Zpět na článek

Diskuze: Apple Mac Studio: v malém těle obrovský výkon díky M1 Ultra

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Daret
Daret
Level Level
9. 3. 2022 08:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Vypada to ako pekny kus HW.
Zuajimave by boli vykonnostne porovnania s realnych hrach/aplikaciach.
Nasavania zospodu by som sa nebal, ak pouzili daky kvalitny filter a obcas to bude treba zospodu povysavat.

Zial ako tradicne u applu, ta cena je uplne sialena. Za to by sa dal postavit extremne vykonny PC aj pri tych aktualne prehlanych cenach za komponenty.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
9. 3. 2022 10:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Daret "Zial ako tradicne u applu, ta cena je uplne sialena. Za to by sa dal postavit extremne vykonny PC aj pri tych aktualne prehlanych cenach za komponenty."

Mně přijde, že se u Applu nikdo nikdy nedívá na to, co stojí konkurence. Tak zkusme postavit něco podobného u PC, třeba ten základ za 57 tisíc. M1 Max překonává 16jádrový Xeon. Tak tam dejme třeba 16jádrové Core i9-12900K, to je 15500 Kč.

32jádrové GPU překonává 5700XT 3,4krát (tady je ale velkou otázkou v čem konkrétně, protože čistě herní výkon to asi nebude), 24jádrové tedy bude někde na 2,5násobku. V řeči těchto čísel by to mělo být výkonnější než 6700XT za 22 tisíc, to už bychom se bavili o konkurenci dokonce někde kolem RX6800 za 30+ tisíc, ale postavme to třeba proti RX6600 až RX6600 XT (možná to v nějaké akceleraci něčeho překonává 6700XT, rovná se 6800(XT), ale celkově si nemyslím, že to bude až tak vysoko). To máme 15-16000 Kč.

Paměť. No tak tam se u PC na propustnost 400GB/s nedostaneme ani náhodou. DDR4-3200 v dual channelu dá 51,2 GB/s. Kdybych tam dal 32GB DDR4-3600, budu na 3500 Kč, DDR4-4000 pak 6500Kč a stále jsem na zlomku rychlosti.

SSD. 512GB SSD se 7,4 GB/s. Takže to máme ty nejrychlejší PCIe4 SSD, takže žádná SSD za 1200, ale spíše tak 2500-3000 Kč.

Zatím to máme 36,5 až 41 tisíc Kč. A chybí nám tam ještě skříň (2000), zdroj (1000), základní deska (cca 3000), jsme na 42,5 až 47 tisíc za PC. Takže tu máme tradiční cca čtvrtinový příplatek za Apple (pokud to GPU fakt nebude obecně 3,4krát výkonnější, to by pak Apple byl dokonce levnější).

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
9. 3. 2022 11:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Je to právě trochu jiný koncept... přenosovou rychlost do RAM to má, jako náš výpočetní server. Na druhou stranu velikost RAM to má maximálně jako můj notebook :(

Multithread výkon působivý, single thread, zase až takový zázrak nebude na dnešní poměry.
Jabčáci s oblibou srovnávají s čím se jim zrovna hodí. V tomto případě s Xeonem, jehož design je dnes výrazně zastaralý vyrobený jednou z prvních generací 10nm procesu nezvládajícím vyšší takty. Ten Xeon byl za zenitem v době svého uvedení. Jak z toho vyjde v porovnání se ZEN3/4 si budeme muset počkat.

Co se týká GK, tak na render a kreativní aplikace velkých značek typu Adobe, Autodesk to bude asi dobré. Bohužel řada aplikací a her menších výrobců bude mít ještě pár let špatnou podporu Jablečné grafiky, nebo by se musela leda tak emulovat a to už smysl nedává.

Profík co platí statisíce ročně za licence SW to dá bez problémů.
Hipster a prachatý technologický geek to dá.
Nadšenci s omezeným rozpočtem nejsou asi úplně cílovka pro tenhle produkt.

Daret
Daret
Level Level
9. 3. 2022 14:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Zhruba 3400,- EUR mITX platforma.
- AMD Ryzen 9 5950X + NOCTUA NH-U12A
- ASRock X570 PHANTOM GAMING-ITX/TB3
- Corsair 32 GB KIT DDR5 5200 MHz CL40 Vengeance Black
- Samsung 970 PRO 1TB
- SAPPHIRE NITRO+ Radeon RX 6900 XT Special Edition 16G
- Skrinka Fractal Design Node 804 + Zdroj Seasonic Prime SSR-1000PD

Pri trocha uspornejsom vybere komponent, by to bolo par stovak menej. Dal som vacsinou tie skoro najdrahsie komponenty.

komplikator
komplikator
Level Level
9. 3. 2022 14:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala A jak to bude zvládat třeba těch 18 8k ProRes422 streamů najednou?

Jak to bude se spotřebou a hlavně jak to bude s hlučností když to nasypeš to do 8 litrové case?

Spousta lidí vyhodila řízky s 3080/3090 a používají MBP pro kreativní práci - videa, grafika... podobný výkon, výrazně nižší spotřeba, mobilní form factor se skvělým displejem v ceně, tichý provoz...

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
9. 3. 2022 14:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Což by tak zhruba odpovídalo tradičním cca 25-30% příplatkům za Apple. Ten by vyšel na 4600 EUR, měl by 64GB paměti proti 48GB (32B+16GB) a oproti Vašemu řešení i operační systém.

komplikator
komplikator
Level Level
9. 3. 2022 14:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Příplatky máš možná za RAM a úložiště, i když u PCIe gen 4 SSDčka to není tak hrozné, kup si 8TB disk se stejnými parametry... sám o sobě bude dost blízko ceně toho příplatku.

Ale třeba mi najdi lepší laptop než Macbook Air za 900 dolarů... tak aby byl ve všem aspoň srovnatelný, nebo lepší, nebo stejný a levnější.
Tzn pasivní chod, spotřeba 3-5W při přehrávání 4k videa a kancelářské práci, kvalitní klávesnice, skleněný touchpad s haptickou odezvou, 16:10 (nebo 3:2) display s aspoň 400 nity a 200 PPI a P3 gamutem, samozřejmě kovové tělo, výdrž 12+ hodin kanceáře/videa, výkon jako stolní 6 jádro, stejně nebo lepší repro, Thunderbolt port...

Nějak nejsem schopný nic najít, třeba víš víc...

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
9. 3. 2022 23:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Upřímně řečeno, zatímco před pár lety, kdy jsem kupoval pasivní notebook, Apple vypadl ze hry (skoro dvakrát v podstatě za totéž), dnes už je MacBook Air dosti zajímavá nabídka z hlediska poměru ceny a výkonu. Nevím, zda existuje něco srovnatelného, na druhou stranu, když si vhodně nastavíte kritéria (třeba 16:10 odstřelí skoro vše, co by mohlo konkurovat), obhájíte cokoli.

Uni
Uni
Level Level
10. 3. 2022 08:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Opravdu za totéž? Rozhodně se u "wintelu" nic nepovalují tutéž laptopy. Touchpad, kamera, repro, klávesnice (dnes) stabilita OS.... to je upřímně pro drtivou většinu jiných laptopů vražedná, resp. nedosažitelná meta.

Uni
Uni
Level Level
10. 3. 2022 08:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Na druhou stranu antijabčáci furt dokola křičí o cena:výkon nějaké konkrétní komponenty, ale jak se začneš bačkory o komplexním řešení, ceně alternativ (Dell, MS např.) tak zmizí jak pára nad hrncem:D

zolo_sk
zolo_sk
Level Level
10. 3. 2022 16:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Ja to napíšem ináč. V momente, keď si užívateľ povie, že nepotrebuje až taký výkon a limit bude 700-800 €, tak rovno vyradí Apple z výberu. A tých ľudí bude že veľa (štatisticky určite viac ako 50%).

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
10. 3. 2022 23:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Asi stejné, jako když si člověk řekne, že chce auto do 600 tisíc, takže automaticky vyřadí Mercedes a BMW. Apple prostě nedělá low-end, tuto kategorii nechává jiným. A stejně jako u Mercedesu nebo BMW, parametricky srovnatelné auto (třída, rozměry, výkon) vyjde o něco dráž než konkurence.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
10. 3. 2022 23:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Tak jistě si dokážeme vždycky najít nějaký parametr, který to druhé řešení shodí. Takovým způsobem protlačíme Dacii proti Mercedesu jako lepší řešení. Jasně, Apple má určité výhody, ale pokud za výkonnostně podobný model (podobný procesor, stejná RAM a SSD) člověk zaplatil dvojnásobek, je to příliš. Dnes s M1 tomu tak není. Dnes má Apple zejména v levnějších třídách velmi atraktivní poměr ceny a výkonu. Ale to má např. i u tabletů iPad, kde si málokdo uvědomuje, jak docela "levné" (rozuměj zdaleka ne předražené) to vlastně je.

zolo_sk
zolo_sk
Level Level
11. 3. 2022 10:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Však dobre, ale vlákno začalo tým, že je to pekné a drahé a začalo sa tu argumentovať, že to vlastne až také drahé nie je.

zolo_sk
zolo_sk
Level Level
10. 3. 2022 16:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Daret Mne stačilo vidieť doplatok za 32 GB RAM 420 € a viem, že Apple pre moje potreby nepotrebujem.

Ventero
Ventero
Level Level
9. 3. 2022 08:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tak určitě jo. Co mě však zaráží je nasávání vzduchu zespod - to je konstrukčně asi ta nejhorší varianta ohl. prachu

PHiLiPZ
PHiLiPZ
Level Level
9. 3. 2022 12:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Ventero za $1999 k tomu bude autonomny podvozok, ktory z toho spravi automaticky vysavac (na kabli, baterka zvlast)

komplikator
komplikator
Level Level
9. 3. 2022 14:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Ventero Proč? však to dělají laptopy, dělá to i MacMini, dělá to i spousta PC skříní. Jestli to bude zezhora, zespoda, z předu je jedno, vždy bude záležet na prostředí a zrovna Mac Studio není počítač co někdo bude běžně provozovat třeba v truhlářské dílně. Navíc nasávání zespod vůbec nemusí být zespod.

Když to přimontuju třeba zezadu na monitor, bude nasávat z boku, to samé když to namontuju pod stůl, o co si vyloženě říká. Takhle jsem měl přidělaného Miniho

Uni
Uni
Level Level
10. 3. 2022 08:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Ventero Eeee nedělají tak dnes všechny PC bedny, zdroj nasává ze spodu?

Ventero
Ventero
Level Level
10. 3. 2022 09:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Uni No jasně, že to výkonové bedny dělají prakticky všechny, ale tam je filtr a usnadněný přístup k tomu, aby se mohl čistit/měnit.

zolo_sk
zolo_sk
Level Level
10. 3. 2022 16:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Uni Ja mám dokonca zdroj, ktorý do 30, či 40% (ani presne neviem) výkonu ani nezapne ventilátor. Čo teda väčšinu času ani nemá dôvod robiť.

ugh
ugh
Level Level
9. 3. 2022 07:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Dá se to efektivně použít na něco jiného než práci s videem?

hor411
hor411
Level Level
9. 3. 2022 08:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ugh Ano, dá. Já sice mac přímo nevlastním, ale máme 4 mac mini s obyč pomalou M1 ve firmě a jsou v pohodě použitelné, zkoušel jsem. Akorát to chce aspoň 16GB RAM, měli jsme tam i s 8GB a tam už ta "malá" paměť byla znát...

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
9. 3. 2022 10:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@hor411 trochu jsem doufal, že rychlé SSD to dokáže vykompenzovat a asi ne .. více je prostě lépe

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
9. 3. 2022 11:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@hor411 RAM je RAM. Každé swapomání znamená dva zbytečné pomalé přenosy tam a zpět, což i u té základní M1 znamená cca 2,5 GB/s proti 100 GB/s. I kdyby tam nakrásně bylo to nejrychlejší SSD na světě, pořád je to minimálně o řád pomalejší. Jenže ono to jsou spíše dva řády.

To je jako se bavit o tom, že když nemůžeme něco přepravovat mezi Prahou a Ostravou vrtulníkem, tak to vylepšíme aspoň tím, že borcovi, který by to šel pěšky, dáme koloběžku.

ugh
ugh
Level Level
9. 3. 2022 12:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@hor411 Jasně, že se to dá normálně používat. Ale mně šlo o tu efektivitu.

Tyhle procesory jsou super na práci s videem - velká paralelizace a HW akcelerace (ale při absenci aktivního chlazení taky škrcení výkonu při delší zátěži). Ale co jiné úlohy? Jaký je u single-thread výkon? V rodině máme studentský Air s M1 a i MS Office (verze pro ARM) tomu dávají občas pěkně zabrat (což může být způsobeno MS Office).

komplikator
komplikator
Level Level
9. 3. 2022 14:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@hor411 A podle čeho soudíš že to tak zpomalí?

https://www.youtube.com/watch?v=h487I_5xOZU několik otevřených PRO aplikací najednou a 8 nebo 16, oboje swapuje asi 6GB a když vidíš memory pressure, pořád je zelený. U MacOS je to daleko důležitější údaj než o používané paměti a velikosti swapu. Zelená = bez dopadu na výkon. Oranžová, blížíš se limitům, červená = jsi na limitu kde už to může začít zpomalovat.

Nicméně to co tam dělá je naprosto unrealistická zátěž.

komplikator
komplikator
Level Level
9. 3. 2022 15:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@hor411 Single thread výkon v CB23 lehce přes 1700 bodů, aktuálně top desktopové procesory dávají něco přes 1800? Ale když nemáš latest and greatest, tak jsi spíš na 15-16 stech.

A zkoušel jsi to samé v těch office na PC? Tvrzení že to dá M1 zabrat neznamená že nějaká i5 či Ryzen 5, což jsou cca odpovídající procesory s tím nebudou bojovat ještě víc.

wrah666
wrah666
Level Level
9. 3. 2022 15:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@hor411 Odpusťte mi prosím dotěrnost a neznalost, ale co proboha děláte s office, že to dá počítači zabrat? Tedy počítači novějšímu, než řekněme rok 2010? nějaké supermega tabulky s tunou maker?

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
9. 3. 2022 23:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@hor411 No pozor. Já neříkal, že celý Mac bude řádově pomalejší, ale že je řádově pomalejší přenos na SSD oproti RAMce (což jsou dvě odlišné věci) a že rychlé SSD situaci tolik nezachrání kvůli řádovým rozdílům rychlostí. Že je swap řádově pomalejší, ale neznamená, že je řádově pomalejší celý počítač, protože ten přece dělá i jiné věci než swap (většinu dat má v RAMce). Pokud už musím swapovat, tak už je (s nadsázkou) docela jedno, zda swapuju 2GB/s nebo 6GB/s, když bez swapu bych měl 100 GB/s. Obojí je prostě brutální propad v rychlosti oproti tomu, co bych měl, kdyby byl dostatek RAMky a nemusel swapovat. Celkový propad nezáleží jen na rozdílu rychlostí přenosů, ale také na tom, jak často ty přenosy dělám. To je vlastně důvod, proč jsou počítače s větší RAMkou (obvykle) rychlejší. Méně často dělají výrazně pomalejší swap.

Uni
Uni
Level Level
10. 3. 2022 08:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@hor411 Takže se bavíme o 2c plečkách? J, ty jsou dnes skutečně offtopic. Na cokoli.

kazaxx
kazaxx
Level Level
9. 3. 2022 09:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ugh Jestli to miri na video/zvuk tak urcite to bude dobry stroj. Jestli na grafiku, a CAD/3D modelovani, moc jisty bych si tim nebyl. Hodne grafiku/designeru si koupilo M1 a dnes to plni bazary. Hlavne ty s 8 GB ram. Osobni zkusenost nemam, ale u upgradu macu jsem premyslel nad M1 a shanel si informace a asi pujdu do i7 maca mini. S videem nedelam a co jsem si sehnal k illustratoru, indesignu a acrobatu (se spec. pluginy) tak teda docela bida. I kdy do budoucna se tomu asi nevyhnu, ale nyni neni kam spechat.

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
9. 3. 2022 11:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kazaxx tak na základní šmrdlání stačí bohatě i ta M1, ale na větší projekty to už chce robustní řešení .. a nebo "trpět"

wrah666
wrah666
Level Level
9. 3. 2022 12:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kazaxx Logika. Výkon stroje nutno mít podle toho, co na něm děláme. Platí u počítače, jako třeba u soustruhu.. Na obyčejné ušmudlání pár maličkostí stačí něco slabšího, ale když z toho mají padat výsledky jeden za druhým, tak to chce onačejší motor a výbavu.

kazaxx
kazaxx
Level Level
9. 3. 2022 18:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kazaxx Videl jsem nazivo mbp s M1 a 60 stranny katalog v indesignu. Doost bida, ale ostatne tohle se probira i na forech. Jenze ja potrebuji makat a ne cekat. Tohle mi stacilo v dobe HDD…

komplikator
komplikator
Level Level
9. 3. 2022 14:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ugh Samozřejmě, tohle bude modla programátorů kteří jsou nucení kompilovat velké projektu, už M1 Pro byl v tomhle zásadní pokrok že spousta technologických firem začala nakupovat nové MBP protože za těch pár tisíc dolarů se jim to zaplatí během chviličky díky zvýšené efektivitě.

Samozřejmě se to hodí i pro 3D grafiku, pro architekty, macy jsou také velice oblíbené mezi hudebníky

Uni
Uni
Level Level
10. 3. 2022 08:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ugh Např. na video calling. V pasivním režimu, skoro 2x vyšší výdrž než konkurence, velmi dobré audio a kamera.
Také to docela dobře buildí (u aktivně chlazených modelů) v XCode :)

Reklama
Reklama