zariadenie. AK si vezmeme, príchod RISC-V ktorý pochová celý ARM s jej licenčnou politikou, budúcnosť pre ARMv PC vyzerá mizerne.

sonofthebit
sonofthebit
Level Level
13. 11. 2023 08:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

"ARM unit share" ....... takže ty procenta jsou prodané kusy, nikoliv procenta z prodejů.

10.6% z čehož bude většina Apple s cenami MacBooků kolem 50 tisíc.
20% prodejů tvoří iPhone, který ale pro Apple generuje 80% marží z celého mobilního trhu. Paretovo pravidlo.

Stejná situace je i s MacBooky, takže bych se moc nedivil, kdyby 30-40% marží z celého notebook trhu plynuly do Applu. Jako na rovinu v Applu v podstatě stačí vyrůst z 10% na 20% podílu a shrábnout 80% marží jako s těma iPhonama. Drobky nechají ostatním výrobcům ARMu jako Chomebookům a Win11 for ARM strojům s Oryony. Notebooky se starou x86 budou chvíli dělat křoví Applu a jakmile se rozjede výroba levných ARM notebooků tak Adios muchachos.

Ve skutečnosti se v noteboocích bude odehrávat bitva mezi prémiovou ARM Apple platformou a zbytkem ARM smečky co se nebojí nízkých marží. V podstatě se bude opakovat situace jako v mobilech. x86 v budoucnosti nehraje vůbec žádnou roli, protože tento prehistorický CISC blob v přímé konfrontaci s moderníma čistě 64-bit RISC ARMy vždycky tragicky prohrál, viz mobilní telefony a SBC, a prohrává nyní i v serverech a noteboocích.

Kdo si taky myslí že x86 nemá šanci, ať mi dá palec dolů. Děkuji.

kutil05
kutil05
Level Level
13. 11. 2023 14:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@sonofthebit Super jak jsi do trhu PC hned zamotal mobilní telefony. Tvá schopnost držet se daného tématu je na úrovni schopnosti pětiletého dítěte udržet pozornost.

sonofthebit
sonofthebit
Level Level
13. 11. 2023 16:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kutil05 Podle toho kolik lidí hlasovalo že x86 nemá proti ARMu šanci, tak bych řekl že jsem asi měl v něčem pravdu :D

warhawk22
warhawk22
Level Level
13. 11. 2023 19:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kutil05 nejak vam tie predikcie s ARM nevychadzaju, vsak? :)

BTW. len pre zaujimavost, aky HW, resp. system vy osobne pouzivate?

sonofthebit
sonofthebit
Level Level
13. 11. 2023 23:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kutil05 MS-DOS + MB Socket7 + K5, K6, K6-2, K6-III, IBM 6x86, Cyrix M2, Pentium, Pentium MMX, IDT Winchip.
Copak existuje lepší kombinace na net než MS-DOS + prohlížeč Arachne? :)

DavidM1
DavidM1
Level Level
14. 11. 2023 09:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@sonofthebit Minul jsi se povoláním.Romány píšeš ale spíše jsou to pohádky nebo scifi:)))
Nic takového co píšeš se nestane.AMD i Intel má úsporné i výkonné procesory jak do notebooku tak do stolního kancelářského PC či herního.
Na ARM není na trhu místo.Konečně to pochop.:)))
Apple je svůj svět a z pohledu globálního trhu hraje jenom na svém písečku.Klidně se za pár let může vrátit na x86.Ovcím je zcela jedno na čem jejich božstvo běží.
ARM v PC nemá co dělat.Konečně se s tím smiř...

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
14. 11. 2023 11:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@DavidM1 "ARM v PC nemá co dělat.Konečně se s tím smiř..."

Tak jistý bych si tím nebyl. V příštím roce se otevírá platforma Windows on ARM, budou tu nové procesory různých značek, dá se očekávat stále lepší a lepší kompatibilita s původními aplikacemi. Jak tam bude mít člověk Windows a poběží tam několik základních aplikací, tak mu bude jedno, zda je to ARM nebo x86 (stejně jako u ARMu, spousta uživatelů základních řad ani neví, zda tam má x86 nebo ARM). Na co ale může slyšet, je to, že notebook nemá 12 hodin výdrže, ale 20. No a jestli to zabere nějaký rozumný tržní podíl dole, je spíše jen otázkou, kdy to začne sbírat nějaký tržní podíl i uprostřed a nahoře.

Jestli se ročně prodá 220 mil. notebooků a už dnes v tom ARM dělá 20 milionů u Applu a 20 milionů Chromebooků, které jsou vůči Windows on ARM uživatelsky poněkud skok, tak co se stane, až na to přijde Windows, kde to uživatelsky takový skok nebude? Že by se toto nějak rychle změnilo, to si sice nemyslím, tohle bude mít velkou setrvačnost, ale v budoucnost x86 bych osobně nějak moc nedoufal. To je zastaralá platforma látaná tu a tam půl století. Přirovnal bych to ke zdrojovému kódu, který se tak dlouho ladí a upravuje, až je tak složitý, že je lepší to napsat znova.

tombominos
tombominos
Level Level
14. 11. 2023 13:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@DavidM1 "Na co ale může slyšet, je to, že notebook nemá 12 hodin výdrže, ale 20"
.. tak samozrejme, pokud se necham smerovat marketingovym oddelenim tak ano, v opacnem pripade ne. Protoze to neni mobil a use case pro notebooku vypada preci jen jinak.

Co bude u ARM, hned po zlepseni SW eco systemu, dulezite je cena. Pokud nebudou nabizet vyrazne lepsi cenovy pomer pri podobnem nasazeni jako ma x86, tak v principu neni vubec duvod nejaky ARM kupovat.
Osobne si myslim, ze pokud Intel+AMD neusnou, tak muzou cenove pokryt i levnejsi segmenty, tak, aby ARM nastup patricne zneprijemnili=blokovali.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
14. 11. 2023 13:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@DavidM1 "Pokud nebudou nabizet vyrazne lepsi cenovy pomer pri podobnem nasazeni jako ma x86, tak v principu neni vubec duvod nejaky ARM kupovat. "

Jenže Vy pořád zapomínáte na to, že většinový uživatel tento "detail" neřeší. My jsme tady na SHW, nás technika a její vlastnosti zajímají, ale většinu populace ne. Lidé ani neví, zda tam mají Intel nebo AMD. Když uslyší jedno z těch slov, tak se jim maximálně tak rozsvítí, že s něčím takovým mají nálepku na notebooku, to je ale asi tak všechno. Jak uvidí notebook s Windows a 20hodinovou výdrží za rozumnou cenu, opravdu myslíte, že budou řešit, zda je to ARM? V situaci, kdy ani neví, že něco jako Intel, AMD a ARM existuje, natož nějaká architektura x86? Většinový uživatel je schopen z parametrů rozlišit tak možná velikost úložiště, protože to se ho přímo dotýká, s ubývajícím místem se setkává denně a jeho nedostatek řešil mnohokrát. Zkuste trochu opustit sociální bublinu hardwarových nadšenců a mrknout do světa. Zejména v té oblasti, kam ten ARM míří (a kde patrně začne), toto skoro nikdo neřeší. Ti řeší, zda tam jsou Widle a dost místa na fotky.

tombominos
tombominos
Level Level
14. 11. 2023 19:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@DavidM1 Ja Vam svym zpusobem rozumim, nicmene presto s Vami moc nesouhlasim. To zni divne co :)

K tem 20 hodinam... tady nejde o to, co v tom bude, ale co Vam tech 20h vydrze na baterku prinese v kazdodenim pouzivani. Ja pouzivam notebooky pro praci a zabavu 20 let, kazdy den. Mam firemni, mam soukromy, nevim uz ani kolikatou generaci. Pokud mate firemni zajima Vas v principu max vydrz na jeden pracovni den a to v pripade, ze mate "jednu" nabijecku. Tu mate v praci, firmy casto poskytuji druhou at uz formou dokiny nebo adapteru. Dejme tomu, ze jste chuda firma, nemate dongle a matre jednu nabijecku. V tom pripade budete chtit at Vam notebook vydrzi na meetincich, potazmo po ceste domu, doma na vecer a cestou rano do prace (to je uz i tak celkem hranicni pripad) Tady Vam staci 8+h, coz dnesni bussines notebooky bezne splnuji. Pak jste nekde, kde mate nabijecku, bud zpatky v praci nebo doma. Jsou ale i 10-12 a vice hodinove modely.
Jaky mate bezny use case, kde Vam neco prida 20h na baterku tak, ze je to pro Vas duvod ke koupi (ted myslim opravdovy, ne ze jedete jednou za rok autem na dovolenou)?
Druha vec je pak ten Franta s Manou. Dejme tomu, ze se MS podari doladit Windows on ARM a bezny office SW tam bude fungovat bez emulace. Co treba hry pro synatora?
Ted tu mate korporace..co o ni se zajetou SW strukturou a zvlaste ruznymi bezpecnostnimi levely, na ktery maji spec SW?
A posledni vec je OEM. Psal jste, ze cena nebude az tak rozhodujici, ok. Jsem OEM, proc bych mel dat prednost vyrobe ARM notebooku pred x86, pokud na tom nevydelam vic? To nema obchodni logiku. U x86 vite, ze to prodate, u ARM tu jistotu nemate, je tam porad riziko, ze ten odbyt nebude takovy jaky potrebujete. Co nahradni diy a cely eco system ohledne toho, buyde to na stejne urovni jako u x86,? atd..
Ja s Vama klidne souhlasim, ze je dost mozne ze se podari na thrh dostat podstatne vic modelu na bazi ARM, ale porad si myslim, ze se zadna 'revoluce' konat nebude. A to si myslim, ne proto, ze bych neco apriori proti ARM mel, ale protoze v tom nevidim tu pridanou hodnotu treba jako vy.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
14. 11. 2023 21:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@DavidM1 "ale co Vam tech 20h vydrze na baterku prinese v kazdodenim pouzivani."

Jenže tohle BFU zas až tak moc nezajímá. To máte jak s digitálními fotoaparáty. Běžný uživatel řešil "víc MPx víc adidas", aniž by nějak využíval tu výhodu (nebo nevýhodu). Kolik jen já známi lidí, co si koupili 1xMPx fotoaparát, aby nakonec fotili do 5 MPx, protože to stačí. Nejde o to, zda těch 20 hodin využijí, ale to, že si myslí, že to využijí. Je to snadno uchopitelné, v praxi představitelné číslo pro každého. Na tom se dá stavět marketing. Běžnému uživateli budete těžko vysvětlovat, co si má představit pod jádry nebo GHz v procesoru, velikosti RAM. Ví, že více je lépe, ale není to pro něj uchopitelné, představitelné, co to vlastně znamená, jak přesně se to projeví. Výdrž na baterku ano. Stejně tak velikost HDD/SSD, je to něco s čím mnozí často bojují, a tak je to jeden z mála parametrů, kde když vidí 2krát tak velké číslo než u jiného stroje, že po tom nejspíš sáhnou. Znova, opusťte sociální bublinu člověka, který se v tom vyzná a ví, co jednotlivé parametry znamenají, a co v praxi představují. Drtivá většina uživatelů o tom nemá ani páru.

"Jaky mate bezny use case, kde Vam neco prida 20h na baterku tak, ze je to pro Vas duvod ke koupi"

Viz výše. Nejde o to, zda to skutečně využijete, ale o to, zda si myslíte, že to využijete. Lidé koupili (a připlatili si za) miliony produktů kvůli nějaké funkci, aby pak zjistili, že tu funkci nepotřebují.

"Co treba hry pro synatora? "

Pokud se bavíme o této třídě notebooků, tak to není zrovna stroj, na kterém by se hráli hry ani s x86. Ale teď si uvědomte, že na ARMu běží Android. A na Android jsou napsána kvanta mobilních her. Otevírají se Vám možnosti a) vložit do Windows androidí subsystém a rozběhat na tom hry, které máte na telefonu (ideálně tak, aby to uživatel co nejméně poznal) b) portovat hry na Windows on ARM, tedy na platformu procesoru, na kterou už existují v podání Androidu. Vy vidíte jen portování Windows x86 aplikací na Windows ARM (tedy jinou platformu procesoru), ale zapomínáte i na druhý směr z Android ARM na Windows ARM. Tedy z ARMu na ARM. Něco podobného udělal i Apple, kdy přechod na ARM i u MacBooků umožnil běh mobilních aplikací z iOS na macOS. Nezapomínejte na to, že je zde i ten druhý směr, odkud mohou proudit ty appky. A dokonce jsou už napsány pro danou HW platformu.

"proc bych mel dat prednost vyrobe ARM notebooku pred x86, pokud na tom nevydelam vic? "

No pokud budete mít procesor ARM levněji než procesor x86 a budete to schopen prodat za podobnou cenu, tak na tom spíše vyděláte.

tombominos
tombominos
Level Level
14. 11. 2023 21:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@DavidM1 ok, ty prvni tri body beru. Nerikam, ze sdilim plne vas pohled, protoze ono je to komplikovane a tech faktoru je tam vic, ale dokazi si predstavit, ze castuzivatelu/marketingu a jimi 'lapenych' uzivatelu muze timto smerem fungovat.

U toho posledniho ale bude velmi zalezet na chovani Intel+Amd. Pokud adekvatne zareaguji cenove (predpokaldejme, ze ARM SOC se bude snazit cenu podstrelit), tak to bude mit ARM velmi tezke. Budou muset podstrelovat jeste cenove vic (treba podobne jako kdyz se Intel zkousel dostat na mobilni trh) a bude to otazka, kdy to bude pro ne bussinesove jeste vubec zajimave. Muze nastat situace podobna, jako kdyz se Intel snazil dostat do mobilniho sektoru..prodelaval na tom gate a stejne to nepomohlo i presto, ze nejspis par modelu 'zasponzoroval'. Nakonec to zarizl, protoze ty ztraty byli prilis velke. Ale uvidime.

Pavel Matějka
Pavel Matějka
Level Level
13. 11. 2023 07:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Osobně si myslím, že kupovat dnes Windows noťas s ARMem je dnes předčasné a člověk si tím zadělá na potíže. Počkat ještě tři roky a pak to hodnotit znova.

Tím se loučím, za chvíli se sem přijde vyblít Z_kurvy_syn (pardon, on si tak anglicky říká, já to nevymyslel) a bude po diskusi.

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
13. 11. 2023 08:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pavel Matějka "Tím se loučím, za chvíli se sem přijde vyblít Z_kurvy_syn ​(pardon, on si tak anglicky říká, já to nevymyslel​) a bude po diskusi."
😂
souhlasím, velmi předčasné, nejsou vhodné aplikace a přizpůsobene tak velkémů výkonu, (čti musí tam být zpomalovač, aby uživatel tu rychlost stíhal vnímat)
stejné je to jako nám všude tlačí elektroauta, ehm infrastruktůra bude připravená tak za 20 let

Eskymak
Eskymak
Level Level
13. 11. 2023 09:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas Normální člověk si nekupuje zařízení podle architektury použitého procesoru.

sonofthebit
sonofthebit
Level Level
13. 11. 2023 10:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas Přesně tak. Kdo chce pořádný výkon v pasivně chlazeném notebooku tak sáhne po Apple MacBook Air M1.

M1 se skore 460 pts ve Speedometeru 2.1 vyklepne i předražené desktopy s prehistorickou x86.
https://browserbench.org/Speedometer2.1/

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
13. 11. 2023 12:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas že se vůbec obtěžuji, jako bych něco vysvětloval šutru. Testuje prohlížeč atd.
firefox-94
ie-132
co čert nechtěl stejný notebook

madPav3L
madPav3L
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
13. 11. 2023 12:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas Že na nej vůbec reagujete, je to zbytečné, nekrmte trolla.

sonofthebit
sonofthebit
Level Level
13. 11. 2023 12:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas Každý prohlížeč má jinou kvalitu JIT kompilátoru pro JavaScript a tedy v tom Speedometeru dávají jiný výkon. Pro různé C/C++ kompilátory toho stejného zdrojáku taky dostaš různě rychlou .exe binárku. Na rychlost JS je nejlepší Chrome.

M1 má prostě masivní ..... 192 kB L1i cache
AMD Zen 4 má .....................32 kB L1i cache

Tak se nedivte že to má houby výkon, když to má miniaturní L1i cache. I ty obyč licenční Cortexy mají 64 kB L1i cache. Stará i486 DX2/66 Mhz z roku 1989 měla 16 kB L1 cache. Když kupuješ šmejd tak se nediv že to výkon jako šmejd.

Dilinozravec
Dilinozravec
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
13. 11. 2023 13:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas Tak si na ten kram nahod solidworks a daj prepocitat rezny program. Predpokladam, ze vysledku by som sa asi tak skoro nedockal.
Armovany dddd, daj sa liecit mozno mas este sancu :P

PS: Ako novy mesias chod do ulic a zacni agitovat a hlavne to vysvetli uzivatelom, a firmam.

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
13. 11. 2023 16:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas Hezké, první vlaštovka... mě zaujala spíš epizoda Abaqus/Ansys
Apple má evidentně dobře zvládnutou emulaci x86. Zdali to bude platit pro Windows/Snapdragon?
Bohužel k Apple mám jednu poznámku ... konfigurovali jsme teď desktop na konstrukci a výpočty, které budeme nakupvat v příštím roce... má to 256GB RAM. Škoda že to nevyzkouší na v praxi relevantních datech :(

sonofthebit
sonofthebit
Level Level
13. 11. 2023 17:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas JJ, tyhle pokroky ARMu mne kolikrát samotnýho překvapí. Každý měsíc se objevuje kvantum videí kde jsou schopni na těch ARMech rozjet čím dál víc SW ze světa x86. To jsou věci co by měl SHW občas dát do článku aby si lidi trochu pročvičili mozkové závity.

S tou 256 GB RAM.... to byste se u Applu prohnuli pod tou cenovkou :DDD

Jinak na Ansys bych spíš zvolil ten workstation se 128-jádrovou ARM Altra a 384 GB RAM. Přece jenom to umí nativně RTX 4090 a až Nvidia vychytá ovladače i pro Win11 for ARM tak to bude solidní strojovna. Ikdyž už se blíží vydání 192-jádrové ARM AmpereOne s DDR5.
https://www.youtube.com/watch?v=argfZlPZKdY

Reklama
Reklama