Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Khronos Vulkan je téměř dvakrát rychlejší než OpenGL

1.9.2015, Jan Vítek, aktualita
Khronos Vulkan je téměř dvakrát rychlejší než OpenGL
V tomto roce zažíváme velký nástup moderních API, které mají společného to, že dokáží lépe a efektivněji využít dostupný hardware. Z velké části za to vděčíme společnosti AMD, na jejímž Mantle je založen i nový Vulkan.
Vulkan je přitom Khronosem vyvíjen jako nástupce OpenGL a spolupracuje na něm také Intel, který jeho schopnosti nyní prezentoval na SIGGRAPH 2015. Z ní pochází i následující video, v němž Intel ukazuje demo Stardust na počítači s operačním systémem Windows, svým čtyřjádrovým procesorem a porovnává výkon mezi OpenGL a Vulkan. A jak je vidět, rozdíl mezi nimi je skutečně výrazný.


Khronos představil Vulkan teprve letos v březnu a poslal tak již 25 let staré API OpenGL do výslužby. Však Vulkan má být nejen výkonnější, ale také potenciálně energeticky úspornější. Dokáže ale využít potenciál nejen samotného GPU, ale také procesoru. Pod OpenGL dokázalo demo Stardust pořádně využít jen jedno procesorové jádro a pracovalo při cca 27 FPS, zatímco Vulkan dokáže zapojit všechna čtyři. Jenomže ne zcela, ale ani ne z jedné čtvrtiny, díky čemuž spotřeba procesoru klesla, ale snímková frekvence se vyhoupla na 52 FPS, což jsou velice zajímavé výsledky. Občas tedy snímkovací frekvence klesla, ale jen na nějakých 45 FPS, což bylo stále podstatně více v porovnání s OpenGL.






V další části prezentace byly v OpenGL i Vulkanu uzamčeny FPS na stejné hodnotě, díky čemuž mohl Intel ukázat, jak úsporné nové API je. Po přepnutí z OpenGL na Vulkan se snížilo především vytížení prvního procesorového jádra a celková spotřeba procesoru klesla na pouhou třetinu.





Vývoj nového API Vulkan tedy zatím přináší velice slušné výsledky, ale zatím jde pouze o dema, která mají k praktickému využití daleko. Vulkan je přitom vyvíjen i jako nástupce Mantle od AMD, patří do open source a určen bude pro širokou škálu zařízení, čili nejen počítače, ale i telefony, tablety a jiná. Není tak divu, že o Vulkan má zájem celá řada společností, jak ukazuje následující obrázek.





Specifikace Vulkanu mají být dokončeny ještě v tomto roce a pak už můžeme jen čekat na to, až bude toto API nasazeno v praxi. Například takový Intel počítá s jeho využitím ve svých linuxových ovladačích pro HD Graphics či řadu Iris.

Zdroj: Hexus.net
Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.